All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Equimax tar ju också det, och dessutom alla (i hästen) stadier av bandmasken istället för bara de vuxna.

Och varför inte ta prov istället för att fläska på med multi-preparat? Var och en måste dra sitt strå till stacken för att bromsa resistensutvecklingen.

Det är helt omöjligt att få igenom det i vårat stall.
Och eftersom gruppen med hästar inte är homogen så är det ju ingen större ide med samlingsprov.

Vi drar vårt strå till stacken genom att växelbeta, så nya vallar mm.
Så vi avmaskar inte så ofta alltså, utan innan hästarna flyttas till rena marker.

Har resistenta bandmaskar i området, i alla fall mot dubbel banminth/pyrantelpreparat.

Kan det bero på att bandmasken vänjer sig mot dessa preparat eftersom de ges i enkel dos oftast, då utsätts ju maskarna för preparatet utan att dö?

*kl*
hur länge ska man köra med samma avmaskningsmedel, eller hur funkar det egentligen??
ringde apoteket förut idag för att kolla så det fanns hemma till min shettis som hade 900 på blodmask (odlingssvar om två veckor) och 0 på resten....och hon insisterade på att jag var tvungen att använda samma medel som förra ägaren hade gjort! grejen var ju den att förra ägaren hade bara haft honom ett kort tag och hon hade nog bara maskat han en gång. det var i februari och hon trodde det var phyrantel, en blå vit förpackning. men phyrantel är ju inte ett specifikt medel utan hela gruppen om jag fattat rätt, så då trodde hon på apoteket att det kanske var fyrantel...men den är ju grön....men ville att jag skulle ta den....
men den tar ju inte blodmasken!!! blev ett väldans diskuterande men jag tog noromectin och sa att jag kan ju inte veta hur dom gjort innan utan får ju typ börja från början och köra på något som passar provsvaret.
så nu kommer jag köra med noromectin idag, i juli och sen i september - men vad ska jag köra med för medel till våren??

Jag är ingen expert, men hästen hade väl inte haft 900 på blodmask om den tidigare avmaskningen fungerat :confused:
Så jag hade helt klart bytt preparat.
Vi brukar försöka använda samma prep 1,5-2 år, vi avmaskar ju inte så ofta tackvare att vi har mycket mark.
Men har man pyrantelår och hittar styngflugeägg så känner jag att jag måste byta...

ja det var ju lite så jag tänkte...har man pyrantel år så går det ju inte i september om man ska maska mot styngflugan
sen funderade jag på en sak till...har man använt pyrantel i två år och det inte är avsett för blodmask....då funkar det ju inte heller...eller hur gör ni då om ni har pyrantel år och provet visar blodmask?
ska jag köra med noromectin hela nästa år också då med andra ord och sen gå över till banminth eller nåt i två år?men visar provet på våren då blodmask igen så blir det ju dumt...
jag som i alla år trott att man aldrig ska köra med samma medel så jag har ju bytt varje gång för att inte dom ska bli resistenta....så totalt fel!

Hejsan, nu har jag fått mitt provsvar. och jg hade 0 på alltihopa. Kan de verkligen stämma ? Jag va helt säker på att han hade mask eftersom han nu börjat.. eller hade kliat sig på svansen, vilket är ett tecken för iaf andra djur att de har mask?

Vet inte riktigt vad jag skall göra... hade noll på blodmaskarna med?

Klia sig i svansen är inget maskfenomen på häst (om det inte är springmask, men den har jag aldrig hört nån häst i Sverige ha faktiskt), utan oftare ett tecken på att hästen är smutsig i skapet/juvret eller har nån ohyra som knott som biter den.

Det är fler än man tror som inte släpper nån smitta och därför inte behöver avmaskas.

Det är helt omöjligt att få igenom det i vårat stall.
Och eftersom gruppen med hästar inte är homogen så är det ju ingen större ide med samlingsprov.

Vi drar vårt strå till stacken genom att växelbeta, så nya vallar mm.
Så vi avmaskar inte så ofta alltså, utan innan hästarna flyttas till rena marker.

Har resistenta bandmaskar i området, i alla fall mot dubbel banminth/pyrantelpreparat.

Kan det bero på att bandmasken vänjer sig mot dessa preparat eftersom de ges i enkel dos oftast, då utsätts ju maskarna för preparatet utan att dö?

Du kan ju ta prov på DIN häst och bara avmaska vid behov.

Hur är resistensen påvisad? Jag har inte hört om något sådant tidigare. HAR ni bandmask på era marker?

Jag är ingen expert, men hästen hade väl inte haft 900 på blodmask om den tidigare avmaskningen fungerat :confused:
Så jag hade helt klart bytt preparat.
Vi brukar försöka använda samma prep 1,5-2 år, vi avmaskar ju inte så ofta tackvare att vi har mycket mark.
Men har man pyrantelår och hittar styngflugeägg så känner jag att jag måste byta...

900 EPG är "måttligt", och vad menar du med att avmaskningen inte funkat? Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Den kan dessutom ligga vilande i tarmslemhinnan, oåtkomlig för avmaskningsmedel, i flera år. Det går därför inte att säga att avmaskningen inte funkat bara för att man har högt EPG ett år. Den tokigt lagda avmaskningen i februari kan ha väckt upp fler maskar än vad som skulle väckts spontant.

Ett pyrantelmedel håller blodmaskäggen borta i 4-5 veckor.

ja det var ju lite så jag tänkte...har man pyrantel år så går det ju inte i september om man ska maska mot styngflugan
sen funderade jag på en sak till...har man använt pyrantel i två år och det inte är avsett för blodmask....då funkar det ju inte heller...eller hur gör ni då om ni har pyrantel år och provet visar blodmask?
ska jag köra med noromectin hela nästa år också då med andra ord och sen gå över till banminth eller nåt i två år?men visar provet på våren då blodmask igen så blir det ju dumt...
jag som i alla år trott att man aldrig ska köra med samma medel så jag har ju bytt varje gång för att inte dom ska bli resistenta....så totalt fel!

Pyrantel tar visst blodmask. Den tar vuxna blodmaskar, både stora och små. Det enda den inte tar är styngflugans larver. Och har man styngflugeägg på hästen är det klurigare att skrapa bort dem varje dag så slipper man avmaska.

Hur är resistensen påvisad? Jag har inte hört om något sådant tidigare. HAR ni bandmask på era marker?

I en grannes hage hittades mask i pluttarna. Pyttesmå vit-genomskinnliga platta, bandmask??

Själv har jag inte sett några hos oss.

En annan bekant längre bort avmaskade, efter 3 v fick en häst kolik som inte ville släppa -> Strömsholm -> massor med bandmask o lilla blodmasken.
Om avmaskningen bitit borde ju åtminstonde bandmasken försvunnit?
Hade gett 2xpyrantel. Bytte preparat. Resistens?

Tack Madick för ditt svar. Får ta om någon månad och tvätta honom ordentligt kansk.

Men eftersom min häst hade noll, och detta va första året han gick med dessa hästar.
OCh innan dessa hästarna kom på detta bete har det ALDRIG gått några hästar här innan. så eftersom min häst hade noll, så väntar de också med avmaskningen.

Är det rätt av dem? De vill nämligen inte ta träckprov.

Mvh Marica

LILLA blodmasken

*KL*
Lilla blodmasken
Har det visat sig via träckprov att hästen har. I ganska stora mängder som kräver avmask.medel. Fann att jag har Bimectin (ivermectin) hemma. Den tar blodmasken MEN det står att den inte behandlar vissa larvstadier av lilla blodmasken i tarmslemhinnan.

Ska ett preparat göra det efter att det påvisats att hästen har stora mängder av lilla blodmasken, finns det ngt. annat preparat som gör det? Eller kan jag ta Bimectinet nu och behandla igen när larven har antagit ett annant stadium på en annan plats? I så fall om hur länge då och med samma preparat?

kl

Vi är ett stall med 14 hästar. 4 st (450-500 EPG) har påvisad blodmask. Resten nollade träckprov. Dock har en häst blodprovskollats och har där påvisad bandmask. Förra året avmaskades de som inte nollad med Cydectin 2 ggr. Hur bör vi göra i år?

Vilka parasiter måste blodprovkollas?

Fråga! Har hittat mask i närområdet till stall och hage, en SYTRÅDStunn mask, ca 4-5 cm lång - vet du vad detta kan vara för typ av mask. Kan tillägga att vi har både hundar och katter på gården så det KAN ju vara från dessa.

URÄCKLIGA är de i a f, maskarna alltså.

I en grannes hage hittades mask i pluttarna. Pyttesmå vit-genomskinnliga platta, bandmask??

Själv har jag inte sett några hos oss.

En annan bekant längre bort avmaskade, efter 3 v fick en häst kolik som inte ville släppa -> Strömsholm -> massor med bandmask o lilla blodmasken.
Om avmaskningen bitit borde ju åtminstonde bandmasken försvunnit?
Hade gett 2xpyrantel. Bytte preparat. Resistens?

Dubbel pyrantel tar bara vuxna bandmaskar, alltså får man inte bort alla. Och det tar heller inte 100% av de vuxna. Men att gå ut och säga att det är resistens blir ju tokigt.

Prazikvantel tar alla stadier av bandmasken i hästen.

Tack Madick för ditt svar. Får ta om någon månad och tvätta honom ordentligt kansk.

Men eftersom min häst hade noll, och detta va första året han gick med dessa hästar.
OCh innan dessa hästarna kom på detta bete har det ALDRIG gått några hästar här innan. så eftersom min häst hade noll, så väntar de också med avmaskningen.

Är det rätt av dem? De vill nämligen inte ta träckprov.

Mvh Marica

Nej, det tycker jag inte är rätt av dem! Vill de slippa avmaskningen ska de också ta prov, annars avmaskar man!

kl

Vi är ett stall med 14 hästar. 4 st (450-500 EPG) har påvisad blodmask. Resten nollade träckprov. Dock har en häst blodprovskollats och har där påvisad bandmask. Förra året avmaskades de som inte nollad med Cydectin 2 ggr. Hur bör vi göra i år?

Jag skulle välja pyrantel till de som haft positiva svar, och dubbel dos första omgången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V