Allmänna fodertråden

Hej! Min valp, 5månader, är så tunn.
Finns det något tillskott man kan ge henne så hon lägger på sig lite fortare?
Hon var väldigt smal när hon flyttade hit, vuxit mycket och gillade inte fodret hon fick hos uppfödaren.
Har lyckats hitta ett som hon äter bättre av nu men hon lägger inte på sig något, är väldigt aktiv så springer väl av sig det mesta som hon äter...
Hon är kräsen med mat och äter inte mer än hon måste ungefär.

Hur tunn är hon? :)
Floyd är i mångas ögon väldigt tunn, medan jag tycker att han är perfekt för att vara en växande valp. Man ser revbenen på honom och han har en väldigt tydlig midja bakom revbenen.
_DSC0518_zps4qskhxi6.jpg

15877319_231491920633877_3182060580055810048_n.jpg

Hur tunn är hon? :)
Floyd är i mångas ögon väldigt tunn, medan jag tycker att han är perfekt för att vara en växande valp. Man ser revbenen på honom och han har en väldigt tydlig midja bakom revbenen.
_DSC0518_zps4qskhxi6.jpg

15877319_231491920633877_3182060580055810048_n.jpg
16665122_10209712909913513_2915004745613278002_o.jpg

En lite dålig bild för att visa hur smal hon är. Men det finns liksom inget över revbenen alls och hon är väldigt smal runt midjan...

Läste om några som brukar ge välling till sina valpar som äter dåligt, är det något jag kanske kunde göra ett tag?
Olja?

16665122_10209712909913513_2915004745613278002_o.jpg

En lite dålig bild för att visa hur smal hon är. Men det finns liksom inget över revbenen alls och hon är väldigt smal runt midjan...

Läste om några som brukar ge välling till sina valpar som äter dåligt, är det något jag kanske kunde göra ett tag?
Olja?

Jag tycker inte att hon ser för smal ut på den bilden, men det kan ju vara svårt att avgöra på en bild :)

På denna bilden tyckte jag att Floyd var lite i smalaste laget, nu ser man inte hela revbensbågen så tydligt längre utan främst de tre bakre revbenen, och jag tycker han är perfekt. Så länge de växer som de ska och har mycket energi så tycker jag inte att det gör något att hålla dem lite tunna.

15623618_1802239886712273_3127052442814906368_n.jpg

Jag tycker inte att hon ser för smal ut på den bilden, men det kan ju vara svårt att avgöra på en bild :)

På denna bilden tyckte jag att Floyd var lite i smalaste laget, nu ser man inte hela revbensbågen så tydligt längre utan främst de tre bakre revbenen, och jag tycker han är perfekt. Så länge de växer som de ska och har mycket energi så tycker jag inte att det gör något att hålla dem lite tunna.

15623618_1802239886712273_3127052442814906368_n.jpg
16711732_10209721497368194_1768471091804188772_n.jpg

16700256_10209721512888582_1032527803407083603_o.jpg

Lite fler bilder...
Så svårt att få med på bild hur smal hon är!
Men som sagt hennes revben syns hela tiden.
Blandade i lite majsvälling på fodret nyss och då åt hon upp hela skålen men frågan är om det är bra för henne?
Uppfödaren hörde av sig idag och frågade om hon äter som hon ska så hon tyckte hon sett smal ut på bilderna, de vet om att hon är dålig på att äta eftersom hon var likadan hos dom.
Hon rekommenderade barnsirap (?) För det använder de i Polen för att göra maten smaskigare.

16711732_10209721497368194_1768471091804188772_n.jpg

16700256_10209721512888582_1032527803407083603_o.jpg

Lite fler bilder...
Så svårt att få med på bild hur smal hon är!
Men som sagt hennes revben syns hela tiden.
Blandade i lite majsvälling på fodret nyss och då åt hon upp hela skålen men frågan är om det är bra för henne?
Uppfödaren hörde av sig idag och frågade om hon äter som hon ska så hon tyckte hon sett smal ut på bilderna, de vet om att hon är dålig på att äta eftersom hon var likadan hos dom.
Hon rekommenderade barnsirap (?) För det använder de i Polen för att göra maten smaskigare.

Lite tunn kanske, men inte så tunn att jag hade oroat mig om jag varit i din sits :) Floyd är bara något tjockare - man ser ju inte hela hans revben hela tiden - men ovanifrån ser han ut som din. Jag kan ta en bild senare ikväll.

Jag hade nog inte velat blanda i varken barnsirap eller majsvälling.. Lite osaltad buljong kanske? Blod? Nötblod brukar finnas att köpa i vanlig mataffär.

@surprice1985

Här är helt färska bilder :)

FCDCAE83-3E09-4286-B841-121215581D9B_zps63p6shgq.jpg

67EC68EE-4BFA-4781-A58A-B9DDF176FF8A_zpspzpn9gs0.jpg

Den där svansen alltså :D inte lätt att få den skarp på bild. Här har han precis ätit kvällsmat (250gr MUSCH) och resterna av en lammbog, typ 100gr kött till ungefär.
Jag vill inte att han blir tunnare än så här dock.

Utifrån vad man kan se på bilderna så skulle jag nog säga att Iris är tunnare...
Funderar på att köpa hem lite färskfoder och blanda ut med hennes torrfoder tills hon har lagt på sig lite mer? Så äter hon förhoppningsvis upp allt sitt foder...
Ska svänga inom vet. för att ta en ny vikt på henne med.

Utifrån vad man kan se på bilderna så skulle jag nog säga att Iris är tunnare...
Funderar på att köpa hem lite färskfoder och blanda ut med hennes torrfoder tills hon har lagt på sig lite mer? Så äter hon förhoppningsvis upp allt sitt foder...
Ska svänga inom vet. för att ta en ny vikt på henne med.

Ja, prova det :) du vill inte gå över på färskfoder helt? Både Musch och VOM har valpfoder som är smidiga att ge. Jag blandar lite till Floyd, han äter båda med stor förtjusning. Blandar ut med de vuxnas Nordic emellanåt också, eller som igår att han får köttben med rött kött, för att det inte bara ska bli vitt kött i fodret.

Tips på ben man kan ge till Hund som inte äter färskt? (än.. :devil: ) Köpte ett "vanligt", sånt däringa brunt, torrt, hudben, till henne men hon var inte jätteintresserad. Hade en gammal nackkota sen Alice tid i frysen som var i princip rensad på kött - den satte hon i sig med god aptit. Fick ta den efter ett tag så hon inte skulle få i sig för mycket ben (och sabba magen av den anledning).
Helt enkelt, ett gott och snällt ben som gärna håller henne sysselsatt ett tag. Har en kong jag kan frysa in något i, men vill gärna att hon får tugga lite.

Tips på ben man kan ge till Hund som inte äter färskt? (än.. :devil: ) Köpte ett "vanligt", sånt däringa brunt, torrt, hudben, till henne men hon var inte jätteintresserad. Hade en gammal nackkota sen Alice tid i frysen som var i princip rensad på kött - den satte hon i sig med god aptit. Fick ta den efter ett tag så hon inte skulle få i sig för mycket ben (och sabba magen av den anledning).
Helt enkelt, ett gott och snällt ben som gärna håller henne sysselsatt ett tag. Har en kong jag kan frysa in något i, men vill gärna att hon får tugga lite.

Frank vill inte heller äta de där bruna torkade knotorna från djuraffären, men färska ben är mumma! Du har ingen jägare eller slaktare i närheten som vill bli av med lite slaktrens? Hade du bott i Norra Sthlm så hade du kunnat få komma och hämta lite vildsvinskotor.

Edit - Sorry, jag läste för fort. Såg att din inte gillade färskt

Frank vill inte heller äta de där bruna torkade knotorna från djuraffären, men färska ben är mumma! Du har ingen jägare eller slaktare i närheten som vill bli av med lite slaktrens? Hade du bott i Norra Sthlm så hade du kunnat få komma och hämta lite vildsvinskotor.
Vildsvin är ju ganska starkt. Jag tror inte Hund någonsin har ätit färskt, så tänkte försöka börja med något väldigt snällt. Vågar man ge en strutshals kanske? Kyckling känns ju väldigt futtigt för Fröken Schäfer.

Vildsvin är ju ganska starkt. Jag tror inte Hund någonsin har ätit färskt, så tänkte försöka börja med något väldigt snällt. Vågar man ge en strutshals kanske? Kyckling känns ju väldigt futtigt för Fröken Schäfer.

Kyckling är mer en munsbit. Tar Floyd ca 3 sek att äta en sån, och då är han den som sätter i sig den långsammast av mina tre :D
Fryst kalkonhals kanske?

Jag ger bara mina frysta köttbitar/ben, det tar inte många sek för dem att sätta i sig det annars...

Kyckling är mer en munsbit. Tar Floyd ca 3 sek att äta en sån, och då är han den som sätter i sig den långsammast av mina tre :D
Fryst kalkonhals kanske?

Jag ger bara mina frysta köttbitar/ben, det tar inte många sek för dem att sätta i sig det annars...
Man vågar ge fryst då? Har hört olika bud om det där.. Jag gav det ofta fryst till Alice, men hon var så försiktig att hon utan problem åt märgben också. Hund är... well, schäfer. Försiktig, not so much :D

Man vågar ge fryst då? Har hört olika bud om det där.. Jag gav det ofta fryst till Alice, men hon var så försiktig att hon utan problem åt märgben också. Hund är... well, schäfer. Försiktig, not so much :D

Mina är inte heller så försiktiga, men jag tycker att de äter mycket lugnare när de får det fryst, precis som att de fattar att de inte kan hetsa då :p Tinade köttstycken sväljer de typ hela :crazy: Jag vågar dock inte ge dem något utan att jag har full koll på vad de sysslar med.

Otis fick en 2-kilos lammbog häromdagen, han slutade t om att äta självmant efter typ 30 min O_o Det trodde jag aldrig skulle hända :laugh: men han var väl mätt antar jag? Han åt typ 600 gram.
Sedan fick Ladda gnaga vidare på den till hon käkat typ 250 gram och till sist fick Floyd den innan den åkte in i frysen för att fortsätta gnagas på nästa dag :D

Otis fick en 2-kilos lammbog häromdagen, han slutade t om att äta självmant efter typ 30 min O_o Det trodde jag aldrig skulle hända :laugh: men han var väl mätt antar jag? Han åt typ 600 gram.
Sedan fick Ladda gnaga vidare på den till hon käkat typ 250 gram och till sist fick Floyd den innan den åkte in i frysen för att fortsätta gnagas på nästa dag :D
:love:

Jag ger aldrig fryst - och har en hund jag aldrig skulle våga ge fryst, då han kör metoden att svälj allt som går att svälja och helst om det är svårt att tugga :nailbiting::meh:

Gissa hur min då 6 kilos heelerunghund såg ut efter ett halvt kilo kött från hjortnacke (nacken vägde ca 1 kg hel). Visserligen inte speciellt fryst (mer än i mitten), men han fick käka så länge han ville.....han slutade när han inte kunde få ner en bit till och bara låg och pustade :D Han föddes hungrig och tror fortfarande han håller på att svälta ihjäl om han missar något.....:cautious:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar