Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får inte skrämma mig så. Jag var precis på väg att ringa till Vidilab och börja skälla på dem.
Men då är det alltså den stora blodmasken man är mest rädd för?
Mvh
Tora
Kolla Masken kostar 280:- enligt Apotekets hemsida, och jag räknade ut att jag skulle få betala 296:- för ett "hemgjort" paket.
Och då delar jag porto och exp. avgift med två andra...
Jag håller på och ringer till Vidilab nu för att kolla vad de har för förslag på avmaskning angående mitt andra stall men det är upptaget hela tiden så jag tänkte kolla med dig vad du rekommenderar.
Som det ser ut nu så kommer det gå där 4 hästar:
Ett äldre sto som skall föla i maj (300 epg)
En ettåring (100 epg)
En tvååring (100 epg)
En tvååring (som vi inte har fått svar på än, men om den inte är noll så borde det inte spela så stor roll när det kommer till avmaskning)
Ingen bandmask eller någon annan utan bara blodmask.
100 tvååringen blev avmaskad i höstas pga stygnfluga. Innan dess hade hon 0 på träckprov som ettåring.
De andra har inte blivit avmaskade alls förra året.
Några rekommendationer?
PS en stortill dig för att du dels har orkat läsa på och sen har lust att dela med dig av dina kunskaper gång efter gång till oss andra ofrälsta.
En till fråga Cydektin finns väl inte med äpplesmak?
Mvh
Tora
Nix.
*10 tecken*
Ja det är inte lätt det där. Var sen till ett möte så jag fick skriva lite kort. Men jag hade faktiskt tänkt att skriva om det så att man får säkrare råd.
Hagarna är stora. Dock samma som förra året. Det är andra eller tredje sommaren som det går hästar där. Först så betar kossor där och sedan hästar. Ingen mockning sker (alldelles för stora hagar för det). Ägaren vill gärna att hagarna är så parasitfria som möjligt
Rådet från Vidilab var avmaska alla med Ivermectin innan betesutsläpp. Upprepa sedan. De var lite tveksamma till om ungdomarna skulle avmaskas men då det var ett litet föl på g så kunde det vara bra att begränsa även den lilla spridningen som finns.
Mvh
Tora
KL
man ska ju skriva i sista avmaskningen. Men om det är olika på varje häst vad skriver man då? Och om det är så att ägaren inte kommer ihåg.?
Bandmask kan man inte kolla med kollamasken låda?
knapplån
Fråga mest till Madick:
Jag har 3 hästar, 5,8 o 9 år som går i en stor hage hemma. Vi delar av hagen på vintern så då går de i halva hagen, på sommaren går de i hela hagen. Snart kommer det en 2-åring till stallet, det blir nog lagom till betessläpp, så jag tänkte avmaska alla samtidigt. Vad skulle du rekommendera att jag använder? De två senaste åren har jag haft Banminth o avmaskat vid betessläpp o på hösten, 2-åringen vet jag inte hur han är avmaskad.