All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ooooh, knepigt fall. Just eftersom hon haft stora och du inte vet riktigt om du fått bort allt, skulle jag nog avmaska ändå på bara 100. Iaf första avmaskningen innan betessläppet.

Tack för ditt svar!:bow:

Jo, jag har funderat under natten nu, (jag har t.o.m drömt om maskar...:D ) och det har känts mer och mer som att "Den Stora" ligger där och lurar, så det lutar nog åt att hon får en dos.

Är jag dum om jag väljer ett Pyrantelpreparat isf?
Vi har ju bara gett Ivermektin på hösten de senaste åren till de flesta, och Elvira fick Cydectin förra året.

Det känns som att det vore bra att få möjlighet att ge någon annan substans för en gångs skull. Eller?

Tack för ditt svar!:bow:

Jo, jag har funderat under natten nu, (jag har t.o.m drömt om maskar...:D ) och det har känts mer och mer som att "Den Stora" ligger där och lurar, så det lutar nog åt att hon får en dos.

Är jag dum om jag väljer ett Pyrantelpreparat isf?
Vi har ju bara gett Ivermektin på hösten de senaste åren till de flesta, och Elvira fick Cydectin förra året.

Det känns som att det vore bra att få möjlighet att ge någon annan substans för en gångs skull. Eller?

Jadå, pyrantel går utmärkt!

knapplån :o

Har fått resultatet på träckprovet (är det täck, nej träck va? :o) nu, hon hade 0 i spolmask och 0 i övrigt (springmask, fölmask), men hon hade 750 i stora och/eller lilla blodmask. Vilket medel skall jag avmaska med då? Har även satt odling som jag får svar v. 21 ... men jag satte det mest för att vara på den säkra sidan, så vad är det jag får svar på vecka 21? :angel: :o ..

"hon" är ett fyra årigt halvblod som är i gott hull och verkar må bra annars (:

Senast ändrad av en moderator:

knapplån :o

Har fått resultatet på träckprovet (är det täck, nej träck va? :o) nu, hon hade 0 i spolmask och 0 i övrigt (springmask, fölmask), men hon hade 750 i stora och/eller lilla blodmask. Vilket medel skall jag avmaska med då? Har även satt odling som jag får svar v. 21 ... men jag satte det mest för att vara på den säkra sidan, så vad är det jag får svar på vecka 21? :angel: :o ..

"hon" är ett fyra årigt halvblod som är i gott hull och verkar må bra annars (:

Du kan välja vilket medel du vill, t.ex. ett ivermectinmedel, och så avmaskar du nu, om 8v och sen om 8v igen (exemplet på intervall gäller bara ivermectin).

Du får svar v.21 om stora blodmasken finns med, då behöver du göra något åt hagarna där hon gått.

Du kan välja vilket medel du vill, t.ex. ett ivermectinmedel, och så avmaskar du nu, om 8v och sen om 8v igen (exemplet på intervall gäller bara ivermectin).

Du får svar v.21 om stora blodmasken finns med, då behöver du göra något åt hagarna där hon gått.

Hur menar du att man skall göra något åt hagarna? Bara mocka ur dem eller plöja dem, vila?

Om jag väljer att följa den intervallen, kommer maskarna att försvinna då?

Hur menar du att man skall göra något åt hagarna? Bara mocka ur dem eller plöja dem, vila?

Om jag väljer att följa den intervallen, kommer maskarna att försvinna då?

Rensa hagen på det sätt som är möjligt. Mockning kommer man lågnt med.

Intervallen gör att du håller borta ny smitta från markerna, men hon kan ju fortsätta tugga i sig smitta som ligger kvar från förra året. Dessutom kan lilla blodmasken ligga vilande i tarmslemhinnan i flera år utan att ge sig tillkänna.

Men ju renare du kan hålla markerna, destå mindre mask kommer hästen plocka i sig!

*KL*

Eftersom vi har så kunniga och generösa människor i denna tråd hoppas jag att jag kan få slänga in en fråga :)

Jag har två hagar med hästar...

Hage 1

Hingst 6 år - ej träckprovad i år, men är regelbundet maskad och har haft lågt epg förut

Sto 18 år med föl - samma som ovan

Sto 14 år med föl - samma som ovan

Sto 1 år - 150 epg lilla blodmasken, odling satt på stora blodmask - ingen förekomst. Henne köpte jag i oktober förra året och sattes då i karantän och sträng övervakning, hon hade då 2500 epg på första provet :o

Hage 2

Valack 11 år - inget träckprov, regelbundet maskad

Valack 10 år - samma som ovan

Hingst 2,5 år - 450 epg, ingen stora blodmask

Hingst 2 år - 450 epg - ingen blodmask

Hingst 1 år - 300 epg - odlingsvar har ej kommit

Hingst 1 år - 0 epg!!

Valack 2 år - 400 epg - odlingsvar har ej kommit

Hur skulle ni maskat på dessa? De som ej är träckprovade är det för att de ej är mina hästar, ägarna har inte gjort prov. Stona är inte heller träckprovade pga av att de har föl och jag tänkte avmaska ändå för fölens skull???

KL. Vart på internet kan jag hitta en bra artikel, eller liknande där det berättas om vikten av att byta avmaskningsmedel med jämna mellanrum? Alltså, byta substans.

/Vicious, jobbar på att alla i stallet ska förstå detta "nya rön" :D Inte bra att använda sig av samma medel år ut och år in.

KL. Vart på internet kan jag hitta en bra artikel, eller liknande där det berättas om vikten av att byta avmaskningsmedel med jämna mellanrum? Alltså, byta substans.

/Vicious, jobbar på att alla i stallet ska förstå detta "nya rön" :D Inte bra att använda sig av samma medel år ut och år in.

Jag har inte hittat nån, men gör du det så läser jag gärna också!

Viktigare än att byta medel är att bara avmaska om det är nödvändigt, dvs ta prov innan avmaskning.

Inget svar? :(

Kanske ska fylla i att de maskades med banminth förra året och att det inkluderades bandmask i träckprovet men det var ingen förekomst av bandmask hos någon av hästarna...

Någon som har en bra ide om hur dessa hästar ska maskas och med vilket medel? :) Skall alla maskas, även de med låga värden?

Var tycker ni gränsen går för hur många epg det ska vara när man ska avmaska på unghäst? Respektive vuxen häst?

Tacksam till tusen för svar! :bow:

Orkade inte tänka igår... ska se om jag får ihop nåt vettigt nu.

Eftersom det bara är en som nollat, övriga har en del, så skulle jag avmaska iaf före och efter betet, t.ex. med ett ivermectin-medel. Utom den nollade då.

Hoppas det går bra med engelska...

Från en klinik i New Mexico i USA...
http://thalequine.com/Articles/CLIENT%20HANDOUT%20-%20Internal%20Parasites.doc
Från 'TheHorse'...
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9453

Från AAEP (American Association of Eqione Practitioners...
http://www.aaep.org/ask_the_vet_questions.php?category_id=81
'As far as ivermectins and resistance goes, it is true that resistance is very rare. Recently, a few reports have come out about ivermectin resistant pinworms in adult horses, and ascarids (roundworms) in young foals on large breeding farms. It’s important to remember that these are very isolated cases. At this time, you probably do not need to rotate between classes of dewormers (other than to use a product with praziquantel twice yearly for tapeworms). Occasional fecal exams can verify that resistances have not developed. To further support this method, some parasitologists have shown that rotating too frequently can result in parasites that are resistant to more than one drug. They recommend that if you are going to rotate, you should rotate on a yearly basis (strongid one year, ivermectin another, etc.). Since avermectins are the only effective boticide at this time, you would still need to use them at least twice yearly (once after the first hard freeze, and again mid fly season).'

*KL*

Eftersom vi har så kunniga och generösa människor i denna tråd hoppas jag att jag kan få slänga in en fråga :)

Jag har två hagar med hästar...

Hage 1

Hingst 6 år - ej träckprovad i år, men är regelbundet maskad och har haft lågt epg förut

Sto 18 år med föl - samma som ovan

Sto 14 år med föl - samma som ovan

Sto 1 år - 150 epg lilla blodmasken, odling satt på stora blodmask - ingen förekomst. Henne köpte jag i oktober förra året och sattes då i karantän och sträng övervakning, hon hade då 2500 epg på första provet :o

Nyfiken fråga, men har du hingsten ihop med ettårrstoet? Eller blev det en felskrivning?

*avdelningen saker man kan börja fundera på och sen inte kunna släppa förrän man vet*

Hej:)

Läste ngn sida i tråden och du verka vara duktig på detta så jag tänkte fråga dig ifall det finns ngt avmaskningsmedel som tar bort all mask?

Hej:)

Läste ngn sida i tråden och du verka vara duktig på detta så jag tänkte fråga dig ifall det finns ngt avmaskningsmedel som tar bort all mask?

All mask kan du aldrig få bort eftersom lilla blodmasken har stadier som inget maskmedel når.

De medel som tar flest sorters maskar är Equimax, Cydectin comp, Ivomec comp och dubbel dos Banmint eller Fyrantel.

Kolla alltid först med träckprov om du öht behöver avmaska.

Hej alla mask-kunniga!

Har nu fått svar på träckprov å tänkte att jag kanske kunde få lite tips/synpunkter på hur jag ska göra med avmskningen. Om någon orkar läsa och fundera...

Sto 1år 150 lilla blodmasken (avmskad med Axilur -06 + ivermectin mot styngfluga i nov -06)

Sto 3 år 0 på alla maskar!
Sto 14 år 0 på alla maskar!
Sto 9 år 1200 EPG lilla/stora blodmasken (ingen odling satt)
Valack 10 år 250 EPG lilla/stora blodmasken (ingen odling satt)
Valack 16 år 200 EPG lilla/stora blodmasken (odling svar v.22). 130 EPG lilla blodmasken -06.
Valack 4 år 500 EPG lilla/stora blodmasken (ingen odling satt). 250 EPG lilla blodmasken -06.
Ovan hästar avmaskades med Pyrantel medel -06 samt med ivermectin i nov -06.

Tanken är att sto 3år, Sto 14 år, valack 10 år ska flytta ihop i sommarhage till helgen.
Valack 16 år och Valack 4 år ska gå kvar i vinterhage med gräs någon vecka till då Valack 16 år är skadad.
Sto 9 år och sto 1 år ska gå kvar någon vecka i sin vinterhage med gräs och sen flytta till egen sommarhage.

Så hur ska vi nu göra det bästa av detta? Ska vi avmaska de som ska flytta till sommarhagen 3 dagar innan flytt och sen ta de andra 3 dagar innan deras flytt? Vilket medel? Tänkte ivermectin men så har ju de som togs prov på förra året ökat + att det är en som har ganska mycket ska det kanske vara något annat medel då?

Tack på förhand!
/Lina

All mask kan du aldrig få bort eftersom lilla blodmasken har stadier som inget maskmedel når.

De medel som tar flest sorters maskar är Equimax, Cydectin comp, Ivomec comp och dubbel dos Banmint eller Fyrantel.

Kolla alltid först med träckprov om du öht behöver avmaska.

Okej, då vet jag:)
Måste man alltid ta täckprov innan och varför måste man det?:crazy:

Det var ju de med 0 och en med 250 som skulle flytta ihop? Vad är det för hagar hästarna ska gå i, storlek och har det gått hästar där tidigare? Om det är stor yta och troligtvis lågt parasittryck skulle jag överväga att bara avmaska den med 250 innan och efter betet med det medel du känner att du vill använda.

Det är svårt att råda utan att veta hur det ser ut "i verkligheten". Jag tycker du verkar ha bra koll själv!

Okej, då vet jag:)
Måste man alltid ta täckprov innan och varför måste man det?:crazy:

För att vi bara har ett ytterst begränsat antal medel som biter på maskarna. Ju mer vi använder dem destå snabbare utvecklar maskarna resistens, och då står vi där en dag och har inget att sätta till när hästen verkligen får mycket mask.

Alla måste jobba för att minska användningen av avmaskningsmedel, och medel som tar "alla" maskar ska man vara extra försiktig med.

Det var ju de med 0 och en med 250 som skulle flytta ihop? Vad är det för hagar hästarna ska gå i, storlek och har det gått hästar där tidigare? Om det är stor yta och troligtvis lågt parasittryck skulle jag överväga att bara avmaska den med 250 innan och efter betet med det medel du känner att du vill använda.

Det är svårt att råda utan att veta hur det ser ut "i verkligheten". Jag tycker du verkar ha bra koll själv!

Tack för ditt svar!
Jo, det känns som jag börjar fatta hur man ska göra :banana:
Tror att det är lågt parasittryck i sommarhagen då den inte är betad förra året å tror inte den betades året innan det eller möjligen en kort period och den är ca 3 hektar. Häst med 200 EPG och Häst med 500 EPG kommer att flytta in i den hagen om någon vecka. Väntar man att avmaska tills de ska flytta dit eller göra det nu?

/Lina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna