All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

avmaskade förra året. minns inte med vad.. va nog ivomev eller den förbackning som är blå/lila/silvrig eller ngt :P
minns inte ås väl :P kanske hette ngt på n..

Du har alltså gjort prov så du vet att du inte behöver avmaska mot blodmasken? I så fall skulle jag avvakta med avmaskningen, man vet ju aldrig om de envisa flugorna kommer en vända till.

Fick svar att vi har stor blodmask på markerna och har ingen möjlighet just nu att plöja, ett av gärdena är lagt i vila sedan i våras samt att ett var nysått och därmed rent. Inga oavmaskade hästar har gått där i år heller. Hur länge måste ett gärde vila innan masken är borta? Hur är det med markerna vi tar hö på och sedan efterbetar?

Hur sköter vi avmaskningen i vinter? Har ingen tillgång till rasthagar, de går på gräs även på vintern, men naturligtvis inte i alla hagar. Tacksam för hjälp... :)

Att låta hästarna gå på vallen efter skörd är suveränt, där ska det vara parasitfritt. 1½ år behöver marken vila, dvs till nästa höst då om du tog bort hästar därifrån i april.

Stora blodmasken lär ju finnas även i vinternhagarna, så jag skulle se till att avmaska regelbundet med medlets intervall. Gör du t.ex. nu med ivermektin så hinner du troligtvis med en till i november innan det blir för kallt (om man tänker på tidigare år...), och sen träckprov i januari/februari redan för koll.

Nu är frågan om jag skall eller inte skall avmaska mot styngflugan i höst?

Mina hästar har enbart mkt låga nivåer av lilla blodmasken (30 resp 100) vilket jag anser inte kräver avmaskning. Innan frosten kom nu hade de dock styngflugeägg på benen ett par dagar som jag skrapade bort så gott det gick, dock inte helt rent. (svårt att få ut ur hovskägget) Känner mig tveksam till att avmaska om de nu enbart fått i sig ngn enstaka fluglarv/ägg. Madick?

Jag skulle inte avmaska nu, utan avvakta och se om det blir mer styngflugeägg och avgöra efter det.

När avmaskade du senast och när tog du provet?

Provet är nytaget. I våras hade de 30 resp 150.

Förhoppningsvis är det slut på styngflugorna men man vet ju aldrig... Jag har oavsett inte tänkt avmaska nu utan frågan är vad jag skall göra längre fram om det nu inte blir mer styngflugor...

Avmaskade senast okt 2006

Nej, då skulle jag inte avmaska. Risken att avmaska på låga värden är att man då aktiverar maskar som inte stör.

Jag tror det var tre veckor kvar på intervallet nu, så om tre veckor avmaskar jag alltså, då borde styngflugan ha gjort sitt också tycker jag. Så är det väl bara att vänta och se. Räcker det att träckprova treåringen som är den det bevisades stor BM på? Hon var även den enda som hade EPG över 100.

Knepigt. Du avmaskar alla nu (om 3v då)? Men jo, jag skulle nog bara träckprova 3 åringen då.

Tja, det var eg. 2 hästar med "mycket" mask, treåringen på 650 samt en ny importhäst med 1600, dessa två var det som sattes odling på. Tyvärr hittade jag vuxna stora blodmaskar i treåringens träck efter avmaskningen så jag kan ju inte skylla på importen heller... Den finns inte heller kvar här nu. :smirk:
Hade först inte tänkt avmaska tjockponnyerna alls då de låg lågt men det tvingades jag ju till ändå.

Här har jag en fråga till!
Igår avmaskade vi "sista gången" denna betessäsongen med Cydectin. Min nya häst som kom förra veckan har styngflugeägg på sig, våra andra tre har inga ägg. Två av de tre "ordinarie" hästarna och den nya fick avmaskning igår, den tredje vår gamla ska ej ha någon maskning i år enligt provet.

Undrar, ska jag avmaska den nya någon fler gång nu i höst, han har ju fortfarande ägg kvar och lär få i sig nya larver.
Behöver vi avmaska alla fyra hästarna då mot styngflugan eller räcker det med den nya? Han fick ju inte äggen här och de andra har inga ägg alls..

Lite rörigt kanske men hoppas någon fattar vad jag menar :p

MYCKET mask!

Hämtade hem ny häst i helgen och misstänkte att hon kunde ha rätt mycket mask, avmaskade därför med Banminth innan utsläpp i avmaskningshagen. Tog också träckprov och fick svar i dag: 3250 EPG stora/lilla blodmasken :eek::eek::eek:

Misstänkte som sagt att hon kunde ha mask, men visst måste det vara ovanligt mycket ändå? Hon är tunn och omusklad och det känns ju som att det kan ha ett visst samband....:crazy:

Frågan är om jag ska ge henne dubbel dos direkt, eller avvakta och ta nytt träckprov om några dagar? Ska kolla med veterinär, men vore också intressant att höra om andras ev. erfarenheter av att försöka åtgärda ngt liknande....

Nu får hon gå i avmaskningshagen tills svaret kommer på odlingen på stora blodmasken!

Sv: MYCKET mask!

Du har ju avmaskat varför skulle du ta nytt prov eller avmaska igen? Bra val med Banminth så du inte tar kål på alltför många på en gång.

Vänta 4 veckor och upprepa, dubbel dos kan vara lämpligt så att du kommer åt ev. bandmask.

Sen är det november, då skulle jag välja Cydectin. Sen nytt prov tidigt i vår.

Inte behöver hon gå i speciell hage i 2v heller! Om 4 dar är det dax att flytta till vanlig fräsh hage, då kommer det ju inte ut mer ägg ur henne.

Tack för svar!

Men tar en normal dos all mask oavsett hur mycket hästen har?

Så det räcker att avmaska om 4 v alltså? Ska jag inte ta något mer träckprov innan?

Cydectin, tar det även styngflugans larver? För det såg jag att hon hade ägg av också.

Vad gör egentligen så här mycket mask med en häst?

Du har ju avmaskat varför skulle du ta nytt prov eller avmaska igen? Bra val med Banminth så du inte tar kål på alltför många på en gång.

Vänta 4 veckor och upprepa, dubbel dos kan vara lämpligt så att du kommer åt ev. bandmask.

Men om hon har stora blodmasken då? Har Banminth tagit kål på den redan i så fall?

Inte behöver hon gå i speciell hage i 2v heller! Om 4 dar är det dax att flytta till vanlig fräsh hage, då kommer det ju inte ut mer ägg ur henne.

Men om hon har stora blodmasken då? Har Banminth tagit kål på den redan i så fall?

Japp, avmaskningsschemat jag skrev tar både lilla och stora blodmasken. Det du kommer åt "extra" med dubbel dos är bandmasken.

Cydectin tar även styngflugans larver, och sent stadie av inkapslade små blodmaskar.

Hur mycket mask medlet tar beror på hur det verkar.

Pyrantelpreparat tar vuxna äggläggande maskar, så efter 4-5v har man ägg som kommer ut igen.
Ivermektin tar vuxna och "ungdomar", och det tar 8v innan det kommer ägg igen.
Moxidectin tar som ovan + sena inkapslade larver och det tar 12v innan det kommer ägg igen.

Sen finns det inkapslade larver som INGA medel kommer åt, utan man får vänta tills de behagar vakna till lite innan man kan nå dem. Det kan ta flera år. Och sen är det "bara" att hålla hästen på så parasitfria marker som möjligt så den inte får i sig ny smitta.

Senast ändrad:

Men om Banminth inte tar kål på alltför många på en gång, då låter det ju som att det finns risk att hon smittar ner beteshagen om jag släpper ut henne i den...och om hon har stora blodmasken vill jag absolut inte ha släppt ut henne där! Eller har jag missuppfattat?

Men om Banminth inte tar kål på alltför många på en gång, då låter det ju som att det finns risk att hon smittar ner beteshagen om jag släpper ut henne i den...och om hon har stora blodmasken vill jag absolut inte ha släppt ut henne där! Eller har jag missuppfattat?

Du dödar ALLA som släpper ägg. Hon kan alltså inte släppa ut nån ny smitta förrän om 4-5 veckor då de som medlet inte kom åt har vuxit till sig. Dock kan stora blodmasken fortsätta ge problem, så kanske man skulle fundera på en avmaskning med ivermektin på studs om det visar sig att hon har stora. Inte för att hon smittar, utan för att den är farlig för hästen.

Aha :idea:

Nu lärde jag mig något nytt, tusen tack! :love:

Återkommer om det visar sig att hon har stora blodmasken.

Du dödar ALLA som släpper ägg. Hon kan alltså inte släppa ut nån ny smitta förrän om 4-5 veckor då de som medlet inte kom åt har vuxit till sig. Dock kan stora blodmasken fortsätta ge problem, så kanske man skulle fundera på en avmaskning med ivermektin på studs om det visar sig att hon har stora. Inte för att hon smittar, utan för att den är farlig för hästen.

hej tog ett träckprov härom veckan och hästen ahde noll i allt förrutom 60 för blodmask, inget odling gjordes, behöver hon avmaskas emd ngt för detta då eller räcker det att jag tar ett nytt träckprov till våren? Det är ju varmt ett tag till här nere i skåne så man vet inte hur länge maskarna frodas så att säga

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka