Allmänna fodertråden

Ska EVENTUELLT bo och jobba i Italien i ett halvår from mars och nu måste jag ju leta foder.. Vill ju gärna ha testat fodret och börja vänja in dom på det innan. Gissar att BARF är lite svårare där? Hittade något färskfoder men det var ju svindyrt :crazy:

Funderar på Acana. Hanen kan ju äta allt men vill framförallt att schäfertiken som kommer vara 4 månader då ska växa jämnt och fint. Hon är ganska lättfödd, så gärna ett foder som har lite lägre energiinnehåll.

Någon med tips? :D
Acana Puppy Large Breed har 1,4% kalcium enligt den kanadensiska sidan och det är OK värden och den sidan bör vara rätt. I svenska nätbutiker står det 1,6 och det ligger på gränsen till för högt. Det är 15 % fett i fodret.

Lägre fett 12 % har Olivers valpfoder för storvuxna raser.
Olivers Puppy Grain Free Large Breed är ett danskt torrfoder anpassad för valpar av storvuxen ras. Kalcium och fosfor har mycket bra nivåer ( 1,1 % resp 0.95 %) och kvoten dem emellan är perfekt.
Olivers petfood har en svensk sida och den slutar på se. Den danska sidan slutar på dk och engelska på com. Vet ej om det går att köpa om du bor i Italien.
Sammansättning: Torkad kyckling, kalkon och anka (totalt min. 17 %, bestående av 83 % kyckling, 12 % kalkon, 5 % anka), potatismjöl, potatisflingor, färsk kyckling och kalkon (totalt min. 14 %, bestående av 60 % kyckling , 40 % kalkon), ärter1, ärtprotein, potatisprotein, fjäderfäfett, torkad betmassa1, proteinhydrolysat, linfrö, torrjäst2, fiskolja4, natriumklorid, purjolök, morot3, tomat3, lingon3, cikoria1,2, blåbär3, glukosamin5, kondroitin5, ringblomsextrakt 3, persilja3, yuccaextrakt2.
1 motsvarar OLIVER’S Triple Fiber Plan
2 motsvarar OLIVER’S Digestion Boost
3 motsvarar OLIVER’S Aura Boost
4 motsvarar OLIVER’S Omega-3 Boost
5 motsvarar OLIVER’S Flex-C
Analytiska beståndsdelar: Protein: 29 %, Olja och fett: 12 %, Växttråd: 3 %, Råaska: 6,5 %, Kalcium: 1,1 %, Fosfor: 0,95 %, Omega-3: 0,57 %, Omega-6: 1,76 %.
Näringsmässiga tillsatser per kg: A-vitamin: 12 000 IE, Vitamin D3: 1 200 IE, E-vitamin: 150 mg, Koppar (som kopparsulfatpentahydrat): 10 mg, Zink (som zinkoxid): 70 mg, Zink (som zinkkelat från aminosyrahydrat): 45 mg, Jod (som kalciumjodat, vattenfritt): 2 mg, Selen (som natriumselenit): 0,2 mg, L-karnitin: 50 mg.
Energiinnehåll: 370 kcal/100 g

När det gäller färsk utfodring till en växande valp av storvuxen ras så kan det vara värt att läsa en studie vid SLU 2015. Lite ur den:

"Dillitzer et al. (2010) jämförde 95 olika råfoderstater till tyska hundar mot NRCs (2006) normer för näringstillförsel och fann att totalt 60 % av de utvärderade foderstaterna innehöll otillräckliga halter av ett eller flera näringsämnen."...

" Av de utvärderade foderstaterna innehöll 10 % långt under rekommenderat intag av kalcium (Ca), medan 10 % innehöll över tre gånger rekommenderat intag. De hundar vars foderstat innehöll mindre än rekommenderad mängd Ca utfodrades inte med ben som en del av kosten, medan de hundar vars foderstat innehöll över 300 % av rekommenderat intag (RI) frekvent utfodrades med ben.

Utöver brister i kalciuminnehåll förelåg även brister i mängd fosfor, jod, zink, koppar, magnesium, vitamin A och vitamin D. Hälften av de foderstater som analyserades innehöll under 50 % av RI för jod,..."

http://stud.epsilon.slu.se/7903/11/lund_j_150507.pdf

När det gäller färsk utfodring till en växande valp av storvuxen ras så kan det vara värt att läsa en studie vid SLU 2015. Lite ur den:

"Dillitzer et al. (2010) jämförde 95 olika råfoderstater till tyska hundar mot NRCs (2006) normer för näringstillförsel och fann att totalt 60 % av de utvärderade foderstaterna innehöll otillräckliga halter av ett eller flera näringsämnen."...

" Av de utvärderade foderstaterna innehöll 10 % långt under rekommenderat intag av kalcium (Ca), medan 10 % innehöll över tre gånger rekommenderat intag. De hundar vars foderstat innehöll mindre än rekommenderad mängd Ca utfodrades inte med ben som en del av kosten, medan de hundar vars foderstat innehöll över 300 % av rekommenderat intag (RI) frekvent utfodrades med ben.

Utöver brister i kalciuminnehåll förelåg även brister i mängd fosfor, jod, zink, koppar, magnesium, vitamin A och vitamin D. Hälften av de foderstater som analyserades innehöll under 50 % av RI för jod,..."

http://stud.epsilon.slu.se/7903/11/lund_j_150507.pdf

Uppfödaren har använt fodax i många år till sina valpkullar och hundar och även många av valpköparna använder det och de har väldigt fin statistik på leder, så är inte så orolig för brister på att utfodra färskt :)
Sen lägger jag även till lite standardts StartMix, äggula och ben någon gång i veckan :)

Acana Puppy Large Breed har 1,4% kalcium enligt den kanadensiska sidan och det är OK värden och den sidan bör vara rätt. I svenska nätbutiker står det 1,6 och det ligger på gränsen till för högt. Det är 15 % fett i fodret.

Lägre fett 12 % har Olivers valpfoder för storvuxna raser.
Olivers Puppy Grain Free Large Breed är ett danskt torrfoder anpassad för valpar av storvuxen ras. Kalcium och fosfor har mycket bra nivåer ( 1,1 % resp 0.95 %) och kvoten dem emellan är perfekt.
Olivers petfood har en svensk sida och den slutar på se. Den danska sidan slutar på dk och engelska på com. Vet ej om det går att köpa om du bor i Italien.
Sammansättning: Torkad kyckling, kalkon och anka (totalt min. 17 %, bestående av 83 % kyckling, 12 % kalkon, 5 % anka), potatismjöl, potatisflingor, färsk kyckling och kalkon (totalt min. 14 %, bestående av 60 % kyckling , 40 % kalkon), ärter1, ärtprotein, potatisprotein, fjäderfäfett, torkad betmassa1, proteinhydrolysat, linfrö, torrjäst2, fiskolja4, natriumklorid, purjolök, morot3, tomat3, lingon3, cikoria1,2, blåbär3, glukosamin5, kondroitin5, ringblomsextrakt 3, persilja3, yuccaextrakt2.
1 motsvarar OLIVER’S Triple Fiber Plan
2 motsvarar OLIVER’S Digestion Boost
3 motsvarar OLIVER’S Aura Boost
4 motsvarar OLIVER’S Omega-3 Boost
5 motsvarar OLIVER’S Flex-C
Analytiska beståndsdelar: Protein: 29 %, Olja och fett: 12 %, Växttråd: 3 %, Råaska: 6,5 %, Kalcium: 1,1 %, Fosfor: 0,95 %, Omega-3: 0,57 %, Omega-6: 1,76 %.
Näringsmässiga tillsatser per kg: A-vitamin: 12 000 IE, Vitamin D3: 1 200 IE, E-vitamin: 150 mg, Koppar (som kopparsulfatpentahydrat): 10 mg, Zink (som zinkoxid): 70 mg, Zink (som zinkkelat från aminosyrahydrat): 45 mg, Jod (som kalciumjodat, vattenfritt): 2 mg, Selen (som natriumselenit): 0,2 mg, L-karnitin: 50 mg.
Energiinnehåll: 370 kcal/100 g

Svårt att säga om Olivers finns, finns dock inte på deras zooplus.

Magnussons Meat & Biscuit Grain Free är ett spannmålsfritt torrfoder för både vuxna hundar och för växande hundar av storvuxna raser enligt deras hemsida. 12 % fett i fodret.
Magnussons foder går att köpa utanför Sverige. Vet dock ej i vilka länder i Europa, men mejla dem om du är intresserad.

Magnussons Meat & Biscuit Grain Free är ett spannmålsfritt torrfoder för både vuxna hundar och för växande hundar av storvuxna raser enligt deras hemsida. 12 % fett i fodret.
Magnussons foder går att köpa utanför Sverige. Vet dock ej i vilka länder i Europa, men mejla dem om du är intresserad.
Tvivlar på att Magnussons går att köpa i Italien.

"Biscuit" är inte "Grain Free".
"Meat and Biscuit" och "Grain Free" är separata foder från Magnussons, som är ett svenskt foder, gjort på svenska råvaror, och lär vara svårt att få tag på i Italien..

"Biscuit" är inte "Grain Free".
"Meat and Biscuit" och "Grain Free" är separata foder från Magnussons, som är ett svenskt foder, gjort på svenska råvaror, och lär vara svårt att få tag på i Italien..
Jo, det heter Magnussons Meat & Biscuit Grainfree. Meat & Biscuit finns också som Adult, Light, Work och Junior. Det som skiljer Meat & Biscuit från Original är att det är färskt kött och färska ägg i
M&B medan det är köttmjöl i Original. Det finns också ekologiska råvaror i Original.

Fodret finns i många europeiska länder, men ser inte att det finns i Italien. Däremot finns det i Spanien, Grekland, Schweiz, Nederländerna, Österrike, Tyskland, Belgien, Ryssland, Finland, Danmark m fl länder. Man ser det under "Export" på deras hemsida. Varför inte Italien? Kanske på gång.

Senast ändrad:
Nu har jag aldrig köpt dom "färdiga" barf-lådorna, men däremot har jag några år köpt kött/köttben från Hundiagården :) Kanonfina råvaror från Emmzo och även om jag inte köper mat så ofta längre mer än köttben, så kan jag varmt rekommendera sortimentet.
Enda anledningen till att jag inte handlar så ofta nu, är att mina händer har svårt att klara dela upp i mindre bitar (jag köpte en-kilos block, men har mindre hundar och delade alltså upp halvtinat kött och frös in igen. ger Mush just nu istället pga det).
Ok tack för ditt svar. :) Är väldigt sugen på att beställa så ska nog prova på en låda.

Tur att jag hitta denna tråd, annars hade det blivit en till foder-tråd :o:p

Tips på foder till en tjock pudel-korsning?
Väger idag knappt 8 kg och jag gissar på att hon borde väga runt 6 kg. En 6årig omplacering som bott hos mig runt en månad.
Problemet är att hon knappt äter nånting, hon har aldrig varit speciellt matglad. En halv deciliter av Acana äter hon per dag. Ibland några kulor till frukost och lite träningsgodis (torkad lever). Får hon mer lämnar hon bara eller äter inte alls. Hos tidigare ägare åt hon frolic och människomat.

Vill ju att hon får i sig allt hon behöver men samtidigt går ner i vikt.
Vilka foder finns det som kan funka? Några tillskott? :)

Standardt mild? Ibland brukar aptiten öka med ökad motion :) Är hon okej, inte påverkat allmäntillstånd, så skulle jag nog säga att det inte är någon fara att hon äter så lite, om hon är så överviktig.

Tack! Ska kolla detta!

Edit; Det var havre i den tyvärr...
Ingen havre enligt Acanas egen sida. Internetbutikerna är ofta sena med att uppdatera nytt innehåll i foder. Googla på Acanas svenska eller kanadeniska sida.
Innehåll Acana Light & Fit:

Färskt kycklingkött (16 %), torkat kycklingkött (14 %), torkat kalkonkött (14 %), röda linser, hela gröna ärtor, ärtfiber, färska kycklinginälvor (lever, hjärta, njure) (5 %), torkad sill (5 %), färska hela ägg (4 %), färsk hel flundra (4 %), soltorkad alfalfa (4 %), bondbönor (4 %), gröna linser, hela gula ärtor, kycklingfett (1 %), sillolja (1 %), färskt kycklingbrosk (1 %), brun kelp, färsk hel pumpa, färsk hel butternutsquash, färsk hel palsternacka, färsk grönkål, färsk spenat, färsk salladssenap, färska majroveblad, färska hela morötter, färska Red Deliciousäpplen, färska Bartlettpäron, frystorkad kycklinglever, frystorkad kalkonlever, färska hela tranbär, färska hela blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon, enterococcus faecium.

Nu finns det ingen havre i detta, men personligen är jag inte rädd för havre. Det är ett lågglykemiskt spannmål och inte giftigt som ris. Ris är inte bra att ge varje dag pga arseniken i det. Arsenik ger cancer, diabetes typ 2, lever och njurskador. Inte så kul. Hundar dör oftast av cancer. Cancer som tar 20 år för en människa att utveckla, går på några få år för en hund.

Senast ändrad:
Ingen havre enligt Acanas egen sida. Internetbutikerna är ofta sena med att uppdatera nytt innehåll i foder. Googla på Acanas svenska eller kanadeniska sida.
Innehåll Acana Light & Fit:

Färskt kycklingkött (16 %), torkat kycklingkött (14 %), torkat kalkonkött (14 %), röda linser, hela gröna ärtor, ärtfiber, färska kycklinginälvor (lever, hjärta, njure) (5 %), torkad sill (5 %), färska hela ägg (4 %), färsk hel flundra (4 %), soltorkad alfalfa (4 %), bondbönor (4 %), gröna linser, hela gula ärtor, kycklingfett (1 %), sillolja (1 %), färskt kycklingbrosk (1 %), brun kelp, färsk hel pumpa, färsk hel butternutsquash, färsk hel palsternacka, färsk grönkål, färsk spenat, färsk salladssenap, färska majroveblad, färska hela morötter, färska Red Deliciousäpplen, färska Bartlettpäron, frystorkad kycklinglever, frystorkad kalkonlever, färska hela tranbär, färska hela blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon, enterococcus faecium.

Nu finns det ingen havre i detta, men personligen är jag inte rädd för havre. Det är ett lågglykemiskt spannmål och inte giftigt som ris. Ris är inte bra att ge varje dag pga arseniken i det. Arsenik ger cancer, diabetes typ 2, lever och njurskador. Inte så kul. Hundar dör oftast av cancer. Cancer som tar 20 år för en människa att utveckla, går på några få år för en hund.

Nu är hunden i fråga inne på sitt 14e år, och haft ris som en del av sin mat dagligen i 13 år, annat spannmål blir han dålig av. Så vad jag tycker om havre eller så spelar inte så stor roll.

Jag vet att ris kan innehålla arsenik, på lång sikt kan arsenik ge ökad risk för bland annat cancer i lungorna eller urinblåsan hos människor. Att äta ris är INTE likställt med att få cancer. (Vad jag förstår är det 23% av hundar som varje år som dör av cancer, vilka var över tio år?) Men nu är det just mat med ris i som min hund mår bra av, därav tillägget.

Vad jag vet har cancer hos hundar att göra med genetik, ärftlighet, ras och hormoner etc, Tiden för kastration tex sägs ha stor betydelse för uppkomsten av juvertumörer. Risken att utveckla cancer hänger också ihop med ålder.

och jag ber om foderråd för hans foder har slutat säljas där jag handlar :)

Nu är hunden i fråga inne på sitt 14e år, och haft ris som en del av sin mat dagligen i 13 år, annat spannmål blir han dålig av. Så vad jag tycker om havre eller så spelar inte så stor roll.

Jag vet att ris kan innehålla arsenik, på lång sikt kan arsenik ge ökad risk för bland annat cancer i lungorna eller urinblåsan hos människor. Att äta ris är INTE likställt med att få cancer. (Vad jag förstår är det 23% av hundar som varje år som dör av cancer, vilka var över tio år?) Men nu är det just mat med ris i som min hund mår bra av, därav tillägget.

Vad jag vet har cancer hos hundar att göra med genetik, ärftlighet, ras och hormoner etc, Tiden för kastration tex sägs ha stor betydelse för uppkomsten av juvertumörer. Risken att utveckla cancer hänger också ihop med ålder.

och jag ber om foderråd för hans foder har slutat säljas där jag handlar :)
Ok, du ska förstås ge det som funkar på din hund. Siffran har jag sett på amerikanska hundsidor. Kanske inte gäller i Sverige. Nu finns också behandling för cancer, så de kan hinna dö av andra orsaker.
Hoppas du hittar något som funkar för din hund. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar