All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Blodmasken

Jättekur, och jättekorkat. Ett tips - rådfråga inte den veterinären mer om avmaskning. Och avmaska INTE sådär..

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Den är så lång tråden...har letat men tydligen missat. Kanske nån säger det framöver. Jag väntar.

Om man kikar på sidan två räcker det..

Men nyare forkning visar att det med pyrantelpreparat tar 5 veckor innan det finns nya ägg, dvs interallet är 5 veckor och inte 4 som man trott innan.

Så, häst maskad med dubbel dos banminth för att ta bandmasken han påvisade i träckprovet.
"Enstaka" strongylusägg hittades också.
Igår vid mockning så var träcken "full" av mask, säkert 30 st per hög.
Är det de "enstaka" äggen som utvecklats eller detta är vuxna som funnits hela tiden?
Madick min kära, hur gör jag nu? När ska jag maska igen, ta nytt träckprov osv osv.

Rea, förvirrad:o

*delvis knapplån*

Hos oss hade treåringen 600 EPG blodmask och den nya importen 1650 EPG och när vi maskade vällde det ut mask på treåringen men endast enstaka på importen, hur tolkar man det nu då? Borde det inte ha vällt ut ur importen istället, kan hennes maskar vara pyrantelresistenta? :confused:

Sv: All mask.

Blodmasken blir man av med på 1½ år, dvs två somrar eller två vintrar (med mellanliggande säsong vilande också förstås). Spolmasken kan ligga kvar i upp till 7 år... den är lite knepigare att bli av med, men å andra sidan går den på mycket unga eller mycket gamla/sjuka hästar.

Det är inte så svårt att hålla hagarna parasitfria som många verkar tro. Att växla mellan sommar- och vinterhage är grunden.
Dum fråga kanske men eftersom det tar 1½ år för blodmaskar att försvinna, hur mycket hjälper det då att ha sommar- och vinterhagar? Då hinner hagen endast vila ½-år. Om vinterhagen dessutom mockas 1 gång/vecka, medan sommarhagen inte mockas pga sin storlek, då borde väl vinterhagen egentligen anses "renare"? Eller hur tänker man?

Stora och lilla blodmaskens ägg ser likadana ut, så om man har lågt EPG och inte tänker avmaska så är det läge att odla för att utesluta stora, det görs på samma prov och man kryssar bara i en ruta, det tillkommer 125 kr eller nåt sånt.
Betyder detta att om jag efter det "första" svaret på träckprovet bestämmer mig för att maska mot blodmask, är det inte egentligen nödvändigt att sätta odling? För rutan kryssas ju i innan provet skickas in, och då vet jag inte vad svaret blir. På ett vis vore det bra om jag kunde få ta ställning till odling när jag fått det första svaret på träckrovet. Men det kanske inte finns tid till det/blir för svårt att administrera?

Betyder detta att om jag efter det "första" svaret på träckprovet bestämmer mig för att maska mot blodmask, är det inte egentligen nödvändigt att sätta odling? För rutan kryssas ju i innan provet skickas in, och då vet jag inte vad svaret blir. På ett vis vore det bra om jag kunde få ta ställning till odling när jag fått det första svaret på träckrovet. Men det kanske inte finns tid till det/blir för svårt att administrera?

Jag resonerar som så att om det finns stora blodmasken, då vill jag veta det, för då kommer jag ta till betydligt större 'insatser' än om det 'bara' är lilla blodmasken.

Fbldonnan (köpt i nov) hade 550 EPG blodmask på träckprovet. Odling är satt, jag kryssade i rutan. Jag har inte fått odlingssvaret än, men jag har avmaskat. För oavsett om det är stora eller lilla blodmasken är avmaskningen densamma, men om hon har stora blodmasken så vill jag veta det, för att försöka bekämpa den via hagarna också. Jag har tyvärr för stora hagar för att kunna mocka (jag försöker mocka toaletterna några gånger per år dock). Men om jag får in blodmask kommer jag försöka mocka toaletterna ofta, jag skulle försöka ännu mer att byta bort vinterhagen ett år osv.

Sv: Stora Blodmasken

vi har ett par hästar i stallet som har blodmask.
(vet ej om lilla eller stora blodmaskar)

ordinerat av vet.
dag 1 bandminth
dag 2-8 ivomec
dag 9 bandmint

jätte kur!!

så nu måste alla ca 40 hästar ta träckprov o alla jätte hagar måste mockas...........:cry:

Borde anmälas för tjänstefel... jösses! Vad är motiveringen till detta totalt förkastliga avmaskningsförfarande?

Ang. avmaskning

Jag släpper snart mina hästar dagtid på sommarbetet och har börjat snurra om avmaskning.

För mig är det självklart att avmaska innan släppet, men där är en häst som garanterat inte kommer avmaskas. Jag har försökt år efter år att få ägaren att avmaska, men det kommer inte att ske. Något år har jag stuckit till henne en spruta precis när hon kommer, något år gjorde jag inte det.

Nu står jag här och funderar på om det är lönt att avmaska mina innan betet...

Alt. 1 är att avmaska (utan prov) nu innan släppet och sedan ändå antagligen få in det i hagen med den andra hästen

Alt. 2 är att strunta i avmaskning nu och göra odling till hösten och sedan avmaska beroende på resultatet.

Kan tillägga att mina hästar har aldrig haft mycket mask trots denna oavmaskade hästen som de har delat sommarhage med i många år. Och damen som äger denna hästen äger även betet, därför är det inte upplagt för konflikt.

//E

Dum fråga kanske men eftersom det tar 1½ år för blodmaskar att försvinna, hur mycket hjälper det då att ha sommar- och vinterhagar? Då hinner hagen endast vila ½-år. Om vinterhagen dessutom mockas 1 gång/vecka, medan sommarhagen inte mockas pga sin storlek, då borde väl vinterhagen egentligen anses "renare"? Eller hur tänker man?
En stor mängd ägg som kommer ut i vinterhagen landar på "icke kläckningsbar" mark, dvs snö. Äggen dör. Dock höst och vår går hästarna där, och viss smitta samlas där. Största delen av hästarnas vistelse tuggar de inte i sig någon smitta (pga snön), trots våren och höstens tillfälle till smitta. Största smittofaran är dock där det finns gräs = sommarhagen.

Odlingen behöver ju sättas direkt. Och även om du avmaskar och får svaret i efterhand att stora blodmasken fanns, så skulle iaf jag sätta in resurser att sanera hagen hästen gått i.

Så, häst maskad med dubbel dos banminth för att ta bandmasken han påvisade i träckprovet.
"Enstaka" strongylusägg hittades också.
Igår vid mockning så var träcken "full" av mask, säkert 30 st per hög.
Är det de "enstaka" äggen som utvecklats eller detta är vuxna som funnits hela tiden?
Madick min kära, hur gör jag nu? När ska jag maska igen, ta nytt träckprov osv osv.

Rea, förvirrad:o
Blev det inte Equimax?

Vad är det för mask som kommer ut? Bilder? Det kan ju vara "på väg att bli vuxna" som ännu inte hunnit bli äggläggande.

Sv: Ang. avmaskning

Men du vet ju inte hur det står till med hennes häst. Den kanske inte alls sprider en massa smitta.

Du borde inte heller avmaska utan att ta prov först.

Om vi säger att alla tre (?) hästar har lika mycket mask, så minskar du ändå smittan till hagen med 66% om du avmaskar dina iaf.

Blev det inte Equimax?

Vad är det för mask som kommer ut? Bilder? Det kan ju vara "på väg att bli vuxna" som ännu inte hunnit bli äggläggande.

Nej, det blev inte Equimax efter att jag ringt och pratat med en veterinär som tyckte att ta till Equimax som första val var liiite väl häftigt eftersom det tar rubbet sas, bättre att köra med ett "mildare" medel så att man inte riskerar att få resistens på våra kära parasiter. "Spara Equimaxen tills du ser att inget annat biter.".
Jag tänkte på dig när jag dissekerade skitarna och faktum är att jag försökte ta bilder med mobilen så jag skulle kunna mms:a över dem till dig, men det blev bara sudd av allt:( så jag fick avstå. Men de var ca 1 cm, tunna och rödaktiga, som små pyttedaggmaskar nästan.
Dumma skitmobil:devil: !

Vaddå, tills inget annat biter... Dubbel pyrantel tar vuxna bandmaskar, prazikvantel tar rubbet. Annars är ju Equimax bara ivermectin.

Konstigt resonemang när man vet att det finns bandmask.

Hur ska du veta om "inget annat biter" då? Det är ju bara prazikvantel eller pyrantel (dubbel dos) som man har att välja på. Det hade varit mer rimligt om han sagt Droncit som tar BARA bandmasken om det nu var ivermectinet som var problemet.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!
Men vad gör jag nu då *gråååååååååååååååter*?
Riskerar jag att inte ha fått dö på bandisarna?

Sv: Ang. avmaskning

Precis så funderar jag, att jag kan iaf minska risken för smittospridning. Men sen funderar jag lite till, om jag avmaskar mina nu, hur länge är de då fria?

Angående prov så finns det inga pengar till det sen min ena häst kände för att skada sig under jourtid, så dit gick alla pengar för träckproven + lite till, tyvärr...

Jag kanske borde avstå ändå? Eller helt enkelt avmaska mina och sen avmaska hennes så fort hon kommer?

//E

Alla eller iaf många verkar kunna hitta mask efter avmaskning.. jag har dissekerat skit både den i hagen å inne i boxen.. men inte hittat en endaste liten mask...

är de vanligt att man kan hitta mask efter maskning / vanligt att inte hitta mask???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka