Allmänna fodertråden

Väldigt märkligt svar du lämnat. Kan du inte hur man svarar med quote?
Du skrev detta:

"Om ris är enda alternativet så är det bara att gilla läget. Resonemanget om att fler saker är farliga, nej, det köper jag inte. Varför ge något med tungmetaller bara för att annat också kan innehålla det? Ju fler farliga saker som adderas i kroppen, desto sämre för hälsan.

Tungmetaller samlas i kroppen - det har lång halveringstid. Varför ge något med arsenik om man inte måste? De flesta hundar måste inte äta ris. Det finns alternativ."

Vetemjöl innehåller kadmium (tungmetall) likaså potatis och grönsaker. Vad ska man ge hundar att äta? Det är frågan, det.....

Väldigt märkligt svar du lämnat. Kan du inte hur man svarar med quote?
Du skrev detta:

"Om ris är enda alternativet så är det bara att gilla läget. Resonemanget om att fler saker är farliga, nej, det köper jag inte. Varför ge något med tungmetaller bara för att annat också kan innehålla det? Ju fler farliga saker som adderas i kroppen, desto sämre för hälsan.

Tungmetaller samlas i kroppen - det har lång halveringstid. Varför ge något med arsenik om man inte måste? De flesta hundar måste inte äta ris. Det finns alternativ."

Vetemjöl innehåller kadmium (tungmetall) likaså potatis och grönsaker. Vad ska man ge hundar att äta? Det är frågan, det.....
Det blir så ibland om jag svarar på ett långt inlägg eller om det dröjer innan jag postar inlägget. Jo, jag vet hur man gör. Buke lever sitt eget liv med inläggen :)
Kadmium finns mest av i ris om du jämför med vete. Ris suger effektivare upp tungmetaller ur jorden än vad andra spannmål gör. Har läst att forskare använder ris för att rena jord från tungmetaller. Ris står i vatten medan det växer.
Vad ska man ge hundar att äta? Om torrfoder så ska det helst vara av råvaror med livsmedelskvalitet. Inte ris och inte kyckling från USA vilka utfodrats med roxarstone i fodret. (Roxarstone har varit tillåtet i många delstater. Exakta nuläget vet jag inte.)
Svenska råvaror är bra. Kanadensiska likaså. Man får bedöma fodren individuellt. Det finns amerikanska foder som har livsmedelskvalitet. Kycklingfoder från USA litar jag inte på.

Fiskfoder gillar jag inte. Hur förorenad är fisken? Detsamma med fiskoljor. Fiskolja av stora fiskar som hinner samla på sig mycket tungmetaller är heller inget bra. En person i livsmedelsbranchen påstod häromdagen att odlad fisk har mindre gift i sig än vad frisimmande fisk i haven har. Har ej kollat upp det.

Senast ändrad:
Jag googlade på odlad lax kontra vildfångad. Jag får inte länka, men googla fram källan om någon vill.
"Fakta: Den odlade laxen innehåller mindre dioxiner och PCB än vildfångad fet fisk. Man kan äta ett kilo odlad lax i veckan utan att komma upp i gränsvärdena för miljögifter. Mängden miljögift i odlad lax övervakas kontinuerligt av de norska myndigheterna Mattilsynet (norska livsmedelsverket) och Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES). I över tio år har man mätt halterna av PCB, dioxiner, tungmetaller samt andra främmande ämnen genom provtagning på uppdragen fisk."

Kolla zooplus, där är det inte lika dyrt som i Sverige.
Jag byter bara rakt av på mina hundar, de har friska magar. Men för att vara på den säkra sidan kan du blanda den nya maten med den gamla över några dagar.
Sen får tiden utvisa hur mycket av det nya fodret hon behöver äta för att gå upp i vikt.

Tack för tipset! Det var stor skillnad i pris. Nu gäller det bara att hitta rätt i Acana djungeln :confused::angel:

Jag googlade på odlad lax kontra vildfångad. Jag får inte länka, men googla fram källan om någon vill.
"Fakta: Den odlade laxen innehåller mindre dioxiner och PCB än vildfångad fet fisk. Man kan äta ett kilo odlad lax i veckan utan att komma upp i gränsvärdena för miljögifter. Mängden miljögift i odlad lax övervakas kontinuerligt av de norska myndigheterna Mattilsynet (norska livsmedelsverket) och Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES). I över tio år har man mätt halterna av PCB, dioxiner, tungmetaller samt andra främmande ämnen genom provtagning på uppdragen fisk."

Ja, alltså, det är ju rätt logiskt.
Vild lax lever främst på animalier från haven (vilket innebär olika mängder med miljögifter beroende på var den är fiskad. Sämst i nordiska vatten, bäst i Alaska typ), odlad lax lever mestadels på pellets med hög andel sojamjöl, raps och vete. Konventionellt odlad lax är ju ingen höjdare, med insektsmedel i vattnet för att bekämpa laxlöss t ex.. Det har ju även en sämre sammansättning av omega 3 och 6 pga att den äter så låg andel animalier.

Antar att det är i den här tråden de flesta fodernördarna finns, så frågar här: Har ni sett Pet fooled och vad tycker ni om den? Dokumentär som kritiserar hundmatsindustrin, finns på netflix.

Jag brukar ge färskfoder av olika märken, men min lilla tik blir hård i magen ibland när hon får mush.
Någon som har tips? Kan man blanda med något?

Undrar också om laxolja, hur länge håller öppnad förpackning och hur märker man när den är för gammal? Luktar det mycket illa då?
Har en som luktar lite men det luktar ju mest lax och inte äckligt.

Jag brukar ge färskfoder av olika märken, men min lilla tik blir hård i magen ibland när hon får mush.

Undrar också om laxolja, hur länge håller öppnad förpackning och hur märker man när den är för gammal? Luktar det mycket illa då?
Ge rivna morötter och vitkål. Kruskakli är kostfibrer som passerar utan att tillföra näring. Det hjälper tarmens arbete. Finns i mataffärer. Det finns också en produkt som heter Pro-Fibre och säljs i djurbutiker och på internet. Det innehåller förutom fibrer också nyttiga bakterier för tarmen. Dock är det betydligt dyrare och kanske onödigt. Jag skulle testa med morötter/vitkål/kruskakli först.
Laxolja ska förvaras i kylskåp efter öppnad flaska. Det står på flaskan hur länge den håller. 3 månader efter att man öppnat flaskan är vanligt.

Antar att det är i den här tråden de flesta fodernördarna finns, så frågar här: Har ni sett Pet fooled och vad tycker ni om den? Dokumentär som kritiserar hundmatsindustrin, finns på netflix.
Ej sett den, men ska göra det. Tack för tipset!
FDA ska tydligen (eller har de redan gjort det?) tillåta att kött från sjuka djur och också att ruttet kött ska vara tillåtet i hundfoder.

Ge rivna morötter och vitkål. Kruskakli är kostfibrer som passerar utan att tillföra näring. Det hjälper tarmens arbete. Finns i mataffärer. Det finns också en produkt som heter Pro-Fibre och säljs i djurbutiker och på internet. Det innehåller förutom fibrer också nyttiga bakterier för tarmen. Dock är det betydligt dyrare och kanske onödigt. Jag skulle testa med morötter/vitkål/kruskakli först.
Laxolja ska förvaras i kylskåp efter öppnad flaska. Det står på flaskan hur länge den håller. 3 månader efter att man öppnat flaskan är vanligt.
Tack för ditt svar!
Det ska jag testa med! Hoppas det går ner trots att vovven kan vara lite kräsen :p

Blanda med grönsaker - Mush har grönsaksbullar om man vill köpa dom :) Jag kör med fintärnad gurka, riven morot, kokt broccoli osv. inte för att dom är hårda i magen, utan för att en är tjock - men det fungerar för både och :D

Blanda med grönsaker - Mush har grönsaksbullar om man vill köpa dom :) Jag kör med fintärnad gurka, riven morot, kokt broccoli osv. inte för att dom är hårda i magen, utan för att en är tjock - men det fungerar för både och :D
Tack för fler tips! =) Grönsaksbullarna ska jag prova!
Ptja rund är hon då inte men det kan ju vara bra att veta ändå ^^

Tvärtom, min tjej har lite dålig aptit. Har testat blodpulver men det var ingen större hit.. Finns det något annat man kan prova med?

Spontant ogillar jag att de framställer "restprodukter" som att det vore tal om självdöda och halvruttna gamla hästkadaver. "animaliska restprodukter" är i sig inte alls något negativt eller ohälsosamt.

I övrigt så tror jag de har en viktig poäng - hundmatsindustrin omsätter massor av pengar och har starka intressen i vilka näringsråd som ska nå ut till djurägare. De borde inte betraktas som en auktoritet på området utan som ett särintresse.

Tvärtom, min tjej har lite dålig aptit. Har testat blodpulver men det var ingen större hit.. Finns det något annat man kan prova med?
Vom-pulver :) Antingen köpa det som pulver direkt eller köpa torkar vom och mixa till pulver själv. Luktar as, men hundarna brukar verkligen älska det :D

Att toppa med blötfoder för katter är smaskens för hundar. Kattmat är fetare och proteinrikare och därför extra gott. Tex Bozita har små tetror i olika smaker. Du kan dela upp och frysa in i småportioner om du inte vill ge så mycket åt gången. Öppnad förpackning håller två dygn i kylskåp.

Vom-pulver :) Antingen köpa det som pulver direkt eller köpa torkar vom och mixa till pulver själv. Luktar as, men hundarna brukar verkligen älska det :D
Det låter ju bra! Var kan man köpa det? Torkad vom har jag sett men inte pulver

Att toppa med blötfoder för katter är smaskens för hundar. Kattmat är fetare och proteinrikare och därför extra gott. Tex Bozita har små tetror i olika smaker. Du kan dela upp och frysa in i småportioner om du inte vill ge så mycket åt gången. Öppnad förpackning håller två dygn i kylskåp.
Det ska jag prova, vi har tre katter så det är ju inget problem :) Är det bara att röra ner?

Ja, det kan du göra eller toppa med det. Kattmat är ofarligt för hundar. (men de ska förstås inte äta enbart kattmat) :)
Ok :) Nej det förstår jag ^^
Hoppas hon gillar detta nu, hon är så oerhört skeptisk till färskfoder. Ibörjan gick det bra men de sista veckorna har hon mest glott äcklat när jag ställer fram maten till henne. Är det normalt att de är skeptiska till mat när de är kring 5månader?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar