All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Maskade du med Cydectin har du ju 12 veckors intervall. Då är du i slutet av november, början av december när intervallen tar slut...så du ska inte maska mer.

KL

hur länge överlever maskarna i träcken?

dör de vid minusgrader?

KL

hur länge överlever maskarna i träcken?

dör de vid minusgrader?

Maskarna behöver du inte bekymra dig så mycket för, det är äggen som de lägger som blir smittfarliga larver.

När det är kallt och snö dör de när de landar på det kalla. Ägg som hamnar på marken innan kan leva länge under snön och i många minusgrader, dock är de inte aktiva då.

Jag vet inte hur länge maskarna lever utan sitt värddjur, men knappast särskillt länge.

Numera köper jag kolla masken, för att inte avmaska i onödan.
Jag gjorde ett prov i våras där det visade sig att alla tre hade noll.De tyckte att jag skulle kolla en gång nu i höst och sedan i vår oxå för att se att de håller sig på noll.Sedan kunde jag göra det endast en gång om året.
Hur ska ni andra göra som oxå gör detta test?

Numera köper jag kolla masken, för att inte avmaska i onödan.
Jag gjorde ett prov i våras där det visade sig att alla tre hade noll.De tyckte att jag skulle kolla en gång nu i höst och sedan i vår oxå för att se att de håller sig på noll.Sedan kunde jag göra det endast en gång om året.
Hur ska ni andra göra som oxå gör detta test?

Precis så som du fått föreslaget!

Maskade du med Cydectin har du ju 12 veckors intervall. Då är du i slutet av november, början av december när intervallen tar slut...så du ska inte maska mer.

Ok, tänkte nästan det men behövde någon som sa det till mig också. Tack :bow:

*KL*
Jag har gjort ett kolla masken på min nyinköpta häst och han hade 950 epg blodmask (0 på det andra). Väntar svar nästa vecka på vilken blodmask det är. Alla hästar i stallet ska avmaskas på fredag, kan jag vänta och avmaska samtidigt eller bör jag avmaska på en gång?

Du behöver inte invänta svar eftersom alla medel tar stor blodmask. Dvs de medel man använder sig av...så om du nu mot förmodan skulle ha den så ryker den ändå. Vid 950 EPG är det ju läge att maska i villket fall som helst.

Tack för svaret men min fråga var om jag kan vänta och avmaska på fredag när alla andra avmaskas eller om jag måste göra det nu på stört?

*KL*
Jag har gjort ett kolla masken på min nyinköpta häst och han hade 950 epg blodmask (0 på det andra). Väntar svar nästa vecka på vilken blodmask det är. Alla hästar i stallet ska avmaskas på fredag, kan jag vänta och avmaska samtidigt eller bör jag avmaska på en gång?

Du ska avmaska nu med de andra. Om svaret visar på stora blodmasken kan det vara läge att mocka i den hagen hästen gått innan avmaskningen.

Vi är 32 hästar i stallet och är bara 3 som gjort Kolla masken. Nu är hon som har hand om avmaskningen galen på mig och säger att min häst smittar de andra. Hur är det med det? Det kan ju vara fler som har ägg ifrån blodmask utan att vi vet det men nu går hon på mig bara för att jag varit seriös och kollat. Lite trist! Hon är i 70-årsåldern och anser att det ska avmaskas slentrianmässigt enligt det gamla beprövade sättet utan att ta träckprov först. I och med att jag dragit igång debatten om träckprov i stallet är hon på mig som en hök och nu gnäller hon som sagt om att jag skulle ha avmaskat min häst direkt eftersom han har blodmask och nu går och smittar ner alla andra hästar i stallet. Vad kan jag säga till henne?

Vad menar stallägaren att du skulle ha gjort? Gjort träckprov INNAN du hämtade hem hästen och bett ägarna/säljarna avmaska utifrån detta? Lite långsökt kanske...

Nu vet ni ju hur det ligger till, du ska avmaska snarast och allt är frid och fröjd - så vad tycker hon att du har hanterat fel?

Hon tycker att jag krånglar som håller på och ska ta träckprov så de fick skjuta upp avmaskningen 1 vecka så att jag skulle hinna. Nu när provet visade att han har blodmask så tycker hon att han skulle varit avmaskad när han kom. Jag tyckte inte att de behövde avmaska honom eftersom det bara var 2 veckor kvar tills vi skulle avmaska alla hästar i stallet. Nu gnäller hon om att det är livsfarligt för alla hästar att avmaskningen blivit uppskjuten p g a mig och att min häst nu går och smittar ner alla hästar. Alla hästar går inte i samma hage och det är dessutom grushagar. Jättejobbigt är det!

Men erbjud dig att mocka i hagen där din häst går, det borde ju få tyst på tanten. Och det är väl rimligt också...

Min häst har gått ihop med en annan sedan han kom i slutet av juli och vi har mockat hagen nästan dagligen. Nu går det 7 hästar i den hagen på fm och min + 2 till på em. Nu är det lite jobbigt att mocka efter alla dessa hästar, det är en ganska stor grushage. Jag jobbar heltid och när jag kommit till stallet så hinner jag inte mocka hagen förutom att mocka boxen, göra iordning höpåsar till nästa dag, rykta rida etc. När vi avmaskat på fredag så har vi städdag på lördag och då ska alla hästägare hjälpas åt att mocka alla hagar. I fortsättningen ska det mockas minst 1 gång i veckan.

knapplån

Hoppar in här med en lite fråga angående bandmask!

Jag gjorde för första gången ett träckprov i våras (maj) som visade i princip 0 på alla maskar, behövde alltså inte avmaska :).

Flyttade strax efter hästen till annat stall över sommaren. Där gick han till och börja med ca två veckor i en av vinterhagarna som var ganska upptrampad och med massa gammal skit, som jag dock mockade ur nästan direkt. Sedan gick han i en gräshage med precis nyinsådd vall, hade varit åker där innan, dock tillsammans med en häst som hade gått i tidigare nämnd vinterhage hela vintern. I augusti flyttades sedan hästen tillbaks till "vinterstallet".

Har inte avmaskat min nu i höst. Pratade med en tjej som har två treåringar i "sommarstallet" häromdan. Hon hade precis avmaskat sina och sa att det kommit ut bandmask :eek:.

Så vad är läge att göra?
-Ta nytt träckprov (om jag har förstått det hela rätt syns inte direkt bandmask på dessa prov, eller?)
-Ge honom dubbel dos Banminth/Fyrantel
-något annat?

Hästen i fråga är en elvaårig vallack.

Mvh Domenico

Unghästar och äldre hästar är mer benägna att plocka upp bandmask. Om du inte har problem med hästen som du misstänker kan vara från bandmask tycker jag inte du ska göra nånting.

Träckprov visar bandmaskägg till 95% om hästen har mer än 20 maskar (enligt Proudman).

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men hoppas på svar ändå :bow:

Jag hade tänkt skicka in träckprov på mina nu i höst..

Men så har jag ju sett styngflugeägg på dem och fattade ganska sent vad det var (jag har helt ärligt aldrig någonsin sett styngflugeägg på en häst :o ) så bör ju därför avmaska med ivermectin.

Eftersom de ändå ska avmaskas med ett ivermectin-medel - är det någon poäng med att ta träckprov INNAN det?
Eller ska jag ta prover EFTER, för att se eventuellt "överlevande" maskar eller vad man ska säga?

Och så nästa fråga, dessa styngflugor, kan man vara säker på att de gett med sig för säsongen när man haft de första frostnätterna? Vi har haft frostnätter men nu är det mildare igen.

Unghästar och äldre hästar är mer benägna att plocka upp bandmask. Om du inte har problem med hästen som du misstänker kan vara från bandmask tycker jag inte du ska göra nånting.

Träckprov visar bandmaskägg till 95% om hästen har mer än 20 maskar (enligt Proudman).

Då kastar jag mig in i diskussionen efter att ha följt tråden ett tag ;)

Madick har en poäng där och efter vad jag förstått har hon (eller han?) en rätt gedigen kunskap i frågan då allt jag läst stämt med den info jag hittat på slu, vidilab osv. Jag hade nog avmaskat eller lagt pengar på ett blodprov....

Själv har jag en kolikhäst som varit på utredning på strömsholm i sommar. Han har tidigare varit avmaskad efter "konstens alla regler", dock utan träckprov men med dubbel dos banminth en gång per år. Jag tog träckprov på honom i våras och de gjorde även träckprover på strömsholm och han hade då 60 EPG på blodmask och inget på bandmask (hade inte heller väntat mig att se ev bandmask på träckprovet).
MEN de tog även blodprover och det visade hög infektionsintensitet på bandmask, OD 2,0 (< 0,2 ingen/låg intensitet, 0,201-0,6 måttlig, >0,6 hög intensitet). Han är nu avmaskad med droncit.

För egen del kan jag säga att jag kommer att ta BÅDE blodprov och träckprov varje år (även rekommenderat av vet) framöver då min häst ha irreparabla skador i tarmslemhinnan och klarar inte ett maskangrepp. Det känns otroligt jobbigt att veta att det kanske beror på att man helt enkelt maskat i blindo.
Sen har han tydligen även haft en viss disposition eller anatomi som inte är som normalhästens (har tex allokerad grovtarm), att han funkar är egentligen ett under :crazy:.

Hm, massor av svammel blev det :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka