Allmän bildning

Jag anser mig nog vara hyfsat allmänbildad och brukar göra helt okej ifrån mig på frågesporter och dylikt, men jag har fått googla flera av sakerna som nämnts i den här tråden (och försöker att inte slå ner på mig själv för mycket för det).

Så ja, jag tror att vi kan konstatera att vad som anses som allmänbildning varierar kraftigt från person till person 🤷‍♀️
Spinner vidare.

Jag kan också tycka att den finns en viss vits med att kunna lite olika saker. Det finns så himla mycket att veta att vi kan väl dela upp det sinsemellan.
Vi pratar ju inte så mycket om praktisk allmänbildning, jag kan tycka att det finns rätt stort egenvärde att vara i grundläggande att kunna odla sin egen mat osv. ta hand om djur som ger en mat. Men har samtidigt förståelse att bor man i innerstan är det kanske behändigare att ha koll på andra saker.

Jag har ju själv varit med om en kusin från "storstan" som trodde tupp och höna var två olika raser (typ).
 
Jag har vääääldigt svårt för att tro att jag kommer tycka att å sikter jsg har nu är be fängda och barnsliga om 20 år men men.
Tack och lov så utvecklas vi med åren och visst, mycket tycker man fortfarande lika som man gjorde som ung men inte allt, man upptäcker efterhand hur samhället och livet fungerar och utvecklas därefter.
Det kanske är det som är problemet att gamla generationer har svårt att acseptera att deras allmän bildning börjar vara irele vant och att andra kändisar är mera allmän bildning att veta nånting om nu.
Allmänbildning kan aldrig bli "för gammal" eller irrelevant, jag ser det som ganska viktigt att veta viktiga händelser när det gäller våra arv, kultur, samhällsfrågor, vetenskap. En bra allmänbildning gör ju att vi också kan få en bättre framtid. Hade vi struntat i vad som hänt förr och sett det som irrelevant och oviktigt så hade vi inte utvecklats något heller.

Ser vi bara det som är här och nu och inte till hur det varit eller viktiga händelser i samhället och hur det påverkat så kommer vi förmodligen gå bakåt i utvecklingen också och det är mindre bra.
 
Den frågan hon faktiskt fick (finns att se som klipp på nätet) var när Gustav II Adolf var född, och hon gissade på 1809.
Jag har någotsånär koll på stormaktstid och Lützen och också ungefär vad som hände på 1800-talet, sådär i stora drag. Men namn på folk, om det sen är sedan länge döda kungar eller min granne, det bara går inte utan blir en enda röra Gustav? Vilken Gustav, liksom 🤷‍♀️
 
Okej nu kommer jag inte kunna förklara dethär på ett bra sätt. Och somsagt jag VET att jag HAR en bra allmän bildning iallafall för att vara i min ålder och så. Så det är inte att jag tycker att det är nåt dåligt.
Men därimot så tycker jag att det är lite som klass förakt eller hur man säger att det är liksom FINT och ÅTRÅ VÄRT att vara allmän bildad och kunna mycket. Det blir lite som att det är BÄTTRE att dom som är i ens upp fattning om allmän bildade är BÄTTRE motför andra människor.
Förstår hur du menar, tror jag, och kan till viss del hålla med men när det gäller försköning av högskoleutbildning. Där kan jag hålla med om att det finns, stundtals, en orimlig förväntan att bara för att man har en högskoleutbildning (eller utbildning generellt) så kan man utföra något bättre. Dock är bildning och allmänbildning något helt annat för mig, något som KAN ske utanför utbildningssystemet genom samtal, dokumentärer, låna böcker på biblioteket etc. Dock har ju den sociala kontexten mycket att göra om man överhuvudtaget har intresse av att ta till sig av kunskap på det viset.
 
Apropå stormaktstiden, jag har alltid tyckt att det är lite patetiskt att det (antar jag) är vad som åsyftas i nationalsången. Alternativt kan de väl iofs också hänvisa till vikingatiden, vilket skulle vara ännu mer patetiskt.

Du tronar på minnen från fornstora dar
Då ärat ditt namn flög över norden

Det är alltså minnen av att Sverige var stort på 1600-talet för några sekler sedan, som gör Sverige stort, och ingenting efter det?
 
Jag har någotsånär koll på stormaktstid och Lützen och också ungefär vad som hände på 1800-talet, sådär i stora drag. Men namn på folk, om det sen är sedan länge döda kungar eller min granne, det bara går inte utan blir en enda röra Gustav? Vilken Gustav, liksom 🤷‍♀️
Alltså - jag har skapligkoll på hur folk levde och hur krig fördes. Och hur det funkade med indelta soldater. osv osv Plus kuriosa som dasset i Ornäs, Ärtsoppan. Att det var dimmigt i Lützen

Men just begreppet "stormaktstiden" har inte funnits aktivt i min begreppsvärld. Inte ens i skolan.

Vilka årtal omfattade den och vem kallade det så? Vad exakt behöver man ha koll på för att anses kunna nåt om det begreppet? Måste man kunna rabbla alla slag i kronologisk ordning? Veta vilka`kungar som stred mot vem

Då är jag ute ur leken.
 
Spinner vidare.

Jag kan också tycka att den finns en viss vits med att kunna lite olika saker. Det finns så himla mycket att veta att vi kan väl dela upp det sinsemellan.
Vi pratar ju inte så mycket om praktisk allmänbildning, jag kan tycka att det finns rätt stort egenvärde att vara i grundläggande att kunna odla sin egen mat osv. ta hand om djur som ger en mat. Men har samtidigt förståelse att bor man i innerstan är det kanske behändigare att ha koll på andra saker.

Jag har ju själv varit med om en kusin från "storstan" som trodde tupp och höna var två olika raser (typ).
Det är klart det finns en nytta i att både vara intresserad av sin omvärld och kunna åtminstone lite om många olika saker. Människor har klarat sig såpass bra historiskt för att vi är jättebra på att lösa problem och en stor del av det är att låna hela eller delar av saker från ett sammanhang och kunna tillämpa det i ett annat. Det är ingenting som förändrats utan är fortfarande en nyttig egenskap att ha.
 
Okej nu kommer jag inte kunna förklara dethär på ett bra sätt. Och somsagt jag VET att jag HAR en bra allmän bildning iallafall för att vara i min ålder och så. Så det är inte att jag tycker att det är nåt dåligt.
Men därimot så tycker jag att det är lite som klass förakt eller hur man säger att det är liksom FINT och ÅTRÅ VÄRT att vara allmän bildad och kunna mycket. Det blir lite som att det är BÄTTRE att dom som är i ens upp fattning om allmän bildade är BÄTTRE motför andra människor.
Jag tänker att det stora problemet vi har idag är det växande kunskapsföraktet och relativiserandet av fakta. Jag tycker alltså att det gärna får vara fint och åtråvärt att söka kunskap och visa ett intresse för kunskap om sin omgivning.

Det handlar inte om bättre eller sämre människor men jag umgås hellre med de som har en nyfikenhet på ny kunskap än de som inte har det.
 
Spinner vidare.

Jag kan också tycka att den finns en viss vits med att kunna lite olika saker. Det finns så himla mycket att veta att vi kan väl dela upp det sinsemellan.
Vi pratar ju inte så mycket om praktisk allmänbildning, jag kan tycka att det finns rätt stort egenvärde att vara i grundläggande att kunna odla sin egen mat osv. ta hand om djur som ger en mat. Men har samtidigt förståelse att bor man i innerstan är det kanske behändigare att ha koll på andra saker.

Jag har ju själv varit med om en kusin från "storstan" som trodde tupp och höna var två olika raser (typ).
Ja och det är lite det jag menar också att vad som räknas som allmän bildning kanske inte bara är att veta gamla artister och krig och huvud städer liksom.
 
Apropå stormaktstiden, jag har alltid tyckt att det är lite patetiskt att det (antar jag) är vad som åsyftas i nationalsången. Alternativt kan de väl iofs också hänvisa till vikingatiden, vilket skulle vara ännu mer patetiskt.

Du tronar på minnen från fornstora dar
Då ärat ditt namn flög över norden

Det är alltså minnen av att Sverige var stort på 1600-talet för några sekler sedan, som gör Sverige stort, och ingenting efter det?
Kan hålla med om att vår nationalsång faktiskt är lite patetiskt
Att trona på minnen känns lite tja fjantigt
Och Norden sen dess har vi lyckats tappa bort både Finland och Norge ;)
 
Nehe okej vad bra fördig 👍 Men det be tyder inte att det är exakt lika för alla och jag har EXTREMT svårt att komma på vad jag ihuvud taget skulle kunna ändra mig om ifall jag skulle leva om 20 år.
Förstår att det kan vara svårt att föreställa sig det, även jag har svårt att föreställa mig hur jag själv eventuellt kan komma att tänka annorlund 20 år fram :)

Men om jag ska ta ett konkret exempel så har jag märkt av egen erfarenhet att t.ex. bilar är ett område där tycke och tänkande brukar kunna ändra en del under 20 år.
För en 18 åring så är många gånger "pålitlig" och "praktisk" egenskaper som kommer långt ner på listan, medans det där med att bilen (enligt eget tycke) är häftigt oftast står ganska högt i kurs. I vissa fall såpass högt att man är villig att betala för häftigheten med att vara tvungen att kanske krångla och meka lite för att få det att gå.
Ord som "jag ska aldrig äga en gubbil" har nog säkert uttalats av en och annan i den åldern.

20 år framåt, dagisskjutsande, hockeyträningar, körning till återvinningen, jobbpendling, så står det inte sällan en tråkig, men pålitligt och praktiskt gubbil i garaget :)

Det är ofta inte det att man gör en radikal föränding i tycke och tanke, men erfarenheter, prioriteringar och behov slipar om ens tänkande lite.

Börjar iofs vara ganska ot detta nu.
 
Jag jobbar med en del språksvaga som står långt från arbetsmarknaden. Nu när det är dags att deklarera så var det flera som inte visste vad det är, hur man räknar skatt och får tillbaka eller restskatt. De har i princip alla en mycket enkel deklaration men de visste inte hur man gjorde. Sådant tycker jag tillhör allmänbildningen.
 
Förstår hur du menar, tror jag, och kan till viss del hålla med men när det gäller försköning av högskoleutbildning. Där kan jag hålla med om att det finns, stundtals, en orimlig förväntan att bara för att man har en högskoleutbildning (eller utbildning generellt) så kan man utföra något bättre. Dock är bildning och allmänbildning något helt annat för mig, något som KAN ske utanför utbildningssystemet genom samtal, dokumentärer, låna böcker på biblioteket etc. Dock har ju den sociala kontexten mycket att göra om man överhuvudtaget har intresse av att ta till sig av kunskap på det viset.
Ja såklart att det inte måste vara genom skola liksom. Men alla har ju o lika förut sättingar och om det bara är VISSA saker som räknas som allmän bildning så är det kanske många som an ses som att dom inte är allmän bildade för att dom inte kan om massa krig tillexempel eller inte har kollat på Mello sen 1960 talet. Men den personen kanske är jätte allmän bildad om helt andra saker som är helt själv klart för många andra men det är inte som lika fin allmän bildning.
 
Jag jobbar med en del språksvaga som står långt från arbetsmarknaden. Nu när det är dags att deklarera så var det flera som inte visste vad det är, hur man räknar skatt och får tillbaka eller restskatt. De har i princip alla en mycket enkel deklaration men de visste inte hur man gjorde. Sådant tycker jag tillhör allmänbildningen.
Om man levt ett ett annat liv och inte ställts inför begreppet är det väl förlåtet.
Men att lära sig vad det är, är viktigt. Och blir allmänbildning för personen
 
Tack och lov så utvecklas vi med åren och visst, mycket tycker man fortfarande lika som man gjorde som ung men inte allt, man upptäcker efterhand hur samhället och livet fungerar och utvecklas därefter.

Allmänbildning kan aldrig bli "för gammal" eller irrelevant, jag ser det som ganska viktigt att veta viktiga händelser när det gäller våra arv, kultur, samhällsfrågor, vetenskap. En bra allmänbildning gör ju att vi också kan få en bättre framtid. Hade vi struntat i vad som hänt förr och sett det som irrelevant och oviktigt så hade vi inte utvecklats något heller.

Ser vi bara det som är här och nu och inte till hur det varit eller viktiga händelser i samhället och hur det påverkat så kommer vi förmodligen gå bakåt i utvecklingen också och det är mindre bra.
Fast ingen har väl pratat om att strunta i vad som har hänt förr heller? Men ENDEL saker som räknas som allmän bildning ändras med tiden. Som att veta vem dendär Arja är som kanske alla över 35 vet tillexempel. Men dom som är gamla nu kanske inte vet vilka unga personer är som är jätte kända och betydnings fulla NU.
Som att för kanske några hundra år sen så kanske det var jätte själv klart att man kunde slakta och plocka en höna och att man kunde sula om skor liksom. Men det är inte precis allmän bildning NU.
 
Förstår att det kan vara svårt att föreställa sig det, även jag har svårt att föreställa mig hur jag själv eventuellt kan komma att tänka annorlund 20 år fram :)

Men om jag ska ta ett konkret exempel så har jag märkt av egen erfarenhet att t.ex. bilar är ett område där tycke och tänkande brukar kunna ändra en del under 20 år.
För en 18 åring så är många gånger "pålitlig" och "praktisk" egenskaper som kommer långt ner på listan, medans det där med att bilen (enligt eget tycke) är häftigt oftast står ganska högt i kurs. I vissa fall såpass högt att man är villig att betala för häftigheten med att vara tvungen att kanske krångla och meka lite för att få det att gå.
Ord som "jag ska aldrig äga en gubbil" har nog säkert uttalats av en och annan i den åldern.

20 år framåt, dagisskjutsande, hockeyträningar, körning till återvinningen, jobbpendling, så står det inte sällan en tråkig, men pålitligt och praktiskt gubbil i garaget :)

Det är ofta inte det att man gör en radikal föränding i tycke och tanke, men erfarenheter, prioriteringar och behov slipar om ens tänkande lite.

Börjar iofs vara ganska ot detta nu.
Ja och för att ta det exemplet så jag tror inte att jag skulle vilja ha nånannan sorts bil om 20 år motför vad jag skulle vilja ha nu 🤷🏼‍♀️ Det är det jag menar att det kanske inte ändras för ALLA bara för det gör det för MÅNGA.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 561
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 526
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 378
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp