Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft täckgjorden på honom och träns och gått bredvid medans jag styrt honom med tyglarna över halsen och använt min kropp på den sidan jag just då går på som skänklar.
Jag har försökt longera men så fort jag är över 2 meter ifrån honom kommer han springande med rullande ögon.
Tydligen har han alltid gjort så.
Hej, jag har inte läst varje rad i den här tråden men tänker såhär:Han "reds in" genom att en stor islänning satte in en stång i munnen, la på en sadel, togs upp på logen, bands fast i en bjälke, dörrarna stängdes, sen hördes vrål och skrik från häst och människa blandat med piskslag under ett par timmar. Sen kom en rödrandig häst ut och islänningen satt upp och jobba gav hästen ett antal rapp för han ville inte så stilla, för att sen få mer stryk för han inte sprang tillräckligt fort.
Låter som en påhittad saga men tyvärr är det sant. Han gjorde det under flera år hos flera olika uppfödare, så tillslut blev han polisanmäld men innan han blev fälld i domstol flydde han tillbaka till Island. Inget utlämningsbeslut togs då brottet inte var tillräckligt grovt.
Jag är inte den enda han har hivat av sen dess, det är orsaken till att han lämnats tillbaka efter några månader efter han hyrts ut.
Så har han haft det tills jag köpte honom.
Avkastningen i hallonsnåret var 2a gången jag åkte av. 1a gången halkade han på en isfläck och gick omkull. Det var 3 dagar mellan incidenterna.
Dom 2 nästa gångerna var på stallplanen.
Allt som allt skedde avåkningarna under knappt 2 veckor i februari.
NU först är han så lugn och trygg att vi kan gå ut i hagen och han kommer fram till oss och följer oss överallt när vi promenerar i skogen, övriga i byn skojar om att vi har byns största och mest väluppfostrade hund vi promenerar med.
Han bryr sej inte längre om trafiken, varken bilar, traktorer eller tåg.
Dom som ridit honom innan jag gjorde det "red" på helt annat sätt. Så att det skulle behövas en omskolningsperiod förstod jag genast.
Men inte att det skulle bli så här.
Dom red honom med att ha en sadel som var för smal och för lång så dom satt på bakvalvet bakpå länden med händerna högt och hårt sträckta tyglar = han gick med sänkt rygg och halsen sträckt bakåt och näsan som högsta punkt.
Inga ryggmuskler, inte ens bukmuskler anpassade för ridning fanns.
Men en vacker underhals hade han.
Ska se om jag kan komma på hur man lägger in bilder så förändringen sen i vintras till nu syns.
Som rubriken säger.
Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU.
Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha kunnat sitta på honom.
För att göra historien kort för dom som inte läst mina vedermödor på islandsforumet.
Jag köpte en lättöltad skogsmulle/träningskompis i februari som jag ridit sen januari i år.
Han var då absolut inte lättöltad utan sprang mest rakt fram i grisepass men hade väldigt trevlig trav.
Senare fick jag förklaring till hela hans liv som efter att en blådåre lagt på sadel och träns och sen misshandlat honom grovt.
Vilket gjorde att han inte litade på människor längre.
Men redan efter våran 2a vecka som ägare till honom åkte jag av.
Och varje gång jag försökte rida åkte jag av efter några hundra meter.
Vi bestämde att då börjar vi om från början. Först få till ett förtroende, sen kunna leda i grimman och kunna borsta utan panik.
Vi har nu i augusti kommit så långt att vi kan leda honom i skogen i grimma med träns utanpå.
Fungerar också att ha elastisk täckgjord på.
Men försöker jag lägga på en vojlock får han panik och blir stel som en pinne och det försvinner inte ens efter 1 timmes promenad i skogen. Tar jag av vojlocken i skogen och låter gjorden vara kvar blir han genast "go och glad".
Härom veckan var han inne i stallet samtidigt som en annan häst skulle ridas och då fick han panik och började rusa runt i boxen när dom kom ut från sadelkammaren med sadeln och han slutade inte rusa runt förräns dom ridit iväg och då var han så slut i kroppen att han bara skakade och var sjöblöt.
Tog ut honom och gick bara fram och tillbaka framför stallet innan jag släppte ut honom igen.
Blev så ledsen missmodig och besviken att jag inte orkat göra något annat med honom än klappa honom i hagen och kolla vattnet.
Jag menar som så att jag visste att det skulle ta tid men nog trodde jag att jag skulle kunna rida honom snart då han nu kommer direkt vi visar oss och så gärna följer med ut på promenad.
Visst har jag fått låna andras hästar om jag velat rida, men det är inte detsamma.
Så frågan är nu om jag ska ge upp och sälja honom som icke ridbar sällskapshäst alternativt som projekthäst eller fortsätta i oöverskådlig tid utan att kunna ens tänka tanken på att sitta på honom.
Eller "byta ut" honom mot någon annan ridbar häst fast jag egentligen gillar honom väldigt mycket ???
Jag känner att jag behöver lite feedback och andra åsikter.
Och jag upprepar:Jag hade en ponny som din för ett år sedan, den var dock inte inriden, utan helt livrädd och missförstådd. Jag kämpade med henne i ett halvår, visst det blev bättre, jag satt till och med på henne och skrittade runt, sen fick hon världens bakslag och jag tappade hoppet totalt. Sålde henne efter ett år i min ägo. Svarade på en köpes annons och nu har hon bott där i ett år, fortfarande speciell och enmanshäst men hon rids idag och ser väldigt lugn och harmonisk ut..
Alltså, sälj hästen till någon som är medveten om hästens historia OM du inte orkar mer. Fortsätt om du vill men var beredd på att bli besviken.
Och jag upprepar:
Sälj INTE en häst som är så farlig.
Även om den som köper NU säger att de är medvetna osv, så vet du aldrig vad som händer i framtiden, nästa köpare tar det kanske inte på så stort allvar och blir sedan allvarligt skadad.
Vill man ha det på sitt samvete?
Den enda inom islandssfären som verkligen hjälpt mej har jag tänkt på att höra om hon kunde ha tid att hjälpa mej, men frågan är om jag ska testa med om han kanske accepterar en sån där ponnyplanka på ryggen innan jag kontaktar henne.
Varför skulle man inte kunna använda en islandstränare? Finns många duktiga inom islandshästvärlden som sagt, du kanske inte bara känner till alla?Men varför måste det vara nån som sysslar med Islänningar? Det finns gott om andra problemlösare eller ryttare inom andra grenar som nog kan hjälpa dig.
Den enda jag känner som är bra på sånt här och är Islandstränare har tyvärr slutat ta såna här fall.
Det är heller inget konstigt, ovanligt etc med att du behöver hjälp. Så du behöver inte tänka på det.