allmänna råd om abort

Sv: allmänna råd om abort

Om vi talar om att ge råd på Buke så är min uppfattning att kvinnor som frågar om de ska göra abort i stort sett alltid går med håven och fiskar efter stöd för att inte göra abort. De som lutar mest åt att de vill göra abort men har frågor om det skriver snarare en tråd på temat "hur går en abort till". Sen kan man i vissa fall misstänka att fiskandet efter stöd här beror på att de inte får så mycket stöd för graviditeten i sitt vanliga liv, av ett eller annat skäl.

Men det är omöjligt att nånsin ge en annan människa ett rakt råd att göra abort, eller behålla barnet, det är för livsavgörande för att man ska ha rätt att utifrån ett inlägg avgöra vad som är rimligt. Jag kan ibland tycka att det är lika dumt att heja på och stötta som att avråda.Det enda man kan göra är att försöka nyansera bilden och ge input om alternativen.

Hur många i den här tråden verkar anse motsatsen? Jag anser kort och gott inte att det är min sak att råda till varken abort eller barnaskaffande. Jag kan precis som TinyWiny skrivit vara bollplank men det är sedan inte min sak att säga varken bu eller bä.

Precis ett bollplank. Det var det ordet jag letade efter. Att råda någon att göra si eller så är fruktansvärt högmodigt. För hur man än vänder och vrider på det så är det inte jag som skall leva med beslutet. Det är ju inte direkt frågan om vilken färg man skall välja på tröjan.

T

I bukediskussioner på temat är det mitt otvetydiga intryck att barnalstring, och barnafödande sedan någon blivit gravid mer eller mindre oförhappandes uppmuntras väldigt mycket, på ett sätt som jag ofta förvånas över och tycker är en smula ansvarslöst. Gentemot barnen, alltså.

Jag har läst betydligt mer i de sammanhangen här om hur oerhört psykologiskt svåra aborter kan vara, än om ansvaret för det där barnet som faktiskt blir resultatet av att en kvinna vill slippa göra abort.

I de flesta diskussioner här, tycker jag att man ser rätt många som säger att de inte vill råda, samtidigt som de just framhåller hur svåra aborter är och hur sällsynt det är att man ångrar sina barn.

Barnperspektivet är däremot ovanligt.

Just att vara sådär opåverkande och bara en god lyssnare funkar i många fall, men ibland måste man skaka om folk lite för att de ska kunna tänka klart.

De relationer som jag har sett på nära håll där pappan varit olämplig har inneburit ett helvete för mamman och barnet när barnet ska vara hos pappan. Den ångesten slipper man om man skaffar barn med en vettig man.

Nu har jag aldrig fått frågan "hur tycker du jag ska göra" jus t när det handlar om att behålla ett foster eller ej, men jag har hjälpt och stöttat vänner ur negativa förhållanden genom att faktiskt säga att "du, det här är inte sunt eller vettigt, är det så du vill ha det, är det med de värderingarna du vill att ditt barn ska växa upp? " . Slutbeslutet ligger ändå alltid hos den som ska ta det.

Många tycker det är "farligt" att lägga sig i, jag önskar att fler vågade.

Problemet är väl att råda efter graviditeten är ett faktum. På senare tid har vi ju haft en hel del diskussioner om barn är en bra idé eller inte med människor som inte är gravida men som funderar på det, det är en lite annan diskussion kan jag tycka. Dessutom är som sagt mitt intryck i aborttrådarna att man inte kommer särskilt långt med sakargument. Själv brukar jag oftast hoppa över trådar från nittonåringar som undrar om de ska behålla just för att de bara handlar om känslor.

Man kan lägga sig i på olika sätt. Det går att prata om de problem som kan (och kanske mycket sannolikt kommer) uppstå, det går att ställa jobbiga frågor och på så vis "skaka om". Att vara ett bollplank handlar för mig inte om att bara sitta och lyssna, nicka och le utan om att just vara ett bollplank. Man får bollen, skickar tillbaks den, får den igen, sparkar iväg igen osv. Att vara bollplank är att vara aktiv, inte passiv.

När den blivande mamman är olämplig som mamma. Eller om hon lever i en olämplig miljö, som förväntas bestå.
Det är iochförsig svårt att avgöra vem som är olämplig, var gränsen går.

Precis som mino uppfattar jag ofta att trådstartarna här på buke har tagit ett beslut och de fiskar mer efter stöd och andras erfarenheter. Oavsett om det handlar om att behålla eller göra abort. Att då börja snacka om att behålla om TS verkar vilja göra abort eller vice versa förefaller för mig inte vara särskilt konstruktivt.

Jag uppfattar att trådarna i snart sagt 100 % av fallen av rätt många tolkas som att TS vill ha stöd i att föda barn, hur oväntad och otajmad graviditeten än var, hur rörig livssituationen än är och hur gräslig pappan än verkar vara. Detta gäller alltså särskilt i trådar då graviditeten är ett faktum, men mycket tidigt under densamma.

Ofta sker uppmuntran just under kommentarer om hur psykiskt plågsamma aborter är.

Själva barnet, och hur psykiskt plågsamt det kan vara att överhuvudtaget existera (för att någon annan ska slippa göra abort), kommer mer sällan på tal.

KL

Kan ha missat någons inlägg, men ingen verkar ännu ha tänkt på om den blivande mamman/(pappan) har någon form av sjukdom. Antingen något ärftligt som barnet kan få eller som gör graviditeten eller födseln farlig. Skulle ni kunna råda för/emot under sådana omständigheter?

Själv skulle jag kunna råda till abort om det är olämpliga föräldrar eller en olämplig situation som inte ser ut att komma att förändras samt om chansen att det blir ett friskt barn är väldigt liten.

jag skulle inte råda varken för eller emot oavsett omständigheter, det är inte min sak att göra
utan bara komma med kloka argument som kan hjälpa personen att fatta rätt beslut.

KL

Kan ha missat någons inlägg, men ingen verkar ännu ha tänkt på om den blivande mamman/(pappan) har någon form av sjukdom. Antingen något ärftligt som barnet kan få eller som gör graviditeten eller födseln farlig. Skulle ni kunna råda för/emot under sådana omständigheter?

Själv skulle jag kunna råda till abort om det är olämpliga föräldrar eller en olämplig situation som inte ser ut att komma att förändras samt om chansen att det blir ett friskt barn är väldigt liten.

Jag skulle själv bli rätt förbannad om någon rådde mig att göra abort nu eftersom jag lider av ärftliga, kroniska sjukdomar.

Jag är inte dysfunktionell pga. det och jag menar att jag, min man och sjukvårdspersonal är bäst lämpade att bedöma om det är lämpligt att jag skaffar genetisk avkomma.

KL

Men vad är det som gör dig så lämpad att råda någon till att göra abort. Inte ens de psykologer som är knutna till MVC får lov att säga att du skall göra abort eller inte.

När det kommer till medicinska beslut är det bara dom inblandade läkarna som kan råda föräldrarna. Och många gånger så berättar dom bara alla förutsättningar som barnet har. Det är ju inte så att dom säger du borde göra abort.

Skrev inte allt jag tänkte, och ser själv i efterhand hur dömande det ser ut. Skulle skrivit dit att gränsen för vad som är olämpligt och vad som är små chanser är svår att sätta. Men ja, om mamman var tex drogmissbrukare som lever i misär utan något direkt driv/motivation/hjälp/möjlighet att ta sig ur det då skulle jag råda till abort alt adoption direkt efter födseln. Det barnet skulle inte bara kunna ta skada i magen av drogerna utan också komma till världen till ett liv i misär.
Gällande ärftliga sjukdomar är det ju stor skillnad på olika sjukdomar, och jag är dåligt påläst. Men om det är en mycket stor risk att barnet ärver en sjukdom som ger livslång smärta och lidande hade jag också rått till abort. En sjukdom man kan leva med och fortfarande ha livskvalitet är en helt annan sak att ärva.
OM jag råder någon till abort, (om eftersom jag aldrig gjort det), skulle jag basera det på att jag själv hade känt att jag absolut inte hade velat vara det barnet. Men jag har inte ställts inför det än i livet, och vet inte hur jag skulle resonera den dagen det händer och inte heller hur illa det ska vara för att jag ska känna att jag borde råda till abort.

Vad händer om om 10 år när personen du rådde göra abort kommer till dig och anklagar dig för att du förstört hennes liv för att du sa att hon skulle göra abort?

Eller tvärt om du råder henne att inte göra abort och om tio år så anklagar hon dig för att ha förstört hennes liv som rådde henne att behålla barnet.

Det är därför det är så viktigt att beslutet helt är kvinnans. Många gånger är man ju i en utsatt situation när man blir gravid och inte vet hur man vill göra. Det är väldigt lätt att falla för påtryckningar från utomstående.

Nu är det absolut inte så att man skall undanhålla något. Utan tvärtom vara väldigt rak och tydlig. Däremot skall man hålla sig till rena fakta och inte utdela några råd.

Om det skulle vara så att barnet står inför ett liv i misär av någon anledning så tas barnet om hand av socialen direkt efter förlossningen så inte ens då behöver man råda kvinnan om vad hon ska eller bör göra.

Jag tycker nog att man kan märka rätt väl på formuleringarna om den som är TS i såna trådar helst vill ha uppmuntrande tillrop, det är inte en fråga om helt öppen tolkning från övrigas sida. Öht så ställs frågan oftast mot bakgrund av att man beskriver de praktiska möjligheter som man har att ta hand om ett barn och den oro som beskrivs verkar mest handla om hur man ska kunna hantera hur omgivningen kommer att reagera. Jag tycker inte att det är otydligt att TS i såna trådar oftast vill hitta en lösning.

Sen finns det självklart undantag.

Jag fick rådet från 2 olika läkare att göra abort på mina tvillingar jag var gravid med då jag hade en kraftig ätstörning och mådde väldigt dåligt psykiskt. De trodde inte att jag skulle klara av en graviditet.

Och det är väl typ så det ska vara. Läkare som avråder från graviditet av medicinska skäl - vilket det fanns i ditt fall. Men vanliga medmänniskor ska nog låta bli att ge råd, utan bara stötta och försöka vara neutral i sin argumentation.

Jag fick rådet från 2 olika läkare att göra abort på mina tvillingar jag var gravid med då jag hade en kraftig ätstörning och mådde väldigt dåligt psykiskt. De trodde inte att jag skulle klara av en graviditet.

Läkare tar i första hand hänsyn till ditt liv. Sen fostret.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA