All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jättetråkigt jag vet, men om avmaskning!

24 har tittat men ingen svarat... ska jag ta det som att jag inte behöver hjälp och har gjort helt rätt`?

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Du har alltså inte avmaskat tidigare, utan började nu trots negativt prov, och då fick den 450 EPG?

Det bekräftar det jag varnat för tidigare, att avmaskning ger plats i tarmarna för nya maskar att "vakna till". Så länge man låter hästen vara håller man den på låg nivå, men en avmaskning kan aktivera larver i dvala.

Din häst kan alltså ha fått smittan långt tidigare, men maskarna har inte kommit längre än till L3 stadiet och legat där och väntat. Avmaskningen kan ha satt igång dem, eller så vaknade de av sig själva.

Jag skulle avmaska resten av säsongen ihop med de andra.

Ställ frågan i den stoooora tråden om mask som redan finns här, där har du dessutom experter på området:idea: .

startade en tråd om detta, men fick inga svar. så jag provar här... :)

min dam har haft kolik två gånger på en månad varför träckprov och blodprov på bandmask togs. träckprovet visade 0 på allt men idag kom blodprovssvaret vilket visar på 1,02 (gränsvärde för direkt behandling är 0.6)
ska ju då avmaska och tänkte använda droncit, vet. tyckte det var bra att använda ett smalt preparat men berättade att cydectin comp. som kommit även tar ett "gömt" stadie av bandmask. dock är den ju väldigt bredspektrad.

tänkte mig därför att avmaska som följande.
nu = cydectin comp.
28/6 (3 dagar innan jag byter stall och släpper på bete) = droncit
sept/okt = ev. nytt blodprov eller droncit - behöver jag verkligen avmaska här eller räcker det om jag gör det ifall jag ser att hon har styngfluga?

till våren tar jag träckprov igen, och avmaskar enligt resultat,tar bara blodprov om hon får magproblem igen.

vad tror ni?
vet sa också att blodprovet kan visa på en gammal infektion om antikroppar finns kvar, så det är ju inte 100% säkert. men att det är bättre att avmaska eftersom hon haft problem.

talade med stallägaren idag, hästarna kommer inte att stå inne, däremot kommer hagarna att mockas tre dagar efter avmaskning.

Jag har inte avmaskat på två år, då han haft noll på träckprov på våren. Vi har inte tagit prov på hösten de två åren, då alla hästar i gamla stallet haft noll på våren skulle det inte behövas. I somras hade vi för första gången styngfluga både i gamla och nya stallet, så då valde jag att avmaska (ivermectin) utan provtagning. Så jag vet ju inte hur det egentligen stod till i höstas. Det är därför jag funderar på var smittan kom ifrån. Flyttade till nya stallet 1:a okt och då gick han i sommarhagen två veckor därefter vinterhage. Är maskarna aktiva och äggläggande så sent, eller har han smittats nu i vår i så fall?
Däremot finns det sannolikt smitta i hagarna i nya stallet, då de avmaskar vår och höst och aldrig hört talas om att maskmedlen har olika intervall man bör följa. Många olika åldrar på hästarna också.

Inte upprepa prazikvantel-behandlingen oftare än var 6e månad! Och upprepa bara om du har fått bekräftat att hästen är återsmittad. Cydectin comp är som cydectin och droncit ihop. Tar du det nu (slutet av april) ska du inte upprepa förrän tidigast slutet av oktober, och då bara om du fått positivt värde på prov.

Vad som kan vara bra att veta är att cydectin bara tar ca 25% av de inkapslade larverna, resten går inte att komma åt med något medel.

Jag skulle faktiskt inte ta cydectin heller, i första hand är avmaskningen till för att bryta smittcirkeln, och har din häst 0 så smittar den inte ner markerna. OM det inte hjälper med Droncit-avmaskningen utan kolikerna fortsätter så kan det vara läge att gå vidare och kanske ta Cydectin, men inte att börja med.

Min strategi skulle vara : Droncit nu. Nytt blodprov tidigast november (6 mån efter avmaskning) eller ännu hellre vänta till våren och ta nya prover då, även träckprov. Enda avmaskningen alltså nu mot bandmask.

Den här vintern var ju väldigt sen och det var varmt länge = lång smittperiod. Så visst kan din häst ha plockat upp smitta i nya stallet som visar sig nu.

Svarade i den andra tråden också, men lika bra jag slänger in svar här med :angel:

Behandla enbart bandmasken = Droncit. Upprepas tidigast efter 6 månader (=slutet av oktober) och då efter nytt prov. Ingen annan avmaskning skall behövas.

Sv: Bandmask vid avmaskning

Då kanske du kan svara på om det räcker att aldrig avmaska sin häst bara träckprovet visar ingen eller litet ägg av mask. Enligt SVA så har ju alla hästar mask mer eller mindre, men när skall man avmaska :confused: om träckprovet inte visar något?

En fråga bara, hur kan träckprovet visa 0 och blodprovet visa att det finns mask? :confused:

Är det inte missvisande då att bara ta träckprov och sedan anta att man inte skall avmaska?

En fråga bara, hur kan träckprovet visa 0 och blodprovet visa att det finns mask? :confused:

Är det inte missvisande då att bara ta träckprov och sedan anta att man inte skall avmaska?

Träckprovet var taget på rundmask, det är tillförlitligt (visar vad hästen har NU) eftersom rundmasken släpper ägg hela tiden. Träckprov kan även tas på bandmask, men då har man större mängd träck, och det är inte alltid man ser ägg ändå, eftersom bandmasken släpper ägg mer sporadiskt. Blodprovet är omdiskuterat. Jag har aldrig hört någon som haft under 2 tidigare, och inte heller nån som tagit ett negativt prov.

Då kanske du kan svara på om det räcker att aldrig avmaska sin häst bara träckprovet visar ingen eller litet ägg av mask. Enligt SVA så har ju alla hästar mask mer eller mindre, men när skall man avmaska :confused: om träckprovet inte visar något?

Avmaskningen är i första hand för att ta bort smittan, dvs bara avmaska om hästen släpper ägg som smittar marken. Visar provet 0 så har hästen inga aktiva äggläggande maskar för tillfället (så kan det vara i flera år) och ingen mening att avmaska således.

Lilla blodmasken kan ligga vilande i många år i tarmslemhinnan och inte nås av avmaskningsmedel.

Hej!
Apotekets fass sida är tillfälligt ur funktion men enligt faktablad om Fyrantel behövs dubbel dos mot bandmask... Eller har det blivit ändrat?

Hej!
Apotekets fass sida är tillfälligt ur funktion men enligt faktablad om Fyrantel behövs dubbel dos mot bandmask... Eller har det blivit ändrat?

Dubbel dos pyrantel (dubbel jämfört med vad som krävs mot rundmask). Den tar vuxna bandmaskar. Prazikvantel som finns i t.ex. Droncit är ett medel som enbart tar bandmask, och dessutom alla stadier av bandmasken.

jaså? så blodprovet visar alltså oftast på bandmask? men samtidigt, om 65% av hästarna har bandmask är det kansk einte så konstigt eftersom inte alla tar blodprov... enligt vet har hon en grov infektion av bandmask iaf.

dan christensson på sva sa att jag skulle avmaska hästen som vanligt innan betessläpp trots denna vaccination. han sa även att jag kan välja vilket av preparaten jag vill använda....?

läste ditt andra svar också, och det är väl så jag själv tänkte mig innan jag talade med SVA. nu är det så att denna avmaskning står stallägaren för då hon väljer att maska alla (många som haft problem med kolik, lös mage etc.) hon vill använda cydectin comp. men om jag ska avmaska mer så tar jag droncit...

Tyckte DC att du skulle avmaska innan bete trots 0 EPG? Hmm, ska nog ta och prata med honom lite igen, det var ett tag sen nu (han är hemskt rolig att prata mask med!).

Fick du någon motivering varför du skulle avmaska? Och vad gäller preparat så tror jag inte han menade något kombinationsmedel när du redan tagit prazikvantel en gång, utan något av ivermectin eller pyrantel-medlen som finns. Vilket låter ännu mer mystiskt. Har du 0 EPG och avmaskar med pyrantel så finns det liksom inga maskar du kommer åt alls...

läste ditt andra svar också, och det är väl så jag själv tänkte mig innan jag talade med SVA. nu är det så att denna avmaskning står stallägaren för då hon väljer att maska alla (många som haft problem med kolik, lös mage etc.) hon vill använda cydectin comp. men om jag ska avmaska mer så tar jag droncit...

Det ska du inte göra. Cydectin comp innehåller prazikvantel, och Droncit är bara prazikvantel. Det ämnet ska du ge var 6e månad. Allra kortaste tiden är 16v. Tar du Cc nu så blir du av med ALL bandmask, och det tar tid innan nya maskar utvecklas på bete (gräskvalstret som är mellanvärd) och inne i hästen.

Vänta, nu läste jag igen.

Hade du upplyst DC att hästen skulle avmaskas nu med Cydectin comp., och han sa då att du skulla avmaska ytterligare en gång om bara några veckor??? Det låter INTE som något han skulle säga.

Moxidectin håller bort rundmaskägg i 12v, prazikvantel håller borta bandmask minst 16v. Varför i hela friden skulle man då avmaska om bara några veckor?

Kan han ha missuppfattat dig eller inte fått all info, eller har du missuppfattat honom?

nej, jag sa att vi avmaskar med Cc nu, "låter bra" sa han, jag frågade om vi ska avmaska nåt mer sedan då jag byter stall innan betessläpp, "ja, sen avmaskar ni som vanligt innan betessläpp", 3 dagar innan alltså? "ja".
okej, och till hösten då? ska jag ta nytt blodprov då eller bara avmaska, här känns svaret lite otydligt men jag uppfattar det som att det bästa är att ta blodprov igen men att jag kan avmaska och då tidigast skiftet sept/okt.

det är klart, när du säger det att han menar nog avmaskning med ett "vanligt" preparat innan betessläpp och sedan prazikvantel i höst igen, och han kan ju mycket väl mena med uttalandet att "avmaska som vanligt innan betessläpp" betyder avmaska de hästar som behöver avmaskas enligt träckprov. men i så fall var han otydlig tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund