Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Jag förstår inte riktigt..

Hjälp mig nu! ;)
Mitt halvblod har ett "Identifierings-bevis" Men inget pass.
Jag jämförde hennes id-bevis med förra unghästens pass och det är precis samma sak bara det att det står id-bevis på halvblodets.
Räknas det som pass eller inte?
Jag har henne utlånad på foder nu och måste isåfall fundera på hur jag gör med kostnaden för det..

Sv: Jag förstår inte riktigt..

Tyvärr räknas det inte som pass. Det måste stå hästpass på handlingen.

Hästpass till nsv

Hästpass till renrasig, registrerad Nordsvensk bruks, sto f.1985, går som promenadhäst.
Hur mycket skulle det kosta?

Sv: Hästpass till nsv

Kontakta passansvarig /registrator på rasföreningen (Föreningen Nordsvenska Hästen om jag inte minns fel) så får du korrekt svar direkt!!

Hästpass för registrerat varmblod

Hej!

Jag har ett 17-årigt varmblodssto, ridhäst sedan en senskada vid 4 års ålder (aldrig startad). Jag har nu hört att man måste skaffa hästpass till ALLA hästar, men jag har också hört att det skall vara billigare med frysmärkta, registrerade travhästar. Någon som vet om detta stämmer? Hur går man tillväga för att skaffa passet och UNGEFÄR hur mycket kostar det?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Hästpass för registrerat varmblod

Gå in på Travsport och sök på hästpass så hittar du all info.

Det blir billigare på så sätt att du slipper registreringsavgift.

/// ghost

Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

På Jordbruksverkets sida står följande om man INTE skaffar hästpass: Ägaren kan beodras skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägarens få vitesföreläggande.

Hej,
Har ett sv.halvblod med id-häfte och skall nu skaffa pass till henne. Jag undrar vad som kommer att hända med hennes vaccinations anteckningar med stämpel och underskrift av de veterinärer som utfört dem??
Kopierar de in dem i passet eller måste man själv kopiera det innan man skickar iväg id-häftet och därefter ha dem på lösblad förevigt?? Får man kanske tillbaka häftet så man måste ha med sig både pass och häfte till t ex tävlingar?

En sak till... jag har fattat det som att det bara är lag på chip på alla föl som föds år 2005 och framåt måste man chippa alla vuxna hästar och ettåringar också??

Tacksam för svar

Mitt halvblod född 1990 behövde inte chippas när hon fick passet, bara beskrivas av en id-kontrollant.

Vad gäller vaccinationer vet jag inte, eftersom den jag köpte hästen av hade slarvat bort hennes papper (men jag vet dock datum och veterinär) och var tvungen att fixa nya via ASVH.

Men vilket är registreringsbeviset jag ska skicka in?
Hur ser det ut?
Har inget papper där det står direkt att det är ett registreringsbevis.

Har dock en språngsedel och en stambokförningsprotokoll.

du får ha dom som lösblad. Så har jag...har bytt ut mitt pass 1 gång eftersom å¨r 2000 passena blev ogiltiga..så då rev dom ur sidan och lade med det i passet. MEN det går faktiskt att få vilken veterinär som helst att skriva över de gamla vaccinationerna...ingen fara med det. Men å andra sidan spelar det ju ingen roll om det ligger med ett löst blad. Själv har jag hälften skrivna i de gamla vaccinationsintygena, och hälften på ett lösblad...sedan så nästa gång jag vaccinerar så blir det skrivet i de nya passet. På 3 ställen alltså ;-)).

Nu vet jag inte hur det ser ut för en Nordsvensk. Men på Halvblod var det ett grönt A4 papper där det stod uppgifter om hästen....stam/ålder/regnr/reg.datum osv...

Annars är det bara ringa hit och fråga:
FNH:s Registratur
Annika Ytterberg
Lundvägen 26
763 43 HALLSTAVIK

tel: 0175-224 70

Väntetid för pass!

Någon som vet hur lång tid det tar att få sitt pass?
Skickade in till ASRP runt sista november och väntar fortfarande.Någon annan som vet vad väntetiden är.
Man blir lite orolig att papprena är på villovägar.
Mvh Tess

Sv: Väntetid för pass!

Du kan få vänta bra länge eftersom ganska många som dig är sent ute med att beställa pass. Då blir det jättemånga som ska ha pass samtidigt och därmed växer kön av sökande.

Sv: Väntetid för pass!

Vi har två olika ponnyraser, det ena förbundet tog flera månader på sig, det andra tog bara någon vecka så hade vi passet att hämta på posten.

Fölets pass kom efter 4 veckor, men hennes pass är på SH.
Får väl vänta och se då. Ville ha det när jag slutmäter stoet,men, men,man kan inte få allt.
Tess

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 670
Senast: bizzy
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 238
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar