All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tyvärr ingen analys på fodret. Vet bara att far som tar in höet och ensilaget måste ha extremt hög standrad på det hela för att korna skall prestera som bäst i mjölkningen. Men vi får se nästa vecka!

Finns kolla masken-låda på apoteket tror ni ? eller bara på granngården ?

Det finns på apoteket, iaf på de apotek med utökat djursortiment, vilket är väldigt många numera. Köpte på apoteket igår.

*KL*

Jaha, svar på träckprov har anlänt, min treåring 600 EPG blodmask, nya inackorderingen 1650!!! EPG blodmask, övriga mellan 60 och 30 EPG. Odling är satt och vi får svar vecka 19. Hingstungarna maskas med fyrantel, kan vi ta detta på dessa två också? Utgår från att endast dessa två med höga värden skall maskas. Har jag rätt?

*KL*

Jaha, svar på träckprov har anlänt, min treåring 600 EPG blodmask, nya inackorderingen 1650!!! EPG blodmask, övriga mellan 60 och 30 EPG. Odling är satt och vi får svar vecka 19. Hingstungarna maskas med fyrantel, kan vi ta detta på dessa två också? Utgår från att endast dessa två med höga värden skall maskas. Har jag rätt?

Jupp, bara de höga behöver avmaskas. Pyrantel var 5e vecka skulle ju funka.

Är det 5-veckorsintervall på det nu??

Läste precis från en studie där ERP var 8v på ivermectin och 5v på pyrantel! Onödigt att ta oftare än man behöver!

Från A field study on the effect of some anthelmintics on cyathostomins of horses in sweden.
2007
The egg reappearance period (ERP) following treatment with ivermectin and pyrantel was investigated on two farms. The shortest ERP after ivermectin treatment was 8 weeks and after pyrantel was 5 weeks.

Tackar för all hjälp och lägger till att i ettåringens bajs idag (ja, jag är morbid nog att dissekera bajsarna dagarna efter avmaskning... :crazy: ) hittade jag dels två bandmaskar (vi tog dubbel fyrantel) men däremot småååå vita maskar ca 1 cm långa samt jättetunna, knappt synliga om man inte tittade jättenoga. Vad är det, fölmask? Jag vill minnas att det kan ha kommit något sådant i dec. när vi ivomecade också.

Hmm, skumt med minimaskarna. Springmask är ju liten, men inte fullt så liten tror jag. Har du nån kvar? Skicka in till Vidilab så kan de artbestämma åt dig!

jaha nu har vi fått svaren

3 hästar är nollade.
1 häst 100
min 350.

förra året var min nollad. den med 100 hade 550.
de andra vet jag inte....

så hur gör vi i år?? min häst hage är den enda som mockats å sladdats. hon går i egen hage som jag nu har begränsat så de itne blir såååå stora ytor att mocka nu igen...:smirk:

är juh bara min som ska maskas. medel intervaller??+ är juh en djungel de hära med maskmedel... kan tillägga att stallägaren i förra stallet bestämde helt medel å de va bara att rättasig efter å samma i detta stall fra tills nu... så tyvärr har hon fått banminth 3 år i rad.... både höst och vår... *suck*

Jahopp då var det min tur då att fråga lite :D

Kollade förra året i september med kolla masken
Häst 1 hade 0 på allt
Häst 2 hade 0 på spolmask och 150 EPG på blodmask, odlingen visade negativt på stora blodmasken. Jag avmaskade henne inte.

Hur ska jag nu göra? Ska jag göra en ny koll nu eller vänta till hösten?

Tacksam för svar :bow:

Jahopp då var det min tur då att fråga lite :D

Kollade förra året i september med kolla masken
Häst 1 hade 0 på allt
Häst 2 hade 0 på spolmask och 150 EPG på blodmask, odlingen visade negativt på stora blodmasken. Jag avmaskade henne inte.

Hur ska jag nu göra? Ska jag göra en ny koll nu eller vänta till hösten?

Tacksam för svar :bow:

Jag skulle kolla nu. Det de tuggade i sig förra sommaren visar sig nu.

Madick, vad tror du om Habronema? Storleksmässigt så stämmer de, hittade även en bild som stämmer. Men varför finns den inte medtagen bland parasiterna i avmaskningsguiden, Håll Hästen Frisk tex.

Samt om nu så är fallet, är det farligt? Hittade endast utrikiska sidor som jag inte förstod så mycket av. :confused:

Magmask heter den på svenska. Om det är det så tror jag inte pyrantel tar den (hittar inget på FASS), däremot ivermectin.

Den ger t.ex. sommarsår (såna där runda som vägrar läka). Söker du på magmask hittar du säkert svenska sidor med mer info.

madick *hjälp*

350 på min häst de andra ska ej maskas. hon går ensam å ska så göra tills mitten av sommaren. har tyvärr blivit maskad med banminth i flera år nu. fått förlaget ivomec i år??

Jag tror det stämmer, förra maskningen med Ivermectin kom det ut rejält med småmaskar, även blodmask, denna gången var det endast dessa två bandmaskar samt ett fåtal = mycket svåra att hitta, av dessa små vita. Hur snart kan jag maska om med ivermectin?

Träckprovet i februari visade ju inte på något annat än blodmask, hur kommer det sig tro?

madick *hjälp*

350 på min häst de andra ska ej maskas. hon går ensam å ska så göra tills mitten av sommaren. har tyvärr blivit maskad med banminth i flera år nu. fått förlaget ivomec i år??

Ivermectin går utmärkt. Ivomec är det dyraste, finns billigare med samma innehåll.

Jag tror det stämmer, förra maskningen med Ivermectin kom det ut rejält med småmaskar, även blodmask, denna gången var det endast dessa två bandmaskar samt ett fåtal = mycket svåra att hitta, av dessa små vita. Hur snart kan jag maska om med ivermectin?

Träckprovet i februari visade ju inte på något annat än blodmask, hur kommer det sig tro?

Ja du, vilken bra fråga! Magmasken har jag aldrig råkat på, och är inte så insatt i den alls. Just nu är jag rätt trött i huvudet, ska försöka komma ihåg att göra lite efterforskningar i nästa vecka.

Om 4v kan du avmaska igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31