Allmänna fodertråden

Gissa hur min då 6 kilos heelerunghund såg ut efter ett halvt kilo kött från hjortnacke (nacken vägde ca 1 kg hel). Visserligen inte speciellt fryst (mer än i mitten), men han fick käka så länge han ville.....han slutade när han inte kunde få ner en bit till och bara låg och pustade :D Han föddes hungrig och tror fortfarande han håller på att svälta ihjäl om han missar något.....:cautious:

Hahaha :D
Måste sett så roligt ut! Otis såg inte ens så tjock ut, bara... mätt :D

Tips på ben man kan ge till Hund som inte äter färskt? (än.. :devil: ) Köpte ett "vanligt", sånt däringa brunt, torrt, hudben, till henne men hon var inte jätteintresserad. Hade en gammal nackkota sen Alice tid i frysen som var i princip rensad på kött - den satte hon i sig med god aptit. Fick ta den efter ett tag så hon inte skulle få i sig för mycket ben (och sabba magen av den anledning).
Helt enkelt, ett gott och snällt ben som gärna håller henne sysselsatt ett tag. Har en kong jag kan frysa in något i, men vill gärna att hon får tugga lite.
Lammnacke kanske?

Man vågar ge fryst då? Har hört olika bud om det där.. Jag gav det ofta fryst till Alice, men hon var så försiktig att hon utan problem åt märgben också. Hund är... well, schäfer. Försiktig, not so much :D
Köpte kalkonnacke till våra för ett tag sen. De varade knappt 15 min.
Vi köper märgben. De går dessutom att åtevinna.

Håller på o tar mig in i torrfoderdjungeln igen. Är Regional red i topp fortfarande? Vet att jag tyckte det var det bästa fodret när Alice åt torrt, men det börjar ju bli rätt många år sen :D Funderar på att be Hunds ägare att byta foder, och jag betalar mellanskillnaden. För det hon äter nu är 50% ris.. :down:

Håller på o tar mig in i torrfoderdjungeln igen. Är Regional red i topp fortfarande? Vet att jag tyckte det var det bästa fodret när Alice åt torrt, men det börjar ju bli rätt många år sen :D Funderar på att be Hunds ägare att byta foder, och jag betalar mellanskillnaden. För det hon äter nu är 50% ris.. :down:

Beror helt på hunden tycker jag! Tonto mådde inte bra på det fodret. Han började stinka ur munnen och blev äcklig i pälsen.

Jag tycker att det är onödigt dyrt!

Har ni några andra bra tips?
Acana har funkat bra i flera år för våra hundar. Det är samma tillverkare som Orijen (Champion Petfoods), men fodret är inte lika dyrt. Lite mindre kött i än i Orijen, men mer än i de flesta andra torrfoder. Se råvarorna på Acanas egen sida. Nätbutikerna har ibland gamla innehållsbeskrivningar kvar.
Magnussons Meat & Biscuit har också funkat bra och Simpsons Premium med lamm. Magnussons finns nu också som spannmålsfritt (Meat & Biscuit Grain-free)

Föredrar också Purizon framför Orijen. Purizon är tyskt och har inte åkt över atlanten.
Nackdelen med Purizon är enl mig att det innehåller hydroliserat protein. Det behöver inte vara något fel på det, men jag undrar varför man vill ha med det i fodret. För att få billigare protein? Hydroliserat protein kan utvinnas av nästan vad som helst, ibland fjädrar och det känns inte bra för mig iaf. Det finns säkert värre saker än fjädrar. Om hunden absolut måste äta hydrolysat pga allergi är en sak, men i ett friskfoder? Dessutom ärtprotein som är billigare än kött. Jag har mindre problem med det och jag förstår varför Purizon har lägre pris än Orijen. Man får vad man betalar för. Det är billigare och har lägre kvalitet på råvarorna, helt enkelt.

Nackdelen med Purizon är enl mig att det innehåller hydroliserat protein. Det behöver inte vara något fel på det, men jag undrar varför man vill ha med det i fodret. För att få billigare protein? Hydroliserat protein kan utvinnas av nästan vad som helst, ibland fjädrar och det känns inte bra för mig iaf. Det finns säkert värre saker än fjädrar. Om hunden absolut måste äta hydrolysat pga allergi är en sak, men i ett friskfoder? Dessutom ärtprotein som är billigare än kött. Jag har mindre problem med det och jag förstår varför Purizon har lägre pris än Orijen. Man får vad man betalar för. Det är billigare och har lägre kvalitet på råvarorna, helt enkelt.
Den sort jag ger innehåller inget ärtprotein och det hydroliserade köttet är 1,6% så det stör mig inte när det gäller skillnaden i mående hos hundarna :)
Jag ger Purizon Black Angus and Turkey.

För mina hundar är det en enorm skillnad att käka ett foder med 2,5% fibrer jämfört med ett på 5% fibrer - det sistnämnda ger gaser och större/mjukare avföring. Så för mina hundar blev det stor skillnad när jag provade Purizon i jämförelse med Orijen och Acana.
För övrigt så får mina främst färskfoder/Mush - men just nu har jag en period där jag ger torrt på morgonen och då fungerar Purizon bäst till två av mina (en får magert foder) :)

Acana har funkat bra i flera år för våra hundar. Det är samma tillverkare som Orijen (Champion Petfoods), men fodret är inte lika dyrt. Lite mindre kött i än i Orijen, men mer än i de flesta andra torrfoder. Se råvarorna på Acanas egen sida. Nätbutikerna har ibland gamla innehållsbeskrivningar kvar.
Magnussons Meat & Biscuit har också funkat bra och Simpsons Premium med lamm. Magnussons finns nu också som spannmålsfritt (Meat & Biscuit Grain-free)
Jag gillar att Magnussons är svenskt, men mina hundar gillar inte vare sig vanliga meat & bisquit eller grainfree så då hjälper inte det. Jag vill ha hundar som äter med god aptit.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar