All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mask!

Den nya ska inte avmaskas så tätt inpå förra omgången. Tidigast 8 veckor efter förra avmaskningen med ivermektin.

Behöver din avmaskas då? Har du tagit prov? Har inte din haft ägg på sig behöver du inte bekymra dig över styngflugan på din häst. Lånehästen kan behöva en omgång igen när det gått 8v sen senast efterom han hade ägg efter avmaskningen.

Jag har skickat in ett kolla-masken-prov men inte fått svar, men jag tror inte att vår egna är i behov av avmaskning nu på hösten.
Men äggen kan inte smitta en häst genom att delar hage/stall utan de måste ha äggen på sig för att bli smittade?

Det är ingen speciell tidpunkt som man måste maska för styngflugan då utan det går bra och ta det om två månader? (har för mig att jag läste någonstans att det var effektivast att maska mot styngflugor i början av oktober?)

Tacksam för din hjälp!

Jag har skickat in ett kolla-masken-prov men inte fått svar, men jag tror inte att vår egna är i behov av avmaskning nu på hösten.
Men äggen kan inte smitta en häst genom att delar hage/stall utan de måste ha äggen på sig för att bli smittade?

Det är ingen speciell tidpunkt som man måste maska för styngflugan då utan det går bra och ta det om två månader? (har för mig att jag läste någonstans att det var effektivast att maska mot styngflugor i början av oktober?)

Tacksam för din hjälp!
Efter 2-3 dygn har alla ägg kläckts och hästen slickat i sig larverna, så det är bara tomma skal kvar. Då kan det inte smitta mer. Om hästen får nya ägg kan hästar i samma hage smittas om de hjälper till att klia den nedäggade hästen. Men det är sällan bara en häst som får ägg på sig då.

Styngflugans larver är lämpligt att ta nu på hösten. Bara man ser till att flugan gett sig för säsongen så man inte får nya ägg efter man avmaskat. I oktober brukar det ha frusit på ett par ggr så flugan inte flyger runt mer.

lånar knapp
Söker bara ett gott råd.
Förra året visade provet på mina två hästar inget alls.
Nu i vår visade samlingsprovet på båda ihop 30 epg blodmask.
Nu i höst tänker jag skicka in nytt prov. Ska jag ta enskilt eller räcker det med samling när de haft så lite innan.
De går själva i en hage.

Vidilab tycker givetvis att jag ska ta enskilt men har de inte haft mask direkt på länge så borde väl ett samlingsprov räcka, eller?

Tacksam för en åsikt.

Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Eftersom någon av dem dock har NÅN mask i sig så kan det ju vara så att den ena har aktiverat fler maskar under sommaren. Att ta ett samlingsprov som visar på säg 300 EPG, vad gör du då? Nya enskilda prov eller avmaskar båda fast den ena kanske är helt ren?

Jag tar bara samlingsprov om det är en "kontrollgrupp", dvs en grupp hästar som jag har lång och stadig statistik över och där det inte tillkommit några nya hästar. I övrigt känns det som bortkastade pengar den dan det visar nåt annat än 0.

Sv: MYCKET mask!

Lägger in min fråga igen i hopp om att få svar!

Jepp, fick svar i dag vilket visade på förekomst av stora blodmasken :eek:

Hur gör jag nu? Hon gick i rasthage 3 dagar efter avmaskning, släpptes sedan ut i stora beteshagen. Var dock tvungen att ha henne i rasthagen en dag och sedan åter släppa på betet. Kan hon ha fört med sig smitta då? Även de första dagarna hon gick i rasthagen kan hon väl ha fått ur sig och i sig smitta innan medlet hann verka klart?

Och sedan är förstås frågan hur jag gör framöver. Avmaska med Banminth inom 4 v blir det väl. Sedan ska de släppas i vinterhage som sedan ska plöjas upp och sås till våren, är det ingen fara att få ev. kvarvarande smitta där då? Till våren, bör jag kanske låta denna sommars beteshage vila från hästar då (har kor som kan beta i stället) och låta dem gå i fräsch hage efter avmaskning innan betessläpp?

Du mockade inte rasthagen alltså? Risken finns ju att hon kan ha pulat runt och fått i sig ny smitta. Jag skulle avmaska med ivermektin för att få bort fler maskar än pyrantel tar (fler stadier) och sen hålla koll hur vädret är.

Suveränt att låta kor beta, det låter som om du har en bra strategi. Nytt prov i vår och odla då med.

Nu är jag lite osäker på vad jag ska göra.
Köpte ett föl i torsdags. Avmaskade honom i fredags (Fyrantel) eftersom han tydligt såg maskpåverkad ut.
Ut kommer massor av spolmask. Han ska maskas en gång till eftersom han har styngflugelarver på sig. Ska jag välja ivermektin? Tänkte bara att man kanske skulle behöva en dos till för spolmasken och då är ju inte ivermektin det bästa.
Har funderat på Cydectin (tror jag det heter) som hade tagit "allt"?
Kommer att ta träckprov senare. Han har tydligt mask så jag kan lika bra avmaska ordentligt för att senare se resultatet och vad jag behöver maska mot då.
// Linda

Ivomec tar spolmask och styngflugan. Har för mig Peter_Lundin skrev nåt om att Cydectin inte är lika effektivt mot styngflugan som Ivomec.

Hur gammalt är fölet ?

Ivomec tar spolmask och styngflugan. Har för mig Peter_Lundin skrev nåt om att Cydectin inte är lika effektivt mot styngflugan som Ivomec.

Det finns många rapporter nu som visar att ivermektin INTE tar spolmask, om det är resistens eller något annat vet man inte än. Cydectin är sämre på en sort styngfluga, om det var den som lägger ägg runt munnen/käken på hästen kanske.

*kl*

Fråga till er alla:
Har en häst på 19 år som jag inte har behövt avmaska på ca 3år. Har använt "Kolla masken" och hans värden har alltid legat runt 100-150 EPG.
Men nu när jag fick hans resultat igår så låg de på 850 EPG. Så nu blir det till att avmaska men vilket medel ska jag använda? Han har aldrig haft några stora blodmaskar.
Har läst på en del och det lutar åt Cydectin men vad säger ni andra. Det finns ju de här inne som är mycket bättre på det här än mig.
Sist han avmaskades för 3år sedan fick han Noromectin.

Tacksam för förslag, blir det bra om jag tar Cydectin nu?

Hmmm, fast det står det inget om i Fass. Vilken sorts fluga ?...hur många finns det då ? P_Lundin skrev inget om detta...enbart styngfluga.

Det finns många rapporter nu som visar att ivermektin INTE tar spolmask, om det är resistens eller något annat vet man inte än.

Och två personer i min bekantskapskrets har ju haft ordentliga spolmaskinvasioner trots avmaskning med ivermektin nu här senaste knappa året. Så jag skulle inte heller vilja chansa.

Hmmm, fast det står det inget om i Fass. Vilken sorts fluga ?...hur många finns det då ? P_Lundin skrev inget om detta...enbart styngfluga.

Det finns 3 sorters styngfluga. Jag har läst flera forskningsrapporter där det är fullgod effekt på två av sorterna, men inte den tredje som inte heller är särskillt vanlig.

G. intestinalis – framben och bogar (den vi har alltså)
G. nasalis – ganasch och under käken
G. haemorrhoidalis – läppar (svarta ägg, knappast något vi har här?)

Då tycker du precis som jag, va skönt ;)
Givetvis blir det ny koll till våren, vill absolut inte avmaska i onödan.
Har kollat han 3ggr i år men det var först nu sista gången som han hade mask.

Det kan ju vara så, att det ligger maskar och väntar som man ändå inte kommer åt med maskmedel, och så en dag bestämmer de sig för att vakna till.

Eller så kanske det kommit nån ny häst som smittat hagarna? Eller ni flyttat? Många anledningar kan finnas.

Vi har inte flyttat, han har bott på samma gård i hela sitt liv.
När du säger det så har det under ca 2veckor i höst gått en annan häst i deras hage (var där tillfälligt) kan de ha hunnit smitta ned på den korta tiden? Det är den ända andra hästen som har varit i deras hage. Den gick aldrig på betesdelen utan bara där det inte är gräs.

Det låter otroligt att nya hästen kan ha smittat ner så mycket på bara 2v, men om de går och äter precis där bajset är (t.ex. höutfodring) så är det ju inte omöjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka