All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jättetråkigt jag vet, men om avmaskning!

men jag måste ju säga att när jag frågade om jag ska omavmaska något och hur länge jag ska vänta då så sa han att jag kan avmaska 3 (TRE) dagar efter igen om jag vill ??!!! kände redan då att det inte kan stämma så det står 12v. i fass...

men jag måste ju säga att när jag frågade om jag ska omavmaska något och hur länge jag ska vänta då så sa han att jag kan avmaska 3 (TRE) dagar efter igen om jag vill ??!!! kände redan då att det inte kan stämma så det står 12v. i fass...

Men alltså, vad man vill och vad som är lämpligt är ju inte samma sak. Frågan är ju varför skulle du VILJA avmaska igen efter 3 dar? Vad är nyttan liksom?

Använder ni cydectin comp nu så dödar du alla bandmaskar. Utöver det så dödar du alla vuxna äggläggande maskar (det stadiet tar pyrantel), alla "ungdomar" (ner hit tar ivermectin), samt 25% av de inkapslade larverna (stadie LL3), dvs allt som nånsin går att komma åt. Hur många fler maskar tror du hinner gå från EL3 (ej nåbara) till LL3 på 3 dar?

Det är ju såhär att "som man frågar får man svar"... och det kan bli heltokigt ibland.

Sv: Bandmask vid avmaskning

Avmaskningen är i första hand för att ta bort smittan, dvs bara avmaska om hästen släpper ägg som smittar marken. Visar provet 0 så har hästen inga aktiva äggläggande maskar för tillfället (så kan det vara i flera år) och ingen mening att avmaska således.

Lilla blodmasken kan ligga vilande i många år i tarmslemhinnan och inte nås av avmaskningsmedel.

En dum fråga kanske, men om man har små hagar som används av många hästar under olika perioder, är det då möjligt att inte avmaska? Träckprov visar inget.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Du har säkert svarat på denna fråga ett antal ggr redan.
Men för att vara på säkra sidan.
En häst (5år) 60 EPG blodmask, alla de andra (3-12år) nollade både blod, spol och övrigt. Stora marker att röra sig på.
Efter vad jag har läst mig till så ska jag låta bli att avmaska. Är det rätt uppfattat?

(Efter provtagning i höstas så var alla nollade.)

Sv: Bandmask vid avmaskning

En dum fråga kanske, men om man har små hagar som används av många hästar under olika perioder, är det då möjligt att inte avmaska? Träckprov visar inget.

Om träckprovet visar på lite eller noll så sprids ju ingen smitta. Det spelar ju ingen roll hur stor eller liten hagen är om det inte finns nåt som kommer ut där!

Du har säkert svarat på denna fråga ett antal ggr redan.
Men för att vara på säkra sidan.
En häst (5år) 60 EPG blodmask, alla de andra (3-12år) nollade både blod, spol och övrigt. Stora marker att röra sig på.
Efter vad jag har läst mig till så ska jag låta bli att avmaska. Är det rätt uppfattat?

(Efter provtagning i höstas så var alla nollade.)

Helt rätt, jag skulle inte avmaska.

eh, jo självklart. men om jag inte hade gått in här och ställt frågan så hade jag fortfarande uppfattat det som jag gjort. är man porffessionell och dessutom jobbar i ett yrke där man ger rådgivning kanske man bör vara lite tydligare? det har varit så många turer kring avmaskning att jag och många med mig är väldigt rådvilla. naturligtvis avmaskar jag inte tre dagar efter första gången. men om han samtidigt säger att jag ska avmaska som vanligt innan betessläpp så uppfattar jag ju det som omavmaskning då. alla är inte experter på parasiter.

för övrigt har jag följt lite vad du skriver här på forumet och tycker att du verkar väldigt kompetent och brinner för detta. jag tycker att du ska satsa på ditt intresse och börja plugga! det skulle många (inte minst bukeanvändare) vinna på!! :) dessutom förklarar du ju bra! *ler*

Det kan vara svårt att veta vad frågeställaren behöver för sorts svar tycker jag. Det är säkert likadant för andra också. Det är ju en stor fördel med forumet såhär där man kan dividera lite fram och tillbaka under en längre tid så man får hela bilden klar för sig.

Den du ringer och pratar med har ju ingen aning om din egen kompetens i frågan, och hur du tolkar svaren du får. Det märker jag själv här att det blir missuppfattningar fast jag tycker att det jag säger är solklart.

okej, håller med dig, skulle inte klara mit utan buke nu.. :) men kan vi vara överens om att jag gör såhär:
avmaskar nu med Cc sedan inget innan flytt och bete sedan inget i höst (eller skulle jag ta blodprov i höst?) och sedan träckprov och blodprov i vår?

Jag skulle göra så, alltså bara avmaska nu och inget mer. Om du nu inte får problem på hösten som kan motivera ett nytt blodprov.

okej, det känns vettigast så för mig med. så då gör jag så... tackar ödmjukast!

Eftersom detta va en sammanslagen tråd så ställer jag en ny fråga till allmännheten.
Det är 10 hästar i stallet där jag hyr in min shettis. Han går med 6 av dem i hagen. Och i detta stallet köper de bara någon sort avmaskningsmedel, bara alla har samma och ger dem innan betet och efter. Men nu vill jag ta träckprov på min pålle, och om jag behöver avmaska ge rätt medel. Men om de andra i stallet inte vill skicka något prov, och de ger något medel som jag kanske inte behöver ge, ska jag då låta min gå ensam då eller ska jag råda dem att använda samma som mig, då det är troligt att de har samma maskar eftersom de går i samma "magra-bete" hage året om?

Oj va långt det blev, hoppas någon vill svara bara!

*knapplån*

Ni som har skickat in de senaste dagarna/veckan till Vidilab, hur länge har ni fått vänta på svar via mail/fax?

Mvh

Tora

Eftersom detta va en sammanslagen tråd så ställer jag en ny fråga till allmännheten.
Det är 10 hästar i stallet där jag hyr in min shettis. Han går med 6 av dem i hagen. Och i detta stallet köper de bara någon sort avmaskningsmedel, bara alla har samma och ger dem innan betet och efter. Men nu vill jag ta träckprov på min pålle, och om jag behöver avmaska ge rätt medel. Men om de andra i stallet inte vill skicka något prov, och de ger något medel som jag kanske inte behöver ge, ska jag då låta min gå ensam då eller ska jag råda dem att använda samma som mig, då det är troligt att de har samma maskar eftersom de går i samma "magra-bete" hage året om?

Oj va långt det blev, hoppas någon vill svara bara!

Är ni 10st får ni ju rätt kraftig rabatt, 180 kr+moms per prov. Tipsa dem att om de tar prov så är chansen stor att de inte behöver avmaska alls, eller så ser de hur högt parasittryck de egentligen har och kan avmaska mer strategiskt och få bort smittan. Det blir mer ekonomiskt i längden, förrutom att man minskar resistensrisken.

Men om bara du tar prov kan du absolut peka på din hästs svar och säga att ni behöver använda ett visst medel och att intervallen ska följas också, inte bara ge före och efter bete.

*knapplån*

Ni som har skickat in de senaste dagarna/veckan till Vidilab, hur länge har ni fått vänta på svar via mail/fax?

Mvh

Tora

Om du fått vänta länge kanske det är läge att kolla om provet kommit fram.

Nu vet jag inte vad som menas med länge. Men jag skickade denna måndagen. Förra gången fick jag svar redan på tisdagen (skickar alltid sådana saker på måndagar). SVA ringde till mig precis nu och då hade jag också skickat i måndags (det rör sig om två olika stall med olika antal hästar, därför två olika ställen). Om man inte har hört något idag, kan det då vara läge att ringa imorgon för att höra vad som har hänt?

Mvh

Tora

Får du inte svar idag tycker jag du ska kolla om provet verkligen kommit fram. Det borde kommit fram igår = svar igår.

Men posten i Enköping har slarvat bort mer än ett prov (bl.a. mitt som var bråttom när jag skulle sälja häst...).

KL
har nu fått med mig 2 i stallet som också vill vara med på träck prov. så ska ta och skicka in nästa måndag. En annan tjej säger att hon har fött upp sin häst och vet vad han har. Då svarade jag med att hon har ju ingen aning om vad min häst har som har gått i samma hage som hennes. Men nej hon ville inte.
Så jag ska vara så ful och ta ett prov på den med bara för att kunna visa hennes sen. Kanske hon inte behöver avmaska alls. Då har jag det svart på vitt. För hon ville gärna veta vad vi andra fick för svar. Givetvis bekostar jag även hennes prov.

den andra tjejn som inte ville vara med. Hon har redan börjat sin avmaskning hör för 8 veckor sen då hennes mamma tyckte hästen såg maskig ut. Så hon tänker fortsätt på sin intervall helt i onödan då min säkerligen har blodmask och smittar honom hela tiden iallfal....

Hur ska man få dessa människor att förstå..blir så trött och frustrerad.

Jag orkar inte bli trött och frustrerad längre. Man gör sitt bästa, men i slutänden är det individen som bestämmer över sin häst ändå. Har man tid på sig och får med sig flera brukar det vara lättare. Eller om det finns en markägare som faktiskt vågar ställa lite krav (och som förstår mervärdet i provtagningen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka