All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Alla eller iaf många verkar kunna hitta mask efter avmaskning.. jag har dissekerat skit både den i hagen å inne i boxen.. men inte hittat en endaste liten mask...

är de vanligt att man kan hitta mask efter maskning / vanligt att inte hitta mask???
Jag hade aldrig sett en enda mask ramla ut efter avmaskning, fram till förra året då Elvira hade 2000 EPG och tryckte ut "allt möjligt" efter en dos Cydectin...:eek:

Iofs vet jag ju inte hur mycket mask jag maskat bort genom åren, eftersom jag bara tagit prover de 3 senaste.

Det är faktiskt bra att inte avmaska för ofta. Då kan de bli immuna mot avmaskningmedlet.:eek:

Det är faktiskt bra att inte avmaska för ofta. Då kan de bli immuna mot avmaskningmedlet.:eek:

Maskarna ja. Resistensen är något ALLA måste ta hänsyn till. Det är därför det är bra att göra träckprov innan avmaskning för att se om det verkligen behövs. Och hur ofta.

Ang nackbandmask så i nån av mina böcker så finns en röntgenbild där det visar på förkalkningar efter nackbandmask. Så en rtg kanske kan ge svar om man vill veta om det finns bestående skador?

(Fbldamens odlingssvar kom idag, ingen förekomst av stora blodmasken =))

Är det någon som vet vad det här är för fluga som är gulbrun och ganska stor och som ofta ses på färska träckhögar?
flugor002.jpg

Senast ändrad:

Åh, det har jag velat veta läääänge! :idea:

Tyvärr är det ju svårt att lägga en tråd på Buke när man går ute i hagen och ser dem svärma i tusental så fort man närmar sig en hög. Och när man väl kommer hem så har man ju glömt...

Väntar spänt på svaret!:)

HeJ!

Min är träckprovad nu och har 0 i allt! (Igen!)..

Hon har gått nästan hela förra sommaren i liten "gräshage" pga skada (dvs en av vinterhagarna) och har nu, precis innan betet hamnat där igen.. (mummel.. mummel). Dessa hagar vilar knappt alls från hästar, så när borde jag träckprova igen, eller ska jag nöja mej med att hon är 0-ad och hoppas det varar tills nästa sommar?

Ingen annan häst träckprovas, vad jag vet och dom verkar avmaska lite som dom vill, om dom känner för det..

/ lavinia

blodprovet ska tas tidigast 4 månader efter en avmaskning mot bandmask. Antikroppar från bandmasken sitter kvar ett bra tag.

Är det inte så att blodprovsvärdena kan kvarstå höga ett tag även efter avmaskning? Dvs att det tar ett tag innan man får ett rättvisande blodprov, även om avmaskningen tagit? Kan minnas fel, men har för mig det plingar något om det i bakhuvudet?

blodprovet ska tas tidigast 4 månader efter en avmaskning mot bandmask. Antikroppar från bandmasken sitter kvar ett bra tag.

Räcker verkligen 4 månader? Från den rapport jag läste och såg statistik från så tog det mycket längre tid än så för de som hade höga värden att hamna lågt igen.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!
Men vad gör jag nu då *gråååååååååååååååter*?
Riskerar jag att inte ha fått dö på bandisarna?

Du kommer förmodligen att behöva ge prazikvantel vid höstavmaskningen, men fråga din veterinär (eller en annan, kanske) om blodprovet (för bandmask). Din häst kan ha 1 eller 100 bandmask. Det är VIKTIGT att veta om den måsta avmaskas med prazikvantel överhuvudtaget.

Det kan variera från häst till häst, men som jag förstår det är det tidigast 4 månader.

Å andra sidan om hästen har ett högt antal bandmask så rekommenderas det att ta avmask direkt, igen om ett havlt år, och sedan ta ett nytt prov 6 månader senare. Om hästen har en 'moderat/måttlig' infektion ska den avmaskas direkt och sedan ett nytt prov ska tas om ett halvt år.

Hmmmmmmmm

Räcker verkligen 4 månader? Från den rapport jag läste och såg statistik från så tog det mycket längre tid än så för de som hade höga värden att hamna lågt igen.

Hugger sista knappen

Har nu fått svar på Kollamasken från Vidilab. Till min glädje hade ponnyn 0 i allt precis som förra året :bow: Travaren hade 100EPG (blodmask). Behöver man avmaska innan betet för det lilla?

Hugger sista knappen

Har nu fått svar på Kollamasken från Vidilab. Till min glädje hade ponnyn 0 i allt precis som förra året :bow: Travaren hade 100EPG (blodmask). Behöver man avmaska innan betet för det lilla?

Nej, det skulle inte jag göra.

kl

Hur snabbt avdödar ivermektin eventuella maskar i magen? Situationen är den att jag precis tagit träckprov på min häst, som hade 0 EPG på allt. Nu ska hagkompisarna avmaskas med Noromectin (tyvärr okänd parasitstatus på dem (2 st) men den ena hade 0 EPG för ett år sen i alla fall). De kommer att avmaskas på kvällen och gå ut i hagen på fm dagen efter igen. Vi har tyvärr inte skilda sommar- och vinterhagar.

Jag tog blodprov på min häst av annan anledning i aug/sept förra året (2 dagar efter jag gett en ivermectindos). Detta prov visade högt på eucinofila (stavning?) blodkroppar, vilket enligt vet var ett tecken på högt parasittryck. Avmaskade efter 8 veckor igen med ivermectin (tog inget träckprov då eftersom hästen fått både equimax och ivm. den säsongen så skulle blivit missvisande ändå)och som sagt träckprov nu i april/maj som var negativt på samtliga.

Frågan är nu om jag också ska ge Noromectin nu i alla fall för att inte riskera att min häst återsmittas om de andra två ger i från sig en massa ägg i samband med avmaskningen?? Och vilken mask kan det vara som orsakat det höga blodvärdet förra hösten?

//Mozart

Noromectin börjar dödar maskar först efter ca. 7 timmar och är helt ur hästens kropp efter ca. 55 timmar. Ivermektin är mest effektivt (högsta koncentrationen i serumet) efter ca. 24 timmar.

Kan det vara bandmasken? Vanligast påträffas bandmask tillsammans med blodmask men det är inte helt ovanligt att bandmask kan påträffas 'ensam'. Fråga din vet om han/hon skulle kunna ta ett blodprov för bandmask.

*kl* Skickade in träckprov i går och fick svar i dag. :bump: Tänkte att det kanske kunde vara dags eftersom det är 2 år sedan sist :angel: Behöver lite hjälp att tyda svaren.

Frans hade 30 EPG av blodmask och Lakej hade 200 EPG och är satt på odling. Vilka åtgärder bör göras? Antar att Frans ej behöver avmaskas men om jag då avmaskar Lakej så kommer ju skiten ut i hagen...HJÄLP Hur göra?! Eller ska jag avvänta tills jag får provsvaren på odlingen?! Hjälper det isf att mocka ut hagen igen när han är avmaskad?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka