All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ännu ett knapplån.......:bow: om det går för sig.

Madick - vill du ge mej råd:bow: .

Vi har fått svar på individuella träckprover i stallet. Förra året tog vi samlingsprov men i år har vi lärt oss;) .

2 hästar har 0 !!!

En ny häst som kom 1 april och maskades då innan (vilket medel vet vi ej) hade 100 och stallets ålderman (27 år)hade 150 (där är satt storablodmasken-odling som vi väntar svar på).

Nu till frågan hur vi ska maska.
De två som inget har maskar vi ju inte men hur göra med de övriga två?
Vi växlar sommarhagar år från år, så hagen hästarna ska ha i år vilade förra året.
Jag tänker att vi maskar de som har mask i samband med betessläpp och i samband med att de återgår till vinterhagen i höst men jag vill ha råd i detta.

:bow: Tacksam för hjälp:bow: .

Merman

Dina egna tankar är alldeles utmärkta! Före och efter bete på de som hade positivt. Ett ivermectin-medel funkar bra.

började fundera lite häromdagen... en av våra i stallet hade 100. dom hade kryssat i för att sätta odling. fick scar tillbaka och där stod odling ej sat.. behövs inte??? borde de itne vara odling på stora eftersom hon inte maskas med så lite???

började fundera lite häromdagen... en av våra i stallet hade 100. dom hade kryssat i för att sätta odling. fick scar tillbaka och där stod odling ej sat.. behövs inte??? borde de itne vara odling på stora eftersom hon inte maskas med så lite???

Odling sätts bara om det är ÖVER 100. Alltså, 100 EPG är yttepyttelite och risken att man har stora blodmasken är inte särskillt stor.

*lånar tråd*
Är helt ny på det här med träckprov. Har hört att man först ska ta prov för att se vilket medel man ska ha, och sedan ta prov igen för att kolla effekten... vilket är rätt? Sedan undrar jag om man ska vänta med träckprov tills hästen utsatts för lite gräs om man misstänker att betet redan är smittat. För tänk om jag tar prov föra betet och det blir negativt o så avmaskar jag inte utan släpper ut och så blir pålle smittad av det nya betet... *mkt fövirrad*
Tacksam om nån vill reda ut detta lite :)

*lånar tråd*
Är helt ny på det här med träckprov. Har hört att man först ska ta prov för att se vilket medel man ska ha, och sedan ta prov igen för att kolla effekten... vilket är rätt? Sedan undrar jag om man ska vänta med träckprov tills hästen utsatts för lite gräs om man misstänker att betet redan är smittat. För tänk om jag tar prov föra betet och det blir negativt o så avmaskar jag inte utan släpper ut och så blir pålle smittad av det nya betet... *mkt fövirrad*
Tacksam om nån vill reda ut detta lite :)

Det är forskning gjord nyligen som visar att det INTE är några tecken på resistens än hos pyrantel, ivermectin och moxidectin, så du ska inte behöva göra några "efter"-prover om du håller dig till de medlen.

Om betet är smittat tar det runt 12v innan de maskar hästen tuggar i sig märks som ägg i bajset. I första hand avmaskar man för att MINSKA smittan på betet.

Nu står det här såkert nånstans i tråden, men eftersom jag sitter med ett seeegt modem orkar jag inte bläddra igenom alla femtielva sidor :angel:

Jag hade tänkt skicka in träckprov från min häst och har idag varit på jakt efter ett sånt där "kit" med allt som behövs för att skicka in provet. Började i en hästaffär eftersom jag ändå skulle dit för en annan sak. Där blev jag i princip idiotförklarad för att jag vill skicka in träckprover innan jag avmaskade; "om du följer ett avmaskningsprogram är du ju på den säkra sidan" *morr* tänkte jag och åkte vidare till Apoteket. Även där tittade de lite konstigt på mig. Uppenbarligen är det inget folk frågar efter särskilt ofta.

Så till min fråga: Var sjutton hittar man dessa provtagningskit? Eller åker ni bara in med bajset till närmaste vet.klinik?

Apoteket, Granngården, Nordpost och Glada Hästen i spiltan säljs kolla masken på.

Ps: står på deras hemsida ;)

Nu står det här såkert nånstans i tråden, men eftersom jag sitter med ett seeegt modem orkar jag inte bläddra igenom alla femtielva sidor :angel:

Jag hade tänkt skicka in träckprov från min häst och har idag varit på jakt efter ett sånt där "kit" med allt som behövs för att skicka in provet. Började i en hästaffär eftersom jag ändå skulle dit för en annan sak. Där blev jag i princip idiotförklarad för att jag vill skicka in träckprover innan jag avmaskade; "om du följer ett avmaskningsprogram är du ju på den säkra sidan" *morr* tänkte jag och åkte vidare till Apoteket. Även där tittade de lite konstigt på mig. Uppenbarligen är det inget folk frågar efter särskilt ofta.

Så till min fråga: Var sjutton hittar man dessa provtagningskit? Eller åker ni bara in med bajset till närmaste vet.klinik?

KollaMasken finns på Apoteket och Granngården.

Som svar till nåt annat pucko som säger som de i affären så kan du kontra med att du tänker på dina framtida hästar och vill kunna avmaska dem om det behövs, och om alla bara avmaskar "för att vara säkra" så kommer vi inte ha några för maskarna blir resistenta. Eller så berättar du hur mycket pengar du sparat på ditt prov när du inte behöver avmaska alls efter ett tag (om inte på en gång som många får det!).

"lånar"
Kan någon maskkunnig hjälpa mig?
Har idag fått provsvar och det visade sig att 1-åringen hade 800 EPG och 2-åringen hade 300 EPG (övrigt 0) och odling är satt, får dock inte svar förrän v. 23 (känns som en evighet) Planerat betessläpp för maskpållarna är nån gång v. 23. Hur ska jag göra: avmaska nu? Men är det då inte risk för att de får nya maskar eftersom de fortfarande går i vinterhagen? Eller ska jag avvakta avmaskning tills betessläppet? Eller avmaska både nu och vid betessläpp? Vilket avmaskningsmedel är att rekomendera?
//En som vet vad hon ska göra den närmaste veckan! - MOCKA SKIT!

"lånar"
Kan någon maskkunnig hjälpa mig?
Har idag fått provsvar och det visade sig att 1-åringen hade 800 EPG och 2-åringen hade 300 EPG (övrigt 0) och odling är satt, får dock inte svar förrän v. 23 (känns som en evighet) Planerat betessläpp för maskpållarna är nån gång v. 23. Hur ska jag göra: avmaska nu? Men är det då inte risk för att de får nya maskar eftersom de fortfarande går i vinterhagen? Eller ska jag avvakta avmaskning tills betessläppet? Eller avmaska både nu och vid betessläpp? Vilket avmaskningsmedel är att rekomendera?
//En som vet vad hon ska göra den närmaste veckan! - MOCKA SKIT!

Om du ändå ska mocka så skulle jag vänta med avmaskning till 3-4 dar innan betessläpp. Eftersom det är så mycket att du behöver avmaska (men såå höga siffror är det inte) så säger odlingen mest hur noga du behöver vara i vinterhagen och kolla nästa år igen.

Jag sa bara att jag bodde i Danmark och där får man minsann inte avmaska om man inte har tagit prov innan :p Och så sa jag att jag inte hade lust att avmaska i onödan.

Mynta: Tack! Visste inte att det hette Kolla masken ;)

*KL*

Men det här med mängden då? Om jag har en häst på ca 550-600kg, ger en hel spruta cydectin (575kg) hur vet jag då att jag inte ger för lite? Spill blir det ju.. Hur man än gör. :confused: Ska jag använda 2 sprutor för att va säker? Hört att man måste överdosera 10ggr "rätt" mängd för att de ska vara farligt. Är en spruta inte för lite egentligen? Speciellt när man har en häst som är skicklig med tungan och tycker att maskmedel ska användas som läppstift istället för att sväljas.. :crazy:

Jag sa bara att jag bodde i Danmark och där får man minsann inte avmaska om man inte har tagit prov innan :p Och så sa jag att jag inte hade lust att avmaska i onödan.

Mynta: Tack! Visste inte att det hette Kolla masken ;)

BRA svar! Kom på ett till när jag satt i bilen igår om man vill vara lite dryg; "och du käkar penicillin för att vara på den säkra sidan?".

*KL*

Men det här med mängden då? Om jag har en häst på ca 550-600kg, ger en hel spruta cydectin (575kg) hur vet jag då att jag inte ger för lite? Spill blir det ju.. Hur man än gör. :confused: Ska jag använda 2 sprutor för att va säker? Hört att man måste överdosera 10ggr "rätt" mängd för att de ska vara farligt. Är en spruta inte för lite egentligen? Speciellt när man har en häst som är skicklig med tungan och tycker att maskmedel ska användas som läppstift istället för att sväljas.. :crazy:

Cydectin kan inte överdoseras 10x, men dubbla dosen är ingen större fara för en vuxen häst (däremot för små ponnyer och föl är det för mycket).

Men jag skulle iaf ta 1½ spruta om hästen härjar och är stor.

BRA svar! Kom på ett till när jag satt i bilen igår om man vill vara lite dryg; "och du käkar penicillin för att vara på den säkra sidan?".

Moahaha :devil:
Nämen allvarligt så har Sverige en hel del att lära sig av Danmark när det gäller avmaskningsstrategier. Man blir ju mörkrädd när man tänker på hur man blivit "lärd" att avmaska; en gång var fjärde vecka hela sommarhalvåret eller hur det nu var :crazy: Att receptbelägga allt avmaskningsmedel är inte en dum tanke tycker jag.

Moahaha :devil:
Nämen allvarligt så har Sverige en hel del att lära sig av Danmark när det gäller avmaskningsstrategier. Man blir ju mörkrädd när man tänker på hur man blivit "lärd" att avmaska; en gång var fjärde vecka hela sommarhalvåret eller hur det nu var :crazy: Att receptbelägga allt avmaskningsmedel är inte en dum tanke tycker jag.

Oj oj, du skulle se vad jag brottas med på ett Amerikanskt forum.

Det här är alltså direkt kopierat hur en tjej med tävlingshästar avmaskar:

January-Quest
February-Ivermectrin
march-quest
April-Equimax
May-ivermectrin
June-quest
July-Panacur Power pack
August-Equimax
September-ivermectrin
October-quest
November-equimax
December-ivermectrin

Quest = moxidectin
Panacur Power pack = pyrantel i höjd dos i 5 dagar i sträck. Tar inkapslade larver precis som moxidectin, MEN på samma sätt som maskarna orsakar skador när de väcks av sig själva = skador på tarmen som följd.

Och allvarligt, de använder ivermectin 4v efter moxidectin, då finns det ju inte ens nåt som medlet tar!! Men inte ens det fattar de. "No offence, men jag litar mer på min veterinär än dig". Suck, jag har inte bett dem ta mig på orden, men kanske inse att det är läge att kolla upp fakta själv eller höra med flera veterinärer.

Oj oj, du skulle se vad jag brottas med på ett Amerikanskt forum.

Det här är alltså direkt kopierat hur en tjej med tävlingshästar avmaskar:

January-Quest
February-Ivermectrin
march-quest
April-Equimax
May-ivermectrin
June-quest
July-Panacur Power pack
August-Equimax
September-ivermectrin
October-quest
November-equimax
December-ivermectrin

Quest = moxidectin
Panacur Power pack = pyrantel i höjd dos i 5 dagar i sträck. Tar inkapslade larver precis som moxidectin, MEN på samma sätt som maskarna orsakar skador när de väcks av sig själva = skador på tarmen som följd.

Och allvarligt, de använder ivermectin 4v efter moxidectin, då finns det ju inte ens nåt som medlet tar!! Men inte ens det fattar de. "No offence, men jag litar mer på min veterinär än dig". Suck, jag har inte bett dem ta mig på orden, men kanske inse att det är läge att kolla upp fakta själv eller höra med flera veterinärer.

:crazy:

Wow vilka enorma summor pengar det finns att tjäna där! Antingen för hästägaren som ju lär ha 0 EPG vid det här laget och kan hoppa över avmaskning helt några år med en par provkontroller bara ELLER så för att vara veterinär och ha som lönande bisyssla att sälja maskmedel till sina kunder.... *ironisk till tusan*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka