Allmänna fodertråden

Ok, du ska förstås ge det som funkar på din hund. Siffran har jag sett på amerikanska hundsidor. Kanske inte gäller i Sverige. Nu finns också behandling för cancer, så de kan hinna dö av andra orsaker.
Hoppas du hittar något som funkar för din hund. :)
Alla cancerformer är inte behandlingsbara.

Alla cancerformer är inte behandlingsbara.

Exakt, och inom djurvården behandlar man bara palliativt med cytostatika. Det vore oetiskt att ge så höga doser så varenda cancercell dör av då hunden skulle få samma symtom som människor - kräkningar, illamående, minskad aptit, viktminskning något som sannolikt är värre för hunden än själva cancern. Hunden förstår ju inte varför den mår som skit. En människa under cellgiftsbehandling förstår ju varför den måste ta sig igenom skiten.
Långt ifrån alla cancerformer kan ens behandlas med cytostatika.
@nilie

Exakt, och inom djurvården behandlar man bara palliativt med cytostatika. Det vore oetiskt att ge så höga doser så varenda cancercell dör av då hunden skulle få samma symtom som människor - kräkningar, illamående, minskad aptit, viktminskning något som sannolikt är värre för hunden än själva cancern. Hunden förstår ju inte varför den mår som skit. En människa under cellgiftsbehandling förstår ju varför den måste ta sig igenom skiten.
Långt ifrån alla cancerformer kan ens behandlas med cytostatika.
@nilie
Känner väl till det. Dessutom är det kostsamt. Det kan vara oetiskt att behandla - att utsätta hunden för ett lidande som kanske bara förlänger livet med några månader. I framtiden kanske det ser annorlunda ut.

Känner väl till det. Dessutom är det kostsamt. Det kan vara oetiskt att behandla - att utsätta hunden för ett lidande som kanske bara förlänger livet med några månader. I framtiden kanske det ser annorlunda ut.
Lät inte som det i ditt förra inlägg. "Nu finns också behandling för cancer, så de kan hinna dö av andra orsaker."

Hur ofta en hund fäller - är det något som går att koppla till fodret?

Vad ska man i sådant fall testa för typ av foder om hunden fäller ovanligt ofta? Är det bara att testa sig fram helt slumpmässigt eller finns det specifika ingredienser etc som man bör titta närmare på?

Tänker främst på torrfoder. :)

Vad ska man i sådant fall testa för typ av foder om hunden fäller ovanligt ofta? Är det bara att testa sig fram helt slumpmässigt eller finns det specifika ingredienser etc som man bör titta närmare på?

Maxat med B vitaminer lär vara bra. Annars an man komplettera med några äggulor i veckan samt öljäst.

Maxat med B vitaminer lär vara bra. Annars an man komplettera med några äggulor i veckan samt öljäst.

Äggulor låter bra! Visste att det ändå var bra för pälsen så det låter vettigt. En av de få saker jag lärt från min sambos hundkunskaper och inte tvärtom :p (Han har haft Kerry innan)

Generellt så är ju Omega-3, B-vitaminer och Biotin bra för pälsen. Så prova några sådana tillskott?

Vad menar du med ovanligt ofta? Tikar kan fälla oftare än hanar pga hormoner i samband med löp. Hanar av fällade raser brukar fälla två gånger per år. Vilken ras har du?

Jag tycker ibland att en fällningsperiod är väldigt lååång. Jag har märkt att när det gäller min tik, beror det på att jag inte kammat ur tillräckligt. En del fällande raser fäller enorma mängder. Flera stora ICA-kassar under några dagar/en, ett par veckor. Om jag är flitig och kammar ur riktigt ordentligt under några dagar, märker jag att jag förkortar min tiks fällningstid jättemycket. (har en spets med mycket päls).

Under tikens första år förstod jag inte HUR MYCKET jag var tvungen att kamma. Man får kamma/borsta med olika slags redskap och så tror man att man kammat bort allt, men nej, nästa dag är det lika mycket igen!
Fördelen är att man slipper övrig pälsvård som klippning/trimning och det är det värt.

Du har fått bra tips om B-vitamin. Linfröolja är också jättebra för pälsen (ekologisk och kallpressad en matsked/dag till en medelstor hund) eller laxolja om man föredrar det.
Lycka till!

Du har fått bra tips om B-vitamin. Linfröolja är också jättebra för pälsen (ekologisk och kallpressad en matsked/dag till en medelstor hund) eller laxolja om man föredrar det.
Lycka till!
Hur skiljer det sig för pälsen om oljan är ekologiskt eller konventionellt odlad/framställd?

Vad menar du med ovanligt ofta? Tikar kan fälla oftare än hanar pga hormoner i samband med löp. Hanar av fällade raser brukar fälla två gånger per år. Vilken ras har du?

Jag tycker ibland att en fällningsperiod är väldigt lååång. Jag har märkt att när det gäller min tik, beror det på att jag inte kammat ur tillräckligt. En del fällande raser fäller enorma mängder. Flera stora ICA-kassar under några dagar/en, ett par veckor. Om jag är flitig och kammar ur riktigt ordentligt under några dagar, märker jag att jag förkortar min tiks fällningstid jättemycket. (har en spets med mycket päls).

Under tikens första år förstod jag inte HUR MYCKET jag var tvungen att kamma. Man får kamma/borsta med olika slags redskap och så tror man att man kammat bort allt, men nej, nästa dag är det lika mycket igen!
Fördelen är att man slipper övrig pälsvård som klippning/trimning och det är det värt.

Lycka till!

Handlar inte om min egen hund då jag inte har någon. Men ja, det handlar om en spetshund som i mina öron och ögon fäller avikande mycket året om. Undrade som sagt om det kunde ha med fodret att göra.

Hej! Min valp, 5månader, är så tunn.
Finns det något tillskott man kan ge henne så hon lägger på sig lite fortare?
Hon var väldigt smal när hon flyttade hit, vuxit mycket och gillade inte fodret hon fick hos uppfödaren.
Har lyckats hitta ett som hon äter bättre av nu men hon lägger inte på sig något, är väldigt aktiv så springer väl av sig det mesta som hon äter...
Hon är kräsen med mat och äter inte mer än hon måste ungefär.

Hej! Min valp, 5månader, är så tunn.
Finns det något tillskott man kan ge henne så hon lägger på sig lite fortare?
Hon var väldigt smal när hon flyttade hit, vuxit mycket och gillade inte fodret hon fick hos uppfödaren.
Har lyckats hitta ett som hon äter bättre av nu men hon lägger inte på sig något, är väldigt aktiv så springer väl av sig det mesta som hon äter...
Hon är kräsen med mat och äter inte mer än hon måste ungefär.

Vad ger du idag?

Handlar inte om min egen hund då jag inte har någon. Men ja, det handlar om en spetshund som i mina öron och ögon fäller avikande mycket året om. Undrade som sagt om det kunde ha med fodret att göra.
Kan det vara att de inte kammar ur tillräckligt mycket vid varje fällning? För den som inte haft en långhårig (om den är det) spets tidigare kan det vara svårt att föreställa sig vilka enorma mängder päls som lossnar vid pälsfällning. Varje fällning är heller inte exakt lika. Fällningen av vinterpälsen tycker jag är större än höstfällningen.

Jo, fodret har betydelse för pälsen, upplever jag. Min tik hade sämre päls när hon åt Royal Cain det första året. Acana i kombination med linfröolja (oftast, men ibland laxolja) tror jag har bidragit till att båda hundarna har tjock, glansig päls. När spetstiken fäller ur sin päls ser hon fortfarande fin och normalt pälsad ut. En del tycker att spetsar kan se risiga ut efter fällning, men nej, det gör hon inte.

Det beror ju på vad den aktuella hunden äter för foder i dagsläget.

Andra foder än Acana har gett fin päls (Magnussons Meat & Biscuit har båda ätit och Simpsons Premium som hanen har ätit.) Våra har ej fått färskfoder. Många tycker att de ser skillnad på pälsen när de övergår till det.
Det finns också hormonella sjukdomar som ger försämrad päls.

Cushings syndrom kommer smygande och är lätt att missa i början.
Symtom är att hunden blir törstigare, får större urinmängd och att den tappar päls och blir tunnhårigare, speciellt tunnhårig runt buken till en början. Hunden får större aptit.
Googla på cushings syndrom hund. T o m uppfödare har missat cuschings i början, eftersom man inte tänker på att hundens utseende förändras, eftersom det går så långsamt och man tror att den bara blivit äldre och lagt på sig vikt. Här på Buke finns veterinärer som kan berätta mer om symtomen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar