All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

kl

Fick svar på 2-åringens träckprov idag, han hade 350 EPG. Känns som att jag bör avmaska innan betessläpp (17/5)?? Åringen tog jag prov på i feb, då jag tyckte han var allmänt glanslös o bukig. Han hade då 100 EPG, så jag avstod avmaskning. Nu är han flyttad till 2-åringens lösdrift vilket bör innebära att han får i sig mer mask? Lika bra att avmaska honom också innan betessläpp (samma som ovan)? Tänker jag rätt, hjälp?!

Kan det vara bandmasken? Vanligast påträffas bandmask tillsammans med blodmask men det är inte helt ovanligt att bandmask kan påträffas 'ensam'. Fråga din vet om han/hon skulle kunna ta ett blodprov för bandmask.

Det bör inte vara bandmasken som gett det förhöjda värdet tycker jag, då hon fick Equimax ca 3 månader innan blodprovet. Kan det vara Ivermectindosen ett par dagar innan blodprovet som gjorde att det såg ut att vara mycket mask??

Och hur ska jag göra med avmaskningen nu? Kan jag hoppa över den? HAr i så fall tänkt avmaska i mitten av sommaren mot bandmask när resten av stallet gör det samt mot styngflugan i november.

//M

*kl*

Nu har jag fått mina provsvar och jag är så glad :banana:

Samma svar som i höstas, 0 på ena och 150 EPG stora/lilla blodmask på andra.

Min fråga:
Valde att inte avmaska i höstas då odling visade lilla blodmask 150 EPG, men kommer dessa maskar att alltid finnas kvar eller kan de "försvinna"?

En fråga till om nu hästarna har dessa värden och jag inte tar in någon mer i flocken eller flyttar mina hästar någonstanns, är de parasitfria för alltid eller kan det "flyga" hit lite parasiter ändå eller hur funkar det :D

:bow:

kl

Hur snabbt avdödar ivermektin eventuella maskar i magen? Situationen är den att jag precis tagit träckprov på min häst, som hade 0 EPG på allt. Nu ska hagkompisarna avmaskas med Noromectin (tyvärr okänd parasitstatus på dem (2 st) men den ena hade 0 EPG för ett år sen i alla fall). De kommer att avmaskas på kvällen och gå ut i hagen på fm dagen efter igen. Vi har tyvärr inte skilda sommar- och vinterhagar.

Jag tog blodprov på min häst av annan anledning i aug/sept förra året (2 dagar efter jag gett en ivermectindos). Detta prov visade högt på eucinofila (stavning?) blodkroppar, vilket enligt vet var ett tecken på högt parasittryck. Avmaskade efter 8 veckor igen med ivermectin (tog inget träckprov då eftersom hästen fått både equimax och ivm. den säsongen så skulle blivit missvisande ändå)och som sagt träckprov nu i april/maj som var negativt på samtliga.

Frågan är nu om jag också ska ge Noromectin nu i alla fall för att inte riskera att min häst återsmittas om de andra två ger i från sig en massa ägg i samband med avmaskningen?? Och vilken mask kan det vara som orsakat det höga blodvärdet förra hösten?

//Mozart

Det hjälper ju inte att avmaska nu för att skydda mot smitta som redan finns i hagen, eller kommer ut närmaste dagarna.

Höga antikroppar kan finnas kvar i över ett halvår efter maskarna försvunnit.

*kl* Skickade in träckprov i går och fick svar i dag. :bump: Tänkte att det kanske kunde vara dags eftersom det är 2 år sedan sist :angel: Behöver lite hjälp att tyda svaren.

Frans hade 30 EPG av blodmask och Lakej hade 200 EPG och är satt på odling. Vilka åtgärder bör göras? Antar att Frans ej behöver avmaskas men om jag då avmaskar Lakej så kommer ju skiten ut i hagen...HJÄLP Hur göra?! Eller ska jag avvänta tills jag får provsvaren på odlingen?! Hjälper det isf att mocka ut hagen igen när han är avmaskad?!

Vad tror du Lakej släpper ut idag då, och varje dag tills du avmaskar? Varför så rädd för de dagar som masken kommer ut?

Mockning hjälper massor.

Hurdana hagar går hästarna i? 200 EPG är inte mycket, har ni stora marker behöver han inte avmaskas, om det inte är så att odlingen påvisar stora blodmasken.

kl

Fick svar på 2-åringens träckprov idag, han hade 350 EPG. Känns som att jag bör avmaska innan betessläpp (17/5)?? Åringen tog jag prov på i feb, då jag tyckte han var allmänt glanslös o bukig. Han hade då 100 EPG, så jag avstod avmaskning. Nu är han flyttad till 2-åringens lösdrift vilket bör innebära att han får i sig mer mask? Lika bra att avmaska honom också innan betessläpp (samma som ovan)? Tänker jag rätt, hjälp?!

Ja, en så pass ung häst skulle jag avmaska ihop med den andra.

*kl*

Nu har jag fått mina provsvar och jag är så glad :banana:

Samma svar som i höstas, 0 på ena och 150 EPG stora/lilla blodmask på andra.

Min fråga:
Valde att inte avmaska i höstas då odling visade lilla blodmask 150 EPG, men kommer dessa maskar att alltid finnas kvar eller kan de "försvinna"?

En fråga till om nu hästarna har dessa värden och jag inte tar in någon mer i flocken eller flyttar mina hästar någonstanns, är de parasitfria för alltid eller kan det "flyga" hit lite parasiter ändå eller hur funkar det :D

:bow:
Vad skönt med så lite!

Det är inte samma maskar nu som det var då. De dör själva efter ett tag och så kommer det nya. Varje gång ett gäng maskar försvinner (spontant eller pga avmaskning) så ger det rum för nya maskar att komma fram.

Med lilla blodmasken är det så knepigt att den kan ligga i avstannad utveckling i tarmslemhinnan i flera år... så även om hästarna är rena nu så kan det dyka upp maskar igen flera år från nu.

Är det OK att låta bli att avmaska nu, och bara ta bandmask (mitten av sommaren) + styngfluga denna säsong och så nytt träckprov till våren igen?

//M

Är det OK att låta bli att avmaska nu, och bara ta bandmask (mitten av sommaren) + styngfluga denna säsong och så nytt träckprov till våren igen?

//M

Tror du att bandmasken behöver tas? I så fall låter det vettigt. Om det bara är lite styngfluga och du visiterar hästen varje dag och kan skrapa bort äggen varje dag behöver du inte avmaska mot den.

Vad skönt med så lite!

Det är inte samma maskar nu som det var då. De dör själva efter ett tag och så kommer det nya. Varje gång ett gäng maskar försvinner (spontant eller pga avmaskning) så ger det rum för nya maskar att komma fram.

Med lilla blodmasken är det så knepigt att den kan ligga i avstannad utveckling i tarmslemhinnan i flera år... så även om hästarna är rena nu så kan det dyka upp maskar igen flera år från nu.

Jaha, då vet jag hur det funkar. Men ska jag avmaska i allafall eller låta det vara denna gången med om det bara är lilla blodmasken? Om det är stora, avmaska då eller?

Får nog läsa lite om dessa maskar:D

Tack för att du orkar svara på alla frågor!!!!

Jaha, då vet jag hur det funkar. Men ska jag avmaska i allafall eller låta det vara denna gången med om det bara är lilla blodmasken? Om det är stora, avmaska då eller?

Får nog läsa lite om dessa maskar:D

Tack för att du orkar svara på alla frågor!!!!

Jag skulle låta det vara den här gången om det bara är lilla, men avmaska om det är stora (och sanera hagarna...).

Bara kul att svara på frågor. Vissa ställer mycket kluriga frågor så jag måste plugga lite extra innan jag svarar :banana:

Jag skulle låta det vara den här gången om det bara är lilla, men avmaska om det är stora (och sanera hagarna...).

Bara kul att svara på frågor. Vissa ställer mycket kluriga frågor så jag måste plugga lite extra innan jag svarar :banana:

:bow: :bow: :bow:

Nja det jag syftade främst på var väl om det hjälper att eliminera masken om jag mockar ur hagen när jag avmaskat honom just för att då försvinner den helt ur honom eller har jag helt missuppfattat det här med avmaskning?!

Det här med att mocka hagarna.. Den här tooorra våren har gjort att det går riktigt okej att mocka ur en del i vinterhagen. Varvid jag faktiskt gjort en insats såtillvida att jag städar en del av toaletterna åt hästarna. Det är dock inte ens hälften, långt ifrån, som jag får bort. Misstänker vi talar om HÖGST 25% som jag ens är i närheten av att göra en insats på.

Men, att det gör skillnad kan jag ju räkna ut själv, varje träckhög som tas bort minskar ju smittan. MEN.. de jag får bort är ju ffa det som ligger på torr mark utan växtlighet alls nu, och högst sporadisk även senare i sommar (svårt få bort det från där det är gräs, de toalettplatserna, samt i slänterna). Så gör det egentligen någon skillnad att tala om, eller kan jag lika gärna lägga tiden på något annat?

Nja det jag syftade främst på var väl om det hjälper att eliminera masken om jag mockar ur hagen när jag avmaskat honom just för att då försvinner den helt ur honom eller har jag helt missuppfattat det här med avmaskning?!

Det beror på vilket medel du använder, men ALLT får du inte bort (vad gäller lilla blodmasken).

Använder du ett pyrantelmedel tar du vuxna maskar, efter 4-5 veckor har du återigen vuxna maskar som lägger ägg. Ivermectin tar vuxna och ungdomar, 8v tills det kommer nya ägg. Moxidectin tar som ivermectin + de inkapslade larver som är i ett sent stadie, alltså ca 25% av de inkapslade, då tar det minst 12v innan det finns ägg igen.

Det är äggspridningen man vill få bort. Om det inte kommer ut några ägg i hagen finns det ju ingen ny smitta hästen kan tugga i sig.

De maskar som kommer ut första 3-4 dagarna efter avmaskning kan innehålla stora mängder ägg, så har man möjlighet att mocka bort det så minskar man ju smittan rejält.

Det här med att mocka hagarna.. Den här tooorra våren har gjort att det går riktigt okej att mocka ur en del i vinterhagen. Varvid jag faktiskt gjort en insats såtillvida att jag städar en del av toaletterna åt hästarna. Det är dock inte ens hälften, långt ifrån, som jag får bort. Misstänker vi talar om HÖGST 25% som jag ens är i närheten av att göra en insats på.

Men, att det gör skillnad kan jag ju räkna ut själv, varje träckhög som tas bort minskar ju smittan. MEN.. de jag får bort är ju ffa det som ligger på torr mark utan växtlighet alls nu, och högst sporadisk även senare i sommar (svårt få bort det från där det är gräs, de toalettplatserna, samt i slänterna). Så gör det egentligen någon skillnad att tala om, eller kan jag lika gärna lägga tiden på något annat?

Jag tror (helt mina egna funderingar) att allt man gör för att sanera hagen gör nytta. Hästarna går ju och pillar även där det inte finns gräs.

NJa, mina pillar iofs inte i jord, helt onödigt enligt dem (iom att det adrig blir helt gräsfritt i hagen, förrän snön kommer då, har dock aldrig sett dem tuffla med näsan i backen på toaletterna).. Men jag vill ju gärna tro att det gör skillnad, samtidigt så nu när jag stått och skyfflat snustorr hästskit från snustorr jord har jag ju börjat undra vad jag *egentligen* gör för nytta..

Men fortsätter väl då, det bara slog mig att det kändes lite som att sila mygg och välja kameler ;)

*KL*

När man skickar in träckprov skall man ju ta färsk skit, skicka genast och se till att det inte lämnar på posten över helgen. Detta antar jag är för att äggen inte skall dö eller?

Men varför i hela fridens dar dör de inte när de ligger på marken i hagen? Där går det ju åt liiite mera än en helg innan man kan räkna hagen "parasitfri".

Nästa fråga. Om äggen dör efter förpackningen. Vad gör det? Flyter de inte upp och går inte att räkna då?

De dör inte, utan äggen kläcks i värmen, och då finns det ju inga ägg kvar att leta efter.

Jag har en påse med träck i frysen. Då dör äggen däremot. Ska dock kolla dem om de syns (har färsk att jämföra med från samma häst). Odla kan jag ju inte göra iaf.

Hej!

Den där hösthistorian mot styngflugor (ivomec?), nån gång i november, annars inget. Hon var 0-ad förra året, men det året bodde vi i annat stall över vintern och där skilde dom noga på sommar och vinterhagar.

/ lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 676
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår