All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Aldrig sett mask efter avmaskning förutom en enda gång (då kryllade det dock). Men även om de haft REJÄLT med mask innan, så inte synts något i träcket. Och jag har dissikerat.

Vi avmaskade för en månad sedan med Equimax, häromdagen fick min unghäst ett mycket kraftigt kolikanfall som slutade med ambulansfärd till Hbg och akut behandling. Han tillfrisknade som tur är och är nu hemma i stallet igen. Vi hittar ingen direkt anledning till koliken förutom möjligen att man hittade bandmask vid provtagning på sjukhuset.

Man undrar ju hur det kan komma sig att han kan ha rikligt förekommande bandmask trots den alldeles nyligen gjorda avmaskningen:confused:

Har vi redan en resistens mot bandmaskmedlen tro?

Vi avmaskade för en månad sedan med Equimax, häromdagen fick min unghäst ett mycket kraftigt kolikanfall som slutade med ambulansfärd till Hbg och akut behandling. Han tillfrisknade som tur är och är nu hemma i stallet igen. Vi hittar ingen direkt anledning till koliken förutom möjligen att man hittade bandmask vid provtagning på sjukhuset.

Man undrar ju hur det kan komma sig att han kan ha rikligt förekommande bandmask trots den alldeles nyligen gjorda avmaskningen:confused:

Har vi redan en resistens mot bandmaskmedlen tro?

Vilken provtagning gjorde de? Och vad hittade de?

Prazikvantel är relativt "nytt" på marknaden för hästbruk, och det borde inte vara resistens mot det redan.

Sv: Ang. avmaskning

Hur länge de slutar sprida ägg beror på medlet du använder. Ca 5 veckor för pyrantel, 8v för ivermectin och 12v för moxidectin.

Jag skulle INTE ge mig på att avmaska någon annans häst utan ägarens vetskap. Kanske hon har någon sorts program hon följer som hon inte berättat om för dig?

Sv: Stora Blodmasken

Men det var ju nåt liknande som jag blev ordinerad:confused:
Eller min häst alltså.
Det hjälpte ju.
Min ordination kom från Helsingborgs djursjukhus efter åtskilliga besök där...
Men som sagt, det var ju länge sedan.

Hej från Hambo

Även jag har blivit ordinerad liknande i början av tvåtusentalet. Och ja det hjälpte. MEN, det är lika fel för det, och okunnig vet helt enkelt. Det finns ingen anledning att överavmaska på det viset, eller blanda medel så hejvilt. Det är i bästa fall bara rent onödigt, i värsta fall skapar det resistenta parasiter..

Sv: Ang. avmaskning

Om vi säger så här... Hästen bli verkad sisådär 2 gånger om året, står själv förutom på betessäsongen i en taggtrådshage. Det mockas när tanten orkar... Om det inte hade varit för de ca 100 kilona hästen är överviktig så skulle det kallas för vanvård. Så jag kan garantera att hon inte följer något program.

//E

Men det var ju nåt liknande som jag blev ordinerad:confused:
Eller min häst alltså.
Det hjälpte ju.
Min ordination kom från Helsingborgs djursjukhus efter åtskilliga besök där...
Men som sagt, det var ju länge sedan.

Hej från Hambo

Det hade hjälpt även om du hade gjort rätt...

Har inte hunnit gå igenom underlaget ännnu men jag fattade det som att de dels tagit träckprov och dels blodprov.

De hittade bandmask och avmaskade honom med Equimax därinne - igen, för det var det preparatet som jag använde för en månad sedan.

Är det inte så att blodprovsvärdena kan kvarstå höga ett tag även efter avmaskning? Dvs att det tar ett tag innan man får ett rättvisande blodprov, även om avmaskningen tagit? Kan minnas fel, men har för mig det plingar något om det i bakhuvudet?

Har inte hunnit gå igenom underlaget ännnu men jag fattade det som att de dels tagit träckprov och dels blodprov.

De hittade bandmask och avmaskade honom med Equimax därinne - igen, för det var det preparatet som jag använde för en månad sedan.

Blodprov är meningslöst att ta tidigare än 6 månader efter senaste avmaskningen mot bandmask, de borde de veta som tar provet! Det tar lång tid för antikropparna att minska i blodet.

Träckprov hade varit mer intressant. Kan du ta reda på om de verkligen hittade bandmaskägg i träckprov, eller om det bara är som du uppfattade?

Vad jag kan se så har de tagit bådadera och funnit bandmask i träckproven. Har för mig att de sa något om att man först tog ett enklare prov i Hbg men att man om det var nödvändigt också skickade ytterligare prov till Uppsala.

Till saken hör att jag redan för minst ett halvår sedan tog kontakt med veterinär ang hans gropiga hals och fick beskedet att det,även om det var ytterst ovanligt, kunde vara ett tecken på mycket kraftigt angrepp av mask. Jag tror att den veterinären pratade antingen om hakmask? alt bandmask och att man ev kunde ta biopsi från hals o mankam för att få ett svar men att det var ganska långsökt.

Nu i efterhand så undrar jag om det var så långsökt... Hur infekterad är han egentligen? Han kom ju till mig i ett vedervärdigt skick från Wales. I dagsläget är han i mycket gott skick om än ngt tunn i mitt tycke, rättare sagt han VAR mkt gott skick fram tills kolikanfallet. Groparna i halsmuskulaturen har minskat men det finns en hel del kvar.

Nackbandmask kanske?

Bandmasken ska ha försvunnit om du använde Equimax. Är du säker på att han fick i sig hela dosen? Inte spottade ut eller något sådan.

Ivermectinet som även finns i Equimax kommer åt nackbandmasken.

Precis, helt rätt, det var nackbandmask som diskuterades då.

Man kan ju nästan hoppas på att han lyckats spotta ut någon del av dosen och att detta är anledningen till att avmaskningen inte hade avsedd verkan för då kan jag känna mig trygg med att de nu har avmaskat honom i Hbg. Är livrädd att han är såpass infekterad att det finns bestående skador även invärtes. Det är svårt att ta upp frågan med veterinärer, det gäller att hitta någon som inte bara avfärdar en! Jag kanske överdriver men ibland får jag en känsla avatt det är ngt mer som fattas honom, han är så blank o fin i sin päls, pigg o glad MEN hullet är otroligt svårt att få upp och buken är ofta lite för uppdragen.

Jag vet inte, just nu är jag skärrad över det som hände också.

Den är importerad alltså. Kan den ha haft stora blodmasken? Då kan hästen få bestående skador i krösroten.

Inget prov har visat på det i a f, mig veterligen. Han är ju bara två år och kom till mig som åring så jag vet inte hur skadad eller hur infekterad en så ung häst kan ha hunnit bli.

Jag ska försöka få tag på en bra veterinär som är intresserad i ämnet och kan hjälpa oss till en bra plan framöver. Du får gärna komma med tips, vet att du skrivit många här men jag har inte hhunnit att gå igenom om det kan finnas ett avmaskningsschema som kan passa just oss. Att det blir tätare provtagningar det är en självklarhet, men endast träck eller även blod och vad visar de resp proverna?

Ah, glömde fråga; krösroten? Nu får du förklara för det har jag aldrig hört!

Agria har äntligen uppdaterat sin parasitsida!

Såhär står det om stora blodmasken där:
Stora blodmaskens larver lever i väggarna till de stora blodkärl som försörjer tarmen. Skador i kröskärlen är en viktig orsak till kolik. Avläkningen kan ta mycket lång tid.

Hästgotland har en informativ sida också:

Livscykel: 6 - 11 månader. De könsmogna maskarna fäster vid tarmväggen och suger blod. Honorna lägger ägg som kommer ut med träcken under vår/försommar. Under gynnsamma förhållanden, kan äggen redan efter redan 3 dagar utvecklas till det smittfarliga tredje larvstadiet L3, men utvecklingen tar normalt 3 - 4 veckor. När hästarna betar sväljer de ner den smittfarliga larven. Dessa larver borrar sig in i tarmväggen och vandrar sedan upp i det artärsystem som förser tarmen med blod. Efter ungefär tre veckor har larverna nått upp till den stora kroppspulsåderns förgrening, den så kallade krösroten. Där utvecklas larverna under 3 -4 månader, sedan återvänder larverna till tarmen genom att passivt låta sig spolas tillbaka med blodflödet. Efter ca 6 - 8 veckor i tarmslemhinnan är cykeln fullbordad och larverna har utvecklats till könsmogna parasiter som börjar lägga ägg.

Inget prov har visat på det i a f, mig veterligen. Han är ju bara två år och kom till mig som åring så jag vet inte hur skadad eller hur infekterad en så ung häst kan ha hunnit bli.

Jag ska försöka få tag på en bra veterinär som är intresserad i ämnet och kan hjälpa oss till en bra plan framöver. Du får gärna komma med tips, vet att du skrivit många här men jag har inte hhunnit att gå igenom om det kan finnas ett avmaskningsschema som kan passa just oss. Att det blir tätare provtagningar det är en självklarhet, men endast träck eller även blod och vad visar de resp proverna?

Just unga hästar kan plocka upp massor med smitta.

Träckprov är lämpligt att göra, se till bara att intervallet på medlet som använts gått ut, annars kan ni få missvisande lågt resultat. Träckprovet visar hur stor del vuxna äggläggande rundmaskar det finns hos hästen. Bandmask kan man se på träckprov, men är svårare att hitta då de släpper ägg mer sporadiskt.

Blodprovet tas tidigast 6 månader efter senaste avmaskningen mot bandmask, minst den tiden behövs för att antikropparna från senaste smittan ska ha försvunnit. Hade hästen hög smitta kan det ta ännu längre tid. Lite svårt att hantera tycker jag.

Tack för ditt svar!

Det är väl lite så för de flesta att så länge hästen verkar må bra, äter bra, har bra hull och hårrem så lägger man inte så stor möda på att avmaska mer än så som man lärde sig en gång i tiden. Det är först när problem uppstår som jag egentligen börjat fundera och revidera min syn på hur jag ska avmaska:(

Det blir noggrann uppföljning på unghästen och jag hoppas att vi kommer tillrätta med alltihopa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka