Allmänna fodertråden

Ger idag standardt normal, har så gjort i ca fyra månader. Vande in superförsiktigt under en ca 8 veckors period. Hunden i fråga har en något känslig mage. Fodret har väl aldrig funkar riktigt bra under denna perioden, han har ätit dåligt, gärna lömnat kvar mat. Varit både lös och stenhård i magen i perioder. Så nu her jag faktiskt upp. Jag har gett detta foder en chans, men det funkar inte.

Jag är sämst på foder, helst färskfoder där jag inte har en aning om vad som är bra eller inte. Jag vill ge ett färdigt komplett foder som är smidigt att ta med sig då vi gärna drar iväg och övernattar i naturen. Vad har ni för tips?

Hur är det nu med ris till hundar? Ska man vara rädd för det? Jag har provat massa olika oder för hanen som har ganska problematisk kronisk mag och tarminflammation. Det foder som funkar bäst på honom är Nutra Nuggets Lamm och ris, det klarar han hela natten på utan att få ont i magen och kräkas på morgonen innan han hunnit få mat igen. Färskfodet provade vi i 2 år och det funkade ok men tillslut ville hn inte äta det. Han associerar foder med ont i magen så han är jättevår att få att äta. Nutra med en klick olika sorters kattblötmat varje dag är det som funkar bäst på honom. Han är 10 år nu så han får äta ris oavsett vad som sägs för det ger honom bäst kvalité på livet de åt som är kvar. Men tiken är 3 år och även hon funkar super på det fodret. Smidigt att ge samma. Men det tar emot lite att ge ris till henne som ska leva 10 år till. Hur rädd ska man vara för att ge ris hela hundens liv? Provade senast Profina lamm och potatis som jag tänkt att båda kan äta men hanens mage håller sig inte lika länge och de skiter som hästar..
Har ni några idéer ang magproblem eller ska jag helt enkelt ge två olika foder?

Kan tillägga att damen här verkligen behöver gå upp i vikt. Så vid byte av foder, vad bör jag specifikt tänka på?

Har kollat på Acana men det är hutlöst dyrt. Men kosta vad det kosta vill, tänker jag? Antar att innehållet gör fordret bättre och att det inte. bara åker igenom kroppen. :)

Kan tillägga att damen här verkligen behöver gå upp i vikt. Så vid byte av foder, vad bör jag specifikt tänka på?

Har kollat på Acana men det är hutlöst dyrt. Men kosta vad det kosta vill, tänker jag? Antar att innehållet gör fordret bättre och att det inte. bara åker igenom kroppen. :)

Kolla zooplus, där är det inte lika dyrt som i Sverige.
Jag byter bara rakt av på mina hundar, de har friska magar. Men för att vara på den säkra sidan kan du blanda den nya maten med den gamla över några dagar.
Sen får tiden utvisa hur mycket av det nya fodret hon behöver äta för att gå upp i vikt.

Hur är det nu med ris till hundar? Ska man vara rädd för det? Jag har provat massa olika oder för hanen som har ganska problematisk kronisk mag och tarminflammation. Det foder som funkar bäst på honom är Nutra Nuggets Lamm och ris, det klarar han hela natten på utan att få ont i magen och kräkas på morgonen innan han hunnit få mat igen. Färskfodet provade vi i 2 år och det funkade ok men tillslut ville hn inte äta det. Han associerar foder med ont i magen så han är jättevår att få att äta. Nutra med en klick olika sorters kattblötmat varje dag är det som funkar bäst på honom. Han är 10 år nu så han får äta ris oavsett vad som sägs för det ger honom bäst kvalité på livet de åt som är kvar. Men tiken är 3 år och även hon funkar super på det fodret. Smidigt att ge samma. Men det tar emot lite att ge ris till henne som ska leva 10 år till. Hur rädd ska man vara för att ge ris hela hundens liv? Provade senast Profina lamm och potatis som jag tänkt att båda kan äta men hanens mage håller sig inte lika länge och de skiter som hästar..

Jag skulle inte avstå från att ge ett foder som fungerar bra i övrigt för att det innehåller ris.

Det finns väl inget val för din gamling, som ändå inte har så lång livstid kvar. Till en ung hund skulle jag inte ge ris.

Om du tycker Acana är dyrt, så kika på Simpsons premium (spannmålsfritt) hos bitiba eller zooplus. Vår ena hund har ätit lammfodret ganska länge och det har funkat fint.

Lammen är av livsmedelskvalitet och uppfödda i Storbrittannien. Fodret är brittiskt. Lammfodret kostar 449 kr för 12 kg hos bitiba och det är ett bra pris. Simpsons Premium Adult Sensitive Lamb & Potato ser ut så här:

Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.

Gav Orijen när Zeppe inte ville äta tillräckligt av hans vanliga foder för att gå upp i vikt. Det behövde han inte äta så mycket av. Nu får han mestadels färskfoder. :) Vad har hon ätit hos uppfödaren?

Behöver tips på foder till kastrerade tikar, vad är bäst/sämst att ge. Dom tål allt men den ena skulle behöva gå ner i vikt och den andra vet jag inte än hur det ser ut på den fronten då hon kastrerades i torsdags. Just nu äter dom Fodax och Magnusson Grain Free eller Purizone. Fodax kommer jag inte att beställa igen men jag är inte helt främmande för andra färskfoder.

Jag skulle aldrig byta foder på en maghund om jag hittat ett som funkar. Dessutom är det bättre att ge ett foder hunden mår bra av när det gäller tiken.
Ska man hålla på och söka efter saker som kan vara potentiellt farliga så gäller det mer saker än ris.
Bortse från detta och välj det hunden mår bra på.

Behöver tips på foder till kastrerade tikar, vad är bäst/sämst att ge. Dom tål allt men den ena skulle behöva gå ner i vikt och den andra vet jag inte än hur det ser ut på den fronten då hon kastrerades i torsdags. Just nu äter dom Fodax och Magnusson Grain Free eller Purizone. Fodax kommer jag inte att beställa igen men jag är inte helt främmande för andra färskfoder.

Jag tycker mina håller vikten bra på Magnussons Grain-free. Båda är himla lättfödda och den ena kastrerad.
Har gett Hill's metabolic (bantningsfoder) till den kastrerade under en månad enbart för att jag fick säcken gratis. Hon har gått upp i vikt trots att hon inte ens får hälften av vad det står på påsen :crazy: kommer aldrig rekommendera det fodret till någon som behöver banta sin hund...

Gav Orijen när Zeppe inte ville äta tillräckligt av hans vanliga foder för att gå upp i vikt. Det behövde han inte äta så mycket av. Nu får han mestadels färskfoder. :) Vad har hon ätit hos uppfödaren?

Äta har hon inget problem med. Den här damen slukar allt som ser ut att vara ätbart. Sin egen spya (innan matte hann agera), exempelvis. :arghh:

I Norge åt hon ett foder som inte går att få tag på i Sverige. En påse från Flatazor. Vissa av deras foder går att få tag i men inte samma som hon har ätit (vad jag sett). Hon åt det dock tillsammans med Vom vilket jag vill ge henne emellanåt. Är tyvärr väldigt opraktiskt för oss som inte bor så att vi kan frysa saker hur som helst. :meh:

Så vill gå över på ett riktigt bra torrfoder med bra ingredienser.

Acana Light & Fit har 10 % fett. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har 12 % fett och det är heller inte så mycket.
Magnussons Meat & Biscuit Light har 8 % fett, men den är inte spannmålsfri. Magnussons foder är bakat och kan därför vara mildare mot magen ändra torrfoder.
Kingsmoor senior har 13 % fett. Kingsmoor Pure Hund Lätt har 11 % fett.

Äta har hon inget problem med. Den här damen slukar allt som ser ut att vara ätbart. Sin egen spya (innan matte hann agera), exempelvis. :arghh:

I Norge åt hon ett foder som inte går att få tag på i Sverige. En påse från Flatazor. Vissa av deras foder går att få tag i men inte samma som hon har ätit (vad jag sett). Hon åt det dock tillsammans med Vom vilket jag vill ge henne emellanåt. Är tyvärr väldigt opraktiskt för oss som inte bor så att vi kan frysa saker hur som helst. :meh:

Så vill gå över på ett riktigt bra torrfoder med bra ingredienser.
Som tips - köp Mush istället för VOM, i påsarna som är som bullar, så är det lättare ge lite tillsammans med torrfodret även om man har en liten frys. Vet att även VOM har bullar, fast mindre och dyrare...

Ska man hålla på och söka efter saker som kan vara potentiellt farliga så gäller det mer saker än ris.
[/QUOTE
Om ris är enda alternativet så är det bara att gilla läget. Resonemanget om att fler saker är farliga, nej, det köper jag inte. Varför ge något med tungmetaller bara för att annat också kan innehålla det? Ju fler farliga saker som adderas i kroppen, desto sämre för hälsan.

Tungmetaller samlas i kroppen - det har lång halveringstid. Varför ge något med arsenik om man inte måste? De flesta hundar måste inte äta ris. Det finns alternativ.

Ibland finns det inte alternativ, som med vaccinationer. Ris kan man i regel ta bort, tuggben från Kina likaså. Vi ger ju inte choklad, lök eller vindruvor...

Det här med foder är ju ett mörker och samtidigt en hel vetenskap. Dessutom är det oerhört individuellt, har jag märkt. Min BC-korsning (rip <3 ) har varit väldigt svår att hitta rätt foder till och när man trodde man hittat rätt så brakade magen på henne helt plötsligt...i frustration testade jag Tuggmästarens spannmålsfria med anka och magen var lugn...fick gratis testpåsar nämligen. Så, jag vågade beställa en hel säck...och magen höll sig och på den vägen fortsatte det. Hon åt det konstant de sista 2 åren utan att magen reagerade samt att avföringen blev mindre och mer fast. Precis som nämnts tidigare av några är det mycket ingredienser som man kan ställa sig frågande till om det är nödvändigt men va fasen...det funkade och då fortsatte jag.

Jag skulle aldrig byta foder på en maghund om jag hittat ett som funkar. Dessutom är det bättre att ge ett foder hunden mår bra av när det gäller tiken.
Bortse från detta och välj det hunden mår bra på.

Vi har provat nytt foder på inrådan av veterinär då vi tyckt att han inte varit så bra som man velat att han ska vara men efter att ha provat olika foder så har vi insett att det är detta som är det han funkar bäst på. Han får fortf ont i magen så man vill ju att han ska vara 100. Plus att han är kinkig så han vägrar äta mycket av det foder man skulle vilja prova. Så han får äta Nutra nu för vi hittar inget bättre. Men vi har ju inte provat allt. Men jag har inga bättre idéer längre heller.

Vi har provat nytt foder på inrådan av veterinär då vi tyckt att han inte varit så bra som man velat att han ska vara men efter att ha provat olika foder så har vi insett att det är detta som är det han funkar bäst på. Han får fortf ont i magen så man vill ju att han ska vara 100. Plus att han är kinkig så han vägrar äta mycket av det foder man skulle vilja prova. Så han får äta Nutra nu för vi hittar inget bättre. Men vi har ju inte provat allt. Men jag har inga bättre idéer längre heller.
Vad jag menar är att det bästa verkar vara att fortsätta med Nutra Nuggets då hunden mår bra på det. Jag hade fortsatt med detta på tiken också om hon mår bra på det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar