All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

:crazy:

Wow vilka enorma summor pengar det finns att tjäna där! Antingen för hästägaren som ju lär ha 0 EPG vid det här laget och kan hoppa över avmaskning helt några år med en par provkontroller bara ELLER så för att vara veterinär och ha som lönande bisyssla att sälja maskmedel till sina kunder.... *ironisk till tusan*

Grejen är att de tycker att man måste akta sig för maskarna som är inne i hästen, inte bara ta bort smittan. De fattar liksom inte hur det funkar, och vägrar envist att lära sig eller förstå.

Nu bor ju de värsta som gör såhär i Texas där det ÄR varmt och fuktigt året runt och parasittrycket är otroligt högt, det går inte att jämföra med här alls. Men alltså, moxidectin 4ggr/år skulle ju räcka gott och väl!

Vad kan det bero på att flera av våra hästar i år hade högre EPG-tal än föregående år? Värdena har till vår glädje blivit lägre och lägre för varje år sedan vi började med träckprov och avmaskningar anpassade efter resultatet. Men i år hade alla hästar förhöjda värden, förutom de som hade 0 EPG förra våren - de hade 0 även nu. Vi har avmaskat med Noromectin var åttonde vecka fyra år i rad under hela betessäsongen och sista avmaskningen i samband med övergång till vinterhagen. Kan utvecklingen på något sätt ha med den varma hösten/vintern att göra - hur i så fall?? Eller resistens??

Vad kan det bero på att flera av våra hästar i år hade högre EPG-tal än föregående år? Värdena har till vår glädje blivit lägre och lägre för varje år sedan vi började med träckprov och avmaskningar anpassade efter resultatet. Men i år hade alla hästar förhöjda värden, förutom de som hade 0 EPG förra våren - de hade 0 även nu. Vi har avmaskat med Noromectin var åttonde vecka fyra år i rad under hela betessäsongen och sista avmaskningen i samband med övergång till vinterhagen. Kan utvecklingen på något sätt ha med den varma hösten/vintern att göra - hur i så fall?? Eller resistens??

Mycket troligt den konstiga vintern. Nån resistens har inte upptäckts tidigare, så om ni misstänker det så ta ett prov direkt efter avmaskning så får ni ju svart på vitt.

Vad man också behöver tänka på är att lilla blodmasken kan ligga i många år vilande i tarmslemhinnan och sen få för sig att vakna till. Men jag tror mer på att hösten och vintern som var skum är orsaken till att många hästar har fått mer smitta i sig.

Jisses! I USA är de ju rätt bra på använda antibiotika också, så det förvånar mig visserligen inte :crazy:

Oj oj, du skulle se vad jag brottas med på ett Amerikanskt forum.

Det här är alltså direkt kopierat hur en tjej med tävlingshästar avmaskar:

January-Quest
February-Ivermectrin
march-quest
April-Equimax
May-ivermectrin
June-quest
July-Panacur Power pack
August-Equimax
September-ivermectrin
October-quest
November-equimax
December-ivermectrin

Quest = moxidectin
Panacur Power pack = pyrantel i höjd dos i 5 dagar i sträck. Tar inkapslade larver precis som moxidectin, MEN på samma sätt som maskarna orsakar skador när de väcks av sig själva = skador på tarmen som följd.

Och allvarligt, de använder ivermectin 4v efter moxidectin, då finns det ju inte ens nåt som medlet tar!! Men inte ens det fattar de. "No offence, men jag litar mer på min veterinär än dig". Suck, jag har inte bett dem ta mig på orden, men kanske inse att det är läge att kolla upp fakta själv eller höra med flera veterinärer.

skönt, ska sätta upp lappen i stallet å föreslå nya rutiner :angel:

January-Quest
February-Ivermectrin
march-quest
April-Equimax
May-ivermectrin
June-quest
July-Panacur Power pack
August-Equimax
September-ivermectrin
October-quest
November-equimax
December-ivermectrin

Quest = moxidectin
Panacur Power pack = pyrantel i höjd dos i 5 dagar i sträck. Tar inkapslade larver precis som moxidectin, MEN på samma sätt som maskarna orsakar skador när de väcks av sig själva = skador på tarmen som följd.

Och allvarligt, de använder ivermectin 4v efter moxidectin, då finns det ju inte ens nåt som medlet tar!! Men inte ens det fattar de. "No offence, men jag litar mer på min veterinär än dig". Suck, jag har inte bett dem ta mig på orden, men kanske inse att det är läge att kolla upp fakta själv eller höra med flera veterinärer.

HJÄLP!!!! :eek: :crazy: :eek:

Faktiskt har hon lyssnat nu och frågat hur jag skulle göra, efter att jag noga beskrivit vad som händer när hon använder moxidectin och att ivermectin 4v senare är totalt bortkastat.

Jag har gett ett annat förslag som hon verkar acceptera och ska ta upp med sin vet. De har resistens mot både fenbendazol och pyrantel där hon bor... Dock har jag tipsat att när de har lugnt i tävlingssäsongen att 6v efter ivermectin avmaskningen ta träckprov, och sen varje vecka tills de hittar ägg och inte avmaska förrän då. Det finns nämligen bara 5 hästar på gården och alla avmaskade så mycket, så jag tror det dröjer vääääldigt länge innan det dyker upp mask där igen. Hon har en klinik nära som hon borde kunna göra en deal med. De vill sälja på henne daglig avmaskning...

KL
Mina två hästars träckprov visade enstaka blodmask och ingen bandmask. Har jag då fattat rätt att jag inte behöver avmaska
dem nu. Avmaskar man mot stygnflugan enbart på hösten eller
ska jag göra det nu också?

KL
Mina två hästars träckprov visade enstaka blodmask och ingen bandmask. Har jag då fattat rätt att jag inte behöver avmaska
dem nu. Avmaskar man mot stygnflugan enbart på hösten eller
ska jag göra det nu också?

Ingen avmaskning nu. Styngflugan i höst om ni har mycket.

Jag skulle välja pyrantel till de som haft positiva svar, och dubbel dos första omgången.

Kompletterande frågor: avmaskade enligt ovan.. Släpps på bete nu i veckan, hur gör vi resten av sommaren? Hur många gånger och med hur långt intervall?

Funderade på en grej... undrar hur tullverket och andra involverade ställer sig till att man köper avmaskningmedel utomlands ifrån över nätet... Det finns ju alla möjliga medel att köpa, men tex equimax blir ju bra mycket billigare om man köper över nätet och det är ju godkänt att säljas i Sverige... Även andra medel!

Har förresten beställt Kolla masken kit till alla hästarna nu, direkt från Vidilab! Det blev billigare och dessutom fick jag rabatt då jag har 10 hästar! :)

Jag avvaktade de tyska hästarnas hemkomst! Inte för att de ser särdeles maskätna ut... :smirk: Hoppas alla får noll och jag slipper maska nån! :D

Kompletterande frågor: avmaskade enligt ovan.. Släpps på bete nu i veckan, hur gör vi resten av sommaren? Hur många gånger och med hur långt intervall?

Då skulle jag inte avmaska mer förrän ev. styngflugan i höst.

*kl* Vilken intervall har Banminth? Någon som vet? Står ej på förpackningen.

Får man fråga varför, då pyrantel har intevall på 4-5 veckor. Tror nämligen inte betet är maskfritt sen tidigare..

Får man fråga varför, då pyrantel har intevall på 4-5 veckor. Tror nämligen inte betet är maskfritt sen tidigare..

Hästarna släppte enstaka blodmaskägg = ytterst liten smitta. Att det bete de ska gå på inte är parasitfritt är inget du kan göra åt nu. Den smitta som finns kan du inte avmaska bort, utan den kommer märkas i så fall i höst tidigast.

Avmaskningen är i första hand för att hindra ny smitta till betet, och om hästarna har yttepyttelite så är det ingen mening att avmaska. Bättre då ta nytt prov i höst och se om något hänt som gör att man behöver avmaska då.

Många hästar klarar av att ligga på mycket låg nivå trots smittade hagar, för de har byggt upp ett så pass starkt eget försvar.

Okej. Om man tar ett nytt prov i höst och det visar positivt, ska man avmaska då?

Fyra år i rad? Då är det väll dags att byta substans... Man ska byta preparat (substans) lite oftare - typ vart annat år, max två år i rad.

Så löjligt....

January-Quest
February-Ivermectrin
march-quest
April-Equimax
May-ivermectrin
June-quest
July-Panacur Power pack
August-Equimax
September-ivermectrin
October-quest
November-equimax
December-ivermectrin

Quest = moxidectin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna