Allmänna fodertråden

Standardt för valpar, finns det? Försökte läsa på och hittade Standardt Original som det stod "för hundar i alla åldrar" på. Även för valpar då antar jag? Har de inget specifikt valpfoder? :):confused:

Standardt för valpar, finns det? Försökte läsa på och hittade Standardt Original som det stod "för hundar i alla åldrar" på. Även för valpar då antar jag? Har de inget specifikt valpfoder? :):confused:
När jag kollade på deras så mailade jag dem och frågade och fick till svar att man kan ge alla deras foder till valpar :)

Har förövrigt bestämt mig för foder nu, äntligen!
Fick hem provpåsar från Magnussons men valpen ville inte ens smaka så de gick bort direkt.
Då det blir Essentials och hon äter nästan så mycket som hon ska utan att jag behöver truga :) så skönt!

När jag kollade på deras så mailade jag dem och frågade och fick till svar att man kan ge alla deras foder till valpar :)

Har förövrigt bestämt mig för foder nu, äntligen!
Fick hem provpåsar från Magnussons men valpen ville inte ens smaka så de gick bort direkt.
Då det blir Essentials och hon äter nästan så mycket som hon ska utan att jag behöver truga :) så skönt!
Härligt du hittat någon som duger åt hunden - hoppas det ska fungera ett tag nu :D
Har som sagt uppfödarbekanta som är supernöjda med fodret.

Hur pass snart efter att en 8 veckors valp kommit hem till en kan man börja fasa över den på nytt foder? Valpen kommer vara uppväxt på RC och jag kommer vilja få över den på färskfoder.
Men sen är det det där med vilken sorts färskfoder? Har sett VoH, Mush, Pure and Natural och Bravo här i närheten. Har ingen aning om vilket av dessa jag ska välja!

Hur pass snart efter att en 8 veckors valp kommit hem till en kan man börja fasa över den på nytt foder? Valpen kommer vara uppväxt på RC och jag kommer vilja få över den på färskfoder.
Men sen är det det där med vilken sorts färskfoder? Har sett VoH, Mush, Pure and Natural och Bravo här i närheten. Har ingen aning om vilket av dessa jag ska välja!
Beror på hur högt energiinnehåll din hund behöver. Inom varje sort finns olika alternativ. VoH är generellt väldigt feta och energirika foder. Om din hund inte kräver det, så kanske något av Bravos mindre energirika sortiment skulle passa.

En del individer inom vissa raser har känslig bukspottkörtel och då tål de inte så mycket fett. Jag har läst om ett flertal hundar som fått bukspottkörtelinflammation av VoH. Schäfer är en ras som kan få EPI, men även korthårig collie och eurasier. Andra raser kan också drabbas, men det är inte lika vanligt.

Akut bukspottinflammation kan känsliga individer från alla raser få, utan att det är EPI, och då är det möjligt att bota. Ett alternativ är att blanda torrfoder och färskfoder för att få ner mängden fett totalt.
http://ex-epsilon.slu.se/2156/1/EPI.pdf

Jag väntade fyra veckor och gjorde sedan en långsam övergång på ytterligare fyra veckor. Ville inte byta över direkt utan låta valpen landa lite först. Vet inte om det skulle vara ok att göra tidigare.
Jag bytte till annat torrfoder.

Jag har bytt över direkt utan problem. Och jag blandar olika färskfodermärken både till dom vuxna och valpen :) Fodax, VoH, pondus och köpte nu sist sund hundmat. Sen får de även lite muskelkött och ben från framförallt lamm, kyckling och rådjur.

Jag tycker du ska köra på Mush såklart, många kooikerägares favorit. ;) Fenna är uppfödd på Mush men åt ett tag VoH men det passade inte henne, men foder är ju väldigt individuellt. :p
Jag hade också bytt över direkt utan problem. :)

Funderar på att börja ge lite färskfoder igen när vi får större frys inomhus! Vet dock inte vad jag ska ge honom. Funderar på mush på grund av de behändiga köttbullarna, han äter nämligen bara färskfoder om det är fryst - annars står han och hulkar. Så typ korvar och hamburgare får jag stå och hacka sönder med kniv och hammare. :angel:

Jag har bytt över direkt utan några som helst problem på flertalet valpar :)

Tack @nilie @Silver Girl @linnsan @Wenniz @russinbulle för era svar!
Jag tycker du ska köra på Mush såklart, många kooikerägares favorit. ;) Fenna är uppfödd på Mush men åt ett tag VoH men det passade inte henne, men foder är ju väldigt individuellt. :p
Jag hade också bytt över direkt utan problem. :)
Jag är inte svårare än att jag kommer lyssna på det rådet :D
Mush it is! Så får jag se vad valpis tycker.

Jag är inte svårare än att jag kommer lyssna på det rådet :D
Mush it is! Så får jag se vad valpis tycker.

Floyd äter både Mushs valpfoder (Det med gris, kyckling och kalkon, finns i 10kgslåda) och VoHs valpfoder :) Sedan lägger jag till lite Nordic (oxkött) emellanåt, vill att han ska få i sig rött kött också.
Brukar ge dem köttben en gång/vecka också, fick en del lammkött från tjejen jag köper Nordicen hos nu sist :) Det var säkert 6-7kg matkött, som de tyckte var för gammalt att äta upp. Det är från deras egen fåruppfödning dessutom, så jag klagar inte :D

"Ebafarmen Avel och foder" - någon som kikat på deras färskfoder? Såg en annons på fb och gick in på deras sida.
De råvaror jag reagerar på är spannmålsblandning, sojaolja, majsglutenmjöl och fjädermjöl.
Vilka spannmål finns i spannmålsblandningen? Jag skulle absolut inte vilja ge ris.
Sojaolja - nej, tack! GMO i nästan all soja.
Majsprodukter - nej tack! Ofta mögelskador i majs.
Fjädermjöl låter väldigt skumt. "fjädermjöl, fodermedel, framställt av fjädrar, som kokas under tryck" säger ne.se

Mina brukar få mellan 0,5-1 dl åt gången beroende på foder. De äter strax under 1 dl av grain free. Enligt påsen ska de äta minst det dubbla så skit i det. Köp en mindre påse och testa?
Även av Acana ska de äta nästan det dubbla om man går på vad påsen säger. De vill ju att det ska ta slut fort...

Instämmer..tabellen som står på säckarna får man ofta dra av ifrån.
Hellre utgå från att ge i underkant och sedan öka på än tvärtom. Övervikt är farligare och besvärligare att hantera.

På de flesta fodersäckars rekommendationer får jag dra bort 2dl annars blir min en stor, rund boll

Tur att jag hitta denna tråd, annars hade det blivit en till foder-tråd :o:p

Tips på foder till en tjock pudel-korsning?
Väger idag knappt 8 kg och jag gissar på att hon borde väga runt 6 kg. En 6årig omplacering som bott hos mig runt en månad.
Problemet är att hon knappt äter nånting, hon har aldrig varit speciellt matglad. En halv deciliter av Acana äter hon per dag. Ibland några kulor till frukost och lite träningsgodis (torkad lever). Får hon mer lämnar hon bara eller äter inte alls. Hos tidigare ägare åt hon frolic och människomat.

Vill ju att hon får i sig allt hon behöver men samtidigt går ner i vikt.
Vilka foder finns det som kan funka? Några tillskott? :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII