Allmänna fodertråden

Jag har funderat lite på att gå över till magnusson grain free nu när hennes stora acana säck snart är slut. Men nu läste jag i deras tabell att hon ska äta 6-7 dl isf! :eek: Hon äter 2 dl nu. :o Då kommer det ju inte alls bli billigare vilket var den främsta orsaken till bytet.. :cautious:

Mina brukar få mellan 0,5-1 dl åt gången beroende på foder. De äter strax under 1 dl av grain free. Enligt påsen ska de äta minst det dubbla så skit i det. Köp en mindre påse och testa?
Även av Acana ska de äta nästan det dubbla om man går på vad påsen säger. De vill ju att det ska ta slut fort...

Först så kan man inte gå efter dl - olika foder väger olika mycket/lite :)
Sen så har dom en väl tilltagen dosering över lag..... ;)

Mina brukar få mellan 0,5-1 dl åt gången beroende på foder. De äter strax under 1 dl av grain free. Enligt påsen ska de äta minst det dubbla så skit i det. Köp en mindre påse och testa?
Även av Acana ska de äta nästan det dubbla om man går på vad påsen säger. De vill ju att det ska ta slut fort...
Enligt magnusson så väger en dl 43gr så då ska hon ha ca 240 gr per dag. Enligt Acana så ska hon äta 120 gr av deras mat vilket är det hon får nu och håller sig fin på och då har jag "råd" att ge henne träningsgodis utan att hon går upp.

Men ja, kan köpa en liten påse och testa som sagt. :)

Enligt magnusson så väger en dl 43gr så då ska hon ha ca 240 gr per dag. Enligt Acana så ska hon äta 120 gr av deras mat vilket är det hon får nu och håller sig fin på och då har jag "råd" att ge henne träningsgodis utan att hon går upp.

Det innehåller ju mindre fett än vad Acana gör så har du en väldigt aktiv hund som har lätt för att tappa hull/muskler måste du såklart ge mycket mer av Magnusson. Jag tycker att den låga fetthalten just är det som är bra då mina hundar är lättfödda - jag ger hellre minimalt mer av Magnusson så de får mer bukfylla än bara några få kulor Acana till exempel.

Det innehåller ju mindre fett än vad Acana gör så har du en väldigt aktiv hund som har lätt för att tappa hull/muskler måste du såklart ge mycket mer av Magnusson. Jag tycker att den låga fetthalten just är det som är bra då mina hundar är lättfödda - jag ger hellre minimalt mer av Magnusson så de får mer bukfylla än bara några få kulor Acana till exempel.
Hon är lättfödd.. men nu känns hon alltid hungrig så det skulle kanske inte skada om hon faktiskt kunde äta lite större mängd utan att gå upp. Får fundera en runda till på detta.

Det största skillnaden mellan dessa två foder, är att Magnussons har mycket mindre animalier i sitt foder. Färskt kött ger smakligt foder och är säkerligen bättre - men samtidigt så har färskt kött väldigt mycket vätska i sig (60-70%) som försvinner i processen = blir inte så mycket kvar :) Så även det gör att Magnussons har högre giva för att ge samma "energinivå", men samtidigt får man läsa på påsen för olika märken kan ha olika givor trots samma mängd energiinnehåll. Fast i detta fallet så har Acana (de flesta sorter) mycket högre energiinnehåll än Magnussons, så vill man ge exakt samma energimängd så får man ge mer av Magnussons.

Jag kör på hälften Magnussons Meat and Biscuit och hälften Vom og Hundemat till Tinja, med inslag av råa ben. Ville köra Grain Free, men Tinjas mage fungerade faktiskt inte lika bra på det som Meat and Biscuit.

Benji får bara Magnussons Meat and Biscuit.

Vi kör med såna där kaffekoppar i plast med handtag som matmått. Aldrig läst på påsen. Benji får en rågad kopp och Tinja får en kopp som inte är fylld riktigt helt. Går hundarna upp i vikt får de mindre, går de ner i vikt får de mer :angel:

Tinja håller sig relativt stadigt på 18 kilo, Benji på 30.

Grizzly är kanon just för pumpen. Det står hur många pumptryck du ska per kilo hund. Laxoljan är från vildfångad Alaska-lax.

Grizzly är kanon just för pumpen. Det står hur många pumptryck du ska per kilo hund. Laxoljan är från vildfångad Alaska-lax.
Jag vägrar att köpa laxolja utan pump. Fy tusan vad det kladdar annars! :yuck:

Har kört med Grizzlys nu och det har funkat bra. :up:

Har läst att Standardts olja är lite bättre näringsmässigt, men som ni säger så är ju pump bra mycket mer smidigare att hantera. Vill ju inte ha oljan överallt liksom. :D blir en beställning av Grizzly.

Fast det där med mängden fettsyror har blivit omvärderat. En del fiskoljor har väldigt höga värden som enbart kan fås på syntetisk väg. Man manipulerar alltså fettsyror som ska omvandlas till EPA och DHA på bekostnad av andra fettsyror som också är värdefulla, men inte anses lika viktiga. Oljan kommer då att bestå av onaturligt höga värden av EPA och DHA, som vår kropp och hundens kropp inte har naturligt. Frågor som ställs är: Hur påverkas kroppen på lång sikt av onaturligt höga fettsyror?

Med det som man tidigare menade "bättre" var alltså mängden EPA och DHA i en fiskolja. Jag trodde också på det. Googla på "Högkoncentrerad omega-3" så hittar du mer om det. Vet dock ej hur det är med Standardts värden.

Det som jag tycker är viktigt är om oljan är från fisk av livsmedelskvalitet. Det är Grizzlys.

Fast det där med mängden fettsyror har blivit omvärderat. En del fiskoljor har väldigt höga värden som enbart kan fås på syntetisk väg. Man manipulerar alltså fettsyror som ska omvandlas till EPA och DHA på bekostnad av andra fettsyror som också är värdefulla, men inte anses lika viktiga. Oljan kommer då att bestå av onaturligt höga värden av EPA och DHA, som vår kropp och hundens kropp inte har naturligt. Frågor som ställs är: Hur påverkas kroppen på lång sikt av onaturligt höga fettsyror?

Med det som man tidigare menade "bättre" var alltså mängden EPA och DHA i en fiskolja. Jag trodde också på det. Googla på "Högkoncentrerad omega-3" så hittar du mer om det. Vet dock ej hur det är med Standardts värden.

Det som jag tycker är viktigt är om oljan är från fisk av livsmedelskvalitet. Det är Grizzlys.
Tack för intressant info, ska googla på det.

Önskar lite hjälp med förslag på bra foder till en schäfer. Jag vet ju att det hänger mycket bra och erfarna schäfermänniskor här.
Sambon håller på gå utbildning för att ha tjänstehund och har idag blivit tilldelad en 1.5 årig schäfertik som vi får hem imorgonbitti. Hunden kommer från fm och har varit på foder tills nu när den testats. Fm har ingen koll alls på vilket foder hon ätit hittills och vi vet absolut ingening om hunden, pga att fm inte vet nånting mer än att hon klarat deras tester. Dom ger pro plan lax å ris till alla hundar så hon har väl ätit det i ett dygn när vi får henne. Hunden kommer lämnas av någon som inte känner henne som reser till vårat län så han vet inte heller nånting.

Har hört mig för och läst det hag kommit över och det verkar som många schäfrar har känslig mage och problem med allergi (egentligen kanske mer atopiker men de verkar ändå ha känslig hud/klåda) och hälften av tjänstehundarna här är allegiker eller känsliga.

Så vilket foder rekommenderar ni att börja med till en hårt arbetande schäfer (jobb 8h om dagen med mycket lydnadsträning/skydds/spår och motion)? Vill börja med ett bra foder men ska man tänka högt behov, leder eller mage/hud? Eller har ni kläm på nåt bra foder hög energitäthet som dessutom är skonsamt? Lederna är ju lätt att ordna med tillskott. Dessa tjänstehundar blir tyvärr ofta ganska slut i leder/ryggar relativt tidigt så det känns som man vill försöka förebygga så gott det går.
Vad har ni för tips på bra foder att börja med? Ser man att det barakar åt nåt håll får man ju justera men just att börja med tänkte jag när man inte känner hunden alls och inte är van rasen (men andra raser med andra behov) och den ska träna stenhårt direkt.

Eller krånglar jag till det istället för att använda det foder vi har till de andra hundarna som jag är jättenöjd med? Det är dock ett foder för hundar med ett helt annat behov. :)

Önskar lite hjälp med förslag på bra foder till en schäfer. Jag vet ju att det hänger mycket bra och erfarna schäfermänniskor här.
Sambon håller på gå utbildning för att ha tjänstehund och har idag blivit tilldelad en 1.5 årig schäfertik som vi får hem imorgonbitti. Hunden kommer från fm och har varit på foder tills nu när den testats. Fm har ingen koll alls på vilket foder hon ätit hittills och vi vet absolut ingening om hunden, pga att fm inte vet nånting mer än att hon klarat deras tester. Dom ger pro plan lax å ris till alla hundar så hon har väl ätit det i ett dygn när vi får henne. Hunden kommer lämnas av någon som inte känner henne som reser till vårat län så han vet inte heller nånting.

Har hört mig för och läst det hag kommit över och det verkar som många schäfrar har känslig mage och problem med allergi (egentligen kanske mer atopiker men de verkar ändå ha känslig hud/klåda) och hälften av tjänstehundarna här är allegiker eller känsliga.

Så vilket foder rekommenderar ni att börja med till en hårt arbetande schäfer (jobb 8h om dagen med mycket lydnadsträning/skydds/spår och motion)? Vill börja med ett bra foder men ska man tänka högt behov, leder eller mage/hud? Eller har ni kläm på nåt bra foder hög energitäthet som dessutom är skonsamt? Lederna är ju lätt att ordna med tillskott. Dessa tjänstehundar blir tyvärr ofta ganska slut i leder/ryggar relativt tidigt så det känns som man vill försöka förebygga så gott det går.
Vad har ni för tips på bra foder att börja med? Ser man att det barakar åt nåt håll får man ju justera men just att börja med tänkte jag när man inte känner hunden alls och inte är van rasen (men andra raser med andra behov) och den ska träna stenhårt direkt.

Eller krånglar jag till det istället för att använda det foder vi har till de andra hundarna som jag är jättenöjd med? Det är dock ett foder för hundar med ett helt annat behov. :)
Fråga @Voff ?

Ge det du själv litar och tror på. Våra äter allt utan problem. Har testat både det ena å andra. Men något som var ren skit var Mera Dog. De sket mer än de åt och pälsarna var urtrista.
Vi har länge gett Nutram spannmålsfria alternativ efter att flera uppfödare vi känner varit nöjda med det. Det var vi med.
Nyligen bytte vi till Standard. Mest för att vi hört mycket gott om det från en del hundförare. Det funkar också bra. Märker ingen skillnad egentligen.
Är hunden frisk så ska den inte vara känslig i magen. Det samma gäller leder på en färdigvuxen hund.

Ge det du själv litar och tror på. Våra äter allt utan problem. Har testat både det ena å andra. Men något som var ren skit var Mera Dog. De sket mer än de åt och pälsarna var urtrista.
Vi har länge gett Nutram spannmålsfria alternativ efter att flera uppfödare vi känner varit nöjda med det. Det var vi med.
Nyligen bytte vi till Standard. Mest för att vi hört mycket gott om det från en del hundförare. Det funkar också bra. Märker ingen skillnad egentligen.
Är hunden frisk så ska den inte vara känslig i magen. Det samma gäller leder på en färdigvuxen hund.

Ja men det låter jätrebra. Då ska vi inte konstra till det. Tack så mycket :)

Ja men det låter jätrebra. Då ska vi inte konstra till det. Tack så mycket :)
Ingen idé att måla fan på väggen i onödan :)
Vår gammla får lite extra av glucosamin och grönläppad mussla, 9 år och lika rörlig som innan trots skyddet som sliter och 3 kullar. Annars har de alltid ätit någon form av "vanligt foder" av bättre kvalité med matrester och slaktrester.

Färskfoder är oftast energirikt och passar arbetande hundar och det är det bästa till en ras med risk för magomvridning.

Färskfoder kan passa en ras som riskerar att få atopi av flera orsaker: det finns inga kvalster i färskfoder (finns i torrfoder) och färskfoder är inte sterilt som torrfoder är. Det är bättre för hundens immunförsvar att få i sig fler bakterier, som man får med färsk utfodring. Man kan ju undvika färskfoder med kyckling om man är rädd för multiresistenta bakterier.

Beronde på var hunden bor så finns det olika färskfoder att köpa på olika orter. I norra Sverige finns Pondus färskfoder. Fodax kör ut till många orter i Sverige, även mindre orter. Vom og Hundemat kan finnas, men det är dyrare.

Spannnmålsfria torrfoder som är energirika har t ex Acana. Acana Grasslands passar en arbetande hund. Det är ett lammfoder med råvaror av livsmedelskvalitet. zooplus och bitiba har bäst priser av internetbutikerna.

Om du vill ha svenska råvaror, så är Magnussons torrfoder det enda torrfodret med det, vad jag vet. Fodret är bakat och passar en del känsliga magar. Bakat torrfoder utgör också mindre risk för magomvridning än andra torrfoder. Deras Grain-free finns ännu inte för arbetande hundar. Magnussons Meat & Biscuit Work är energirikt, men är inte spannmålsfritt.
Finns på Cooop, Ica Maxi, hos tillverkaren och i nätbutiker. Går att skicka efter en gratis provpåse från tillverkaren.
Själv skulle jag inte ge foder med ris dagligen pga den höga halten arsenik som finns i allt ris. Många schäfrar drabbas av cancer och arsenik ger cancer, diabetes mm
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar