All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

"knapplån"
Om man avmaskar en häst med mycket mask, vad kan det då ha för följder?
Kan hästen då bli sjuk av själva avmasknigen?

"knapplån"
Om man avmaskar en häst med mycket mask, vad kan det då ha för följder?
Kan hästen då bli sjuk av själva avmasknigen?

Inte avmaskningsmedlet, men gifterna som döende maskar avger. Har hästen stora mängder spolmask kan dessa ge förstoppning.

Okej, hur löser man det här?

Fbldonnan ska ju avmaskas med cydectin hade jag tänkt i år. Ska avmaska så fort jag köpt maskmedel (dvs imorgon).

Imorgon kommer också en ny invånare, en åring. Avmaskad för en vecka sedan med ivermektin.

Blir ju helt knas om jag ger fbl cydectin nu, och så kommer den lille med 7 veckor kvar av sitt intervall.

Så hur gör jag för att få ihop dem? Jag skulle vilja ta träckprov på lillkillen med, hur snart efter att intervallet gått ut får jag ett ärligt svar?

Kan man ge fbldonnan ivermektin imorgon, sen om 7 veckor (+ hur långt det nu måste gå?) ta träckprov på lillkillen, och om svaret på det inte visar något oväntat, avmaska båda med cydectin? Det blir ju ev då (beroende på hur fort efter intervallet gått ut jag kan ta träckprov) så att fbldonnan får sin avmaskning 'lite i förtid'?

Eller ska jag ge upp att ta träckprov på lillkillen nu, och om 7 veckor ge båda cydectin?

Kanske välja ivermectin till Blå och låta åringen gå över en vecka (hellre det än för ofta).

har idag maskat med ivermectin... är de nå intervaller på de eller räcker det med denna spruta å sen kolla med prov i höst??

är juh så många som säger att man ska skita i intervaller å bara ge en medans många säger att man ska maska hela sommaren igenom...

vi har inger bete itan de blir hagar med lita halvtaskigt gräs, som iofs vilat hela vintern å som är mockade å fina...

Det beror ju på hur mycket mask hästen har och hurdana hagar man har. Har hästen bara lågt EPG, kanske max 250, så kan det räcka före och efter betet. Men mer än så skulle jag hålla intervallen för att hålla bort smittan.

(knapplån)
I torsdags hölls ett mycket givande föredrag om parasiter i Hästbutiken, Bromma, av en kvinnlig parasitolog från SVA. I samband med föreläsningen gjordes träckprov från deltagarnas hästar för bara femtio kronor. Jag är mycket glad att jag gick och vill rekommendera andra att göra det om tillfälle ges!

jag gjorde träckprov och mina hade noll i allt... så för min del blir det ingen avmaskning nu. de ska gå på hagmark som betats av får i två år nu så de kommer troligen inte få särskilt mkt nya heller. kommer göra ett träckprov till hösten igen.

Hua!!:eek: Jag är ganska säker på att jag hittade en stor blodmask i träcket idag efter avmaskningen!! Ca. 1,5- 2 cm lång, rosaröd i ena änden och grå i den andra, vad tror ni? Har inte fått svar på odlingen än men anar oråd... *suck*

min hade 350 ska gå i samma rast hage iaf 2 mån till. den mockas självklart. sen flyttas till hage med gräs inte så mycket att jag vill kalla de bete...
intervallen står minst 30 dagar... är de ide då att maska efter 30 dagar igen?? för att vara på den säkra sidan?? eller vänta längr? ber om ursäkt för alla frågor men bättra att fråga å verka dum än att hästen bli lidande...

min hade 350 ska gå i samma rast hage iaf 2 mån till. den mockas självklart. sen flyttas till hage med gräs inte så mycket att jag vill kalla de bete...
intervallen står minst 30 dagar... är de ide då att maska efter 30 dagar igen?? för att vara på den säkra sidan?? eller vänta längr? ber om ursäkt för alla frågor men bättra att fråga å verka dum än att hästen bli lidande...

Fråga på bara!

Minst 30 dagar. Senaste forskningsrapporten jag hittade visade att det var 5v (alltså snarare 35 dagar) tills det kom nya ägg, så det kan du absolut vänta mellan avmaskningarna.

tackar så mycket... då kör en tillmaskning efter 35 dgr. å mockar hagen fram tills dess å ett tag efter... ingen ny hage innan dess.. återkommer om jag har mera frågot .. för de dykler säkert upp..

Nu har jag fått svar från vidilab och det var riktigt intrerssant. De hästar som jag inte trodde skulle ha något hade massor och de som skulle ha hade nästan inget...

såhär blev resultatet

sto 11 år: 1500 EPG, 0 på spolsmask
valack 13år: 1550 EPG, 0 på spolmask
Valack 14år: 0 EPG, 0 på spolmask
Valack 21år: 150 EPG, 0 på spolmask och bandmask.

odling är satt och svar får v.20

21åringen låg på 1000 EPG förra året de andra är aldrig träckprov taget på. valack med 1550 går i samma hage som valack med 0.
valacken med 0 är hans vars ägare var så bestämd på att hon precis visste hur hennes häst låg. Och egentligen inte ville vara med. Plockade med henne ändå och se de behövdes ju ingen avmaskning alls på denna. Vilket hon skulle ha gjort rutinmässigt annars.

så hur ska man lägga upp avmasking nu om det är lilla blodmasken det rör sig om.?
Valack med 0 och valack med 150 flyttar från stallet runt 1 juni.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag fått svar från vidilab och det var riktigt intrerssant. De hästar som jag inte trodde skulle ha något hade massor och de som skulle ha hade nästan inget...

såhär blev resultatet

sto 11 år: 1500 EPG, 0 på spolsmask
valack 13år: 1550 EPG, 0 på spolmask
Valack 14år: 0 EPG, 0 på spolmask
Valack 21år: 150 EPG, 0 på spolmask och bandmask.

odling är satt och svar får v.20

21åringen låg på 1000 EPG förra året de andra är aldrig träckprov taget på. valack med 1550 går i samma hage som valack med 0.
valacken med 0 är hans vars ägare var så bestämd på att hon precis visste hur hennes häst låg. Och egentligen inte ville vara med. Plockade med henne ändå och se de behövdes ju ingen avmaskning alls på denna. Vilket hon skulle ha gjort rutinmässigt annars.

så hur ska man lägga upp avmasking nu om det är lilla blodmasken det rör sig om.?
Valack med 0 och valack med 150 flyttar från stallet runt 1 juni.

Men gubben då! Vad bra att han sjunkit så mycket!

De med mycket avmaskning med cydectin skulle jag tipsa om, de andra inget.

ska vi vänta med avmaskningen tills tre dagar innan de två hästarna flyttar? De som blir kvar går inte i några direkta sommar och vinterhagar.
ska jag köra cydektin tre gånger med rätt intervall så att den sista avmaskningen kommer i november? eller ska jag bara köra "före" och "efter" bete?
Vet även att stygnflugan syntes på några hästar i höstas.

så jag ska strunta helt i gubben min? kan det vara så att det finns risk att sätta igång mer mask ifall jag skulle avmaska honom med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31