Allmänna fodertråden

Kan du inte kontakta tillverkaren direkt?
Jag har skickat ut ett par trevare, men tex det fodret jag har köpt nu går inte att köpa så, om man frågar deras officiella kontaktperson för landet. Men med direktadress till en annan ansvarig så gick det plötsligt alldeles utmärkt... Misstänker att de har nån slags avtal med sina återförsäljare så att de inte kan sälja direkt hur som helst?

Är det någon som vet om det går att bulkköpa något annat färskfoder än VoH och Fodax? Köper mellan 1-2 ton om året, så vill få hem på pall...
Priima vet jag, men vet inte vad du gillar innehållet. Men ju mer du köper desto billigare. Här gick folk ihop och köpte på pall, just för att få hit det - det finns ingen återförsäljare här nämligen.

Just det ja - tror dom har en spannmålsfri variant med nu.

Är det någon som vet om det går att bulkköpa något annat färskfoder än VoH och Fodax? Köper mellan 1-2 ton om året, så vill få hem på pall...
Har du pratat med Mush? Var precis idag en som skrev i en av hundgrupperna på FB att han köpte 1 ton i stöten direkt från fabriken.

@Migo
Du kan köpa direkt från Nordic :) Jag har varit sugen på att göra det, men jag beställer bara typ 600kg om året :D
Jag sållade bort dem rätt tidigt i sökandet för jag tycker det är en massa onödig utfyllnad i fodret? Potatisfibrer melass och sånt tycker jag inte har i hundmat att göra.

Jag sållade bort dem rätt tidigt i sökandet för jag tycker det är en massa onödig utfyllnad i fodret? Potatisfibrer melass och sånt tycker jag inte har i hundmat att göra.

Deras spannmålsfria innehåller:
Oxkött, Vom, Rå morot, Potatisfibrer, Mineral, Kalk, Vitamin, Oxblod

Analysvärde anges i g/100 g
Vatten 65,5. Aska 3,0. Fett 16,8. Protein 9,3. Kolhydrater 2,8. Fiber 2,7. Kalcium, Ca 0,96.
Fosfor, P 0,76. Energi 848 kJ. Energi 203 kcal

2,8% kolhydrater tycker jag är helt ok att ge, men det är ju en smaksak :) Man kan se sönderhackade morötter i fodret, men baserat på vad man kan se så ser det ut att vara 95% kött.
Endast svenska råvaror och bara nöt, vilket är viktigt för mig.
Jag ger dock SP+ nu, men de har gått på det spannmålsfria hela jaktsäsong med fint resultat.

Dessutom kan du beställa dem i 15 kilosblock, så du borde kunna få vettigt pris.

Deras spannmålsfria innehåller:
Oxkött, Vom, Rå morot, Potatisfibrer, Mineral, Kalk, Vitamin, Oxblod

Analysvärde anges i g/100 g
Vatten 65,5. Aska 3,0. Fett 16,8. Protein 9,3. Kolhydrater 2,8. Fiber 2,7. Kalcium, Ca 0,96.
Fosfor, P 0,76. Energi 848 kJ. Energi 203 kcal

2,8% kolhydrater tycker jag är helt ok att ge, men det är ju en smaksak :) Man kan se sönderhackade morötter i fodret, men baserat på vad man kan se så ser det ut att vara 95% kött.
Endast svenska råvaror och bara nöt, vilket är viktigt för mig.
Jag ger dock SP+ nu, men de har gått på det spannmålsfria hela jaktsäsong med fint resultat.

Dessutom kan du beställa dem i 15 kilosblock, så du borde kunna få vettigt pris.
Som sagt, jag tycker att det känns onödigt att ge morot och potatisfibrer till mina hundar, de behöver så högt energivärde de kan få. Då kan jag lika gärna ge kött och rivna morötter själv...

Som sagt, jag tycker att det känns onödigt att ge morot och potatisfibrer till mina hundar, de behöver så högt energivärde de kan få. Då kan jag lika gärna ge kött och rivna morötter själv...

Men då är det väl bara VOM som gäller? Om kravet är 100% kött.
Mush har ju också grönsaker i sina färdiga blandningar. Ska du köpa deras köttblandningar kan du ju lika gärna blanda själv :)

Priima har en variant också.

Ah! Men det är ju bara 195kcal/100gr, så det är ju inte supermycket energi i, jämfört med t ex Mush Vaisto svart på typ 245kcal/100gr.
Men jag visste inte att de hade ett helt spannmålsfritt, ska testa köpa några sådana korvar att varva med till mina :)

Ah! Men det är ju bara 195kcal/100gr, så det är ju inte supermycket energi i, jämfört med t ex Mush Vaisto svart på typ 245kcal/100gr.
Men jag visste inte att de hade ett helt spannmålsfritt, ska testa köpa några sådana korvar att varva med till mina :)

Jag har lite etiska svårigheter med att köpa mush och fodax, eftersom det indirekt stöttar pälsfarmer...

Om det inte vore för att jag ska lämna en hund hemma under lamningsjobbet hade jag fortsatt barfa med egna råvaror. Men stackars hundvakten vill inte det ;)

Jag har lite etiska svårigheter med att köpa mush och fodax, eftersom det indirekt stöttar pälsfarmer...

Om det inte vore för att jag ska lämna en hund hemma under lamningsjobbet hade jag fortsatt barfa med egna råvaror. Men stackars hundvakten vill inte det ;)

Ja, det förstår jag.

Haha, knusslig hundvakt tycker jag ;)

Fodax har jag iofs aldrig gett, Mush däremot. Fasen, sånt vill jag ju inte alls stödja.

Mush verkar ägt av en annan koncern fr om 2011 och är därmed inte inblandade i pälsfarmar längre, enligt vad jag kan googla fram :)

"Varken företaget Oy MUSH Ltd eller dess ägare är direkt verksamma inom mink- eller rävfarmning, och vi säljer inte heller våra produkter till dessa farmer, utan endast till katter och hundar. Vår företagshistoria sträcker sig tillbaka till 80-talet, och vi har haft olika ägare genom åren. Ända sedan ägarbytet år 2011 har vi valt att satsa helhjärtat på BARF, eftersom vi tror att det är den mest naturliga och bästa möjliga mat för hundar. I Finska Österbotten är pälsdjursfarmningen en stor näringsgren och ni kan hitta från oss släktskap till personer som äger pälsdjursfarmer. Men jag vill ändå understryka att genom att stöda MUSH så stöder ni varken direkt eller indirekt pälsdjursfarmning. Eftersom Bolaget inte har ekonomiska intressen i den branschen. Jag hoppas att alla andra aktörer inom Hundmats branschen skulle vara lika öppna och ärliga som oss och härmed så inbjuder jag även djurrättsaliansen på besök till Jakobstad så kan vi tillsammans se hur vi kan på ett öppet och ärligt sett diskutera med varandra.

Med vänliga hälsningar
Magnus Pettersson, vd Oy MUSH Ltd"

Enligt Djurrättsalliansen så har tydligen Priima och Hallafoder också samröre med pälsfarmsindustrin, huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar