All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

KL:

med risk at göra bort sig....

pga sjukdom så lyckades jag missa maj maskningen.

har mkt stora hagar,två hingstar som ju då lägger på hög,mockar betena hela året,och de var testade förra året på under 200 blodmask någonting,inte den superfarliga.

vi gör som de har sagt på maskmedelsföretaget som testade dem,vi är supernoga med ratorna nu runt juni-juli.
de klipps av,kalkas o skall brännas.

nu går de bara i ena hagen där det ärkort gräs pga attdet är lättare att få upp gödslet där.

hur gör mannu då?

de sa att det räckte med att maska mina vår-höst då jag var så noga med betena,men skal jag maska nu för att jag missad ei maj?

eller skall jag bränna maskjävlarna och avmaska tidig höst?

Har du tagit nåt prov i år? Det kan ju vara bra att se om det ökat EPG eller om det ligger kvar lågt eller kanske t.o.m. lägre! Det låter som om du är väldigt noga, så smittrycket borde vara lågt.

Jag skulle istället för att avmaska bara för att, göra ett prov.

Skickade in Kolla masken igår, o fick svaret idag. 90 i blod maskar och noll övrigt. är det värt att avmaska då? Hästen är 3, ej maskad på ett år ca. Eller kan det vara så att provet inte visar ngt för att det är fel tillfälle att skicka in?

Tar avmaskningsmedlet fyrantel bort blodmaskar? Det står inget på paketet om det. Har använt det på våren/sommaren till min häst som jag haft i ca 1½ år.

Sen undrar jag om jag kan avmaska min häst och låta henne gå kvar i de andra hästarnas hage i 3 dygn och sen släppa henne i en egen hage utan att hon får tillbaka masken? De andra vill ej byta hage och ej avmaska..

Love_Maya

Skickade in Kolla masken igår, o fick svaret idag. 90 i blod maskar och noll övrigt. är det värt att avmaska då? Hästen är 3, ej maskad på ett år ca. Eller kan det vara så att provet inte visar ngt för att det är fel tillfälle att skicka in?

90 är pyttelite. Jag skulle inte avmaska. Det är inget i vädret som skulle göra att provet är missvisande. Var glad :)

Tar avmaskningsmedlet fyrantel bort blodmaskar? Det står inget på paketet om det. Har använt det på våren/sommaren till min häst som jag haft i ca 1½ år.

Sen undrar jag om jag kan avmaska min häst och låta henne gå kvar i de andra hästarnas hage i 3 dygn och sen släppa henne i en egen hage utan att hon får tillbaka masken? De andra vill ej byta hage och ej avmaska..

Love_Maya

Jodå, Fyrantel tar blodmask, dock bara de vuxna, så efter 5v har du ägg som sprids igen.

De 3 dygn hon går i en smittad hage kan hon såklart plocka i sig lite ny smitta. Men å andra sidan har du ju ändå smitta kvar i din häst. Har du gjort träckprov så du vet hur det står till med smittan på din häst?

Tack för svaret Madick!!
Känns ju skönt att det var så lite!
Förra sommaren hade hon hemskt mkt styngflugelarver på benen, o detta prov kollar ju inte upp det, kan det vara en ide o avmaska mot det i sommaren/ höst?

Tack för svaret Madick!!
Känns ju skönt att det var så lite!
Förra sommaren hade hon hemskt mkt styngflugelarver på benen, o detta prov kollar ju inte upp det, kan det vara en ide o avmaska mot det i sommaren/ höst?

Det du avmaskar i höst är mot de ägg hon får på sig den här sommaren. Det hon fick förra sommaren har redan börjat härja som flugor.

Fick svar på odlingen av stora blodmasken igår. Loppan har inte stora blodmasken...Puh!

Jag avmaskade för två veckor sedan med equimax. När ska jag maska igen? Jag har även två ettåriga hingstar som jag för för fyra veckor sen avmaskade med fyrantel dubbeldos. När ska jag avmaska dem igen?

Förresten Madick så tycker jag att du ska belönas med priset årets bukefalist för all hjälp du ger till alla med olika maskfrågor:bow:

//millus

Equimax innehåller ivermectin som har ett ERP (egg reapperance period) på 8v. Så om hon hade så du skulle avmaska med intervall så är det var 8e vecka, och då "rent" ivermectin.

Hade du tagit prov på åringarna också? Pyrantel kan du ta var 5e vecka. Enkel dos nu.

Tack för berömmet :)

*hugger sista knappen*

I vårt stall har man alltid avmaskat rutinmässigt en gång innan betessläpp och sedan på hösten (när första frosten kommit, vilket blir senare och senare med tanke på vårt konstiga klimat). Någon direkt form av betesplanering finns inte. Jag tänkte lägga fram ett förslag till stallägaren där vi använder hagarna som finns att tillgå på ett "smart" sätt med tanke på parasitbekämpning. I stallet finns nio hästar vintertid, på sommaren kan det ibland komma till någon häst.

Så här ser våra hagar ut:
12550672.jpg

Hage 1: Vinterhage, hänger ihop med hage 5 som är sommarhage. På sommaren används hela hagen dvs både del 1 och 5 till ett gäng av hästarna.

Hage 2: Vinterhage

Hage 3: Vinterhage, används ibland under sommaren för "bantningshästar" samt under den här sommaren av tre tillfälliga hästar. I våras så gick de gänget som gått i hage 1 under hösten och vintern in i denna hage för att hage 1 skulle få växa på sig till betet.

Hage 4: Hövall, när höet är taget så går de hästar som först gått på bete i hage 6 ut på både del 4 och del 2. Dessutom går de kvar på del 4 hela vintern och en bit in på våren, när det börjar växa på vallen stängs den av för att gräset ska kunna växa och hö tas.

Hage 5: se hage 1

Hage 6: sommarhage används till ett gäng hästar i början av betessäsongen, dessa går över till hage 4,2 när höet är taget.

Mina spontana funderingar:

* Vid betessläpp stänga av hage 1 helt och hållet. Alternativt flytta över hästarna som går i denna hage vintertid till hage 3 direkt när det blir barmark för att undvika smitta om delen ska användas till bete.

* Efter höets tagning stänga av del 2 så att beteshästarna bara går på del 4 för att undvika att de blir smittade av parasiter som finns på del 2 (Om man skulle införa mockning av denna hage skulle den då kunna användas även på betet? Hur ofta bör den då mockas under installningsperioden? Eller räcker det med att mocka när hästarna släppts på betet? Eller bör man ej använda den alls under sommaren?)

* Bör man fördela sommarhagarna så att samma gäng går i vissa hagar? Eller har det ingen betydelse om man avmaskar efter träckprov och enligt intervall?

* Den smitta som finns på sommaren/hösten i sommarhagarna försvinner den till nästa säsong i och med att marken fryser?

Vill gärna ha era tankar och funderingar om detta!

Vinterhagar och sommarhagar ska inte blandas alls. Jag vet att många stallägare kör i hop vinterhagen med sommarhagen...många gånger i syftet att: det blir mer bete. Men ska man ha någon slags bekämpning måste man skilja dessa åt. En hage kan räknas som parasitfri efter man slagit hö där, eller om man låtit den vila: 2 sommrar + 1 vinter...eller tvärtom.

Ska man mocka bör man göra det kontinuerligt, helst 1 ggr/vecka. Åtminstone försöka minska hästarnas toaletter. en del väljer att sladda, men detta ska även detta göra regelbundet, annars sprider man bara smitta över större område.

Mynta har nog sagt allt. Får läsa mer noga när jag har mer tid.

Vad ni behöver BÖRJA med är träckprov, eftersom ni inte avmaskat sen i våras (?) så går det bra att göra nu. Utifrån det är det lättare att avgöra hur rigorös man behöver vara med uppdelningen av hagarna.

Jag och en till har tagit träckprov. Min visade på 650 epg, han har hela tiden gått tillsammans med två andra hästar som ej är träckprovade. Jag har pratat med dem och påtalat att deras torde ligga ungefär lika med min och vi avmaskar nu i interavall. Har jag förstått rätt om vi avmaskar sista gången innan de stallas in, normalt i november (problem är att de då går kvar på samma mark) med ett ivermektinmedel (vi brukar ha styngflugeägg i massor). Eller behöver man fortsätta avmaska i intervall tills marken fryser?

Det stora problemt är det andra gänget hästar. Där är en träckprovad och hade 0 (hon avmaskade således ej), resten avmaskade innan betessläppet och vad jag förstår har de ej några planer på att avmaska innan hösten. Jag håller i skrivande stund på att utforma en folder där jag berättar lite om varför man avmaskar, vikten av träckprov, god betesplanering samt intervallavmaskning vid förekomst av mask.

Det är inte lätt när man står i ett inackorderingsstall, ska sticka en massa info under näsan på stallägaren och får hoppas på det bästa. Håller även på att utforma en avmaskningsfolder för varje häst där ett träckprov i maj är det man utgår ifrån.

Om jag inte kan få igenom träckprov för alla (samt intervallavmaskning på de som har mask) så hoppas jag att stallägen kan förstå vikten av att vi inte skiftar hagar mellan gängen utan att min plus hans två hagkompisar kan få gå i samma vinter och sedermera sommarhage så kan i alla fall vi minimera smittorisken.

Men om man har grusade vinterhagar och dessa mockas varje dag + att även sommarhagarna mockas varje dag, är det verkligen så stor skillnad på sommar och vinterhagar?

Mvh

Tora

Den du ska "bearbeta" är stallägaren. Får du igenom där träckprov osv, så kan stallägaren bara gå in och säga att de här reglerna gäller i det här stallet.

Tryck på fördelen att slippa släppa ut kemikalier i onödan på markerna!

Det går tyvärr inte att säga att "min hade 650, så era har nog också så mycket". Visst KAN det vara så, men behöver inte alls vara så. I år hade "mitt" stall 1 häst av 11 som hade något, och den hade 450. Hade man bara provat den och sen dragit slutsatsen att där ligger snittet så blir det ju lite galet.

Nej jag vet att man inte kan säga att de andra två hagkompisarna per automatik ligger lika med min. Men alternativet hade varit att de inte skulle avmaska alls innan hösten och då hade det spelat ringa roll för mig att avmaska min när deras kanske går med mask och släpper ut ägg som min får i sig...

Det är lättare att få dem att köpa en avmaskning och ge än att be dem ta träckprov.

Absolut ska jag rikta in mig på stallägaren! Har skrivit ihop en liten folder med info (Kanske jag kan få pm:a den till dig och få den "godkänd"?) och kommer göra ett förslag på avmaskningsfolder till varje häst där utgångspunkten är ett träckprov i maj! Väntar mig en del motstånd då jag ofta ses som lite "krånglig" för att jag kommer med krav och inte godtar det sättet som det alltid har gjorts saker på... :smirk:

Senast ändrad:

Min häst hade 650 EPG (Blodmask, ingne odling)

Avmaskades den 26/6, dvs 3 veckor sen med Bimectin.

Det enda som står är "Återbehandling görs i enlighet med den epidemiologiska situationen, dock med minst 30 dagars intervall."

Jag har läst att 6-8 veckor är lämpligt för nästa spruta.

Ska jag avmaska henne igen nu om 3 veckor eller tycker ni jag ska göra ett nytt träckprov först? Eller avmaska om 3 veckor, vänta 2 veckor och sen göra ett nytt träckprov och förhoppningsvis få provsvaren innan hon åker till sin fodervärd och då i så fall ev. avmska henne igen (samma preparat då också?) precis innan hon flyttar?

Om hon avmaskas precis innan flytten, hur påverkas hon då av ev. andra parasiter i det nya stallet? Eller är hon skyddad mot dem i och med att hon är ny avmaskad?

Ska jag göra ytterligare ett träckprov sen i oktober, eller vänta till våren? (Hon kommer vara utlånad i 6 månader)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V