Utan att ha läst igenom tidigare kommentarer hade jag nog valt att flytta i ditt läge. Ditt nuvarande stall låter väldigt mycket som stallet där jag ridit de senaste 6 åren, slarviga hagar och trots att det finns lösdrift (vilket jag inte alls har något emot, tvärtom) hade jag föredragit att sätta hästen på box om hagarna är i bättre skick. Är så otroligt trött på staket som välter, spikar som står ut, eltrådar som dras in i hagen, balplast i den knädjupa leran och ingen som gör något åt det… då har jag hellre box. Alla hagar i stallet är extremt leriga och mockas aldrig (typ 1-2 ggr om året med traktor) och är skönt om hästarna kan komma in en stund och låta benen vila från leran. Den ena jag rider får mugg varje höst/vinter/vår/lerig period men kommer in till natten under höst/vinter/vår och den andra som går på ”lösdrift” får röd och irriterad hud samt glesare päls i karlederna när han står i leran dygnet runt.
Kanske går det att hitta en hästkompis i nya stallet vars ägare kan gå med på att ha hästarna ute längre på kvällen om ni tar in dem själva? Eller om det finns tillgång till större hage med vindskydd så att hästen kan gå ”på lösdrift” och bara komma in de nätter det känns som att det behövs? Tycker det är skönt att ha en egen box även om hästen går på lösdrift/sover ute så man kan ta in om vädret är dåligt eller varmt och mycket insekter om sommaren. Och om hästen är svettig efter ett ridpass och man vill låta den stå inne och torka någon timme medan man pysslar med annat, eller hela natten om det behövs. Om boxen är stor kan ju hästen röra sig lite där också och behöver inte stå som fastspikad iallafall.
Också den biten med ridhus/ridbana låter bättre på nya stället, hos oss är ridbanan och manegen också väldigt ojämn i underlaget, ridbanan lutar alldeles för mycket så när det regnar lite mer bildas en stor sjö på nästan halva banan i den lägre änden. Det märks även tydligt på hästar som är lite svagare i t.ex galoppen att de tappar takten och bakbenen i det hörnet… plus fullt av stenar som aldrig tar slut hur mycket man än plockar. Hästarna snubblar allt oftare och oftare både i manegen och på banan för det är så ojämnt och djupt/löst underlag. Dammar något förskräckligt på sommaren också. Blir själv väldigt frustrerad när det inte går att träna ordentligt pga underlaget eller att hästarna är halta/har diverse problem med ben och hovar pga leriga hagar och farliga staket…
Hade inte tvekat att flytta till det nya stallet i ditt fall.