All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Min häst hade 650 EPG (Blodmask, ingne odling)

Avmaskades den 26/6, dvs 3 veckor sen med Bimectin.

Det enda som står är "Återbehandling görs i enlighet med den epidemiologiska situationen, dock med minst 30 dagars intervall."
MINST 30 dagar, alltså inte tidigare än det gått 30 dar. ERP på ivermektin är 8v. Det står i texten att du ska ge nästa efter hur hårt parasittrycket är, men tidigast om 30 dar.
Jag har läst att 6-8 veckor är lämpligt för nästa spruta.

Ska jag avmaska henne igen nu om 3 veckor eller tycker ni jag ska göra ett nytt träckprov först? Eller avmaska om 3 veckor, vänta 2 veckor och sen göra ett nytt träckprov och förhoppningsvis få provsvaren innan hon åker till sin fodervärd och då i så fall ev. avmska henne igen (samma preparat då också?) precis innan hon flyttar?
Jag skulle vänta tills det gått 8v, avmaska igen. Ingen anledning att avmaska tidigare än så. I första hand är avmaskningen för att skydda markerna att bli återsmittade (och därmed skydda hästarna i förlängningen). 650 EPG är inget hästen lider av.
Om hon avmaskas precis innan flytten, hur påverkas hon då av ev. andra parasiter i det nya stallet? Eller är hon skyddad mot dem i och med att hon är ny avmaskad?

Ska jag göra ytterligare ett träckprov sen i oktober, eller vänta till våren? (Hon kommer vara utlånad i 6 månader)

Dessvärre skyddar inte avmaskningen mot ny smitta (undantag moxidectin som skyddar 2v efter avmaskning), utan tar bara bort de senaste stadierna av mask i hästen.

Mitt upplägg skulle vara att avmaska när det gått 8v och sen instruera fodervärden när nästa avmaskning behöver ske, dvs 8v efter den du gör. Sen nytt prov i vår.

Tusen tack :bow:

Satt och funderade på hur jag skulle skriva lite notiser i kontraktet nämligen. Kan vara bra för både mig och fodervärden.

Med datum då senaste vaccination (bra att veta om hon skulle skada sig t.ex) även senaste skoningen och senaste avmaskningen och när nästa avmaskning skall göras.

Så gör jag ett träckprov på henne när hon kommer hem i vår, då ska hon till ett annat stall än de hon stått i tidigare oxå så det passar bra :)

KL

Hej!
finns det några nya rön gällande avmaskning?
Jag har hör att en vet. sa att det räckte med 1 avmaskning i början av sommaren och sedan en till hösten. (med ivermectin prep.)
hästen är 3 år o hade rikligt med blodmask.
:confused:

Tycker själv att det lät mycket konstigt, men är det någon som hört nåt nytt??

KL

Hej!
finns det några nya rön gällande avmaskning?
Jag har hör att en vet. sa att det räckte med 1 avmaskning i början av sommaren och sedan en till hösten. (med ivermectin prep.)
hästen är 3 år o hade rikligt med blodmask.
:confused:

Tycker själv att det lät mycket konstigt, men är det någon som hört nåt nytt??

Om hästen har rikligt med blodmask så håller man intervallen för att stoppa smittspridningen. När man kommit ner i låg nivå räcker det gott med före och efter bete om ens det behövs.

Resistens?

Har en unghäst som hade 550 epg med förekomst av stora blodmasken :(
Ska avmaska i slutet på denna veckan och är således i perioden, men ändå har hon 30 epg av stora/lilla blodmasken.
Kan hon ha resistent mask?

Sv: Resistens?

Har en unghäst som hade 550 epg med förekomst av stora blodmasken :(
Ska avmaska i slutet på denna veckan och är således i perioden, men ändå har hon 30 epg av stora/lilla blodmasken.
Kan hon ha resistent mask?

Vaddå. Har du gjort prov innan intervallet gått ut? Vad har du använt för medel, och vilket datum avmaskade du? Är du säker på att du gett tillräcklig mängd och att hästen svalde allt?

Jo jag tog ett prov innan intervallet har gått ut. Jag avmaskade med Cydectin och det blir 12 veckor sedan på lördag.
Jag är inte helt 100% på att hon svalde allt, men jag såg inget komma ut.
Jag gav i tillräcklig mängd, kanske något i överkant.
Hon kan ju ha spottat ut när jag inte såg. Om det är resistent mask, brukar dom gå ner såpass mycket i epg? (550-30)

*hoppar mitt in i tråden*

Har inte läst hela tråden och det är möjligt att svar på dessa frågor finns redan där, ska läsa ifatt... men hoppar in här i stället för att starta en ny.

När på året är det egentligen bäst att ta träckprov?
Kan man räkna med att hästar som går tillsammans året runt, har avmaskats samtidigt och med samma preparat och har gjort så i flera år har samma nivå på antalet EPG? De är dessutom lika gamla eller i alla fall ungefär (2st 6åringar och en 5åring).

Som tre- och fyraåringar (2005) hade de vid ett samlingsprov 350EPG av lilla blodmasken (ingen förekomst av stora), 0 i spolmask och 0 övrigt (tror inte att det blev testat för bandmask??). (Ifjol blev inget träckprov taget då jag var på sjukhus större delen...och i år har det blivit fördröjt)

Dock har de detta år gått på ett annat bete, tillsammans med andra och jag är inte hundra på hur de andra blivit avmaskade annat än med banminth innan betessläpp.

Ska jag ta träckprov nu (efter bete), vänta till en bit in i höst (med tanke på stygnflugelarver - sett stygnflugor men ännu inga ägg) eller vänta tills inför nästa bete och köra på med banminth enligt deras rekommenderade intervall säsongen ut.

Om det fortsätter (även senare in i höst) vara synligt äggfritt från stygnflugan så behövs väl inte den maskningen i sept/okt/nov?
Hur långt efter synliga ägg brukar det vara läge att avmaska mot dessa?
Behövs den traditionsbundna avmaskningen vid installning egentligen? Hur resonerar ni vid denna?
I vårt stall så är det tyvärr lite svårt att påverka, du avmaskar hur du vill bara du avmaskar innan bete insamband med installning och innan var det regel även i februari, men den har vi lyckats få bort...

Låt oss säga att mina påvisar noll inför nästa års bete, måste jag ändå avmaska om de då kanske kommer gå med andra som jag har noll aning om vad de har för nivåer och dessutom så följer de(ägarna) inte preparatens angivna intervaller.
Hur kan jag i ett sådant läge hålla mina maskfri?
Känns som att då blir ju mina infekterade oavsett.

Hur länge efter avmaskning (olika för olika preparat antar jag) ska man vänta att ta träckprov för att få ett korrekt resultat?

Ojdå, svammligt inlägg med många frågor blev det visst:smirk:

undrar om det rekommenderas att ta ännu ett träckprov på vinter/vår eller räcker det med innan bete och höst? tack för svar, lite okunnig på området så det blir lite flummigt

Senast ändrad av en moderator:

Om man bara avmaskar före betet, eller inte alls efter lågt/noll på träckprov på våren första åren man tar prov, så tar jag även prov på hösten, om nu inte styngflugan gör att jag avmaskar ändå.

Vad gäller NÄR efter avmaskning så får man se till att ERP för medlet gått ut.

För pyrantelpreparat 4-5v, ivermektin 8v, moxidectin 12v. Låt det gärna gå några dar/nån vecka utöver det också.

Om hästarna gått ihop och är avmaskade på vettigt sätt så brukar 10% av hästarna behöva avmaskas regelbundet. Tar man prover ett par år så ser man snart vilken häst det är ;)

Sv: Bandmask vid avmaskning

Äggen åker ur hästen och smittar inte direkt. Äggen äts upp av ett gräskvalster där ägget kläcks och utvecklas en bit. Detta tar 2-4 månader. Sen äter hästen upp gräskvalstret, larven frisläpps och fäster i hästen, det tar 6-10 veckor innan masken är vuxen och börjar släppa ägg.

Om man har fått in bandmask på markerna, går det att få bort det? Läste att det inte räcker med att vila betena vinter-sommar-vinter, men hur gör man? Plöjer upp och sår om? Vilar längre?

Usch jag såg styngflugeägg på en av mina hästar igår...................................vi har aldrig haft det här förut.Jag ringde till veterinären och de rekommenderade avmaskning av samtliga hästar i grannskapet i november (viktigast var att det var frost) med Ivomec.

Tänkte jag drar igång tråden lite!
Inatt hade vi först frosten, tror ni att det är dugligt att avmaska mot styngflugan nu eller ska man vänta ytteligare ?

Och är det som i inlägget ovan ivomec man ska/bör ha? (är det den billiga varianten)

Tänkte jag drar igång tråden lite!
Inatt hade vi först frosten, tror ni att det är dugligt att avmaska mot styngflugan nu eller ska man vänta ytteligare ?

Och är det som i inlägget ovan ivomec man ska/bör ha? (är det den billiga varianten)

När avmaskade du senast och med vilket medel?

Jag skulle vänta lite till om det är så att hösten blir lång.

avmaskade förra året. minns inte med vad.. va nog ivomev eller den förbackning som är blå/lila/silvrig eller ngt :P
minns inte ås väl :P kanske hette ngt på n..

kl

vet nån vad Kolla masken kostar?
kan man testa från 2 hästar i samma låda?

jag gav ca 300 kr för min. gick väl kolla flera hästar tror jag. finns nog någon som kan informera dig bättre. fast ska du ha två olika analyser blir de kanske billigare att skriva ut ordersedeln och skicka in i samfrakt eller liknande..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka