All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Är det någon av dessa medel som är receptfria? Och ska jag avmaska direkt nu, eller ska jag invänta odling?

//millus

Svarar lite åt Madick. DU behöver inte invänta odling, det är 'samma' avmaskning mot stora och lilla blodmasken. Att man odlar är ffa för de med så lågt EPG att man 'normalt' inte avmaskar om det är lilla blodmasken. Är det stora däremot ska du avmaska även på lågt EPG. Dessutom är det stora vill du definitivt försöka sanera hagarna.

Equimax är receptfritt.
Ivomec comp och Cydectin comp är receptbelagda.

Är det någon av dessa medel som är receptfria? Och ska jag avmaska direkt nu, eller ska jag invänta odling?

//millus

Jag skulle inte invänta odling för avmaskningens skull. Skulle odlingen visa positivt är det viktigt att sanera hagarna hästen gått i och hålla ordentlig koll i fortsättningen.
Såg nu att A var snabbare. Jag svarar som henne!

Åh, jag häpnas återigen av denna outsinliga källa till vishet! Buke är verkligen helt fantastiskt.

Tack Alexandra för ett snabbt svar och jag ska åka till apoteket imorgon och inhandla equimax.

Jag har dock fräckheten att ställa en fråga till: Jag har två unghästar som jag inte träckprovat. De är avmaskade med fyrantel. Jag inser nu i eftertankens kranka blekhet att jag skulle träckat dem med. Men när kan jag skicka in prov på dem? Jag är livrädd att de också har blodmask. Eller kan jag avmaska dem också med Equimax, nu, eller om några veckor?

Burr, jag blir svettig över allt ansvar jag har som hästägare. Jag har haft egna i fem år nu och ju mer jag lär mig desto mer verkar det finnas kvar att lära...Det är banne mig lättare att ha människobarn!!!

//millus

Jag säger till dig med Madick, tusen tack för era kloka o visa svar!!!

//millus

Åh, jag häpnas återigen av denna outsinliga källa till vishet! Buke är verkligen helt fantastiskt.

Tack Alexandra för ett snabbt svar och jag ska åka till apoteket imorgon och inhandla equimax.

Jag har dock fräckheten att ställa en fråga till: Jag har två unghästar som jag inte träckprovat. De är avmaskade med fyrantel. Jag inser nu i eftertankens kranka blekhet att jag skulle träckat dem med. Men när kan jag skicka in prov på dem? Jag är livrädd att de också har blodmask. Eller kan jag avmaska dem också med Equimax, nu, eller om några veckor?

Burr, jag blir svettig över allt ansvar jag har som hästägare. Jag har haft egna i fem år nu och ju mer jag lär mig desto mer verkar det finnas kvar att lära...Det är banne mig lättare att ha människobarn!!!

//millus

Du kan ta träckprov när intervallet gått ut. Senaste rönen (enligt Madick iaf *s*) är att pyrantel har ett intervall på 5 veckor, och det brukar sägas att man bör låta det gå en vecka efter intervallet gått ut innan man tar prov. Hur kinkig det är vet jag inte, men om du tar prov 6 v efter senaste avmaskningen borde du vara helgarderad att få rätt svar.

Jag skulle definitivt ta träckprov på dem eftersom de är unghästar.

Förresten, ang bandmasken, iaf när jag fick sånt provsvar som du 'dvs förekomst av bandmaskägg' som bifynd, så rek Madick (som är min maskguru!) att ALLA hästarna skulle avmaskas mot bandmask, för har en har mest troligt de andra, och det finns ju i markerna, och betar de på samma marker, så..

En liten förvarning bara, det kommer sviiiiida i plånboken =/ Equimax är dyrt. Har du många hästar är det värt jmf priser om det inte blir billigare få ett recept och köpa 'storpack'.

*kl*
Jag har jagat Equimax sen 8 veckor tillbaka, slut överallt jag förhört mig. Och det är på måååååånga ställen:devil:.

Fanns på iaf ett apotek i Uppsala för 2 veckor sen, flera förpackningar.

Tips är att ringa apotekets kundservice, de kan tala om var det finns/inte finns?

Kan kolla idag eller imorgon, jag ska köpa (annat) avmaskningsmedel då, om det finns kvar här.

Jag har hittat det på ett ställe, men jag säger inte vart...fniss!

//millus

oj, såg inte det...och nu svarade jag mig själv, snurrigt idag.

//millus

hej! har nu "äntligen" gjort track prov. nu till frågan hon hade 0 i alla mask typer, men inte blod masken det var 200. usch fy...
har oxså satt extra odling utifall om hon hade blod mask:crazy: men den kommer inte förren v.27. så nu till min fråga VAD ska jag ge henne nu innan vi får svar på odlingen. Har inte avmaskat henne i år. Nov fick hon Fyrantel.
TACKSAM FÖR SVAR.:bow::bow:

hoppsan... såg att någon hade redan frågat om det..:angel:
en till fråga.. ska jag ta Equimax !! fungerar det på alla typer av blod mask ell..
;)

hej! har nu "äntligen" gjort track prov. nu till frågan hon hade 0 i alla mask typer, men inte blod masken det var 200. usch fy...
har oxså satt extra odling utifall om hon hade blod mask:crazy: men den kommer inte förren v.27. så nu till min fråga VAD ska jag ge henne nu innan vi får svar på odlingen. Har inte avmaskat henne i år. Nov fick hon Fyrantel.
TACKSAM FÖR SVAR.:bow::bow:

Bra att du börjat göra prov!

200 EPG på lilla blodmasken är inte alls mycket, det är på gränsen om man behöver avmaska alls. Det är också hästens vanligaste parasit, och den man bekämpar just under betessäsongen.

Om du öht ska avmaska så skulle jag föreslå Fyrantel nu och om du har styngfluga så en avmaskning i höst igen med ivermectin-medel.

Om odlingen kommer tillbaka positiv för stora blodmasken så behövs det tuffare åtgärder, särskillt på markerna. Hojta igen då .

Equimax behöver du absolut inte ta om du inte har bekräftad bandmask, och det har hon ju inte.

TACK för ett snabbt svar:bow: då väntar jag på odlingen, innan jag avmaskar henne. Ja en till fråga .. ser dom oxså styngfluga på odlingen??? vi hade lite förra året men dom tog jag bort, har inte sett några änn.
:)

Eller så köper du det via www.apoteket.se

Sist jag la in beställningen där fick jag tillbaka ett mail där min beställning hävdes eftersom:"... då varan ej finns på lager och leverantör har problem med leverans kan vi ej bevaka er beställning..."

Tips är att ringa apotekets kundservice, de kan tala om var det finns/inte finns?

Kan kolla idag eller imorgon, jag ska köpa (annat) avmaskningsmedel då, om det finns kvar här.

Kundtjänst kan söka apotek och kolla sortimentet, men inte kolla VAR ett visst preparat finns, man får uppge en massa apotek i ens närhet och så kan de kolla om det finns. SKITstörigt system!

Kolla jättegärna om det finns kvar hos dig! Jag har haft andra Bukare på jakt i sina hemtrakter, BRA långt ifrån Skåne, och det har varit samma resultat där:mad:.

Sist jag la in beställningen där fick jag tillbaka ett mail där min beställning hävdes eftersom:"... då varan ej finns på lager och leverantör har problem med leverans kan vi ej bevaka er beställning..."

Kundtjänst kan söka apotek och kolla sortimentet, men inte kolla VAR ett visst preparat finns, man får uppge en massa apotek i ens närhet och så kan de kolla om det finns. SKITstörigt system!

Kolla jättegärna om det finns kvar hos dig! Jag har haft andra Bukare på jakt i sina hemtrakter, BRA långt ifrån Skåne, och det har varit samma resultat där:mad:.

Fast när jag har ringt, så har de kollat på t ex alla apotek i Uppsala. Fast det är klart 'alla apotek i hela landet' är ju väl magstarkt kanske.. hmm..

Ska kika, men om jag stöter på equimax, vill du jag köper en (flera?) åt dig då? Du kan ju bara sätta över pengar för det + frakten sen så skickar jag? (Eller kan apoteken ta från olika apotek och skicka?)

Jo du förresten - har du ringt djurapoteket på Ultuna? De kanske har? Det syns inte apotekets dator, de är 'egna'. Numret finns dock via apotekets hemsida. När jag jagade finadyne injektionsvätska hade fan inte ett enda apotek i varken Uppsala eller Gävle eller däremellan det. Men djurapoteket hade det, fast de kunde inte kolla via apotekets kundtjänst, utan jag fick ringa själv och fråga.

TACK för ett snabbt svar:bow: då väntar jag på odlingen, innan jag avmaskar henne. Ja en till fråga .. ser dom oxså styngfluga på odlingen??? vi hade lite förra året men dom tog jag bort, har inte sett några änn.
:)

Styngflugans larver syns inte på provet. Men har du skrapat bort ska det inte vara några problem. Bra jobbat!

Så, nu har min Superhjälte Millus köpt en dos till mig som ligger på brevlådan:love:!
Apoketets leveransdatum är den 10 september från leverantör:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka