All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tackar för tipset.:bow: skall vidarebefodra det.

Dom fick en liten chock när det var så höga värden.
Sedan så vet jag att den ena hästen, där har ägaren varit jättenoga med avmaskning ända från det hon var föl. (men första gången dom "kollat masken" på rek av mig)

Så hon va mest deppig och undrar vad som gått snett?

Sv: Avmaska mot bandmask

Fast det är ju inget som hindrar dig att ta träckprov på din egen häst...eller hur ?

Man se rom hästen har bandmask. För det kommer ut progletyder i baken. Eller hur de stavas. Det är delar av bandmasken. Den är nämnligen uppbyggd i små fyrkanter.
Därför behöver man egentligen bara maska mot det om man misstänker att dom har det.
Andra maskar kommer bara ut i baken om dom redan är döda.

Fast det är ju inget som hindrar dig att ta träckprov på din egen häst...eller hur ?

Nej det är klart men stallägaren har bestämt att alla ska maska av samtidigt och vill inte lyssna på min åsikt att det är bättre att ta prov och sedan ta ett beslut. Tycker inte det är mycket lönt att ta prov och sen avmaska oavsett.

Och nu läste jag på "kolla-masken" hemsidan att i deras test ingår inte koll efter bandmask.

Man se rom hästen har bandmask. För det kommer ut progletyder i baken. Eller hur de stavas. Det är delar av bandmasken. Den är nämnligen uppbyggd i små fyrkanter.
Därför behöver man egentligen bara maska mot det om man misstänker att dom har det.
Andra maskar kommer bara ut i baken om dom redan är döda.

Nej, det är kattens (och kanske hundens?) bandmask man ser så. Hästens ser inte likadan ut.

Ok, kanske jag är så negativ bara för att jag egentligen vill ta träckprov och maska av efter det :D

Men när jag ändå har dig "på tråden" nu ska vi ju ha pyrantel i sommar men sen till hösten brukar hästarna få massor av styngflugeägg på sig. Det är väl bara ivermektin som tar det eller? Och är det då ok att byta?

Har man möjlighet att skrapa bort äggen varje dag så behöver man inte avmaska mot styngflugans larver. Annars är det ok att byta sista avmaskningen för året.

Gör du träckprov själv som visar att din häst inte har någon större mängd blodmask kan du ju skippa de övriga avmaskningarna i år, bara avmaska före betet som stallägaren önskar, och sen mot styngflugans larver i höst.

Nej det är klart men stallägaren har bestämt att alla ska maska av samtidigt och vill inte lyssna på min åsikt att det är bättre att ta prov och sedan ta ett beslut. Tycker inte det är mycket lönt att ta prov och sen avmaska oavsett.

Vi stod i stall som hade samma hantering, vi tog träckprov i god tid innan det var tid att avmaska och kunde påvisa att vår häst hade 0 ägg rätt igenom. Det bet på stallägaren, det är ju ingen vits att avmaska om man BEVISLIGEN inte har problem.

Nej, det är kattens (och kanske hundens?) bandmask man ser så. Hästens ser inte likadan ut.
Jo de hra jag hört!
Alla bandmaskar fungerar väl lika dant???
Jag har verkligen för mig detta o att veterinären sa det med.
Jag ska kolla upp så fort jag kan.

Jo de hra jag hört!
Alla bandmaskar fungerar väl lika dant???
Jag har verkligen för mig detta o att veterinären sa det med.
Jag ska kolla upp så fort jag kan.

Hästens parasiter är artspecifika. Slå upp på nätet hur hästens bandmask ser ut och jämför med hundens t.ex. så ser du själv hur det ser ut.

Hästens vanligaste heter Anoplocephala perfoliata, hundens vanligaste heter Taenia serrata.

Bandmask?

Hej. Startade en annan tråd tidigare ang om man verkligen skulle ge dubbel dos Fyrantel trots att man inte misstänkte bandmask.

Hur som helst, i går kväll var det avmaskning i stallet och i dag ser jag att min häst fått diarre! Har läst i andra trådar om att det inte är maskmedlet i sig som ger diarre utan toxiner från döda maskar!?

Är det verkligen så? Då hade tydligen min häst en hel del mask :(

Men hur går jag åt detta nu då? Ska jag avmaska igen och i så fall när då?

Sen undrar jag också: Nu när min pålle har diarre, vågar jag låta honom beta gräs då eller är det bättre för magen att bara äta hö och halm? Vi har ännu inte släppt hästarna i sommarhagen men det finns mycket nytt gräs i vår stora vinterhage.

Det går att stänga av så han i så fall bara går på en väldigt nedbetad bit. Men då blir det ju som ett foderbyte om han nu helt plötsligt ska börja äta hö igen. Vet inte hur jag ska gör för min häst har faktiskt aldrig haft diarre på de 5 åren jag haft honom.

Sv: Bandmask?

gör ett träckprov. kolla masken finns på apoteket. du får svar inom någon dag. gjorde det själv i år efter att ha maskat regelbundet under alla år. har fått reda på detta ganska nyss. något dyrare kanske men du slipper maskar som blir resistenta mot maskmedlet.

gör ett träckprov. kolla masken finns på apoteket. du får svar inom någon dag. gjorde det själv i år efter att ha maskat regelbundet under alla år. har fått reda på detta ganska nyss. något dyrare kanske men du slipper maskar som blir resistenta mot maskmedlet.

Varför ska hon göra ett prov nu när hon precis avmaskat?

Jag skulle låta honom gå på gräs som vanligt. Diarreen borde ge sig snabbt.

Det är det knepiga med bandmasken, den kan finnas utan att man märker något på hästen alls. I år verkar det vara mer bandmask i hästarna än tidigare, kanske förra sommaren var väldigt gynnande för bandmaskar?

I höst är det läge för avmaskning mot bandmask igen, när ni tar ivermectin mot styngflugan så kan ni välja ett medel som även innehåller prazikvantel. Equimax (tar alla stadier bandmask i hästen) eller Ivomec comp (tar bara vuxna bandmaskar, precis som dubbel pyrantel).

Tack så hemskt mycket för svaret! :)

Hästen hade verkligen haft diarre. Fick spola av och tvätta hela bakbenen och svansen för det hade verkligen runnit :( Ska dit i kväll igen för att kolla om diareen upphört eller om jag måste spola av honom igen.

Men pigg och glad så jag lät honom gå kvar på gräset.

Jag hittade några ställe i hagen där han "sprutlackerat" men jag hittade inga spår av maskarna. Borde jag inte gjort det?

Sen undrar jag: Att han nu fick diarre, betyder det att han har haft mycket mask eller det visar bara att han har haft mask?

Sen en annan sak: Ni som brukar ta ett träckprov på våren, hur gör ni egentligen? Provet visar väl inte om det finns bandmask? Eller har jag missuppfattat? Om provet visar att era hästar inte har så mycket annan mask och ni därför inte avmaskar, då vet ni ju inte om hästen har bandmask!? Avmaskar ni då mot bandmask för säkerhets skull? :confused:

Ursäkta mina 1000 frågor men jag fattar inte mycket av det här tyvärr :o:)

Man ska fråga när man inte vet! Det är ju så man lär sig.

Om hästen har många bandmaskar, fler än 20, så är chansen att man hittar ägg i träckprovet 95%. Många hästar har bandmask, men påverkas inte av den, andra tappar hull, har svårt att fälla, får kolikanfall.

Om jag inte har några symptom eller hittar bandmaskägg i träckprovet så avmaskar jag inte mot det. Undantag då jag ändå har pyrantel, då kör jag dubbelt på våren.

Jag vet inte hur mycket som krävs för att hästen ska bli dålig i magen av döda maskar. Hade du gjort träckprov? Annars kan det ju lika gärna vara mycket rundmask som dog? Eller både och.

Nej jag gjorde inget träckprov. Men nu fattar jag lite mer :idea:

Men hur är det? Visar träckprovet på bandmask eller inte?

Nej jag gjorde inget träckprov. Men nu fattar jag lite mer :idea:

Men hur är det? Visar träckprovet på bandmask eller inte?

Träckprovet KAN visa bandmask. Helst tar man ett annat prov som utförs lite annorlunda (ingår inte i KollaMasken). Bandmasken är dock inte alltid så lätt att hitta då den släpper ägg mer sporadiskt än rundmaskar.

Jag hittade i mina böcker att dom var i en ända bit. Men de stod ju inte så mycket mer. Antagligen för att dom inte blivit uppmärksammande förens nu!

Ni har säkert rätt o jag ska nog ta en omgång o maska mina pollar mot de.

Fråga om avmaskning

Hej hej

här kommer en fråga om avmaskning.

Avmaskade mina två hästar nån gång i maj (har de givietvis uppskrivet) så då ska man ju avmaska ca åtta veckor in på betet igen..

Men nu har jag haft iväg min ena häst i en månad ca.

Hur hade ni gjort med avmaskningen? SKa ja göra om hela proceduern???
Känns som lite mycket maskmedel då...
Eller räcker de med andra omgången?

Dom e redan på bete.

Mvh tina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka