Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har slängt upp allt mitt oöppnade smink nu. Fick lite nya påslakan i julklapp så ska rensa bland dem också :)
Men vart gör man av uttjänta kläder egentligen? Ska jag slänga allt i brännbart hemma kommer tunnan bli full...
 
Jag har slängt upp allt mitt oöppnade smink nu. Fick lite nya påslakan i julklapp så ska rensa bland dem också :)
Men vart gör man av uttjänta kläder egentligen? Ska jag slänga allt i brännbart hemma kommer tunnan bli full...
Tror några av klädkedjorna tar emot klädkassar, och så får man ett presentkort på 50 kr eller så. Har dock inte provat själv utan bara läst om det 😊
 
Aftonbladet gjorde ett reportage, det var riktigt hemskt faktiskt. Majoriteten av kläderna dumpades i Afrika och gjorde stor skada både på den lokala ekonomin och miljön...

Och ja, känner det samma.

Ja detta har gjort att de 2 ikeakassarna med kläder jag sorterade ut i höstas fortfarande ligger i bagaget i bilen. Vet inte riktigt vad jag ska göra av de... En del kan nog donerats till lämplig lokal organisation men var går gränsen för hur använda kläderna kan vara? Och vad gör jag med det som är för slitet? Ush hade gärna bara huttat iväg så fort som möjligt men vill samtidigt göra det mest hållbara.
 
Ja detta har gjort att de 2 ikeakassarna med kläder jag sorterade ut i höstas fortfarande ligger i bagaget i bilen. Vet inte riktigt vad jag ska göra av de... En del kan nog donerats till lämplig lokal organisation men var går gränsen för hur använda kläderna kan vara? Och vad gör jag med det som är för slitet? Ush hade gärna bara huttat iväg så fort som möjligt men vill samtidigt göra det mest hållbara.
Jag började rota lite i det sen mitt första inlägg nu och enligt min återvinningsstation ska alla kläder läggas i klädinsamlingen och det som inte går att sälja igen återvinns som fibrer eller eldas till typ fjärrvärme. Gäller ju att kläderna säljs i Sverige för att det ska vara etiskt ok men hittade ingen information om just det.
 
Barnkläder från Lindex kan man skicka in till Lindex gratis och få bonuspoäng för. De verkar ha second hand-butiker så kanske ska testa det :)
...så småningom.
 
Jag började rota lite i det sen mitt första inlägg nu och enligt min återvinningsstation ska alla kläder läggas i klädinsamlingen och det som inte går att sälja igen återvinns som fibrer eller eldas till typ fjärrvärme. Gäller ju att kläderna säljs i Sverige för att det ska vara etiskt ok men hittade ingen information om just det.
Jag blir lite sugen på att sätta upp släktens vävstol och börja väva trasmattor av klädtrasor nu när jag läst om "avlagda" kläders dåliga miljöpåverkan
 
Ställt iordning ordentligt i sadelkammaren (mitt förråd) och ska fota lite grejer och lägga ut för försäljning.

Åkte till tippen häromdagen med ett helt lass kartonger (mestadels från PD som jag inte orkade vänta på att de skulle komma och hämta) samt lite sommargrejer som gått sönder som jag insåg att jag aldrig kommer ställa fram/laga

Imorgon ska jga hämta lite engångspallar och göra iordning i vedbon(garaget så jag får in ny ved som ska hämtas på lördag
 
Jag blir lite sugen på att sätta upp släktens vävstol och börja väva trasmattor av klädtrasor nu när jag läst om "avlagda" kläders dåliga miljöpåverkan
Jag har 3 flyttkartonger i förrådet med kläder och andra tyger jag tänkt göra til trasnystan för dyligt. Haft tanken i bra många år så kanske ska ta tag i det projektet någon dag nu. Lär ju ta mindre fysisk plats med nystan tänker jag. :angel:
Har dock ingen vävstol så lär göra en konstruktion först innan det kan bli mattor av det hela.
 
Åker hem imorgon så dags att ta bort "semesterläge" på Vinted. Köpte några böcker där igår så behöver sälja mer igen. :D

Har inte hämtat alla julklappar ännu, så kanske finns något där som inte kommer användas av mig, som jag kan sälja vidare till någon annan istället sen. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 782
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 103
Senast: Happimess
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 675
Senast: Squie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 555
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp