All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

För att undvika ägg får du utrota flugan.

För att få bort ägg - ryktsten. Funkar superbra.

För att en ryksten ska ta bra måste man vässa den med jämna mellanrum. Om det är stöv och skit på den tar den ju mycket sämre. Den ska vara ren och vass.

Men då! Förra året hade hästen 1750 EPG stora/lilla blodmasken i år hade hon 30 EPG (i samma kategori) :bump:

MEN jag har hittat stygnflugeägg = jag måste avmaska?

:bow::bow:

Sv: Magsår av Styngflugor?

Nu igen! Att enskilda frågor inte skall kunna diskuteras utan att hamna i en ohanterlig mastodonttråd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PL

KL
Jag har lånat hem en ponny som har styngflugeägg på frambenen, våra hästar har aldrig haft det förut, jag har försökt att få bort dem och de finns nu bara i en liten skala. Ponnyn var avmaskad (tror det var med ivomec) två veckor innan vi hämtade honom, vår andra ponny är ännu inte avmaskad inför insläppet, frågorna är:

Måste jag maska om låneponnyn med ett medel som tar styngflugelarver samtidigt som jag avmaskar vår andra?

Ska våran ponny som aldrig haft styngflugelarver men delat hage och stall med den smittade ponnyn bli avmaskad med ett medel som tar det också?

:confused:

Igår när jag kom till stallet var cirkusen i full gång. Jag frågade hon som har har bandmaskhästen om Strömsholm hade rekommenderat hur vi ska göra med alla andra 31 hästar. Hon såg ut som ett frågetecken och sa att "de ska ju avmaskas nu". Det framgick inte om det var Strömsholm som sagt detta eller om det var ett konstaterande av faktum. När jag då sa att min häst troligtvis inte är smittad eftersom de inte gått ihop på gräs så svarade hon att bandmask finns även i hö. Har du hört talas om det? Hur vanligt kan det vara i så fall?
Hennes häst var ju lika infekterad av bandmask sent förra hösten och då avmaskade hon som vi alla andra 1 gång vad jag vet. Borde hon inte ha följt upp det med åtminstone en avmaskning till då och i våras tagit blodprov för att konstatera läget?
Rätta mig gärna.....

Min häst har också haft problem med bandmask trots att träckprov inte visat ngt. Han var på kolikutredning på strömsholm och blodprover visade hög bandmaskförekomst. Såhär skrev strömsholm i brevet med provsvaren:

"Då hästen har hög infektionsintensitet rekommenderas att du avmaskar hästen snarast enligt recept samt att man följer upp och tar blodprov om 6 månader för att se om hästen behöver behandlas igen. Det blodprovet kan din hemmaveterinär hjälpa dig med. Jag rekommenderar även att avmaska även övriga hästar i stallet med Droncit eller Equimax.

Bandmask kan orsaka kolikproblem hos häst. Bandmaskarna har indirekt livscykel. Det innebär att de även lever i en annan organism, vilket är ett kvalster som finns på bete och ibland även i hö.

Avmaskningsmedel som tar bandmask är:
a) Prazikvantel, som finns i Droncit och som en komponent i Equimax. Equimax är en kombination av Prazikvantel och Ivermectin så det preparatet har även god effekt mot blodmask.
b) Pyrantelpamoat i dubbel dos som ingår i Banminth och fyrantel. Pyrantelpamoat tar dock endast de vuxna maskarna så prazikvantel är ett bättre alternativ om man har problem med bandmask.

Generella rekommendationer, om man inte vet bandmaskstatus på sin häst, är att man avmaskar med ett praparat som tar bandmask en gång om året, företrädelsevis på våren. Studier har visat att 65% av sveriges hästar har bandmask i varierande grad"

Hon borde ju fått rek att följa upp med blodprov eftersom jag fick det och de har rimligen samma rekommenadtioner till alla hästar med konstaterad bandmaskproblematik....

Avmaskning?!

Jag vet inte om detta hamnade rätt, men men. :angel:

Jag har min första häst nu, och har bara haft honom i ca; 7 mån. Jag är inte sådär jätteinsatt på det här med avmaskning och fick värsta paniken nu! Har jag missat en avmaskning?

Han avmaskades i mitten av juni, innan betessläppet. Men varken på betet eller efter. Jag antog att min stallchef skulle påminna mig. (Eftersom att det är min första häst, så har jag lätt att glömma sådana där saker ibland. Ni erfarna har ju tidpunkter för allting i huvudet, haha.)

Men iaf, min fråga är:
Kan det gå åt helvete nu bara för att jag inte avmaskade i mitten av betet och direkt efter?
Ska jag avmaska nu så fort som möjligt, eller lite senare in i Oktober?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Avmaskning?!

Ta träck prov och kolla om han ens behöver avmaskas först.

Nuförtiden känns det nästan som -hellre för sällan än för ofta. Men som sagt, träckprov är en bra början, du kanske inte ens behöver avmaska.
Min häst hade inte blivit avmaskad på ett par år och hade inte så farligt med mask när jag gjorde träckprov (fast tillräckligt för att motivera avmaskning nu i höst) vuxna hästar blir mer eller mindre immuna mot masken.

Från och med 1:e oktober blir avmaskningsmedel receptbelagt, dvs vetrinär måste skriva ut.

Jag tycker också du ska ta träckprov. Man köper t ex en "kolla masken-låda" på apoteket. Man tar lite bajs och skickar iväg i lådan till ett lab som kollar om din häst verkligen har mask och i så fall vilka.

Då får du på bara några dagar hem ett mail med resultatet och om du behöver avmaska eller inte.

Alldeles för många trycker i sina hästar avmaskningsmedel helt i onödan. Du behöver nog inte vara orolig för att det hänt något farligt bara för du inte avmaskat mer i sommar.

Innan jag började ta träckprov så avmaskade jag innan betet och efter. Inte så genomtänkt men så gjorde alla i stallet jag hade hästen i

Avmaskning? Träckprov?

Hej, jag har nyligen bytt stall och då vart det nya avmasknings
ruteiner osv. Så jag bestämde mig för att läsa på lite om
avmaskning :P

De andra två hästarna ska avmaskas i morgon med banminth utan
att ha gjort träckprov, de kör tydligen ivomec på våren och
banminth på hösten...

Jag har läst att det är bra att göra ett träckprov och avmaska efter
resultatet, vilket låter bättre än att i stället behandla
i "förebyggande" syfte.

så nu är min fråga, kan jag ta ett träckprov nu och vänta med att
avmaska om det visar något? När de andra ska avmaskas i morgon?
De ska inte flyttas till en annan hage eller nått sånt...

Sv: Avmaskning? Träckprov?

Det är väl ändå på hösten man ska köra Ivomec för att få bort ev. styngfluga. Banminth tar nämligen inte styngflugan

Träckprov låter som en utmärkt idé.

Sen kan du tipsa dina stallkamrater att om de ska avmaska som de gör ska de byta ordning, dvs Banminth på våren (dubbel dos) och Ivomec på hösten.

Det är inga problem att du väntar med din avmaskning, om de andra har äggläggande maskar lär hagen vara rejält smittad ändå...

mjo jag hade för mig att det var så... vi körde ivomec på hösten
i förra stallet... men det var ju "fel"....

Jag pratade med en parasitolog på SVA igår med anledning av brevet som Strömsholm skickat till min stallkamrat där det står att alla hagar är nedsmittade etc. Parasitologen sa att ett blodprov visar inte hur läget är med hästen nu utan hur det har varit. Med anledning av det skulle hon inte göra någonting förrän hästen fått svar på träckprov med inriktning på bandmask. Hon var förvånad att Strömsholm gav dessa rekommendationer då hon varit där och föreläst för dem.
Det finns heller inga studier som kan styrka att bandmask kan smitta via hö enligt henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka