Allmänna fodertråden

Jag skulle nog ge något med lågt kaloriinnehåll som hon tycker om och sådan liten mängd att hon går ner på det. Är hon hungrig skulle jag nog bara lägga till grönsaker i fodret. Låta det svälla, blanda i grönt + frysa in så hon har att sysselsätta sig med?

Hon gick ju ner på metabolic men så fort vi bytte så gick hon upp igen. Och nu vill hon inte äta metabolic alls.. :meh: Kan ju testa något annat, vad rekommenderar du? Satiety?
Brukar aldrig rekommendera Royal, men satiety är bra, hundarna äter, blir (relativt) mätta och går ner i vikt, om man ger detta foder uteslutande. De skiter dock berg.

Vår äter Royal medium junior ( ska fasa över på adult när påsen är slut) och bajsar absolut inga mängder.
Jag tycker det funkar kanon faktiskt. Ok pris, klassas som premiumfoder och lätt att få tag på.
Det finns ju i varenda zoobutik om jag missar att beställa. Ofta bra erbjudanden så det blir inte särskilt dyrt.

Hur vanligt är det att hundar är allergiska mot vissa typer av fett? Nästan alla foder jag kollat på som bara har lax som proteinkälla (undantaget Taste of the wild och vissa foder med mycket spannmål) har fjäderfäfett som ingrediens. Vågar man prova? Skulle gärna köpa Taste of the wild men det finns bara i 12 kgs-säckar häromkring och det känns lite väl mycket om det nu inte skulle funka...

@Malibu_Stacy har säkert koll på detta? :D

Hur vanligt är det att hundar är allergiska mot vissa typer av fett? Nästan alla foder jag kollat på som bara har lax som proteinkälla (undantaget Taste of the wild och vissa foder med mycket spannmål) har fjäderfäfett som ingrediens. Vågar man prova? Skulle gärna köpa Taste of the wild men det finns bara i 12 kgs-säckar häromkring och det känns lite väl mycket om det nu inte skulle funka...

De är inte allergiska alls mot fett. Däremot kan fettet innehålla spår av protein som gör att den väldigt allergiske hunden reagerar. Allt beror på tillverkningsprocessen.
Hundar som inte tål fisk kan reagera på fiskleverolja till exempel.

På Zooplus finns det även 2 och 6 kg-säckar om du vill prova på din hund. Har du tur går det bra!

De är inte allergiska alls mot fett. Däremot kan fettet innehålla spår av protein som gör att den väldigt allergiske hunden reagerar. Allt beror på tillverkningsprocessen.

Tack! Hm... jag får fundera lite om jag ska våga prova helt enkelt! :)

Nu hittade jag Canagan som har ett foder med lax, sill och övrig vit fisk (och utan kycklingfett). Funderar på att testa detta, då får jag åtminstone svar på om han tål fler sorters fisk än lax (känns ju troligt ändå). Kyckling är det i MUSH som han reagerade på så det är jag mer försiktig med, även om jag inte tror han är superallergisk så han reagerar på bara spår av det...

Det är en hel vetenskap detta :p

Nu hittade jag Canagan som har ett foder med lax, sill och övrig vit fisk (och utan kycklingfett). Funderar på att testa detta, då får jag åtminstone svar på om han tål fler sorters fisk än lax (känns ju troligt ändå). Kyckling är det i MUSH som han reagerade på så det är jag mer försiktig med, även om jag inte tror han är superallergisk så han reagerar på bara spår av det...

Det är en hel vetenskap detta :p

Jag skulle hellre testa Canagan då :)

Det är för övrigt JÄTTEVANLIGT att de hundar som är allra kräsnast också bär på övervikt. Tre faktorer är:
1) Många fodertillverkare har en fodertabell som inte stämmer överens med verkligheten. Precis som @Malibu_Stacy skriver, så är hälften utav rekommenderad fodergiva lagom till många hundar. Äter då hunden bara 100g utav de 200g som står rekommenderat på foderpåsen, så får ägaren panik och trycker i hunden köttbullar.
2) Vi har blivit inpräntade att hunden ska ha mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Alla hundar fungerar inte så. Äter inte hunden sitt morgonmål, så får ägaren panik och trycker i hunden köttbullar.
3) Ägaren får tips om att byta foder, men istället för att byta till något helt annat så byter ägaren till något liknande, som inte hunden heller äter. Då tappar ägaren hoppet, och trycker i hunden köttbullar.

@isafore Har du provat att försöka förlänga ät-tiden på något sätt? Jag vet att det kan vara svårt för dig som har ett gäng hundar, men det kan vara värt att prova. Man kan lägga fodret i blöt och stoppa in i en kong-leksak som hon får slicka i sig, fläta in fodret i en kökshandduk som hon får knyta upp, stoppa i burkar med lock som hon får öppna... Tar det längre tid för henne att äta så känner hon sig nog mättare, samt att hon kan bli mentalt aktiverad nog att slippa tänka på mat hela tiden. :)

(För att förtydliga, jag tror inte att du trycker i hunden köttbullar :D)

Hur vanligt är det att hundar är allergiska mot vissa typer av fett? Nästan alla foder jag kollat på som bara har lax som proteinkälla (undantaget Taste of the wild och vissa foder med mycket spannmål) har fjäderfäfett som ingrediens.
Simpsons Premium Adult Sensitive Salmon & Potato har inget fjäderfäfett. Det har solrosolja och laxolja. Ej testat just detta, men har god erfarenhet av deras lammfoder. zooplus och bitiba har Simpsns foder.
Ingredienser:
Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 32%), solrosolja, betmassa, torkade ägg, bryggerijäst, laxbuljong, laxolja, linfrön, mineraler, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3%, aska 8%, kalcium 1,12%, fosfor 0,7%, omega 6 4,34%, omega 3 1,18%.

@isafore Har du provat att försöka förlänga ät-tiden på något sätt? Jag vet att det kan vara svårt för dig som har ett gäng hundar, men det kan vara värt att prova. Man kan lägga fodret i blöt och stoppa in i en kong-leksak som hon får slicka i sig, fläta in fodret i en kökshandduk som hon får knyta upp, stoppa i burkar med lock som hon får öppna... Tar det längre tid för henne att äta så känner hon sig nog mättare, samt att hon kan bli mentalt aktiverad nog att slippa tänka på mat hela tiden. :)

(För att förtydliga, jag tror inte att du trycker i hunden köttbullar :D)
Nja inte direkt provat.. Det låter kladdigt o grisigt :D Hon äter inte så snabbt i vanliga fall, även om man såklart kan förlänga tiden. Jag blöter upp fodret till henne för jag inbillar mig att det ger mer mättnadskänsla iallafall.

Nja inte direkt provat.. Det låter kladdigt o grisigt :D Hon äter inte så snabbt i vanliga fall, även om man såklart kan förlänga tiden. Jag blöter upp fodret till henne för jag inbillar mig att det ger mer mättnadskänsla iallafall.
Det går at att skaffa en slow-feeder-skål och hälla maten i, så tar det längre tid att käka upp :)

Vem har testat o vem har god erfarenhet?
Ena hunden har testat lammfodret eller mer än testat. Han har ätit Simpsons Premium Lamb & Potato under kanske ett år och vår erfarenhet är att det funkat jättebra på honom. Fungerande mage och fast och liten avföring. Fodret är för känslig mage om hunden har det. Vår vovve har väl normal mage.

Har ni något tips på ett foder som luktar och smakar oemotståndlig för en liten valp :p
Min 4 månaders boxer är inte glad i fodret hon får nu, åt dåligt hos uppfödaren med så de fick mata henne ur handen O_o
Best choice får hon nu.
Är väldigt tunn och hade behövt gå upp i vikt. Pälsen är lite sträv och tycker även att hon kliar sig lite mer än normalt vilket känns lite oroväckande...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 472
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar