All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blodmask - vilket preparat?

ivermectin som tar vuxna och ynglingar, 8v tills det kommer ut ägg igen.

moxidectin som tar ovanstående + 25% av de inkapslade larverna, det tar 12v innan det finns ägg igen.

Hon kommer gå kanske 8 veckor på bete.
Dvs. Juli + augusti sen ska hon lånas ut från september och kommer säkert att flytta då.
Känns som moxidectin är det som tar flest, men med ivermectin avmaskas hon nu innan betet och sen innan hon flyttar vilket är bra det också, då blir hon ju ny avmaskad direkt innan en ev. flytt.

Sv: Avmaska unghäst

Hon ska släppas på ett stort unghästbete, och jag har ingen kontakt med de andra ägarna. Så jag har ingen aning om vad/hur/när de andra är avmaskade. :S
Hagen är som sagt stooor och växelbetas av får och kor, så jag vet inte hur stor smittorisk det kan vara.
Även om jag avmaskar min efter träckprov, är det stor risk att hon smittas av de andra i en så stor hage?

Förresten, om jag har två hästar som ska kollas, ska jag köpa 2 st KollaMasken lådor då?

Hon hade 650 epg.
Häst 2 hade 100 epg (oxå bara blodmask)
Häst 3 hade 0 epg (stått på gården i 2 år, detta blir hans 3e år i beteshagen)

Det kommer komma 2 hästar till på bete. Om dessa släpps ihop med vår flock eller får gå tillsammans i en annan hage vet vi inte än. De beror på hur väl de kommer överens. Den ena av dessa har gått på bete här förra och förrförra året.

Jag tänkte bara avmaska mot blodmask nu och sen efter betet göra ett nytt träckprov med odling och avmaska efter det.

För jag kan väl inte avmaska mot några ägg som inte finns?

Den med 650 skulle jag avmaska efter intervall i sommar.

Sv: Avmaska unghäst

Hon ska släppas på ett stort unghästbete, och jag har ingen kontakt med de andra ägarna. Så jag har ingen aning om vad/hur/när de andra är avmaskade. :S
Hagen är som sagt stooor och växelbetas av får och kor, så jag vet inte hur stor smittorisk det kan vara.
Även om jag avmaskar min efter träckprov, är det stor risk att hon smittas av de andra i en så stor hage?

Vem har hand om betet då? Har ni inte fått några instruktioner?

Avmaskningen är i första hand för att skydda HAGEN, så det är ingen panik-kris för den sakens skull. Jag skulle vilja veta vad min nya häst hade innan jag avmaskade första gången.

Smittrycket låter väldigt lågt.

2 hästar blir två KollaMasken, helt riktigt.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Dumma fråga kanske, men jag kan ingenting om avmaskning..
Vad är ett träckprov?
När/hur ofta ska man avmaska hästen?

Man skickar in ett par kottar för analys, så får man reda på hur mycket äggläggande mask som finns hos hästen. Efter att man har fått reda på detta tar man beslutet OM man ska avmaska och med VAD man ska avmaska.

Man ska inte avmaska på schema som gjorts tidigare, istället tar man reda på om det finns något man behöver avmaska mot. Det är trots allt ett gift som man proppar i hästen, ju mindre man behöver använda desto bättre.

Ett träckprov är alltså en koll av hästens avföring och hur mycket mask (EPG =egg per gram) denna innehåller. Det finns färdiga lådor som är smidiga att använda: http://www.kollamasken.nu/
Köper du lådan är allt betalt, bara att följa anvisningarna och skicka in lådan till vidilab så har du snart svar.

I dag rekommenderas träckprov FÖRST, för att man ska veta OM och med vilket medel/ verksam substans som man behöver avmaska med. Beroende på hur mycket mask hästen har, hur betet eller hagen ser ut osv så bestämmer man därifrån hur man ska gå vidare med själva avmaskningen.

Vi har en hage som vi mockar rätt noga, och har på de träckprov vi tagit haft 0 EPG på hästarna. Då avmaskar vi inte alls, utan tar nya prov på höst eller nästföljande vår. Att mocka hagarna är ett supereffektivt sätt att bryta smittkedjan om man inte har gott om mark och kan byta hage eller bete i intervaller.

Efter intervall? t.ex. imorgon med ivermectin och sen efter 8 veckor? eller är moxidectin bättre som även tar inkapslade larver?

Ivermectin är helt ok att använda. Moxidectinet tar bara 25% mer än ivermectinet...

Kollade in priserna på apotekers hemsida, så det blir Bimectin, säljs smidigt med 2 sprutor så det räcker till båda hästarna :)

Har även använt det förut och det gick himla smidigt att avmaska med.

Kom att tänka på en sak.
När ska jag ta nytt träckprov?
Vill vara säker på att alla gamla skitmaskar är borta!

Nu dödar vi allihop, dö maskar, döööö!!!

Jag undrar samma sak som Rea:p

//millus

Kom att tänka på en sak.
När ska jag ta nytt träckprov?
Vill vara säker på att alla gamla skitmaskar är borta!

Du tog Equimax nu? Tidigast om 8v för rundmaskarna. Bandmasken ska alla vara borta, har han nya är det nåt han tuggat i sig nu, dock är den smittan mest på vår och höst, iaf i Svealand (där bor ju inte du, men ändå ;) ).

Du tog Equimax nu? Tidigast om 8v för rundmaskarna. Bandmasken ska alla vara borta, har han nya är det nåt han tuggat i sig nu, dock är den smittan mest på vår och höst, iaf i Svealand (där bor ju inte du, men ändå ;) ).

Han blir Equimaxad idag/morgon.
Får verkligan hoppas att han inte tuggat i sig nya bandmas, för det skulle betyda att han har smittat ner stora beteshagen:crazy:. GAH, så jag kommer få mocka i höst iså fall:rofl:

Han blir Equimaxad idag/morgon.
Får verkligan hoppas att han inte tuggat i sig nya bandmas, för det skulle betyda att han har smittat ner stora beteshagen:crazy:. GAH, så jag kommer få mocka i höst iså fall:rofl:

Nä, det tror jag inte han gjort. Du avmaskade väl innan ni släppte där? De ägg som kommer ut nu ska först ätas upp av ett gräskvalster och "mogna" innan hästarna kan smittas av den. Mockning spelar ingen större roll om man inte mockat direkt...

Ja, jag maskade ett par dagar innan betessläppet och under den tiden gick han i annan hage som mockades dagligen.

Vad är det du SÄGER människa:eek:;), menar du att jag gjort allt mockningsjobb helt i onödan! Vi mockar alltid sommarhagen när den är nerbetad, innan går det bara inte, då är ju gräset flera mil högt. Men det har ingen nytta då alltså, utöver att det är fräschare med en bajsfri hage?
Fast daglig mockning av trista vinterhagarna måste ju vara rätt (Säg nu: "Men absolut, DET är alltid bra!":rofl:)?

//Rea, fanatiskt hagmockare

Ja, jag maskade ett par dagar innan betessläppet och under den tiden gick han i annan hage som mockades dagligen.

Vad är det du SÄGER människa:eek:;), menar du att jag gjort allt mockningsjobb helt i onödan! Vi mockar alltid sommarhagen när den är nerbetad, innan går det bara inte, då är ju gräset flera mil högt. Men det har ingen nytta då alltså, utöver att det är fräschare med en bajsfri hage?
Fast daglig mockning av trista vinterhagarna måste ju vara rätt (Säg nu: "Men absolut, DET är alltid bra!":rofl:)?

//Rea, fanatiskt hagmockare

Jamen alltså det är bara bandmasken som bråkar så. Rundmaskarna gör det underverk mot att mocka!

*pustar ut av lättnad*;)
Så, då är hästen Equimaxad. Om 8-10 veckor blir det träckprov?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka