Hur långt har ni till stallet?

Jag flyttade i maj till ett stall som ligger drygt dubbelt så långt bort, från 7,5km till 17km. Restiden ökade bara med några minuter då vägen är bättre.
Hyran är högre och det går mer soppa men det finns ridhus, paddock och när man lär sig trakten mer ridvägar. Det är så värt det. Det har blivit kul att ha häst igen.
 
Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan häst i stallet å hon rider inte ut så ofta. Har nyligen köpt hästtransport och vi har åkt några gånger till en stor skog, där de finns ridvägar i massvis och timmars slingor. Har ridit med en gäng som tränar distans vilket är väldigt kul. Jag sökte för skojs skull om de fanns stallplats nära den skogen och hittade ett ställe där som också har lösdrift. En stor gård ca 25 hästar mest hobbyryttare. Dock är de 2,4 mil till stallet, ca 25 min att köra istället för 10 ish. Men där kommer jag alltid ha ridsällskap och fantastiska ridvägar. Kan de va värt att ha längre att köra. Känner mig ganska ensam i stallet idag..

Jag har provat de mesta, men bor också i Stockholm så här är det både dyrt och svårt med plats nära.

Hade tidigare 30min till stallet men på väg som blir köer mkt, de var skit jobbigt för ibland kunde de ta 1h att komma hem el mer. Inget ridhus och dåligt planerat kollektiv.

Flyttade till ett ställe närmre stan och fick köfri väg, men flyttade i samma veva längre bort från stallet. Så fick 25min till stallet ungefär. Innan jag flyttade tog de 6min med bil 😁👌 mkt bra kollektiv tyvärr utan ridhus.

Sedan bytte jag jobb och fick då möjlighet till en plats vid ridhus som jag står vid nu. Jag har 12min dit och det är så värt! Kostar mer men jag kan åka till stallet flera gånger om dagen osv.

Jag skulle inte vilja ha längre till stallet men om alternativet är bättre hade jag inte haft några problem med 25min heller. Det är i längsta laget men det funkar så länge man trivs i stallet och hästen mår bra! 🙌
 
Jag skulle säga... flytta dit du tror hästen får det bäst och du roligast!
Har haft 30 min enkel väg och där hade jag ROLIGT! Även om körtiden sög. Stora kuperade hagar, bra ridvägar, två paddockar, dom andra red också western som jag, fanns tränare på gården och clinics om somrarna
Men tröttnade på att köra så flyttade till ett stall 5-10 min hemifrån
Där jag tyvärr inte hade skoj längre, och sämre hagar för hästen... tror det var spiken i kistan för mitt dalande ridintresse just då (plus massa annat trök som hände i livet under den perioden).
Hade jag stått kvar på första stället hade nog gnistan kommit tillbaks när allt lagt sig, tror jag såhär i efterhand iaf. Även om det just nu är väldigt skönt att vara utan häst :)
 
Ja jag hade lätt kunnat ha de avståndet, om det var en gång per dag och kanske möjlighet till nån dag en stallkompis kan kolla till din häst.
Jag har 3-4 km, och det är väldigt nära med tanke på att jag bor nära Stockholm, men det är också kollektivt (jag och en hästägare till så blir pass dagligen) så behöver åka ut 2 gånger dagligen oftast. Hade inte kunnat tänka mig samma upplägg längre bort dock, men en lösdrift på de avståndet eller stall med service, absolut
 
Är medryttare i Sthlm, åker tre dagar i veckan på Nynäsvägen, flyter trafiken tar det ca 35 minuter enkel väg. Jag tycker det är helt okej, kan passa på att handla på vägen och för mig som inte vill betala för att få rida så kan jag inte vara så kräsen. Det är ett mysigt ställe med bra hagar förutom på vintern, fina ridvägar och ridhus på skrittavstånd. Min förra medishäst stod i Sigtuna, det var i mastigaste laget, över en timme.
 
Har genom åren haft allt mellan 1 km till 4 mil.
De fyra milen gick okej eftersom det låg på vägen till högskolan. Men hade inte orkat ha det så om det låg åt "fel" håll mot skola eller jobb.

Nu har jag hästarna hemma, det var av högsta prioritet när vi letade nytt hus och så blev det. Det är härligt att kunna prata med dem flera gånger per dag ❤️
 
9 km enkel väg men tar närmare 15 min att köra pga vägen; krokig och mycket vilt. Är varje dag, ibland 2 gånger, enstaka gång fler om hästen varit sjuk och då är det skönt att inte ha längre 😊. Har hänt att ena bron varit avstängd och då har det under ett par perioder på några månader varit det dubbla att åka/enkel väg.
 
Det finns ett stall där jag bor så det är kanske 50 meter eller nånting. Men till ridskolan som jag har rid terapi på tar det ungefär en timme och så långt skulle jag inte vilja åka flera gånger iveckan iallafall! Utan då tycker jag kanske max en mil eller nånting.
Men min familj ska flytta till en gård och bygga stall och jag ska få en egen häst så då kommer jag bara ha några meter från mitt hus till stallet ❤️
 
Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan häst i stallet å hon rider inte ut så ofta. Har nyligen köpt hästtransport och vi har åkt några gånger till en stor skog, där de finns ridvägar i massvis och timmars slingor. Har ridit med en gäng som tränar distans vilket är väldigt kul. Jag sökte för skojs skull om de fanns stallplats nära den skogen och hittade ett ställe där som också har lösdrift. En stor gård ca 25 hästar mest hobbyryttare. Dock är de 2,4 mil till stallet, ca 25 min att köra istället för 10 ish. Men där kommer jag alltid ha ridsällskap och fantastiska ridvägar. Kan de va värt att ha längre att köra. Känner mig ganska ensam i stallet idag..

Beror väl på lite hur ofta du rider ut och sådär, är det någon gång i månaden känns det ju kanske smidigare att ha stallet nära och sedan köra till skogen, är det flera gånger i veckan lär du ju ändå spara tid på att slippa köra häst och dessutom få ut så mycket mer av ditt hästliv!

Just nu rider jag bara någon enstaka gång i veckan. Har typ 7 km så det känns ändå rimligt att ta sig dit och titta till hästen och fixa åt honom varje dag och det är ändå görbart att cykla dit som dagens motion. Hade inte velat ha så mycket längre med det jag gör i dagsläget, men hade kunnat tänka mig att flytta längre bort för fantastiska ridvägar om jag skulle utnyttja dem mer!
 
Beror väl på lite hur ofta du rider ut och sådär, är det någon gång i månaden känns det ju kanske smidigare att ha stallet nära och sedan köra till skogen, är det flera gånger i veckan lär du ju ändå spara tid på att slippa köra häst och dessutom få ut så mycket mer av ditt hästliv!

Just nu rider jag bara någon enstaka gång i veckan. Har typ 7 km så det känns ändå rimligt att ta sig dit och titta till hästen och fixa åt honom varje dag och det är ändå görbart att cykla dit som dagens motion. Hade inte velat ha så mycket längre med det jag gör i dagsläget, men hade kunnat tänka mig att flytta längre bort för fantastiska ridvägar om jag skulle utnyttja dem mer!
Vi rider nästan bara ut. Och oftast själva. Börjat tröttna på ridvägarna här vi är nu mest grusvägar. Men dit vi ska flytta är fantastiska ridvägar i jättestor skog i anslutning till stallet. Å ca 20 hästar på gården med nästan bara hobby ryttare så finns alltid ridsällskap vilket vi saknat. Så tror de blir bra!
 
Nu har jag eget stall och det är klart att det är outstanding, men jag har tidigare haft lite olika långt. Hade först hästarna i ett stall hemma i byn när jag gick i skolan här hemma (till och med högstadiet), det var två kilometer och då var det en förutsättning att kunna cykla till stallet. Men jag trivdes aldrig och var jätterädd för hon som hade stallet. Det är inte hållbart i längden att ha det så.

När jag började gymnasiet och fick busskort av skolan gick det att flytta lite längre bort, då hade vi ungefär en mil. Det funkade eftersom jag dels kunde hoppa av med bussen när jag åkte hem och dels kunde jag bli upphämtad av föräldrarna när de kom från jobbet. Men där någonstans går nog smärtgränsen för om man måste åka många gånger/dag. Har haft ännu längre till stallet än så senare i livet, men då har det varit helinackordering eller kollektivstall så att det har räckt med en resa/dag.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 158
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 052
Senast: Cilla
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 537
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 202
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp