Önskar lite hjälp med förslag på bra foder till en schäfer. Jag vet ju att det hänger mycket bra och erfarna schäfermänniskor här.
Sambon håller på gå utbildning för att ha tjänstehund och har idag blivit tilldelad en 1.5 årig schäfertik som vi får hem imorgonbitti. Hunden kommer från fm och har varit på foder tills nu när den testats. Fm har ingen koll alls på vilket foder hon ätit hittills och vi vet absolut ingening om hunden, pga att fm inte vet nånting mer än att hon klarat deras tester. Dom ger pro plan lax å ris till alla hundar så hon har väl ätit det i ett dygn när vi får henne. Hunden kommer lämnas av någon som inte känner henne som reser till vårat län så han vet inte heller nånting.
Har hört mig för och läst det hag kommit över och det verkar som många schäfrar har känslig mage och problem med allergi (egentligen kanske mer atopiker men de verkar ändå ha känslig hud/klåda) och hälften av tjänstehundarna här är allegiker eller känsliga.
Så vilket foder rekommenderar ni att börja med till en hårt arbetande schäfer (jobb 8h om dagen med mycket lydnadsträning/skydds/spår och motion)? Vill börja med ett bra foder men ska man tänka högt behov, leder eller mage/hud? Eller har ni kläm på nåt bra foder hög energitäthet som dessutom är skonsamt? Lederna är ju lätt att ordna med tillskott. Dessa tjänstehundar blir tyvärr ofta ganska slut i leder/ryggar relativt tidigt så det känns som man vill försöka förebygga så gott det går.
Vad har ni för tips på bra foder att börja med? Ser man att det barakar åt nåt håll får man ju justera men just att börja med tänkte jag när man inte känner hunden alls och inte är van rasen (men andra raser med andra behov) och den ska träna stenhårt direkt.
Eller krånglar jag till det istället för att använda det foder vi har till de andra hundarna som jag är jättenöjd med? Det är dock ett foder för hundar med ett helt annat behov.