All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag skulle inte vänta, för varje dag sprider de ju mer smitta.

Kanske gubben skulle behöva lite hjälp att bli av med det här också. C funkar på honom med.

*KL (...men du vet säkert! ;) )

Hur lång tid "brukar" det ta innan man får mailsvar från Vidilab?

Jag har skickat iväg några frågor till dom angående hur jag smartast går tillväga med testtagning av mina hästar, och frågat lite om mängdrabatt osv.

Jag skickade mailet den 27/4, brukar dom svara snabbt eller ska jag avvakta lite till?

*KL (...men du vet säkert! ;) )

Hur lång tid "brukar" det ta innan man får mailsvar från Vidilab?

Jag har skickat iväg några frågor till dom angående hur jag smartast går tillväga med testtagning av mina hästar, och frågat lite om mängdrabatt osv.

Jag skickade mailet den 27/4, brukar dom svara snabbt eller ska jag avvakta lite till?

Hmm, skickade du till rätt adress?

De har hemskt mycket att göra just nu iaf. Kanske du skulle prova att ringa på telefontiden?

Min 2-åring hade 1600 EPG av lillablodmasken i slutet av januari och fick svaret på mitt andra träckprov igår= 0:ade på allt! Kan det stämma att dom kan bli av med det så fort?

info@vidilab.se :confused:

Telefontider brukar inte funka nåt bra med wranglans tider... :angel:

Om dom har mkt att göra kanske dom svarar när dom får tid då....

Min 2-åring hade 1600 EPG av lillablodmasken i slutet av januari och fick svaret på mitt andra träckprov igår= 0:ade på allt! Kan det stämma att dom kan bli av med det så fort?

Vad avmaskade du med? Och det behöver inte vara att "allt" försvunnit, bara att det inte kommit igång nya från de inkapslade som troligtvis finns. Bara bra!

Har också mailat dem utan att få svar än, i fredags tror jag bestämt, men det har ju varit röd dag och så. Väntar lite till tror jag... ;)

Stora Blodmasken

Fick idag svar på odlingen av min nyinköpta häst. Hon hade 250EPG och efter odling fanns det stora blodmaskar. De andra hästarna hade 350EPG utan stora blodmasken respektive 30EPG odling ej satt.

Vad gör jag nu? skall jag avmaska alla tre nu när vi har stora blodmasken. Vi har haft hästen sedan i februari. De kommer inte att gå in i sommarhagen förrän om några veckor. Hade tänkt vänta till dess med med avmaskning, men efter detta besked blir det avmaskning så fort som möjligt. Avmaskade förra säsongen med Ivomec, skall jag fortsätta med det eller byta? Året innan använde jag Fyrantel. :eek:

så du tycker att jag ska ta med gubben också? det är inte så att man kan väcka liv i fler maskar om jag avmaskar?
Hur lång är intervallen på cydectin?

så du tycker att jag ska ta med gubben också? det är inte så att man kan väcka liv i fler maskar om jag avmaskar?
Hur lång är intervallen på cydectin?

Cydectin = 12v intervall. Då får du även en del av de inkapslade larverna (ca 25%) som är de som "vaknar upp".

Sv: Stora Blodmasken

Jag skulle avmaska och försöka byta hage om några dar redan om det är möjligt. Annars mockning mockning mockning av hagen de går i för att begränsa smittspridningen.

Knepigt med den som har 30, men iom att den ändå gått ihop med en häst som har stora så skulle jag avmaska den också iaf första gången nu.

Det spelar ingen roll vilket medel du använder. Iom att det faktiskt är låga värden så kanske det är läge med ett pyrantel-år?

Jag har för mig att jag fick ordinerat att avmaska med ivomec i
3 veckors tid när min förra häst hade blodmask !
Samt mocknig av hagen förstås !!
Alla hästar som hade gått där fick det ordinerat !:crazy:
Det var några privathästar på en ridskola....
Gissa om jag var poppis då !!
Kolla med en vet. Det är mer än 10 år sedan så jag kommer inte i håg riktigt.
Hej från hambo

Jag har för mig att jag fick ordinerat att avmaska med ivomec i
3 veckors tid när min förra häst hade blodmask !
Samt mocknig av hagen förstås !!
Alla hästar som hade gått där fick det ordinerat !:crazy:
Det var några privathästar på en ridskola....
Gissa om jag var poppis då !!
Kolla med en vet. Det är mer än 10 år sedan så jag kommer inte i håg riktigt.
Hej från hambo

Va?? Vad menar du med 3v tid?

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Stora blodmasken är farligare, men man kommer åt den med en enkel dos avmaskningsmedel.

Det skadar väl inte att maila igen :D

Ursäkta mig, inte för att jag har läst jättenoga på Vidilabs hemsida om telefonveterinärer men jag läste minsann något om service! Detta svaret var inte vad jag hade räknat med att få:

Hej XXXX

Tack för ditt mail.
All rådgivning ges av vår veterinär Katarina Gustafsson
på tel. 0900-100 32 10 (10:-/min). Säkrast torsdagar mellan kl. 09.30 - 10.30.

Med vänlig hälsning

XXXXXX XXXXXXX
Laboratorieingenjör
Vidilab

:mad:

Madick, får jag maila dig istället???? :bow:

Visst får du maila mig!

Till försvar kan jag förstå att de inte kan svara på alla frågor som säkert dyker upp på mailen, det är ju tid som tas från tid de skulle göra prover istället. Det ÄR högtryck just nu.

Men hon hade massor... fick kolik osv...
Men detta inlägg gällde ju också stora blodmasken 1
Hej från hambo

Alltså jag menar inte varje dag i 3 veckors tid , 1 g/v har jag för mig i 3 veckor
Hej från hambo

Om det var över 10 år sen så är det inte aktuellt nu. Såväl kunskapen om mask som preparaten har utvecklats under de åren.

/Nöjd Snuffsan som precis fick svar 0,0,0 på alla masksorter på samtliga hästar och som ska köpa morötter för alla pengar jag därmed sparar på maskmedel i vår.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka