Allmänna fodertråden

Det håller jag med om, eftersom det inte verkar vara några större mängder torrfoder hon få i sig är det bättre att räkna på 2%, men hur de i butiken får 1% till 1kg är över mitt förstånd. :D
Haha ja det var ju helt galet! Och jag med min trötta hjärna reagerade ju inte heller :laugh:
Får hetsa lite på dom, är en vän som har butiken och som räknade ut det åt mig ;)
Men tillbaka till ursprungsfrågan så med den rätta mängder färskfoder så blir det ju nästintill samma pengar som en säck foder :angel: Haha så tokigt det kan bli!

Vad finns det för foder med låg proteinhalt som är smakliga? har insett att hundens dåliga maga beror på nuvarande foder (Acana puppy small breed). Har gett RC Gastro intestinal (våtmat) i en vecka nu och magen har då varit bra. Försökte då fasa över på Acana igen men efter bara en dag var det kaos i magen igen. Veterinären tror att det är proteinet som spökar.

Jag tänkte fortsätte RC ett tag, men jag vill allra helst ge torrfoder då det är lättare att ha på jobbet. Jag har dock inte så stora förhoppningar på RCs torrfoder då vi gett det förut och hunden inte gillade det. Acana har hon ätit jättebra.

Har även testat färskfoder (Wom och Pure natural) men hon blir stenhård i magen av det... =/

Någon som har några tips? :)

Vad finns det för foder med låg proteinhalt som är smakliga? har insett att hundens dåliga maga beror på nuvarande foder (Acana puppy small breed). Har gett RC Gastro intestinal (våtmat) i en vecka nu och magen har då varit bra. Försökte då fasa över på Acana igen men efter bara en dag var det kaos i magen igen. Veterinären tror att det är proteinet som spökar.

Jag tänkte fortsätte RC ett tag, men jag vill allra helst ge torrfoder då det är lättare att ha på jobbet. Jag har dock inte så stora förhoppningar på RCs torrfoder då vi gett det förut och hunden inte gillade det. Acana har hon ätit jättebra.

Har även testat färskfoder (Wom och Pure natural) men hon blir stenhård i magen av det... =/

Många hundar reagerar på kyckling. Det behöver inte vara proteinhalten.

Jag skulle välja ett foder med något utan kyckling, t ex enbart lamm som proteinkälla.

Vet ej hur gammal din hund är, men om du kan byta till vuxenfoder så är Acana Lamb & Apple avsett för känslig mage. Fodret har bara lamm som animalisk råvara. 27 % protein i fodret. (gott foder, säger min kräsna hund)

25 % protein finns i Simpsons Premiums foder. Det finns olika sorter. Lamm passar känslig mage. Vet ej hur gott det är. Min kräsna gillar det inte.

Min kräsna gillar Magnussons Meat & Biscuit och det ska vara den sorten som inte är Grain-Free. Vi har sorten Adult som godisfoder. Magnussons Meat & Biscuit Junior pasar en valp som inte är av storvuxen ras. Ingen kyckling i fodret och det har enbart svenska råvaror. 26 % protein i fodret. Du kan skicka efter en provpåse från tillverkaren.

Tack för massa bra tips :)
Hon är 9 månader (en shetlie), är det för tidigt att gå över på vuxenfoder?
Hon är inte av storvuxen ras. Det går bra!

Något som kan ställa till det med magen är fetthalten. Vuxenfodren av Magnussons Meat & Biscuit (både Adult och Grain-Free) har bara 12 % fett, vilket är bra om magen är känslig. Acana Lamb & Apple har 15 % fett. Jämför med Acana Puppy Small breed som har 20 % fett.

Lycka till! Hoppas du hittar något som fungerar och som din hund gillar.

Hon är inte av storvuxen ras. Det går bra!

Något som kan ställa till det med magen är fetthalten. Vuxenfodren av Magnussons Meat & Biscuit (både Adult och Grain-Free) har bara 12 % fett, vilket är bra om magen är känslig. Acana Lamb & Apple har 15 % fett. Jämför med Acana Puppy Small breed som har 20 % fett.

Lycka till! Hoppas du hittar något som fungerar och som din hund gillar.

Tack så mycket :)

Tycker att fördelen med priset och att det är tyskt väger upp nackdelen med dom där 1,6 % hydrolyserat protein. Det är väldigt lite, även om det är onödigt.

Vad är nackdelen med hydrolyserat protein?

Kollar nämligen på en av purizons nya varianter "single meat" där det verkar vara mer hydroliserat protein. Anledningen är dels högre kalcium och fosforinnehåll men även pga lite lägre energivärde.

Såhär står det på ena
33,5 % kycklingprotein (delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt kycklingkött, potatisflingor, 3,5 % fjäderfäkött, 3 % pumpatärningar (torkade), betmassa (avsockrad), 3 % ägg (torkade), linfrön, jäst (torkad), lignocellulosa, laxolja, solrosolja, natriumklorid, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade).

Och andra
31 % ankprotein delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt ankkött, potatisflingor, 5 % ägg (torkade), 4 % fjäderfäfett, ärtmjöl, betmassa (avsockrad), 2 % äppeltärningar, lignocellulosa, öljäst (torkad), laxolja, natriumklorid, solrosolja, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade).

Kollar nämligen på en av purizons nya varianter "single meat" där det verkar vara mer hydroliserat protein. Anledningen är dels högre kalcium och fosforinnehåll men även pga lite lägre energivärde.

Såhär står det på ena
33,5 % kycklingprotein (delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt kycklingkött, potatisflingor, 3,5 % fjäderfäkött, 3 % pumpatärningar (torkade), betmassa (avsockrad), 3 % ägg (torkade), linfrön, jäst (torkad), lignocellulosa, laxolja, solrosolja, natriumklorid, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade).

Och andra
31 % ankprotein delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt ankkött, potatisflingor, 5 % ägg (torkade), 4 % fjäderfäfett, ärtmjöl, betmassa (avsockrad), 2 % äppeltärningar, lignocellulosa, öljäst (torkad), laxolja, natriumklorid, solrosolja, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade).

Jag tycker bara att det känns onödigt att bryta ner proteinet i så små delar när friska hundars mage och tarm kan bryta ner protein utan problem. Ju mer hydrolyserat det blir desto mindre smakligt blir det. Jag har dock ingen aning om anledningen till att producenten tillsätter just hydrolyserat protein mer än i allergifoder. Det måste ju finnas någon anledning, som säkert är åtminstone delvis är ur ekonomiskt synpunkt.
Kanske går att få reda på via Google.

Jag tycker bara att det känns onödigt att bryta ner proteinet i så små delar när friska hundars mage och tarm kan bryta ner protein utan problem. Ju mer hydrolyserat det blir desto mindre smakligt blir det. Jag har dock ingen aning om anledningen till att producenten tillsätter just hydrolyserat protein mer än i allergifoder. Det måste ju finnas någon anledning, som säkert är åtminstone delvis är ur ekonomiskt synpunkt.
Kanske går att få reda på via Google.

Ja jag vet inte alls varför det är hydrolyserat. Men kanske står mer om det på hemsidan.

Eller kanske är så att "single meat" varianterna är tänkta till att funka bra till allergiska hundar och därför är det mer hydrolyserat?

Såhär står det på ena

Och andra
Googla glutamat. Sök på sidor om konsument. Det finns både naturligt glutamat och tillsatser. Hydrolyserat protein hör inte till den förstnämnda gruppen. Hunden kan utveckla överkänslighet mot glutamat. Jag vet inte om det är farligt direkt, men kan jag välja bort det så gör jag det.

Googla glutamat. Sök på sidor om konsument. Det finns både naturligt glutamat och tillsatser. Hydrolyserat protein hör inte till den förstnämnda gruppen. Hunden kan utveckla överkänslighet mot glutamat. Jag vet inte om det är farligt direkt, men kan jag välja bort det så gör jag det.
Och desutom kan man göra hydroliserat protein av alla möjliga skumma råvaror. Fjädrar är ett exempel. Skosulor?

Hyrolyserat protein är inte samma sak som glutamat. Glutamat är saltet till glutaminsyra. Den senare kan förstås finnas i hydrolyserat protein eftersom den ingår i proteinsammansättningen i väldigt många livsmedel. Dessutom kan kroppen tillverka den själv.

Min sheltie blir också för hård i magen av bara färskfoder (Mush) Men om han får 1/2dl torrfoder och resten färskt funkar det toppen.
Nu kanske du ville ha torrfoder men eftersom du har provat färskt förut tänkte jag bara säga hur jag gör om du vill pröva igen :)

Min sheltie blir också för hård i magen av bara färskfoder (Mush) Men om han får 1/2dl torrfoder och resten färskt funkar det toppen.
Nu kanske du ville ha torrfoder men eftersom du har provat färskt förut tänkte jag bara säga hur jag gör om du vill pröva igen :)

Vet att många blandar ut sitt färskfoder med mer grönsaker om de blir lite hårda i magen, mina älskar gurka, tomat och paprika! Eller ja alltså de skulle väl äta vad som helst bara för att vara säker på att den andra inte får något så det kanske inte är nåt att gå på... ;):laugh:

+ @Piaff

Tack för tipsen, det ska jag absolut fundera på att testa! Hon älskade färskfodret och blev i övrigt väldigt fin på det, förutom magen då. :)
Jag kan isåfall ge bara torrfoder på jobbet och blanda de målen hon får hemma :)

Hur låter nedanstående färskfoder för er som är lite mer kunniga? Är det inte väldigt mycket vom? Känner att jag inte har koll alls på detta.

Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40%
Grönsaker: broccoli och morötter 7%
Övrigt: ägg, oljor och fetter (omega 3,6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 25,8%, råaska 8,6%, vatten 4%, råolja och råfett 57,3%, kvävefria extraktivämnen 3,16%, växttråd 1,2%

Hur låter nedanstående färskfoder för er som är lite mer kunniga? Är det inte väldigt mycket vom? Känner att jag inte har koll alls på detta.

Sammansättning
Kött och animaliska biprodukter (KRAV): VOM 50% och NÖT 40%
Grönsaker: broccoli och morötter 7%
Övrigt: ägg, oljor och fetter (omega 3,6 & 9) och benmjöl fritt från limämne (kalcium) 3%

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 25,8%, råaska 8,6%, vatten 4%, råolja och råfett 57,3%, kvävefria extraktivämnen 3,16%, växttråd 1,2%
Så mycket vom skulle inte störa mig och det skulle göra mina hundar mycket lyckliga :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V