All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Magsår av Styngflugor?

Vad skulle de få för symptom av detta då?

Vad skulle de få för symptom av detta då?

Min häst fick difusa kolik symtom .
Tex hon la sej ner på konstiga ställen , typ i brant lutning och på stenar .
Hon bet sej inte mot magen , ibland vaggade hon fram o tillbaka när hon låg ner .
Oftast så la hon sej ner och såg förvirrad ut .:confused:
Sen klev hon upp gick en bit o la sej ner igen .

Bilderna tagna i hennes magsäck fick mej att vilja spy :eek: det var larver som satt och åt på ett sår lika stort som en handflata:eek:

Jag avmaskar med Eukimax numera det tar ALLT!
+ En extra avmaskning i Januari mot styngflugan .

Är det alltid så att hästen slickar gnager i sig dem? Det jag undrar över är ju om man kan påvisa detta på annat vis, eftersom träckprov är uteslutet? Och svaret på din fråga om varför folk inte lär sig, är för att de inte frågar, så som jag gör nu tex:D

Den finns tyvärr nu för tiden lite var stans i Uppland:(

Det är ju det jag inte vet. Detta var en för mig helt främmande tjej som berättade. Det var en väninna till mig som tittade på en häst som hon hade till salu och då såg vi att den hade styngflugeägg på benen. Det var så hon började berätta för oss om hennes erfarenhet och jag hade aldrig hört det förut?

Det ska du nog inte visa mig utan kanske visa de som utförde studien istället. Jag vet att Styngflugan minskat med.

Senast ändrad:

Equiemax är ju bara Ivermectin + prazikvantel. Prazikvanteln tar bandmasken, inte styngflugan. Så egentligen kan du använda vilket Ivermectinpreparat som helst. Dessutom används Equimaxen som engångsdos om man har konstaterat bandmask. Inte mot styngfluga. Du bör vara försiktig med att maska mitt i vintern. Det kan göra mer skada än nytta.

Senast ändrad:

Här är bilder på styngflugor som "gnager" på en magsäck. Tycker inte det ser så ringa ut. Däremot är styngflugor halvt utrotade från många delar av landet.

http://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/IG/IG13600.pdf

HH

Båda mina hästar har varit helt nerlusade med styngflugeägg under hösten. Försökt ta bort dem, men inte fått bort allt så de har nog fått i sig en del. Bor i Närke och haft häst sedan -98 och det är första gången jag sett så enormt mycket ägg.

Räcker det att avmaska med Cydectin en gång efter första frosten? Eller ska man avmaska en gång till enligt intervallet för Cydectin?

/Lizzie

*kl*
I år verkar det vara ett riktigt styngflugeår.
Har hört från flera håll i södra/mellansverige om ovanligt mycket ägg detta år.

Har under alla år bara haft några gula prickar på hästarnas ben.
Bor i Marks Kommun/Älvsborg
Men i år har det varit 1000 tals, ser ut som man sprutat gul färg med blomspruta på benen :eek:
Fattar inte vad alla kommer ifrån, det har ju regnat nästan hela tiden.
Jag tar bort....och det kommer nya. så alla kommer avmaskas mot styngflugan.

Har under alla år bara haft några gula prickar på hästarnas ben.
Bor i Marks Kommun/Älvsborg
Men i år har det varit 1000 tals, ser ut som man sprutat gul färg med blomspruta på benen :eek:
Fattar inte vad alla kommer ifrån, det har ju regnat nästan hela tiden.
Jag tar bort....och det kommer nya. så alla kommer avmaskas mot styngflugan.

Jag har en svart häst så på henne syns äggen bra, men fick ändå en chock när jag upptäckte äggen första gången.

Precis som du skriver så såg det ut som om någon sprutat gul färg på henne - och inte bara på benen! Fulla bringan och magen :eek: . När jag sedan kollade närmare på shettisen som är rödskäck och har rätt mycket vitt på framben och bringa, såg jag att hon såg likadan ut. Dessutom satt äggen som berget!

Plockar fortfarande ägg varja dag, men det är mindre nu.

/Lizzie

Stitter och funderar på när man bäst avmaskar dem. Har fått för mig i oktober eller är jag ute och cyklar. Mina hästar har haft styngfluge ägg på sig.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Igår när jag kom till stallet var cirkusen i full gång. Jag frågade hon som har har bandmaskhästen om Strömsholm hade rekommenderat hur vi ska göra med alla andra 31 hästar. Hon såg ut som ett frågetecken och sa att "de ska ju avmaskas nu". Det framgick inte om det var Strömsholm som sagt detta eller om det var ett konstaterande av faktum. När jag då sa att min häst troligtvis inte är smittad eftersom de inte gått ihop på gräs så svarade hon att bandmask finns även i hö. Har du hört talas om det? Hur vanligt kan det vara i så fall?
Hennes häst var ju lika infekterad av bandmask sent förra hösten och då avmaskade hon som vi alla andra 1 gång vad jag vet. Borde hon inte ha följt upp det med åtminstone en avmaskning till då och i våras tagit blodprov för att konstatera läget?
Rätta mig gärna.....

Stitter och funderar på när man bäst avmaskar dem. Har fått för mig i oktober eller är jag ute och cyklar. Mina hästar har haft styngfluge ägg på sig.

Har för mig att man ska avmaska mot styngflyga efter att det varit ett par riktiga frostnätter. Så blir det en lång varm höst kan det ju bli in i november innan det blir riktigt kallt.

/Lizzie

Sv: MYCKET mask!

Jepp, fick svar i dag vilket visade på förekomst av stora blodmasken :eek:

Hur gör jag nu? Hon gick i rasthage 3 dagar efter avmaskning, släpptes sedan ut i stora beteshagen. Var dock tvungen att ha henne i rasthagen en dag och sedan åter släppa på betet. Kan hon ha fört med sig smitta då? Även de första dagarna hon gick i rasthagen kan hon väl ha fått ur sig och i sig smitta innan medlet hann verka klart?

Och sedan är förstås frågan hur jag gör framöver. Avmaska med Banminth inom 4 v blir det väl. Sedan ska de släppas i vinterhage som sedan ska plöjas upp och sås till våren, är det ingen fara att få ev. kvarvarande smitta där då? Till våren, bör jag kanske låta denna sommars beteshage vila från hästar då (har kor som kan beta i stället) och låta dem gå i fräsch hage efter avmaskning innan betessläpp?

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

när bör jag avmaska mot stygnflugan?
jag får inte bort alla ägg, dom sitter ju som berget :mad:

någon som har tips på hur man undviker dom där äckliga äggen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka