Allmänna fodertråden

Lite idéer behövs! Hunden äter Standardt Mild och fungerar bra på det, men blir lätt rund nu när han äntligen börjat äta ordentligt igen (började äta efter kastrering i december). Han äter ca 80g i dagsläget + träningsgodis per dagen och är märkbart hungrig på kvällen. Han väger i dagsläget 5,9kg och skulle vilja ha ner honom åtminstone 2hg.

Finns det något GOTT att dryga ut maten med? Kräsen hund haha..
Riv i morötter och blanda, om du vill ha ner honom i vikt, så gör det väl inget om han är kräsen? Alt. riv i morötter och en halv tesked av typ leverpastej så morötterna tar smak av det och blanda upp allt med lite vatten.

Fy så otäckt :crazy: Avvaktar nog lite med den... Tage tar godisar försiktigt men skulle tro att han kanske försökt att bita på den innan han förstått hur den funkar.

Delvis kl

Tage föredrar fiskfoder framför köttfoder. Vad finns det för godis med fisksmak som är smidigt att ge i små små (gärna lite mjuka) bitar :p

Kom en grej till! Testat någon av pastejerna på tub? Typ Laxpastej? :) Mina hundar är helgalna i den :p Abba har Lax, Böckling och Tonfisk :)

`Med min kräsna vovve var det bara rå köttfärs som funkade borta med störning i början, kladdigt men vad gör man inte när man vill träna :D
Nu mer funkar det oftast med kalkon eller älgpålägg men jag måste variera för att han inte ska ledsna, torkad anka (kyckling är inte lika poppis :p) funkar om det inte är för rörigt runt omkring.
Jag måste också variera :) Han gillar inte rått kött (hundfan :p), han äter hellre typ hårdost :grin: Ost funkar dock inte på bortaplan... Ska lägga kalkon- och älgpålägg också på minnet, tack :up:

Jag har studerat i Tyskland och vet hur det ligger till med köttindustrin. Företaget bakom Purizon ligger i staden där jag bodde.
Det blir betydligt mindre miljöpåverkan att köpa ett foder från Tyskland än Kanada.
Skandaler uppkommer i alla länder.
Jag går dessutom på vad hundarna mår bäst på. Acana och Orijen ger som sagt gaser här och större mjukare högar, medan Purizon ger perfekta magar - så valet är inte svårt då :)

Alltså makalös hund till att vara kräsen med maten! :banghead:
Köpt både färskfoder och barf köttbullar, råkade ta fel i frysdisken när jag letade efter färskfodret.
Men man får verkligen truga i henne det!
La upp det på en tallrik idag då gick det liiite lättare att äta upp.
Fick tag på riktigt ister från en som slaktar grisar och det äter hon bitar av iallafall.
Vår gamla hund brukar få resterna och hon trycker i sig Iris gotte mat på 1 sekund :d

Är det någon som provar Profines foder? Får köpa det till väkdigt fin rabatt så jag tänkte prova deras lamm och potatis på amstafftiken som äter nutras lamm och ris idag. Hon funkar super på det men vill byta bort riset.

Hur pass lite vågar man ge till en valp? Hon får nu 400 g fodax neutral fördelat på två tillfällen + två teskedar startmix och äggula 2-5 ggr i veckan, lite belöningsgodis, blir det mer godis så får hon givetvis mindre fodax. Likaså om hon får ben så hoppar jag över ett fodaxmål. Och jag tycker hon är en aning hög i hullet :crazy: Förra schäfern fick man trycka i mat och han var tunn. Inte så att hon är fet, man känner ju revben och ryggrad, men hon är lite mjuk sas och jag gillar det inte... Hon är ju nu 16 veckor så valphullet har minskat liite sen hon kom men inte så mycket som önskat. Så hur lite kan man ge? 300 g? Ge ännu mer startmix då kanske så vitamin och mineraler inte blir för lågt?

Är det någon som vet om det går att bulkköpa något annat färskfoder än VoH och Fodax? Köper mellan 1-2 ton om året, så vill få hem på pall...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar