Allmän bildning

Jag tror att du kommer att bli förvånad.
Ja och det kan du väl få tro. Jag tror att många här tror att alla ton åringar är helt dumma i huvudet och o mogna och tänker samma saker så själv klart kommer dom ändra sig om 20 år. Men alla vill liksom inte ha nån såkallat häftig bil eller whatever.
 
Fast det ingår också i konceptet att de flesta inte tror det som unga. Det handlar om olika faser av ett liv, och vissa saker består - annat ändrar sig mycket.
Och vissa faser ändras inte för alla. Det är liksom inte som att alla funkar exakt lika och allas liv är exakt lika.
 
Ja och det kan du väl få tro. Jag tror att många här tror att alla ton åringar är helt dumma i huvudet och o mogna och tänker samma saker så själv klart kommer dom ändra sig om 20 år. Men alla vill liksom inte ha nån såkallat häftig bil eller whatever.
Jag tror inte och tycker verkligen inte att tonåringar inte kan något alls, men det hör ju ungdomen till att vara idealistisk och värna om saker som är viktiga för en just nu.
Men som 22 åringar har du mer kunskap/vidare perspektiv än en 18 åring.
Jag som har ett gäng år kvar till pensionen funderar mer på hur jag kan förbereda mig än vad jag gjorde som 25 åring. Jag började fundera på pensionen redan då, men nu känns det mer påtagligt. Som ett exempel.
 
Ja och det kan du väl få tro. Jag tror att många här tror att alla ton åringar är helt dumma i huvudet och o mogna och tänker samma saker så själv klart kommer dom ändra sig om 20 år. Men alla vill liksom inte ha nån såkallat häftig bil eller whatever.
Jag har aldrig hållt på o festa, haft häftig bil eller något liknande som "ungdomar" gör. Jag tänkte också att jag var väldigt mogen för min ålder.

Nu är jag snart 40 och det enda jag vet är att man aldrig vet hur det blir. Man utvecklas ständigt och vissa saker som jag tyckte när jag var 30 tycker jag inte längre. Förändringarna kommer givetvis inte över en natt. Men oftast så växer man som människa när man blir äldre och har mer erfarenhet. Alla gör givetvis inte det, men åtminstone för mig så är det något positivt att man ändras, utvecklas och lär sig mer om sig själv, vad man vill i livet och vad man mår bra av på riktigt.

Det betyder inte att någon som är yngres åsikter skulle vara mindre värda, mer omogna eller liknande. Alla människor har olika perspektiv på saker och det är liksom så det ska vara tänker jag.
 
Den frågan hon faktiskt fick (finns att se som klipp på nätet) var när Gustav II Adolf var född, och hon gissade på 1809.
Betydelsen av allmänbildning är att kunna sätta in detaljer i större sammanhang, med allmänbildning kan man dra tillräckligt korrekta slutsatser utan att veta varenda detalj.

Minimal kunskap är att Gustav II Adolf var en svensk kung under stormaktstiden och i relation till parollen att Sverige inte varit i krig på 200 år, så går det snabbt att dra slutsats att Gustav II Adolf inte kan ha varit född 1809…
Omvänt kan man härleda ett ungefärligt födelseår om man vet att Gustav II Adolf var ättling till Gustav Vasa och man vet när Gustav Vasa levde (det är väl ändå allmänbildning..,) Man behöver inte veta exakt årtal eller släktskap för att komma tillräckligt nära.

Den mänskliga hjärnan är snabb på att processa information och i synnerhet att associera fritt, med god allmänbildning kan man navigera runt i mycket kunskap och information med tillräckligt god precision. :)
 
Jag tror inte och tycker verkligen inte att tonåringar inte kan något alls, men det hör ju ungdomen till att vara idealistisk och värna om saker som är viktiga för en just nu.
Men som 22 åringar har du mer kunskap/vidare perspektiv än en 18 åring.
Jag som har ett gäng år kvar till pensionen funderar mer på hur jag kan förbereda mig än vad jag gjorde som 25 åring. Jag började fundera på pensionen redan då, men nu känns det mer påtagligt. Som ett exempel.
Ja och sånt som att för bereda för pension är heltenkelt inte aktuellt för alla för o lika andledningar.
 
Jag har aldrig hållt på o festa, haft häftig bil eller något liknande som "ungdomar" gör. Jag tänkte också att jag var väldigt mogen för min ålder.

Nu är jag snart 40 och det enda jag vet är att man aldrig vet hur det blir. Man utvecklas ständigt och vissa saker som jag tyckte när jag var 30 tycker jag inte längre. Förändringarna kommer givetvis inte över en natt. Men oftast så växer man som människa när man blir äldre och har mer erfarenhet. Alla gör givetvis inte det, men åtminstone för mig så är det något positivt att man ändras, utvecklas och lär sig mer om sig själv, vad man vill i livet och vad man mår bra av på riktigt.

Det betyder inte att någon som är yngres åsikter skulle vara mindre värda, mer omogna eller liknande. Alla människor har olika perspektiv på saker och det är liksom så det ska vara tänker jag.
Alltså ja själv klart så ändras man LITE. Det som jag sa mot frånbörjan var att nån skrev nånting att man ändras sååå mycket hur man tycker och att man himlar med ögonen till sigsjälv för 20 år sen eller hur det var. Och nej det skulle inte bli så förmig för att det heltenkelt inte FINNS några SÅ stora för ändringar förmig som nånsin ihuvud taget skulle kunna hända.
 
Ja och sånt som att för bereda för pension är heltenkelt inte aktuellt för alla för o lika andledningar.
Självklart. Det var ett exempel.
Vill du att jag gör en annan liknelse på vad jag menade? 🙂

Bara en sån sak, jag ville som 18 åring resa till olika länder och just då kändes det väldigt viktigt och jag betade av några stycken.
Idag är det viktigare för mig att vara hemma och vara med mina hundar, även om jag fortfarande jättegärna vill åka till Australien någon gång.

Jag är ju fortfarande samma person men har skiftat om i vad jag prioriterar.
 
Självklart. Det var ett exempel.
Vill du att jag gör en annan liknelse på vad jag menade? 🙂

Bara en sån sak, jag ville som 18 åring resa till olika länder och just då kändes det väldigt viktigt och jag betade av några stycken.
Idag är det viktigare för mig att vara hemma och vara med mina hundar, även om jag fortfarande jättegärna vill åka till Australien någon gång.

Jag är ju fortfarande samma person men har skiftat om i vad jag prioriterar.
Ja och jag är inte detminsta intreserad att resa till massa länder heller. Jag vill liksom inte såna saker ihuvud taget. OM jag ihuvud taget finns om 20 år så vill jag bo nånstans lugnt och ha hundar. Det är liksom inte nåt som kommer ändras för det är den jag ÄR och det finns ingetannat att prio ritera.
 
Alltså ja själv klart så ändras man LITE. Det som jag sa mot frånbörjan var att nån skrev nånting att man ändras sååå mycket hur man tycker och att man himlar med ögonen till sigsjälv för 20 år sen eller hur det var. Och nej det skulle inte bli så förmig för att det heltenkelt inte FINNS några SÅ stora för ändringar förmig som nånsin ihuvud taget skulle kunna hända.
Det är nog lätt hänt att man som vuxen himlar med ögonen till sig själv som tonåring, jag själv kan tänka mig en skämskudde. Men det är ett vuxet perspektiv jag nu har, mitt tonårsjag skulle inte hålla med. :)

Det ena är inte mer rätt eller fel, det är faser och utveckling. Därtill mognar inte hjärnan färdigt kognitivt förrän vid ca 25 år så en långsiktig föreställningsförmåga är inte en tonårshjärna anpassad för. Det är som det ska vara. :)
 
Det är nog lätt hänt att man som vuxen himlar med ögonen till sig själv som tonåring, jag själv kan tänka mig en skämskudde. Men det är ett vuxet perspektiv jag nu har, mitt tonårsjag skulle inte hålla med. :)

Det ena är inte mer rätt eller fel, det är faser och utveckling. Därtill mognar inte hjärnan färdigt kognitivt förrän vid ca 25 år så en långsiktig föreställningsförmåga är inte en tonårshjärna anpassad för. Det är som det ska vara. :)
Ännu senare om man är ND har jag för mig. Läste någonstans 30-35 då, vilket åtminstone för mig känns helt rimligt. Jag är långt ifrån samma person som jag var för 10 år sedan.
 
Det är nog lätt hänt att man som vuxen himlar med ögonen till sig själv som tonåring, jag själv kan tänka mig en skämskudde. Men det är ett vuxet perspektiv jag nu har, mitt tonårsjag skulle inte hålla med. :)

Det ena är inte mer rätt eller fel, det är faser och utveckling. Därtill mognar inte hjärnan färdigt kognitivt förrän vid ca 25 år så en långsiktig föreställningsförmåga är inte en tonårshjärna anpassad för. Det är som det ska vara. :)
Vad var det som var så himla pinsamt med hur du var som ton åring då?
 
Ja och jag är inte detminsta intreserad att resa till massa länder heller. Jag vill liksom inte såna saker ihuvud taget. OM jag ihuvud taget finns om 20 år så vill jag bo nånstans lugnt och ha hundar. Det är liksom inte nåt som kommer ändras för det är den jag ÄR och det finns ingetannat att prio ritera.
Fast det är ju lite det som är grejen, du kan ju faktiskt inte veta vad du som 40 åring kommer tycka är kul.
 
Vad var det som var så himla pinsamt med hur du var som ton åring då?
Hur jag var i förhållande till mig själv, kompisar, föräldrar, syskon och inte minst killar. Men det är utifrån ett nuvarande vuxet perspektiv, jag tycker inte att det är pinsamt för det är en fas alla går igenom. Skämskudde var för att illustrera hur annorlunda mitt vuxna jag tänker och agerar i förhållande till mitt tonårsjag. Som vuxen jobbar jag med tonåringar så jag vet också att jag var som vilken tonåring som helst. Inget att skämmas för. :)
 
Fast det är ju lite det som är grejen, du kan ju faktiskt inte veta vad du som 40 åring kommer tycka är kul.
Nej men jag tror verkligen inte att jag kommer bli helt personlig hets ändrad och bli nån HELT annan som jag skulle be höva bli om jag skulle ändras så mycket. Det finns heltenkelt inget som skulle kunna ändras SÅ mycket för jsg vet ju vad jag INTE tycker om iallafall och vad jag inte är detminsta intreserad av.
 
Hur jag var i förhållande till mig själv, kompisar, föräldrar och syskon. Men det är utifrån ett nuvarande vuxet perspektiv, jag tycker inte att det är pinsamt för det är en fas alla går igenom. Skämskudde var för att illustrera hur annorlunda mitt vuxna jag tänker och agerar i förhållande till mitt tonårsjag. Som vuxen jobbar jag med tonåringar så jag vet också att jag var som vilken tonåring som helst. Inget att skämmas för. :)
Okej och jag kan heltenkelt inte tänka hur det skulle ändras sååå mycket förmig.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 381
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp