All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Blodmasken

Det är underbart när forskningen går framåt !;)
Glöm inte tvätta morötterna bara !
Människor kan få mask i magen av otvättade rötter !:eek:
Hej från Hambo

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag förstår också Vidilab, de får en hel massa frågor av folk som inte ens anlitar dem så att säga, och dessutom från folk som då fått svar på sina träckprov. Och ska de då gratis sitta och svara på de frågorna? Alt skulle ju vara att höja priserna på träckprov ordentligt, men det slår ju mot de som inte behöver svar av vidilab.

Parasitologen på SLU är ännu grinigare, jag hade en fråga om hur man skulle sköta betena för att minimera parasittrycket, och lite frågor kring växelbete osv. De svarade (snabbt) och undrade vad det var för journalnummer på träckprovet. Jag sa att jag träckprovat på annat ställe och de tyckte att 'då kan du ju vända dig till dem då' med dina frågor.

Och då fårgade jag alltså INTE specieikt om avmaskning eller något, utan ville helt generellt veta lite om sådana saker som hur länge marken måste vila för att anses parasitfri, om vilotiden kunde kortas vid bete av annat djurslag, vilket djurslag som var bäst att växelbeta hästar med och lite sådant. Dvs sådant som SLU kan och ska vara bäst på. Och som inte har att göra med vad mina hästar har/inte har på träckprov och var jag skickat provet..

*knapplån*

Jag har fått svar idag och jag trodde inte mina ögon, min treåring hade 60 EPG. Ingen odling satt. Han som har haft så mycket av lilla blodmasken innan. Innebär detta att man inte ska avmaska under sommaren och inte iheller om han slipper stynflugan?

Kan knappt tro att det är sant. Men jag har varit duktig med att rensa hagarna också :).

Tidigare år har jag (efter att ha konstaterat låg epg) reducerat antalet avmaskningar till en i maj och en 5 -8 veckor senare beroende av preparatets intervall. Alltså ingen avmaskning på sensammaren eller hösten. Nu pratade jag med de på n-vet )som säljer Noromectin), de ansåg att avmaskningen i september var viktigast och att det var bättre att (om epg är lågt) utesluta avmaskningen mitt i sommaren (eller ev den i maj). Jag hängde inte riktigt med i förklaringen varför höstavmaskningen var så viktig. Någon som vet?

Hejsan, är det någon som vet vad kolla masken-lådan kostar på granngården ?
jag kollade mned apoteket nu och där kostar den 280 kr.
Mvh Marica

279:- tar "min" Granngården-butik, så jag köper min låda där.;)

haha iofs en kr hit eller dit spelar nog inte så stor roll.. apoteket beställlde hem en åt mig idag nämligen, får ta och kolla granngården imorgon! haha

*kl*

FU*K... min häst hade 900 på blodmask.. måste vänta till v. 20 för de skulle göra några odlingar/tester?

en annan i hagen (de är 3st) hade 1400... den 3:e hade inte alls så högt (minns inte vad den hade)...

ska jag gråta floder? eller "kan det bli så"??? :(

*kl*

Mina hästar hade förra året båda 450 EPG blodmask på träckprov. I år hade de 150 (gammal häst) resp 300 EPG (unghäst), odling satt. Avmaskade förra året med Noromectin, har nu köpt Banminth och tänkte avmaska unghästen i kväll. Men det står inget på preparatet hur länge man bör vänta innan man kan släppa dem på betet? Har dessutom hört att man ska vänta längre om man har naturbetesmarker? Dessutom står det inget om rekommenderat avmaskningsintervall?

Någon som kan ge råd...?

Intervallet för Banminth är 5 veckor. Du kan släppa ut dem på betet tre dygn efter du avmaskat.

*knapplån*

Jag har fått svar idag och jag trodde inte mina ögon, min treåring hade 60 EPG. Ingen odling satt. Han som har haft så mycket av lilla blodmasken innan. Innebär detta att man inte ska avmaska under sommaren och inte iheller om han slipper stynflugan?

Kan knappt tro att det är sant. Men jag har varit duktig med att rensa hagarna också :).

Jättebra jobbat! Ingen avmaskning, kanske ett nytt prov i höst om du känner dig orolig.

Jag hängde inte riktigt med i förklaringen varför höstavmaskningen var så viktig. Någon som vet?

Höstavmaskningen är både för styngflugan om den finns, samt att mesta delen av smittan hästen tuggar i sig på sommaren kan man ändå komma åt på hösten.

Hur rekomenderar du att man avmaskar om man har ett ivermektin-år och runt 500 epg. Inga problem med styngflugan. Maj och sept eller juli och sept. Veterinären jag pratade trodde på det senare, hon tyckte att tre avmakningar inte skulle behövas. Men då släpper man ju ut en massa ägg på betet under försommaren.

Kan tillägga att hästarna går i samma hagar året runt men med stora arealer.

Ska man växla preparat mellan varje år eller är det bättre att köra samma två år och sedan byta. Jag har hört båda varianterna.

Höstavmaskningen torde då vara bäst för att skydda hästen, medan våravmaskningen skyddar betet, eller tänker jag fel?

Hur rekomenderar du att man avmaskar om man har ett ivermektin-år och runt 500 epg. Inga problem med styngflugan. Maj och sept eller juli och sept. Veterinären jag pratade trodde på det senare, hon tyckte att tre avmakningar inte skulle behövas. Men då släpper man ju ut en massa ägg på betet under försommaren.

Kan tillägga att hästarna går i samma hagar året runt men med stora arealer.

Ska man växla preparat mellan varje år eller är det bättre att köra samma två år och sedan byta. Jag har hört båda varianterna.

Jag skulle faktiskt avmaska nu och hela sommaren med 8v intervall... den minskningen av smittan anser jag mig ha igen nästa år då hästarna kan gå utan avmaskning utan att få ny smitta.

Avmaskning är i första hand för att bryta maskens livscykel...

Sv: Stora Blodmasken

vi har ett par hästar i stallet som har blodmask.
(vet ej om lilla eller stora blodmaskar)

ordinerat av vet.
dag 1 bandminth
dag 2-8 ivomec
dag 9 bandmint

jätte kur!!

så nu måste alla ca 40 hästar ta träckprov o alla jätte hagar måste mockas...........:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka