Fast jag tycker nog att LP I och II samt godkänd lägre än något i princip alla hundar utan mentala problem ska klara av. Det kan såklart vara bra jobbat av hunden beroende på ras, men kallar man något ett hyfsat ämne för bruks så jämför jag mot alla raser och specifikt mot bruksraserna. Ett hyfsat ämne för bruks ska kunna konkurrera med dem. I alla fall som jag definierar "bruks-ämne".
Därav att jag skrev "för att vara en ras som är avlad på helt andra egenskaper än bruks/lydnadsegenskaper"
Dvs jämfört med rasen i stort så är den att betrakta som ett bra ämne. Jämför alltså inte mot rena brukshundar, eftersom de har och ska ha helt andra egenskaper.
Är nog bara mest lite allmänt trött på att det faktiskt är väldigt vanligt att just bruksegenskaper ska gälla som måttstock för i stort sett alla raser istället för att man ser till hur en hund står sig i förhållande till just sin egna ras, både när det kommer till MH och SBK-tävlingar.
Sen ser man också lite överallt att okunniga eller för den delen bara nyfikna frågar om diverse MH-resultat och får till svar att hunden/parningen är inget att ha, fast den enligt hur rasen ska vara inte är något att höja ögonbrynen i förskräckelse över. Just för att brukshundar är "måttstocken" vilket jag då tycker är lite trist.
För brukshundar är det ju ett bra verktyg för avelsutvärdering. För andra raser med totalt motsatta egenskaper, nja.. Not so much.