Handlar inte om min egen hund då jag inte har någon. Men ja, det handlar om en spetshund som i mina öron och ögon fäller avikande mycket året om. Undrade som sagt om det kunde ha med fodret att göra.
Kan det vara att de inte kammar ur tillräckligt mycket vid varje fällning? För den som inte haft en långhårig (om den är det) spets tidigare kan det vara svårt att föreställa sig vilka enorma mängder päls som lossnar vid pälsfällning. Varje fällning är heller inte exakt lika. Fällningen av vinterpälsen tycker jag är större än höstfällningen.
Jo, fodret har betydelse för pälsen, upplever jag. Min tik hade sämre päls när hon åt Royal Cain det första året. Acana i kombination med linfröolja (oftast, men ibland laxolja) tror jag har bidragit till att båda hundarna har tjock, glansig päls. När spetstiken fäller ur sin päls ser hon fortfarande fin och normalt pälsad ut. En del tycker att spetsar kan se risiga ut efter fällning, men nej, det gör hon inte.
Det beror ju på vad den aktuella hunden äter för foder i dagsläget.
Andra foder än Acana har gett fin päls (Magnussons Meat & Biscuit har båda ätit och Simpsons Premium som hanen har ätit.) Våra har ej fått färskfoder. Många tycker att de ser skillnad på pälsen när de övergår till det.
Det finns också hormonella sjukdomar som ger försämrad päls.
Cushings syndrom kommer smygande och är lätt att missa i början.
Symtom är att hunden blir törstigare, får större urinmängd och att den tappar päls och blir tunnhårigare, speciellt tunnhårig runt buken till en början. Hunden får större aptit.
Googla på cushings syndrom hund. T o m uppfödare har missat cuschings i början, eftersom man inte tänker på att hundens utseende förändras, eftersom det går så långsamt och man tror att den bara blivit äldre och lagt på sig vikt. Här på Buke finns veterinärer som kan berätta mer om symtomen.