Allmänna fodertråden

Den sort jag ger innehåller inget ärtprotein och det hydroliserade köttet är 1,6% så det stör mig inte när det gäller skillnaden i mående hos hundarna :)
Jag ger Purizon Black Angus and Turkey.

För mina hundar är det en enorm skillnad att käka ett foder med 2,5% fibrer jämfört med ett på 5% fibrer - det sistnämnda ger gaser och större/mjukare avföring. Så för mina hundar blev det stor skillnad när jag provade Purizon i jämförelse med Orijen och Acana.
För övrigt så får mina främst färskfoder/Mush - men just nu har jag en period där jag ger torrt på morgonen och då fungerar Purizon bäst till två av mina (en får magert foder) :)
1,6% är ju väldigt lite. Varför måste man lägga i det? Blir fodret bättre av hydrolisatet?

Tycker att fördelen med priset och att det är tyskt väger upp nackdelen med dom där 1,6 % hydrolyserat protein. Det är väldigt lite, även om det är onödigt.
Priset är bra, det håller jag med om. Purizon kallas ibland för "fattigmans Orijen". Men att Tyskland skulle vara bättre än Kanada? Kortare fraktsträcka ja, sant, men tveksamt om det är bättre på något annat sätt.

Tyskland hade en dioxinskandal 2009-2010. Förgiftat hundfoder därifrån fanns i ett flertal länder i Europa.

”3 000 ton förgiftat djurfoder kan ha nått tyska lantbruk, främst i delstaten Niedersachsen.
Fodret har används vid uppfödning av värphöns, kyckling, kalkon och gris”

Googla på dn.se nyheter och tyska dioxinskandalen.

Priset är bra, det håller jag med om. Purizon kallas ibland för "fattigmans Orijen". Men att Tyskland skulle vara bättre än Kanada? Kortare fraktsträcka ja, sant, men tveksamt om det är bättre på något annat sätt.

Tyskland hade en dioxinskandal 2009-2010. Förgiftat hundfoder därifrån fanns i ett flertal länder i Europa.

”3 000 ton förgiftat djurfoder kan ha nått tyska lantbruk, främst i delstaten Niedersachsen.
Fodret har används vid uppfödning av värphöns, kyckling, kalkon och gris”

Googla på dn.se nyheter och tyska dioxinskandalen.

Jag har studerat i Tyskland och vet hur det ligger till med köttindustrin. Företaget bakom Purizon ligger i staden där jag bodde.
Det blir betydligt mindre miljöpåverkan att köpa ett foder från Tyskland än Kanada.
Skandaler uppkommer i alla länder.

Ingen riktig foderfråga men en om godis. Min hund är kräsen och svårimpad, främst på bortaplan. Han är två år i april och ibland går det sådär med koncentrationen ;) Ni med kräsna hundar, vad ger ni för träningsgodis? Köttbullar spottade (!) han ut senast igår (han ratar både köpta och hemmagjorda köttbullar), korv går sådär om den är stekt och han är på bra humör, jag har provat att torka blod- och leverkorv i ugnen men det var ingen hit, olika sorters hundgodis är inte det minsta intressant, tubost funkar inge vidare osv osv. Det absolut bästa jag hittat hittills är bacon, det funkar så gott som jämt. Men jag tänker att jag inte vill ge det allt för ofta pga den höga fetthalten och saltet. Så letar därför alternativ...
Helst enkla grejer som inte blir så dyrt, det ska vara rimligt att kunna ge mycket småbitar om jag tränar nått nytt med klickern tex.

Leksak funkar bra men vill ha ett (helst flera...) fungerade godis också.

Alla tips uppskattas :D

Ingen riktig foderfråga men en om godis. Min hund är kräsen och svårimpad, främst på bortaplan. Han är två år i april och ibland går det sådär med koncentrationen ;) Ni med kräsna hundar, vad ger ni för träningsgodis? Köttbullar spottade (!) han ut senast igår (han ratar både köpta och hemmagjorda köttbullar), korv går sådär om den är stekt och han är på bra humör, jag har provat att torka blod- och leverkorv i ugnen men det var ingen hit, olika sorters hundgodis är inte det minsta intressant, tubost funkar inge vidare osv osv. Det absolut bästa jag hittat hittills är bacon, det funkar så gott som jämt. Men jag tänker att jag inte vill ge det allt för ofta pga den höga fetthalten och saltet. Så letar därför alternativ...
Helst enkla grejer som inte blir så dyrt, det ska vara rimligt att kunna ge mycket småbitar om jag tränar nått nytt med klickern tex.

Baconmjukost? :D
Också rätt salt och fett, men går ju att ge i minimala doser :)

Nej det har jag inte testat. Har läst om att den kulan kan lossna så har inte vågat prova. Men de kanske har gjort om designen? För det var rätt längesen jag läste om det.

Kulan lossnade för mig :crazy: Vår gamla hane fick tag om överdelen och när han tryckte till så flög kulan ur. Det beror nog lite på hund om man vågar använda den..
Jag använder den till Floyd, men inte till Otis, t ex :p

Kulan lossnade för mig :crazy: Vår gamla hane fick tag om överdelen och när han tryckte till så flög kulan ur. Det beror nog lite på hund om man vågar använda den..
Jag använder den till Floyd, men inte till Otis, t ex :p
Fy så otäckt :crazy: Avvaktar nog lite med den... Tage tar godisar försiktigt men skulle tro att han kanske försökt att bita på den innan han förstått hur den funkar.

Delvis kl

Tage föredrar fiskfoder framför köttfoder. Vad finns det för godis med fisksmak som är smidigt att ge i små små (gärna lite mjuka) bitar :p

Fy så otäckt :crazy: Avvaktar nog lite med den... Tage tar godisar försiktigt men skulle tro att han kanske försökt att bita på den innan han förstått hur den funkar.

Delvis kl

Tage föredrar fiskfoder framför köttfoder. Vad finns det för godis med fisksmak som är smidigt att ge i små små (gärna lite mjuka) bitar :p

Kolla märket "Planet Pet", de har godis med fisk, bl.a. tonfisk. Hundvarianten ska bara vara tonfisk och bitarna går lätt att bryta så länge de inte torkar. Jag har köpt godiset som är för katter då de är mindre bitar, den varianten jag har köpt är dock då tonfisk- och kycklingsmak (heter Planet Pet Cat Tuna Bites). Men de har även en variant som heter "Planet Pet Cat Freeze Dried Fish" som ska vara bara fisk och är små och mjuka/spröda bitar.
Kan dock inte hitta var råvarorna kommer från eller var godiset är tillverkat...

Trick & Treat har också med tonfisk, har dock inte testat det märket.

Senast ändrad:
@McFlurry nu föredrar ju iofs Tage fisk men min kräsne hund gillar "Four Friend Training Treats Lamb", är mindre mjuka bitar som går att dela i två om man vill men är i ok storlek från början. Råvarorna är från Schweiz och även tillverkat där.

Annars har Four Friend även kattgodis med antingen tonfisksmak (Tuna Stick Bite) eller laxsmak (Salmon Bite). Kolla dock upp var råvarorna kommer från samt var godiset tillverkas då vissa sorter från Four Friend är från Kina.

Orijens Angus Beef Treat är hundgodis som går att bryta i små bitar. Min kräsna som också spottar ut köttbullar, tycker att det här är himmelskt gott. Inte billigt förstås, men om det är något extra viktigt som hunden ska lära in så är det super.
Till normalt vardagsgodis funkar Magnussons Meat & Biscuit Adult. Inte sorten Grain-Free, vilken spottas ut, utan den med spannmål ska det vara alltså Adult.
Katters torrfoder är gott. Acana Wild Praire katt är jättegott.

Delvis kl

Min kräsna fluff (spottar ut köttbullar och kycklingfilé) blev tokig i ett fisktorrfoder/godis för katt som @igbest hittade på lösvikt på ica maxi. Han blir helt knäpp av dom! De är liksom fiskformade. Och väldigt små! Så det körde vi med när vi tävlade rally sist och han har aldrig gått så bra :p

Har du testat att torka hjärtan/lever/grytbitar? Min svårflörtade går igång totalt på just torkade hjärtan och torkad lunga :)

Lite idéer behövs! Hunden äter Standardt Mild och fungerar bra på det, men blir lätt rund nu när han äntligen börjat äta ordentligt igen (började äta efter kastrering i december). Han äter ca 80g i dagsläget + träningsgodis per dagen och är märkbart hungrig på kvällen. Han väger i dagsläget 5,9kg och skulle vilja ha ner honom åtminstone 2hg.

Finns det något GOTT att dryga ut maten med? Kräsen hund haha..

`Med min kräsna vovve var det bara rå köttfärs som funkade borta med störning i början, kladdigt men vad gör man inte när man vill träna :D
Nu mer funkar det oftast med kalkon eller älgpålägg men jag måste variera för att han inte ska ledsna, torkad anka (kyckling är inte lika poppis :p) funkar om det inte är för rörigt runt omkring.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar