Allergiker, vilka raser tål ni/tål ni inte?

L

LuddeLump

Jag vill ha många svar, och försöka få fram nån sorts statistik. Att det är väldigt individuellt vet jag, men jag vill försöka se vilken ras som flest pälsdjursallergiker tål.

Sv: Allergiker, vilka raser tål ni/tål ni inte?

Min pappa är Pälsallergiker... Dom har pudel, funkar skit bra...

hade en afghan förut och den var det många som klarade av trots allergin

Min faster har bordercollie och när vi åker dit så klarar min bror det skitbra han behöver inte ta någon tablett eller så.

Det beror nog lite på vad för slags allergi man har, men generellt sagt brukar man väl säga att raser som klipps och inte fäller (pudel, lagotto m.fl) är "bra" för allergiker.

Två i släkten är allergiska mot pälsdjur (och därmed hundar), men tål våran labrador!

När jag var liten hade mina föräldrar en labrador som pappa blev superallergisk emot efter tre- fyra år!
Senare skaffade dom sej en strävhårig tax, vilken fungerade bättre. Det blev en tax till, som dock visade sej ha fel på pälsen, den blev inte sträv utan var mjuk, men det gick bra iallafall.
Nu har dom tre strävhåriga Basset Fauve de Bretagne och jag har en cairnterrier som följer med mej hem till dom varje dag. Han har aldrig blivit allergisk igen!

Det är inte bara olika raser man tål och inte tål, det beror lika mycket på individen. Olika hundar framkallar olika mycket stöv i pälsen och det är stövet man blir allergisk emot. Därför ska det räcka med att bada hunden en gång i veckan, så ska det inte spela någon roll vilken ras man har!
Synd bara att inte mina föräldrar visste det för tjugo år sen, då hade labradoren sluppit bo utomhus.. :(

Min pojkvän är allergisk och vi har Powder Puff. Funkar kanonbra!!
En hund man kan bada varje vecka är oftast bäst för allergiker.

Ryver skrev:
Min pojkvän är allergisk och vi har Powder Puff. Funkar kanonbra!!
En hund man kan bada varje vecka är oftast bäst för allergiker.

Ingen hundpäls/hud mår bra av bad varje vecka!! De behöver det naturliga fettet i pälsen för att skydda huden mot värme och kyla.
Med bad så ofta blir huden lätt uttorkad.

Det går alldeles utmärkt, försök reda ut en sådan päls annars.
Finns jättebra schampo och sådant för att huden ska hålla sig bra.

Svar till trådskaparen; Chines Crested eller Powder Puff som nämnts finns även naken, men därmed inte sagt att alla tål den. Flera människor är allergiska mos saliv och urin och då hjälper varken bad eller att de är nakna.
Det är något man måste prova sig fram till går inte att generellt säga att en hund är allergivänlig.
/ Linda

ingen av de allergiker jag träffat har tålt min labbe. vissa av dem har fått ganska kraftiga utslag som de normalt inte får. schäfern tål de lite bättre, men inte bra.

hemlig: pälsdjursallergiker är inte alls = hundallergiker. men det är nog inte ovanligt att om man är allergisk mot de flesta pälsdjur, då är man allergisk mot hundar också.

Vad jag menade var bara att de i min släkt är allergiska mot hundar också. Vet att alla inte är det (jag tex. som inte tål marsvin, även om jag har två ändå, men tål hund!).

eller som min kompis som är allergisk mot hästar och min labbe, men inte mot andra hundar ;)

Svar till Hemlig: Tror du att våra kroppar tex är gjorda för att ducha varje dag? Vi kan också bli uttorkade i huden.Har du en hund vars päls är som tex Puffen så måste du bada den varje vecka om du vill hålla den tovfri! Välj bra produkter så minskar risken.

Afgahner som ställs ut ska badas var femte dag. Åtminstone enligt min kompis som har fem stycken som hon ställer ut. Dom ser då inte ut att ta skada av det, däremot tar pälsen skada om hon inte gör det.. Självklart använder man milda hundschampoo, men det gör man ju ändå när man badar sin hund, vare sej det är ofta eller inte.

Folk med rimlig allergi brukar tåla min terrier med trimpäls bra, de tål dessutom min weimaraner.

Enligt en arbetskamrat som har en superallergisk dotter, så är det inte pälsen som är det väsentliga utan hudavlagringar, urindoft och stoft...

//E

Pumi,Puli och de andra hundarna med "rasta flätor" brukar gå väldigt bra. Sedan beror det ju på vad man reagerar mot ... i regel brukar de hundar som inte fäller vara mindre alergena, sedan finns det partiklar i hundens saliv som framkallar reaktion och då är alla hundar mer eller mindre uteslutna.

Mina föräldrar badar sin pudel en gång i veckan... han har aldrig haft problem med hud lr päls.. Med rätt schampoo så är det inga som helst problem...

Jag vet däremot inte hur icke "klippraser" skulle kunna hantera ett bad varje vecka.. Jag badar mina när jag tycker det behövs med ett schampoo som är snällt mot huden..

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 614
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix