All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Du får inte skrämma mig så. Jag var precis på väg att ringa till Vidilab och börja skälla på dem :rofl:.

Men då är det alltså den stora blodmasken man är mest rädd för?

Mvh

Tora

Du får inte skrämma mig så. Jag var precis på väg att ringa till Vidilab och börja skälla på dem :rofl:.

Men då är det alltså den stora blodmasken man är mest rädd för?

Mvh

Tora

Jupp, den orskar mest skada, och är en parasit som faktiskt kan döda sitt värddjur...

Som tur var är den inte särskillt vanlig längre.

Jag håller på och ringer till Vidilab nu för att kolla vad de har för förslag på avmaskning angående mitt andra stall men det är upptaget hela tiden så jag tänkte kolla med dig vad du rekommenderar.

Som det ser ut nu så kommer det gå där 4 hästar:
Ett äldre sto som skall föla i maj (300 epg)
En ettåring (100 epg)
En tvååring (100 epg)
En tvååring (som vi inte har fått svar på än, men om den inte är noll så borde det inte spela så stor roll när det kommer till avmaskning)

Ingen bandmask eller någon annan utan bara blodmask.

100 tvååringen blev avmaskad i höstas pga stygnfluga. Innan dess hade hon 0 på träckprov som ettåring.

De andra har inte blivit avmaskade alls förra året.

Några rekommendationer?

PS en stor :bow: till dig för att du dels har orkat läsa på och sen har lust att dela med dig av dina kunskaper gång efter gång till oss andra ofrälsta.

En till fråga Cydektin finns väl inte med äpplesmak?

Mvh

Tora

Kolla Masken kostar 280:- enligt Apotekets hemsida, och jag räknade ut att jag skulle få betala 296:- för ett "hemgjort" paket.
Och då delar jag porto och exp. avgift med två andra...

Kolla masken blir billigare. Som jag skrivit tidigare i tråden betalade jag 284 kr per häst då med emballage för 4,50 kr från ÖB och fyra hästar i samma.

Jag håller på och ringer till Vidilab nu för att kolla vad de har för förslag på avmaskning angående mitt andra stall men det är upptaget hela tiden så jag tänkte kolla med dig vad du rekommenderar.

Som det ser ut nu så kommer det gå där 4 hästar:
Ett äldre sto som skall föla i maj (300 epg)
En ettåring (100 epg)
En tvååring (100 epg)
En tvååring (som vi inte har fått svar på än, men om den inte är noll så borde det inte spela så stor roll när det kommer till avmaskning)

Ingen bandmask eller någon annan utan bara blodmask.

100 tvååringen blev avmaskad i höstas pga stygnfluga. Innan dess hade hon 0 på träckprov som ettåring.

De andra har inte blivit avmaskade alls förra året.

Några rekommendationer?

PS en stor :bow: till dig för att du dels har orkat läsa på och sen har lust att dela med dig av dina kunskaper gång efter gång till oss andra ofrälsta.

Och så har vi lärt oss av våra tidigare växlingar: vad är det för hagar, storlek, och hur sköts de?

Spontant skulle jag bara avmaska stoet, och då direkt efter fölning med ivermectin. Det är så pass mycket att hon ändå bör avmaskas, då kan man lika gärna ta fölmasken på en gång fast den inte är så vanlig längre.

Unghästarna skulle jag inte avmaska, däremot följa upp med nytt träckprov senare i sommar så de inte stormat iväg och fått höga värden.

Ja det är inte lätt det där. Var sen till ett möte så jag fick skriva lite kort. Men jag hade faktiskt tänkt att skriva om det så att man får säkrare råd.

Hagarna är stora. Dock samma som förra året. Det är andra eller tredje sommaren som det går hästar där. Först så betar kossor där och sedan hästar. Ingen mockning sker (alldelles för stora hagar för det). Ägaren vill gärna att hagarna är så parasitfria som möjligt

Rådet från Vidilab var avmaska alla med Ivermectin innan betesutsläpp. Upprepa sedan. De var lite tveksamma till om ungdomarna skulle avmaskas men då det var ett litet föl på g så kunde det vara bra att begränsa även den lilla spridningen som finns.

Mvh

Tora

KL

man ska ju skriva i sista avmaskningen. Men om det är olika på varje häst vad skriver man då? Och om det är så att ägaren inte kommer ihåg.?

Bandmask kan man inte kolla med kollamasken låda?

knapplån
Fråga mest till Madick:
Jag har 3 hästar, 5,8 o 9 år som går i en stor hage hemma. Vi delar av hagen på vintern så då går de i halva hagen, på sommaren går de i hela hagen. Snart kommer det en 2-åring till stallet, det blir nog lagom till betessläpp, så jag tänkte avmaska alla samtidigt. Vad skulle du rekommendera att jag använder? De två senaste åren har jag haft Banminth o avmaskat vid betessläpp o på hösten, 2-åringen vet jag inte hur han är avmaskad.

Ja det är inte lätt det där. Var sen till ett möte så jag fick skriva lite kort. Men jag hade faktiskt tänkt att skriva om det så att man får säkrare råd.

Hagarna är stora. Dock samma som förra året. Det är andra eller tredje sommaren som det går hästar där. Först så betar kossor där och sedan hästar. Ingen mockning sker (alldelles för stora hagar för det). Ägaren vill gärna att hagarna är så parasitfria som möjligt

Rådet från Vidilab var avmaska alla med Ivermectin innan betesutsläpp. Upprepa sedan. De var lite tveksamma till om ungdomarna skulle avmaskas men då det var ett litet föl på g så kunde det vara bra att begränsa även den lilla spridningen som finns.

Mvh

Tora

Fölet ska alltså gå ihop med unghästarna? Då skulle jag ta dem också samtidigt som fölande mamman. Kul att höra att det är samma tveksamheter från proffsen :)

Stora hagar är jättebra!

KL

man ska ju skriva i sista avmaskningen. Men om det är olika på varje häst vad skriver man då? Och om det är så att ägaren inte kommer ihåg.?

Bandmask kan man inte kolla med kollamasken låda?

Bara rundmaskar i KollaMasken.

Jag skulle skriva så det tydligt visade vilken häst som var vilken. Kanske skriva förklaring på "senaste avmaskning" att med I menar man Ivomec, med B Banminth, med C Cydectin, och ja, du förstår. Sen skriver man den bokstaven samt datum bakom hästens namn på följesedeln.

knapplån
Fråga mest till Madick:
Jag har 3 hästar, 5,8 o 9 år som går i en stor hage hemma. Vi delar av hagen på vintern så då går de i halva hagen, på sommaren går de i hela hagen. Snart kommer det en 2-åring till stallet, det blir nog lagom till betessläpp, så jag tänkte avmaska alla samtidigt. Vad skulle du rekommendera att jag använder? De två senaste åren har jag haft Banminth o avmaskat vid betessläpp o på hösten, 2-åringen vet jag inte hur han är avmaskad.

Om du har en stor hage och vuxna hästar så kan jag gissa att det är väldigt lågt parasittryck och du kanske inte behöver avmaska alls. Du kan inte tänka dig göra träckprov och kolla om du behöver avmaska alls? Är unghästen din? Annars skulle jag kräva träckprov från den hästens ägare som ska vara nytaget innan den kommer.

kl...

Oj, jag såg inte att det redan fanns en masktråd, då puttade jag upp den andra i onödan. :o

Träckprovet:
11-åringen nollade på allt
Treåringen noll, utom på stora/lilla blodmasken där hon hade 150. (Ifjol 100)

Odling är ju satt på treåringen, men jag skulle vilja släppa på bete så fort som möjligt. Behöver man avmaska när det är så lite som 150 epg, eller kan jag invänta provresultatet och vidta ev. åtgärder då?

Olika sommar och vinterhagar, växelbetar med kor och får, och vinterhagen brukar vi putsa också.

Hehe, svarar här också då :)

Jag skulle släppa ut och vidta åtgärder om det nu skulle visa sig att hon hade stora. Men risken är ändå relativt liten.

Då tackar jag dubbelt! ;) Och går ut och släpper över hästarna i sommarhagen, vad glada de ska bli! :)

*KL*

Jag är ett snille, som vanligt. Köpte ett sånt där kolla masken idag, la dit träckprovet, fyllde i följesedeln och stoppade på lådan.

SEN läser jag 'instruktionen', där det står skicka inte på torsdagar.. *arrgh*

Du får hoppas att posten är snabba så provet kommer fram i morgon!

Hej Madick, nu tänkte jag utnytja ditt kunnande lite i år igen

Vårens träckprovssvar har kommit:
2-åringen hade 30 blodmask (150 förra året)
5-åringen hade 150 blodmask (köptes i höstas. Odling tagen)

Ingen avmaskning på ngn om det inte visar sig att det är stora blodmasken förstås, och nytt prov i höst är min tanke. Rätt eller fel? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023