Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)
Dessvärre skyddar inte avmaskningen mot ny smitta (undantag moxidectin som skyddar 2v efter avmaskning), utan tar bara bort de senaste stadierna av mask i hästen.
Mitt upplägg skulle vara att avmaska när det gått 8v och sen instruera fodervärden när nästa avmaskning behöver ske, dvs 8v efter den du gör. Sen nytt prov i vår.
MINST 30 dagar, alltså inte tidigare än det gått 30 dar. ERP på ivermektin är 8v. Det står i texten att du ska ge nästa efter hur hårt parasittrycket är, men tidigast om 30 dar.Min häst hade 650 EPG (Blodmask, ingne odling)
Avmaskades den 26/6, dvs 3 veckor sen med Bimectin.
Det enda som står är "Återbehandling görs i enlighet med den epidemiologiska situationen, dock med minst 30 dagars intervall."
Jag skulle vänta tills det gått 8v, avmaska igen. Ingen anledning att avmaska tidigare än så. I första hand är avmaskningen för att skydda markerna att bli återsmittade (och därmed skydda hästarna i förlängningen). 650 EPG är inget hästen lider av.Jag har läst att 6-8 veckor är lämpligt för nästa spruta.
Ska jag avmaska henne igen nu om 3 veckor eller tycker ni jag ska göra ett nytt träckprov först? Eller avmaska om 3 veckor, vänta 2 veckor och sen göra ett nytt träckprov och förhoppningsvis få provsvaren innan hon åker till sin fodervärd och då i så fall ev. avmska henne igen (samma preparat då också?) precis innan hon flyttar?
Om hon avmaskas precis innan flytten, hur påverkas hon då av ev. andra parasiter i det nya stallet? Eller är hon skyddad mot dem i och med att hon är ny avmaskad?
Ska jag göra ytterligare ett träckprov sen i oktober, eller vänta till våren? (Hon kommer vara utlånad i 6 månader)
Dessvärre skyddar inte avmaskningen mot ny smitta (undantag moxidectin som skyddar 2v efter avmaskning), utan tar bara bort de senaste stadierna av mask i hästen.
Mitt upplägg skulle vara att avmaska när det gått 8v och sen instruera fodervärden när nästa avmaskning behöver ske, dvs 8v efter den du gör. Sen nytt prov i vår.