Allmänna fodertråden

Har ni något tips på ett foder som luktar och smakar oemotståndlig för en liten valp :p
Min 4 månaders boxer är inte glad i fodret hon får nu, åt dåligt hos uppfödaren med så de fick mata henne ur handen O_o
Best choice får hon nu.
Är väldigt tunn och hade behövt gå upp i vikt. Pälsen är lite sträv och tycker även att hon kliar sig lite mer än normalt vilket känns lite oroväckande...
K9 Naturals o Ziwi Peak.

Har ni något tips på ett foder som luktar och smakar oemotståndlig för en liten valp :p
Min 4 månaders boxer är inte glad i fodret hon får nu, åt dåligt hos uppfödaren med så de fick mata henne ur handen O_o
Best choice får hon nu.
Är väldigt tunn och hade behövt gå upp i vikt. Pälsen är lite sträv och tycker även att hon kliar sig lite mer än normalt vilket känns lite oroväckande...
Smakmässigt verkar Acans foder (och Orijen) vara goda - i alla fall enligt min färskfoder-testpanel ;)
Främst Acana Ranchland och Orijen med nöt (kommer inte ihåg vad den heter)

Best choice får hon nu.
Min hund tycker att mush och acana är godast! Iaf av det vi testat hittills. :D

Åh så svårt! Det finns ju hur många märken som helst att välja bland O_o
Letade efter om man kunde beställa hem "smakprover" men hittade inget...
Det skulle kanske inte säga så mycket om hon kommer äta det i längden ändå.
Men känns surt att lägga flera hundra på en säck foder som hon inte kommer äta av :meh:
Vill ha nåt med mycket kött i och lite mindre spannmål, känns mest naturligt.
Nåt som kanske är extra bra för huden om hon nu är lite känslig...
Färskfoder är svårt rent hanteringsmässigt, får inte plats i frysen.

Vad vet ni om Taste of the wild?

Är så rädd att jag ställer till med något om jag byter foder men samtidigt känns det som hon får nu inte optimalt för henne..

Vad vet ni om Taste of the wild?

Är så rädd att jag ställer till med något om jag byter foder men samtidigt känns det som hon får nu inte optimalt för henne..
Jag har det som reservfoder + som godis, hunden älskar det.
Magnussons har ett nytt som heter grain free eller nåt, tydligen kan man få provpåse. Kolla på deras hemsida.

@surprice1985
Jag har precis börjat ge min allergihund Canagan Scottish Salmon, det luktar mycket och väldigt "köttigt" :D. Funkar även till valpar. Min vovve älskar det men han är iofs inte jättekräsen. I allmänhet tror jag att mycket kött och lite spannmål gör att fodret luktar och smakar bäst, det finns massor av hyfsade torrfoder på marknaden numera så det är bara att välja och vraka!

För min hund finns det dock inget som slår färskfoder smakmässigt... eller jo, mjukost men det räknar jag inte :angel:

Men känns surt att lägga flera hundra på en säck foder som hon inte kommer äta av :meh:
Jag vet iaf att granngården har "smakgaranti" så man får byta foder om hunden inte gillar det så länge det är minst halva påsen kvar. Tror även att arken zoo har likadant. :)

Det finns Essentails med och från dom kan du fixa hem små provpåsar. Går enbart beställa från nätet, men vet många uppfödare som använder deras käk till hundarna. ger ibland av det själv :)

Best choice får hon nu.

När min ena whippet var liten, kräsen och tunn åt han bra av brit care puppy samtidigt som jag gav mush vaisto (svart och grå påse) som innehåller mycket fett. Han tog sig aldrig på bara torrfodret då han gjorde av med mer energi än vad han åt, så mushen hjälpte honom verkligen att få lite hull! Gav 2 köttbullar morgon, 2 lunch och 2 kväll samtidigt som han fick torrfodret vid alla mål.

Det finns Essentails med och från dom kan du fixa hem små provpåsar. Går enbart beställa från nätet, men vet många uppfödare som använder deras käk till hundarna. ger ibland av det själv :)

Tack för tipset! Beställde några provet på deras valpfoder så får vi se vad damen tycker. Det lät ju bra på deras hemsida iallafall, såklart ;)

@surprice1985 Precis som @mysboll säger så har många butiker smakgaranti på foder. Kolla med närmaste djurbutik med intressant sortiment, men det som brukar gälla är att 75% ska vara kvar i påsen och kvitto kvar.

Är hon en kräsenpotta så tycker jag att du ska prova byta torrfoder till någonting du tror på med en innehållsförteckning som du förstår. Äter hon inte det, så köp något färskfoder i köttbulleform och blanda i, då äter de nästan alltid.

Best choice får hon nu.
Magnussons Meat & Biscuit är jättegott för min kräsna tik och har varit så under flera år. De har ett som heter Magnussons Meat & Biscuit Junior och det bör vara ännu godare.

Magnussons Meat & Biscuit är jättegott för min kräsna tik och har varit så under flera år. De har ett som heter Magnussons Meat & Biscuit Junior och det bör vara ännu godare.

Mailade faktiskt med dom idag så de skulle skicka några gratisprover åt mig :)
Så får vi se vad fröken tycker!
Gillar att de kör på svenskt...

Min kräsna tycker inte Magnussons är en hit alls och då brukar han gluffsa i sig det mesta om han får det som godis.

Oj vilken snabb leverans de hade, provpåsarna kom idag!
Gav fröken några bitar och hon slängde i sig dem :d

Vill inte experimentera med en massa olika sorter utan ska försöka välja ut de märken som känns bäst och jämföra.
Blir hon kräsen igen, kanske bara är nyhetens behag, så får jag väl röra i lite färskfoder så kanske det går ner :)
De jag väljer mellan är:
Essentials
Standardt (Har visst en "granne" som säljer så det hade ju varit smidigast!)
Magnussons
Taste of The wild

Oj vilken snabb leverans de hade, provpåsarna kom idag!
Gav fröken några bitar och hon slängde i sig dem :d

Vill inte experimentera med en massa olika sorter utan ska försöka välja ut de märken som känns bäst och jämföra.
Blir hon kräsen igen, kanske bara är nyhetens behag, så får jag väl röra i lite färskfoder så kanske det går ner :)
De jag väljer mellan är:
Essentials
Standardt (Har visst en "granne" som säljer så det hade ju varit smidigast!)
Magnussons
Taste of The wild
Inom ett och samma märke kan man ofta variera mellan olika sorter/smaker utan större problem - bara dom ligger någorlunda lika i fetthalt osv :) När jag köpt från Essentials, har jag köpt mindre flerpack med olika varianter - dom har ju "boxar" med 3 sorter i varje (3 x 3 kg) :)

Håll dig till Standardt, min äter också mycket sämre utan konkurrens :)

Jag har iaktagit och hon äter ofta lite glupskare när hon fått sig en rejäl promenad :) och när katterna iaktar henne på nära håll. Hon verkar även gilla när man står bredvid - jag kan tänka mig att hon blir lite distraherad om vi rör oss omkring och gör annat när hon ska äta. Så förösker ge henne lite matro.

Men man kanske ska göra ett hundfoder som smakar kattmat för det är uppenbart att kattmaten lockar mycket mer! - nu har vi den stående så hon inte når den men så fort katterna råkar tappa nån liten smula så är hon där och slickar :) ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar