Allmänna fodertråden

Mush verkar ägt av en annan koncern fr om 2011 och är därmed inte inblandade i pälsfarmar längre, enligt vad jag kan googla fram :)

"Varken företaget Oy MUSH Ltd eller dess ägare är direkt verksamma inom mink- eller rävfarmning, och vi säljer inte heller våra produkter till dessa farmer, utan endast till katter och hundar. Vår företagshistoria sträcker sig tillbaka till 80-talet, och vi har haft olika ägare genom åren. Ända sedan ägarbytet år 2011 har vi valt att satsa helhjärtat på BARF, eftersom vi tror att det är den mest naturliga och bästa möjliga mat för hundar. I Finska Österbotten är pälsdjursfarmningen en stor näringsgren och ni kan hitta från oss släktskap till personer som äger pälsdjursfarmer. Men jag vill ändå understryka att genom att stöda MUSH så stöder ni varken direkt eller indirekt pälsdjursfarmning. Eftersom Bolaget inte har ekonomiska intressen i den branschen. Jag hoppas att alla andra aktörer inom Hundmats branschen skulle vara lika öppna och ärliga som oss och härmed så inbjuder jag även djurrättsaliansen på besök till Jakobstad så kan vi tillsammans se hur vi kan på ett öppet och ärligt sett diskutera med varandra.

Med vänliga hälsningar
Magnus Pettersson, vd Oy MUSH Ltd"

Enligt Djurrättsalliansen så har tydligen Priima och Hallafoder också samröre med pälsfarmsindustrin, huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.
Vad DA kläcker ur sig är lika trovärdigt som "fakta" från PETA.

Ni som ger färskfoder hur mycket betalar ni/månad för det ungefär? Hur mycket ger ni?
Har en bekant som envisas med att det är mycket billigare att ge färskfoder än torrfoder.
Men det jag ger min valp nu kostar 390kr för 20kg och hon ska ha 1kg/dag. Halla valp.
Så för en månad skulle det gå på typ 1200kr :/
Medans ett bra foder som räcker en månad har legat på ca 600kr.

Ni som ger färskfoder hur mycket betalar ni/månad för det ungefär? Hur mycket ger ni?
Har en bekant som envisas med att det är mycket billigare att ge färskfoder än torrfoder.
Men det jag ger min valp nu kostar 390kr för 20kg och hon ska ha 1kg/dag. Halla valp.
Färskfoder tror jag inte blir billigare, BARF däremot kan bli det.

Så för en månad skulle det gå på typ 1200kr
:/

Hur får du ihop detta? (Se fetad text)
Om hon ska ha 1 kg/dag och du betalar knappt 400:- för 20 kg, så blir ju det 600:- för 30 dagar?

Njae, skulle nog säga att färskfoder snarare blir dyrare. Men eftersom det är betydligt bättre upptagning av det och många torrfoder innehåller på tok för mycket strunt så lägger jag hellre de extra slantarna. Vi ger dock även torrfoder eftersom det är smidigare vid t ex resa.

BARF däremot blir nog en hel del billigare. Men det saknar jag både tid och kunskap till.

Ger torrfoder men får ibland tag på en del kött/köttfärs/kyckling/revben och liknande. Är det något jag behöver vänja in hos hundarna eller går det bra att ge då och då utöver den vanliga maten?

Jag som köper 500 kg åt gången betalar inte så mycket, ca 1200:-/ mån för 4-5 BCs

Ska din valp ha 1 kg färskfoder per dag? Vad förväntas en boxertik väga som vuxen? Trodde inte de vägde så mkt. Nu kan ju självklart hundar i den storleken eller mindre hundar för den delen kräva betydligt mer än 2 % men som utgångspunkt skulle jag räkna med 2 %.

Jag ger främst Nordic och det ska gå att beställa i block om 15 kg vilket ger ett bättre pris. Vet dock inte hur mkt. Går det inte att köpa Halla valp i block för att få ner priset? Har själv ingen arning vad jag betalar i månaden tyvärr.

Ska din valp ha 1 kg färskfoder per dag? Vad förväntas en boxertik väga som vuxen? Trodde inte de vägde så mkt. Nu kan ju självklart hundar i den storleken eller mindre hundar för den delen kräva betydligt mer än 2 % men som utgångspunkt skulle jag räkna med 2 %.

Jag ger främst Nordic och det ska gå att beställa i block om 15 kg vilket ger ett bättre pris. Vet dock inte hur mkt. Går det inte att köpa Halla valp i block för att få ner priset? Har själv ingen arning vad jag betalar i månaden tyvärr.
Butiken ringde till Halla för att höra om doseringen av just valpfodret för det var så nytt för dom så de hade ingen direkt koll själva ännu.
Men de sa att vi skulle räkna på 1% och höftade till med en vuxen vikt på ca 25kg, hon är ganska smäcker av sig.
Sen räknade butiken ut resten så har faktiskt inte ens tänkt att det kanske inte stämmer :/
De räknade nog på att hon får i sig lite torrfoder med eftersom hon får det samtidigt men det är minimalt som hon tuggar i sig av det...
Har Nordic bättre priser?
Jag köpte en låda nu o då blev det aningens billigare än när jag köpte styckvis men tja känns som det kommer bli alldeles för dyrt... Speciellt eftersom hon inte alltid vill äta det heller...

Aldrig varit maken om en så besvärlig hund när det kommer till mat!
Nu börjar hon rata färskfodret med... Funkade ett tag men nä nu rynkar hon mest på sin trubbig lilla nos :banghead:
Och vår överviktiga 13 åriga tik skulle dö för att få smaka av valpens alla dyra godsaker :meh:

Butiken ringde till Halla för att höra om doseringen av just valpfodret för det var så nytt för dom så de hade ingen direkt koll själva ännu.
Men de sa att vi skulle räkna på 1% och höftade till med en vuxen vikt på ca 25kg, hon är ganska smäcker av sig.
Sen räknade butiken ut resten så har faktiskt inte ens tänkt att det kanske inte stämmer :/
De räknade nog på att hon får i sig lite torrfoder med eftersom hon får det samtidigt men det är minimalt som hon tuggar i sig av det...
Har Nordic bättre priser?
Jag köpte en låda nu o då blev det aningens billigare än när jag köpte styckvis men tja känns som det kommer bli alldeles för dyrt... Speciellt eftersom hon inte alltid vill äta det heller...

Aldrig varit maken om en så besvärlig hund när det kommer till mat!
Nu börjar hon rata färskfodret med... Funkade ett tag men nä nu rynkar hon mest på sin trubbig lilla nos :banghead:
Och vår överviktiga 13 åriga tik skulle dö för att få smaka av valpens alla dyra godsaker :meh:
Men 1% av 25kg är ju 250g?

Men 1% av 25kg är ju 250g?
Haha ja jag fattar inte hur de har räknat! Jag gav ju bara henne det de sa till mig men nu när jag satt här o skrev så märkte jag hur tokigt det verkade :o
Då ska hon ju bara ha en halv korv och inte 2, en himla skillnad så tro tusan hon inte har kunnat trycka i sig allt det O_o

Ska räkna på 2% istället eftersom torrfoder hon får i sig är minimalt så det kan hon få som extra eftersom hon fortfarande är lite tunn :up:

@surprice1985
Floyd äter ca 500gr/dag, räknar med att han kommer väga max 25kg som vuxen, snarare 23-24. Jag har räknat lite högt på honom om man ska se till de där 2%:en, men just nu får han lite mer t om eftersom jag tycker att han är väl tunn nu. Han har skjutit i höjden sista veckan, så det har väl tagit lite extra energi :)

Han hade nog iofs mer än gärna tryckt i sig 1kg om han bara hade fått :p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar